REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Oferta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Na co zwrócić uwagę przy wyborze konta osobistego?

Czy jesteśmy lojalnymi klientami? Aż 47 proc. Polaków posiada konto tylko w jednej, wybranej instytucji finansowej. Eksperci podkreślają, że 94% posiadaczy rachunków osobistych nie zmieniło banku przez ostatni rok.

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

Czy warto mieć konto bankowe z debetem?

Zamiast ubiegać się o kredyt gotówkowy, można założyć sobie tzw. „konto z debetem”, które umożliwia zaciągnięcie kredytu odnawialnego. Eksperci podkreślają, że takie kredyty są nisko oprocentowane. Czy to dobry sposób na zapewnienie sobie płynności finansowej?

Czy warto kupić swoje pierwsze mieszkanie u dewelopera?

Na co zwracają uwagę młodzi ludzie, szukający mieszkania? Zależy im na tym, żeby w krótkim czasie usamodzielnić się, a za kilka lat i tak będą chcieli zamienić lokal na większy albo sprzedać. Dlatego interesuje ich przede wszystkim cena, jak zauważają eksperci od nieruchomości.

REKLAMA

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Czy aukcja elektroniczna powinna być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu?

Aukcja elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W przypadku gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może odstąpić od jej przeprowadzenia. Czy zawsze?

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

REKLAMA

Jakie są skutki niewznowienia działalności gospodarczej po upływie 24 miesięcy zawieszenia?

Czy przedsiębiorca, który nie zlikwidował działalności bądź nie wznowił działalności po upływie okresu 24 miesięcy na które taka działalność była zawieszona, powinien zostać wykreślony z ewidencji?

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

Czy opłaca się kupić telewizję, Internet i telefon w pakiecie 3 w 1?

Eksperci podkreślają, że można dużo zaoszczędzić, decydując się na zakup pakietu, obejmującego tzw. usługi teleinformatyczne, czyli telewizję, Internet i telefon. Na polskim rynku działa kilku dużych dostawców, którzy prześcigają się w wymyślaniu połączonych pakietów. Jaki zestaw warto wybrać?

Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Polscy przedsiębiorcy mogą być kontrolowani przez ponad 40 podmiotów. Jednym z nich jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, określana skrótowo mianem sanepidu. Ekspert radzi kiedy może ona zbadać zgodność działania przedsiębiorcy z przepisami prawa.

Jakie zmiany w przewozie osób od 7 kwietnia 2011?

Taksówkarze zacierają ręce, a „przewoźnicy osób” wycierają pot z czoła. Od 7 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, które wprowadzają drakońskie kary dla osób zarobkowo przewożących pasażerów bez licencji taksówkowej.

Jakie są obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów?

Prawo polskie a szczególnie ustawy tzw. konsumenckie nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków. W poniższym kompendium pokrótce przybliżyliśmy ten istotny dla przedsiębiorców temat.

Jakie są rentowności wynajmu mieszkania, lokat i obligacji?

Zysk z wynajmu mieszkania jest porównywalny z dochodami, uzyskanymi z lokaty. Eksperci finansowi przekonują, że w obu przypadkach zarobek będzie minimalny. Czy w związku z tym warto zainwestować w obligacje skarbowe?

Swoboda wyboru waluty w związku z konstrukcją nowej hipoteki

20 lutego 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. W ramach tej nowelizacji znacząco zmieniła się konstrukcja hipoteki, czyli ograniczonego prawa rzeczowego, zabezpieczającego wierzytelność. Jedną z cech nowej hipoteki jest możliwość dowolnego wyboru waluty, w której owa hipoteka zostanie ustanowiona.

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Ile czasu zajmuje przeciętnie sprzedaż mieszkania?

Eksperci od nieruchomości zwracają uwagę na fakt, że w lutym łatwiej było znaleźć nabywcę mieszkania. W ciągu 51 dni można było doprowadzić do podpisania umowy przedwstępnej – to najlepszy wynik od 11 miesięcy – a na podpisanie umowy finalnej trzeba było poczekać 109 dni. Czy spowolnienie na rynku nieruchomości zostało przełamane?

Jak wygląda procedura po zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego?

Prowadzenie działalności gospodarczej jest możliwe w bardzo wielu dziedzinach. Obecne zasady rynku, a także ciągły rozwój nauki i techniki prowadzą do powstawania coraz to nowszych wynalazków. Przepisy zapewniają ochronę, zarówno samemu wynalazkowi, jak również osobie, która go stworzyła. Zasady udzielania patentów są określone w prawie własności przemysłowej.

Jak przebiega proces składania ofert w trybie licytacji elektronicznej?

Proces licytowania rozpoczyna się wraz z nadejściem terminu wskazanego w ogłoszeniu o licytacji (termin otwarcia). Od momentu jego zaistnienia nie obowiązuje zasada pisemności. Wnioski oraz oświadczenia mogą być przekazywane jedynie drogą elektroniczną.

Kiedy patent może wygasnąć lub zostać unieważniony?

Przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może chcieć uzyskać ochronę na wynalazki lub inne wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W ramach tej ochrony może starać się o uzyskanie patentu, czyli nabycie prawa wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą i zawiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.

Jak przygotować matrycę logiczną projektu z unijnym dofinansowaniem na innowacje?

Matryca logiczna jest jednym z narzędzi wykorzystywanych podczas pozyskiwania środków unijnych do przygotowania i wykonania projektu przedsięwzięcia. Wykorzystuje się ją w celu opisania, uzasadnienia i sprecyzowania przewidywanych wyników projektu oraz pokazania istniejących związków logicznych między nimi. Jak ją prawidłowo przygotować?

Jak opracować projekt przedsięwzięcia, dla którego chcemy uzyskać dotacje z UE?

Żeby przygotować odpowiedni projekt, trzeba mieć przemyślany pomysł na jego przedsięwzięcie. Sama koncepcja i chęć pozyskania środków unijnych nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Stąd pierwszym etapem procedury pozyskiwania środków unijnych jest opracowanie projektu przedsięwzięcia – dzięki temu przygotowany projekt będzie spójny z celami strategicznymi przedsiębiorstwa i jednocześnie spełni wymagania konieczne do uzyskania dofinansowania ze środków unijnych.

Kiedy wynalazek może zostać uznany za tajny?

W ramach prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może stworzyć wynalazek, czyli element techniki, nowy, posiadający poziom wynalazczy i nadający się do przemysłowego stosowania. Osiągnięcie takie może zostać przez twórcę opatentowane i spokojnie wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności. Istnieją jednak sytuacje, w których przedsiębiorca pomimo że odkrył wynalazek nie będzie mógł go wykorzystywać.

Przenoszenie hipoteki - porada

„Wędrowanie” hipoteki lub wierzytelności nią zabezpieczonych, czyli jak kształtuje się sytuacja ich przenoszenia po zmianach z 20 lutego 2011 roku - sprawdź w dalszej części porady.

O czym warto wiedzieć w przypadku wynalazku biotechnologicznego?

Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się w dostawcami, kontrahentami oraz fakturami. Nie tylko to jednak składa się na prowadzenie owej działalności. Z jej prowadzeniem wiążą się również kwestie uzyskania praw ochronnych na powstałe w efekcie działalności wynalazki, czy wzory użytkowe.

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone.

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi.

Dlaczego kredyt we franku powraca do łask?

Dlaczego z coraz większą ufnością podchodzimy do kredytów mieszkaniowych we franku? Krok po kroku przybywa nam zobowiązań właśnie w tej walucie. Eksperci finansowi zauważyli, że pod koniec 2010 roku ilość kredytów, zaciągniętych w CHF, przewyższała o połowę tę z początku roku. W czwartym kwartale ur. do naszych kieszeni trafiło 750 mln zł we franku.

Jaka jest przyszłość firm zajmujących się pozyskiwaniem dotacji unijnych?

Firmy, które do tej pory specjalizowały się w pozyskiwaniu dotacji z funduszy europejskich, powinny zacząć zastanawiać się nad wprowadzeniem zmian w świadczonych przez siebie usługach, ponieważ w przeciwnym razie niedługo mogą zacząć narzekać na brak zleceń.

Co wie o nas Biuro Informacji Kredytowej?

Nie ukryjesz przed nimi faktu, że wziąłeś kredyt. Jeżeli nie spłacasz rat w terminie, dowiedzą się o tym. Czy Biuro Informacji Kredytowej może pokrzyżować plany przyszłym kredytobiorcom? Eksperci finansowi dostrzegają w działalności BIK wiele plusów dla klientów banków.

Jakie są obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów

Prowadzenie działalności gospodarczej może polegać między innymi na obrocie produktami. Wykonywanie tego typu działalności wiąże się oczywiście z określonymi wymogami. Przedsiębiorcy decydujący się na nią muszą dostosować się do nakładanych przez prawo zasad, a wśród niech zapewnić bezpieczeństwo produktów, wykonywać obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zachować zasady i tryb sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek. Nakładane obowiązku mają na celu przede wszystkich zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta.

Jak przebiega kwalifikacja podmiotowa w przypadku licytacji elektronicznej?

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie licytacji elektronicznej składa się z dwóch etapów. Pierwszy to ocena wyłącznie podmiotowa zdolności wykonawców do realizacji zamówienia. Dopiero po dokonaniu podmiotowej kwalifikacji rozpoczyna się właściwy proces elektronicznego licytowania.

Co zawrzeć w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej?

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej musi spełniać określone przesłanki. Co powinno zostać w nim zawarte? Przeczytaj.

Wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia przy licytacji elektronicznej - krok po kroku

W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie sporządza się specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Powoduje to konieczność sformułowania wszystkich wymagań odnośnie do przedmiotu zamówienia i jego realizacji w ogłoszeniu o zamówieniu.

Czym cechuje się licytacja elektroniczna?

Licytacja elektroniczna to jeden z trybów udzielenia zamówień publicznych. Dzięki niej wykonawcy mogą składać za pośrednictwem Internetu coraz korzystniejsze oferty. Ekspert wskazuje na jej najważniejsze cechy.

Jak funkcjonuje oprogramowanie licytacji i aukcji elektronicznych?

Przeprowadzenie licytacji, czy aukcji elektronicznej jest związane z wymogiem posiadania specjalistycznego oprogramowania. Dzięki niemu wykonawcy mają możliwość składania swoich ofert. Jakie są zasady jego funkcjonowania?

Czy opłaca się kupić tanie mieszkanie od komornika?

Mieszkanie kupione o jedną trzecią taniej? Taką okazję można znaleźć na licytacji komorniczej. Eksperci przestrzegają jednak, że transakcja jest ryzykowna, a jej sfinalizowanie – uzależnione od posiadania gotówki.

Czy opłaca się refinansować kredyt?

2 lata temu, kiedy marże znajdowały się na rekordowo wysokich poziomach, 80 tys. osób zaciągnęło kredyt. Czy warto renegocjować warunki umowy lub przenieść kredyt do innego banku? Eksperci finansowi przekonują, że tak. Przy takiej operacji i zadłużeniu na 206 tys. zł można zaoszczędzić 1-2 tys. zł rocznie.

Refakturowania kosztów podatku VAT w ubezpieczeniu przedmiotu leasingu - porada

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest ściśle związane z realizacją umowy leasingu. Wyodrębnianie go dla celów podatkowych ma charakter sztuczny. Czy w związku z tym leasingodawcy mogą refakturować koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu ze zwolnieniem z podatku VAT?

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Gdzie można dostać najtańszy kredyt gotówkowy?

Zaciągając kredyt gotówkowy na 5 tys., będziemy musieli ponieść miesięczny koszt, opiewający na min. 377 zł. Czy to dużo? W niektórych instytucjach finansowych kredyty są nawet 2,5-krotnie droższe. Eksperci podkreślają, że wybierając ofertę własnego banku w 50 proc. przypadków można dostać pożyczkę na preferencyjnych warunkach.

Co to jest Wspólna Polityka Rolna?

Wspólna Polityka Rolna to wszystkie działania podejmowane przez Unię Europejską w zakresie rolnictwa, które mają doprowadzić do określonych celów. Na WPR składa się zbiór przepisów oraz procedur, które regulują produkcję, handel oraz przetwórstwo artykułami rolnymi we Wspólnocie Europejskiej.

Jakie są wymagania w zakresie oddziaływania na środowisko przy zamówieniach publicznych?

Wszędzie tam, gdzie może to mieć zastosowanie, należy w opisie przedmiotu zamówienia pamiętać o wymaganiach z zakresu ochrony środowiska czy też kwestiach społecznych, takich jak np. dostępność przedmiotu zamówienia dla osób niepełnosprawnych.

Które banki udzielają kredytów na PIT?

Jeżeli nie stać nas na zapłacenie podatku, najtańszym rozwiązaniem może być kredyt celowy. Według ekspertów finansowych niejednokrotnie okazuje się, że jest to tańsza opcja na zdobycie potrzebnych środków niż pożyczka konsumpcyjna. Do którego banku powinniśmy zgłosić się, aby uzyskać tę formę finansowania?

REKLAMA