REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usługi serwisowe a zmiana stawek - porada

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nierzadko uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Do grona tych przepisów dołączyły regulacje dotyczące zmiany stawek. Zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa w momencie wykonania świadczenia. Ekspert radzi jakie stawki VAT stosować w praktycznych, złożonych przypadkach.

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, iż sama tylko gotowość do świadczeń w pewnym okresie czasu może być uznana za świadczenie usług. W ten sposób czynnościami opodatkowanymi są usługi polegające na zobowiązaniu się do serwisowania jakiegoś sprzętu, czy oprogramowania w przedziale czasowym. Te usługi pozostawania w gotowości, z których – notabene – nabywca może realnie nie korzystać, stanowią świadczenia ciągłe. Skoro polegają na gwarantowaniu, lecz niekoniecznie na faktycznych czynnościach, nie da się określić stopnia faktycznego ich wykonania. Dlatego należy uznać, iż wykonane zostają w całości lub w części z upływem okresu rozliczeniowego ustalonego między stronami.

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w różnych miejscach uzależniają skutki podatkowe od uznania, iż dane świadczenie zostało w całości lub w części zrealizowane. Dla przykładu zasadą jest, iż obowiązek podatkowy powstaje z momentem wykonania czynności. Z reguły import usług, gdzie miejscem opodatkowania jest siedziba świadczeniobiorcy, uznaje się za dokonany właśnie w momencie wykonania usługi. Ponadto – co do zasady – prawo do odliczenia nie przysługuje dopóki świadczenie (np. usługa ciągła polegająca na pozostawaniu w gotowości) nie zostanie zrealizowane.

REKLAMA

Do grona tych przepisów dołączyły ponadto regulacje dotyczące zmiany stawek. Gdy zasadą jest, iż obowiązuje stawka właściwa na moment wykonania świadczenia, dla usług ciągłych – w tym usługi gotowości – upływ poszczególnego okresu rozliczeniowego uznany być powinien za moment wykonania usługi. Dlatego, co oczywiste, usługi serwisowe zakończone w 2010 r. (okres rozliczeniowy upłynął w 2010 r.) powinny być opodatkowane starą stawką.

Jednakże w praktyce mogą występować bardziej złożone przypadki. W warunkach umowy ramowej lub regulaminu usługodawcy często zawarte jest postanowienie, iż nabywca, który w pewnym okresie nie miał prawa korzystać z usługi serwisowej (po prostu jej nie nabył), jeśli zdecyduje się w następnym okresie rozliczeniowym skorzystać z tej usługi, jest dodatkowo obciążany obowiązkiem poniesienia opłaty za poprzedni okres, w którym nie był formalnie związany umową. Innymi słowy chodzi o sytuację, w której w pewnym okresie czasu usługodawca nie był (przestał być) obowiązany do serwisowania sprzętu lub oprogramowania nabywcy, zaś usługobiorca nie miał obowiązku ponoszenia wynagrodzenia z tego tytułu. Natomiast w kolejnym okresie nabywca zdecydował się korzystać z usług serwisowych, co jednak wiązało się dodatkowo z koniecznością zapłaty pewnego „wynagrodzenia” lub rekompensaty za okres poprzedni.

Tego rodzaju świadczenia występują często w branży informatycznej, gdzie decyzja o korzystaniu z serwisowania w okresie bieżącym wiąże się z koniecznością aktualizacji oprogramowania za okresy ubiegłe. Natomiast aktualizacja oprogramowania wiąże się z zapłatą określonej kwoty pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto opłata za przerwę w korzystaniu z serwisowania może mieć również charakter sankcyjny. Nabywca płaci wyższą należność ponieważ nie dochował lojalności swojemu dostawcy we wszystkich dotychczasowych okresach obejmujących łącznie np. wiele lat.

Jednakże brak jest w powyższych przypadkach uzasadnienia, by twierdzić, iż owa opłata, wynagrodzenie lub rekompensata za okres ubiegły dotyczy usługi gotowości, która – dla celów VAT – została wykonana również w owym ubiegłym okresie rozliczeniowym. Trudno bowiem mówić o usłudze w przypadku, gdy w danym okresie nie istniał stosunek prawny (porozumienie) na podstawie którego mogłaby być ona świadczona. Jeśli brak przesłanek do uznania, iż strony porozumiały się przed podjęciem się wykonywania usługi, nie można mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu. Dla opodatkowania usługi wykonywanej w danym okresie wystarczyłby wyłącznie uprzedni konsensus, iż taka usługa będzie opodatkowana oraz że z tytułu jej świadczenia przysługuje wynagrodzenie. Gdy brak jest tego czynnika, nie można również mówić o czynności będącej przedmiotem VAT.

Polecamy: Wybór ryczałtu - krok po kroku

Jeśli zaś strony następczo, na moment zawarcia umowy na następny okres, uznają iż wynagrodzenie przysługuje za okres uprzedni, to wcale nie konstytuuje to usługi za ten ubiegły okres. Co najwyżej może oznaczać, iż obrót za bieżący okres powinien być zwiększony o obrót związany z okresem poprzednim. Przy założeniu, że w 2010 r. strony nie były związane umową, gdy – dajmy na to – w momencie zawarcia umowy serwisowej na 2011 r. zbywca obciąża nabywcę opłatą za aktualizację oprogramowania za 2010 r., nie można twierdzić, iż jakakolwiek usługa była świadczona w 2010 r. Brak stosunku prawnego przed okresem którego dotyczyła aktualizacja uniemożliwia takie twierdzenie. O wykonaniu usługi w zakresie aktualizacji możemy mówić co najwyżej w momencie zawarcia umowy na 2011 r. i zasadniczo nie będzie to usługa ciągła. Identyczne twierdzenia powinny dotyczyć opłat o charakterze sankcyjnym.

Powyższe twierdzenia są w pełni zgodne z orzecznictwem ETS oraz z poglądami doktryny. W sztandarowym orzeczeniu ETS w tym przedmiocie C-16/93 Tolsma stwierdzono, iż usługi świadczone za wynagrodzeniem „podlegają opodatkowaniu wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne”.

Podobne poglądy pojawiły się w orzeczeniu w sprawie C-498/99 Town & County Factors. Dlatego, gdy w danym okresie – np. w roku 2010 – nie istniało porozumienie w sprawie świadczenia, nie można mówić o usłudze ciągłej, rozpoczętej i zakończonej w 2010 r.

Powyższe ma znaczenie dla określenia skutków podatkowych takich sytuacji. Skoro nie mamy prawa uznać z mocą wsteczną, iż usługa była wykonywana w poprzednim okresie, np. roku 2010, to stawka podatkowa nie będzie związana z końcem roku 2010, lecz z momentem zawarcia porozumienia w sprawie sprzedaży „starych” aktualizacji lub będzie włączona w skład obrotu z tytułu świadczenia usługi w 2011 r.

To samo będzie dotyczyło momentu powstania obowiązku podatkowego. Nie będzie on zależny od końca poprzedniego okresu, lecz od postanowień dotyczących nowego okresu, które uwzględniają wynagrodzenie sankcyjne za brak korzystania z usługi w ubiegłym okresie lub zakup aktualizacji dotyczących ubiegłego okresu. Przede wszystkim jednak należy podatników przestrzec przed schematycznym wnioskowaniem, które sprowadza się do tego, iż to co dotyczy okresu ubiegłego z pewnością zostało w tym okresie wykonane. Jak widać, w niektórych przypadkach może się ono okazać zawodne.

Polecamy: Rozpoczęcie działalności a zakres opodatkowania

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA