REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

Nie ma wątpliwości, iż sama tylko gotowość do świadczeń w pewnym okresie czasu może być uznana za świadczenie usług. W ten sposób czynnościami opodatkowanymi są usługi polegające na zobowiązaniu się do serwisowania jakiegoś sprzętu, czy oprogramowania w przedziale czasowym. Te usługi pozostawania w gotowości, z których – notabene – nabywca może realnie nie korzystać, stanowią świadczenia ciągłe. Skoro polegają na gwarantowaniu, lecz niekoniecznie na faktycznych czynnościach, nie da się określić stopnia faktycznego ich wykonania. Dlatego należy uznać, iż wykonane zostają w całości lub w części z upływem okresu rozliczeniowego ustalonego między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w różnych miejscach uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Dla przykładu zasadą jest, iż obowiązek podatkowy powstaje z momentem wykonania czynności. Z reguły import usług, gdzie miejscem opodatkowania jest siedziba świadczeniobiorcy, uznaje się za dokonany właśnie w momencie wykonania usługi. Ponadto – co do zasady – prawo do odliczenia nie przysługuje dopóki świadczenie (np. usługa ciągła polegająca na pozostawaniu w gotowości) nie zostanie zrealizowane.

Do grona tych przepisów dołączyły ponadto regulacje dotyczące zmiany stawek. Gdy zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa na moment wykonania świadczenia, dla usług ciągłych – w tym usługi gotowości – upływ poszczególnego okresu rozliczeniowego uznany być powinien za moment wykonania usługi. Dlatego, co oczywiste, usługi serwisowe zakończone w 2010 r. (okres rozliczeniowy upłynął w 2010 r.) powinny być opodatkowane starą stawką.

Jednakże w praktyce mogą występować bardziej złożone przypadki. W warunkach umowy ramowej lub regulaminu usługodawcy często zawarte jest postanowienie, iż nabywca, który w pewnym okresie nie miał prawa korzystać z usługi serwisowej (po prostu jej nie nabył), jeśli zdecyduje się w następnym okresie rozliczeniowym skorzystać z tej usługi, jest dodatkowo obciążany obowiązkiem poniesienia opłaty za poprzedni okres, w którym nie był formalnie związany umową. Innymi słowy chodzi o sytuację, w której w pewnym okresie czasu usługodawca nie był (przestał być) obowiązany do serwisowania sprzętu lub oprogramowania nabywcy, zaś usługobiorca nie miał obowiązku ponoszenia wynagrodzenia z tego tytułu. Natomiast w kolejnym okresie nabywca zdecydował się korzystać z usług serwisowych, co jednak wiązało się dodatkowo z koniecznością zapłaty pewnego „wynagrodzenia” lub rekompensaty za okres poprzedni.

REKLAMA

Tego rodzaju świadczenia występują często w branży informatycznej, gdzie decyzja o korzystaniu z serwisowania w okresie bieżącym wiąże się z koniecznością aktualizacji oprogramowania za okresy ubiegłe. Natomiast aktualizacja oprogramowania wiąże się z zapłatą określonej kwoty pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto opłata za przerwę w korzystaniu z serwisowania może mieć również charakter sankcyjny. Nabywca płaci wyższą należność ponieważ nie dochował lojalności swojemu dostawcy we wszystkich dotychczasowych okresach obejmujących łącznie np. wiele lat.

Jednakże brak jest w powyższych przypadkach uzasadnienia, by twierdzić, iż owa opłata, wynagrodzenie lub rekompensata za okres ubiegły dotyczy usługi gotowości, która – dla celów VAT – została wykonana również w owym ubiegłym okresie rozliczeniowym. Trudno bowiem mówić o usłudze w przypadku, gdy w danym okresie nie istniał stosunek prawny (porozumienie) na podstawie którego mogłaby być ona świadczona. Jeśli brak przesłanek do uznania, iż strony porozumiały się przed podjęciem się wykonywania usługi, nie można mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu. Dla opodatkowania usługi wykonywanej w danym okresie wystarczyłby wyłącznie uprzedni konsensus, iż taka usługa będzie opodatkowana oraz że z tytułu jej świadczenia przysługuje wynagrodzenie. Gdy brak jest tego czynnika, nie można również mówić o czynności będącej przedmiotem VAT.

Polecamy: Wybór ryczałtu - krok po kroku

Jeśli zaś strony następczo, na moment zawarcia umowy na następny okres, uznają iż wynagrodzenie przysługuje za okres uprzedni, to wcale nie konstytuuje to usługi za ten ubiegły okres. Co najwyżej może oznaczać, iż obrót za bieżący okres powinien być zwiększony o obrót związany z okresem poprzednim. Przy założeniu, że w 2010 r. strony nie były związane umową, gdy – dajmy na to – w momencie zawarcia umowy serwisowej na 2011 r. zbywca obciąża nabywcę opłatą za aktualizację oprogramowania za 2010 r., nie można twierdzić, iż jakakolwiek usługa była świadczona w 2010 r. Brak stosunku prawnego przed okresem którego dotyczyła aktualizacja uniemożliwia takie twierdzenie. O wykonaniu usługi w zakresie aktualizacji możemy mówić co najwyżej w momencie zawarcia umowy na 2011 r. i zasadniczo nie będzie to usługa ciągła. Identyczne twierdzenia powinny dotyczyć opłat o charakterze sankcyjnym.

Powyższe twierdzenia są w pełni zgodne z orzecznictwem ETS oraz z poglądami doktryny. W sztandarowym orzeczeniu ETS w tym przedmiocie C-16/93 Tolsma stwierdzono, iż usługi świadczone za wynagrodzeniem „podlegają opodatkowaniu wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne”.

Podobne poglądy pojawiły się w orzeczeniu w sprawie C-498/99 Town & County Factors. Dlatego, gdy w danym okresie – np. w roku 2010 – nie istniało porozumienie w sprawie świadczenia, nie można mówić o usłudze ciągłej, rozpoczętej i zakończonej w 2010 r.

Powyższe ma znaczenie dla określenia skutków podatkowych takich sytuacji. Skoro nie mamy prawa uznać z mocą wsteczną, iż usługa była wykonywana w poprzednim okresie, np. roku 2010, to stawka podatkowa nie będzie związana z końcem roku 2010, lecz z momentem zawarcia porozumienia w sprawie sprzedaży „starych” aktualizacji lub będzie włączona w skład obrotu z tytułu świadczenia usługi w 2011 r.

To samo będzie dotyczyło momentu powstania obowiązku podatkowego. Nie będzie on zależny od końca poprzedniego okresu, lecz od postanowień dotyczących nowego okresu, które uwzględniają wynagrodzenie sankcyjne za brak korzystania z usługi w ubiegłym okresie lub zakup aktualizacji dotyczących ubiegłego okresu. Przede wszystkim jednak należy podatników przestrzec przed schematycznym wnioskowaniem, które sprowadza się do tego, iż to co dotyczy okresu ubiegłego z pewnością zostało w tym okresie wykonane. Jak widać, w niektórych przypadkach może się ono okazać zawodne.

Polecamy: Rozpoczęcie działalności a zakres opodatkowania

Polecamy: serwis Leasing

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA