REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, iż sama tylko gotowość do świadczeń w pewnym okresie czasu może być uznana za świadczenie usług. W ten sposób czynnościami opodatkowanymi są usługi polegające na zobowiązaniu się do serwisowania jakiegoś sprzętu, czy oprogramowania w przedziale czasowym. Te usługi pozostawania w gotowości, z których – notabene – nabywca może realnie nie korzystać, stanowią świadczenia ciągłe. Skoro polegają na gwarantowaniu, lecz niekoniecznie na faktycznych czynnościach, nie da się określić stopnia faktycznego ich wykonania. Dlatego należy uznać, iż wykonane zostają w całości lub w części z upływem okresu rozliczeniowego ustalonego między stronami.

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w różnych miejscach uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Dla przykładu zasadą jest, iż obowiązek podatkowy powstaje z momentem wykonania czynności. Z reguły import usług, gdzie miejscem opodatkowania jest siedziba świadczeniobiorcy, uznaje się za dokonany właśnie w momencie wykonania usługi. Ponadto – co do zasady – prawo do odliczenia nie przysługuje dopóki świadczenie (np. usługa ciągła polegająca na pozostawaniu w gotowości) nie zostanie zrealizowane.

REKLAMA

Do grona tych przepisów dołączyły ponadto regulacje dotyczące zmiany stawek. Gdy zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa na moment wykonania świadczenia, dla usług ciągłych – w tym usługi gotowości – upływ poszczególnego okresu rozliczeniowego uznany być powinien za moment wykonania usługi. Dlatego, co oczywiste, usługi serwisowe zakończone w 2010 r. (okres rozliczeniowy upłynął w 2010 r.) powinny być opodatkowane starą stawką.

Jednakże w praktyce mogą występować bardziej złożone przypadki. W warunkach umowy ramowej lub regulaminu usługodawcy często zawarte jest postanowienie, iż nabywca, który w pewnym okresie nie miał prawa korzystać z usługi serwisowej (po prostu jej nie nabył), jeśli zdecyduje się w następnym okresie rozliczeniowym skorzystać z tej usługi, jest dodatkowo obciążany obowiązkiem poniesienia opłaty za poprzedni okres, w którym nie był formalnie związany umową. Innymi słowy chodzi o sytuację, w której w pewnym okresie czasu usługodawca nie był (przestał być) obowiązany do serwisowania sprzętu lub oprogramowania nabywcy, zaś usługobiorca nie miał obowiązku ponoszenia wynagrodzenia z tego tytułu. Natomiast w kolejnym okresie nabywca zdecydował się korzystać z usług serwisowych, co jednak wiązało się dodatkowo z koniecznością zapłaty pewnego „wynagrodzenia” lub rekompensaty za okres poprzedni.

Tego rodzaju świadczenia występują często w branży informatycznej, gdzie decyzja o korzystaniu z serwisowania w okresie bieżącym wiąże się z koniecznością aktualizacji oprogramowania za okresy ubiegłe. Natomiast aktualizacja oprogramowania wiąże się z zapłatą określonej kwoty pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto opłata za przerwę w korzystaniu z serwisowania może mieć również charakter sankcyjny. Nabywca płaci wyższą należność ponieważ nie dochował lojalności swojemu dostawcy we wszystkich dotychczasowych okresach obejmujących łącznie np. wiele lat.

Jednakże brak jest w powyższych przypadkach uzasadnienia, by twierdzić, iż owa opłata, wynagrodzenie lub rekompensata za okres ubiegły dotyczy usługi gotowości, która – dla celów VAT – została wykonana również w owym ubiegłym okresie rozliczeniowym. Trudno bowiem mówić o usłudze w przypadku, gdy w danym okresie nie istniał stosunek prawny (porozumienie) na podstawie którego mogłaby być ona świadczona. Jeśli brak przesłanek do uznania, iż strony porozumiały się przed podjęciem się wykonywania usługi, nie można mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu. Dla opodatkowania usługi wykonywanej w danym okresie wystarczyłby wyłącznie uprzedni konsensus, iż taka usługa będzie opodatkowana oraz że z tytułu jej świadczenia przysługuje wynagrodzenie. Gdy brak jest tego czynnika, nie można również mówić o czynności będącej przedmiotem VAT.

Polecamy: Wybór ryczałtu - krok po kroku

Jeśli zaś strony następczo, na moment zawarcia umowy na następny okres, uznają iż wynagrodzenie przysługuje za okres uprzedni, to wcale nie konstytuuje to usługi za ten ubiegły okres. Co najwyżej może oznaczać, iż obrót za bieżący okres powinien być zwiększony o obrót związany z okresem poprzednim. Przy założeniu, że w 2010 r. strony nie były związane umową, gdy – dajmy na to – w momencie zawarcia umowy serwisowej na 2011 r. zbywca obciąża nabywcę opłatą za aktualizację oprogramowania za 2010 r., nie można twierdzić, iż jakakolwiek usługa była świadczona w 2010 r. Brak stosunku prawnego przed okresem którego dotyczyła aktualizacja uniemożliwia takie twierdzenie. O wykonaniu usługi w zakresie aktualizacji możemy mówić co najwyżej w momencie zawarcia umowy na 2011 r. i zasadniczo nie będzie to usługa ciągła. Identyczne twierdzenia powinny dotyczyć opłat o charakterze sankcyjnym.

Powyższe twierdzenia są w pełni zgodne z orzecznictwem ETS oraz z poglądami doktryny. W sztandarowym orzeczeniu ETS w tym przedmiocie C-16/93 Tolsma stwierdzono, iż usługi świadczone za wynagrodzeniem „podlegają opodatkowaniu wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne”.

Podobne poglądy pojawiły się w orzeczeniu w sprawie C-498/99 Town & County Factors. Dlatego, gdy w danym okresie – np. w roku 2010 – nie istniało porozumienie w sprawie świadczenia, nie można mówić o usłudze ciągłej, rozpoczętej i zakończonej w 2010 r.

Powyższe ma znaczenie dla określenia skutków podatkowych takich sytuacji. Skoro nie mamy prawa uznać z mocą wsteczną, iż usługa była wykonywana w poprzednim okresie, np. roku 2010, to stawka podatkowa nie będzie związana z końcem roku 2010, lecz z momentem zawarcia porozumienia w sprawie sprzedaży „starych” aktualizacji lub będzie włączona w skład obrotu z tytułu świadczenia usługi w 2011 r.

To samo będzie dotyczyło momentu powstania obowiązku podatkowego. Nie będzie on zależny od końca poprzedniego okresu, lecz od postanowień dotyczących nowego okresu, które uwzględniają wynagrodzenie sankcyjne za brak korzystania z usługi w ubiegłym okresie lub zakup aktualizacji dotyczących ubiegłego okresu. Przede wszystkim jednak należy podatników przestrzec przed schematycznym wnioskowaniem, które sprowadza się do tego, iż to co dotyczy okresu ubiegłego z pewnością zostało w tym okresie wykonane. Jak widać, w niektórych przypadkach może się ono okazać zawodne.

Polecamy: Rozpoczęcie działalności a zakres opodatkowania

Polecamy: serwis Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze na temat: Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA.

Zorza polarna, wiatr słoneczny, burza geomagnetyczna. Dlaczego warto znać prognozę kosmicznej pogody

Badania kosmicznej pogody, w tym aktywności Słońca będą coraz bardziej potrzebne - twierdzi prof. Iwona Stanisławska z Centrum Prognoz Heliogeofizycznych w CBK PAN. Dlaczego? Bo wpływ tych zjawisk na życie na Ziemi i funkcjonowanie naszej cywilizacji jest znaczący. Tym bardziej, że naukowcy potrafią przygotowywać coraz lepsze prognozy, pozwalające unikać wielu problemów z wpływem pogody kosmicznej na telekomunikację, nawigację i infrastrukturę.

Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

REKLAMA

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

REKLAMA

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA