REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować matrycę logiczną projektu z unijnym dofinansowaniem na innowacje?

Subskrybuj nas na Youtube
Matryca logiczna składa się z czterech kolumn i pięciu wierszy, które układają się w logikę pionową i poziomą
Matryca logiczna składa się z czterech kolumn i pięciu wierszy, które układają się w logikę pionową i poziomą

REKLAMA

REKLAMA

Matryca logiczna jest jednym z narzędzi wykorzystywanych podczas pozyskiwania środków unijnych do przygotowania i wykonania projektu przedsięwzięcia. Wykorzystuje się ją w celu opisania, uzasadnienia i sprecyzowania przewidywanych wyników projektu oraz pokazania istniejących związków logicznych między nimi. Jak ją prawidłowo przygotować?

Należy pamiętać, że projekt przedsięwzięcia tworzymy metodą od ogółu (cel ogólny) do szczegółu (działania). Z kolei matrycę logiczną wypełniamy od dołu, rozpoczynając od określenia warunków wstępnych projektu. Dlatego ostatnim krokiem na etapie przygotowania matrycy logicznej jest weryfikacja jej poprawności.

REKLAMA

REKLAMA

Matryca logiczna zazwyczaj tworzona jest jako jeden z pierwszych dokumentów i to właśnie na niej opiera się całą logikę działań, przygotowując zarówno wniosek aplikacyjny, jak i studium wykonalności projektu. Z badań autorskich wynika, że większa część przedsiębiorców posługuje się zarówno matrycą logiczną, jak i studium wykonalności, wykonując je na samym końcu procesu aplikacji. Taką deklarację złożyło 78% respondentów. Odsetek ten wzrasta wraz ze wzrostem rozmiarów przedsiębiorstwa. I tak w grupie małych przedsiębiorstw wynosi on 67%, w grupie średnich 94%. Wskazuje to na podstawowy błąd, jaki często popełniają wnioskodawcy: przygotowanie matrycy na samym końcu aplikacji unijnej.

Tymczasem matryca powinna wykazywać pełną zgodność z całą dokumentacją aplikacyjną, od wniosku projektu poczynając, na studium wykonalności kończąc. Przyjrzyjmy się zatem jakie są kolejne etapy tworzenia matrycy logicznej i jak ona wygląda oraz jak sprawdzić poprawność logiki zawartej w matrycy.

Przeczytaj koniecznie Jak założyć firmę dzięki unijnej dotacji?

Matryca logiczna składa się z czterech kolumn i pięciu wierszy, które układają się w logikę pionową i poziomą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolumna pierwsza (logika przedsięwzięcia) zawiera opis podstawowych elementów projektu, ilustrujący główne relacje przyczynowo-skutkowe. Należy je rozpatrywać na czterech poziomach, a każdy z nich powinien logicznie wynikać z poziomu hierarchicznie niższego.

Logika pionowa pokazuje jakie są zamierzenia projektu, co chcemy zrobić i w jaki sposób nasze działanie może wpłynąć na polepszenie obecnej sytuacji. Z kolei logika pozioma służy do mierzenia rezultatów projektu i wykorzystanych zasobów poprzez zastosowane wskaźniki ekonomiczne. W strukturze pionowej projektu wyróżniamy:

  • działania – każde zadania, których wypełnienie jest konieczne, aby projekt został zakończony, a które wymagają określonego czasu i zasobów; działanie powinno być w miarę jednorodne, mieć wyraźnie określone punkty rozpoczęcia i zakończenia oraz łączyć się z innymi działaniami jedynie w tych punktach; działania obejmują to co zostało zagwarantowane w budżecie projektu np. przeprowadzenie postępowania przetargowego, budowę nowych lub rozbudowę istniejących obiektów itd.;
  • rezultaty – można je zdefiniować jako korzyści wynikające z zakończenia projektu; mogą one obejmować np. wybudowaną drogę czy oczyszczalnię ścieków; stanowią podstawę planowania projektu i są najczęściej skwantyfikowane czyli przedstawione w ujęciu liczbowym (np. stworzenie 50 nowych miejsc pracy); rezultaty są bezpośrednim wynikiem podjętych działań np. podniesienie jakości świadczonych usług, utworzenie nowych miejsc pracy;
  • cel bezpośredni projektu – to cel, do którego osiągnięcia w sposób bezpośredni przyczynia się dany projekt; może nim być np. poprawa stanu środowiska lub zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej czy obniżenie kosztów transportu w przedsiębiorstwie;
  • cel ogólny/strategiczny – to cel, do którego osiągnięcia w sposób pośredni przyczyni się realizacja danego projektu; odnosi się do szerokiego spektrum działań, w ramach których funkcjonuje projekt np. określając jako cel ogólny poprawę klasy czystości wód lokalnej rzeki dla projektu polegającego na budowie gminnej oczyszczalni ścieków, trzeba założyć że bez skoordynowanych działań innych samorządów terenów leżących w zlewni tej rzeki tak sformułowany cel ogólny nie zostanie osiągnięty.

REKLAMA

Kolumna druga zawiera obiektywnie weryfikowalne wskaźniki osiągnięć bezpośredniego celu strategicznego, rezultatów i działań. Są to ilościowe lub jakościowe mierniki, za pomocą których można monitorować prowadzone działania, a po zakończeniu wdrażania dokonać oceny projektu według wcześniej określonych kryteriów.

Wyróżnia się cztery podstawowe grupy wskaźników:
1) wskaźniki wkładu – odnoszące się do nakładu zasobów zaangażowanych na rzecz wykonania danego projektu (wdrażania danego priorytetu lub realizacji danego działania); najczęściej wkład odnosi się do środków finansowych (wtedy wskaźnikiem jest zaangażowana kwota środków), lecz może obejmować też zasoby ludzkie, materialne czy organizacyjne (wtedy wskaźnikiem jest miara kwantyfikowalna danego zasobu: np. wartość materialna pracy osób ogółem, wartość rynkowa wynajmu udostępnionych pomieszczeń itp.);
2) wskaźniki produktu – opisujące wszystkie produkty materialne i usługi bezpośrednio powstałe w ramach projektu; są one mierzone w jednostkach fizycznych (np. długość zbudowanej drogi, liczba godzin szkolenia);
3) wskaźniki rezultatu – związane z bezpośrednimi efekty projektu, które odczuł beneficjent końcowy (bezpośrednimi korzyściami); mogą przybierać formę wskaźników materialnych (liczba wypadków drogowych, zmniejszenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska) lub finansowych (oszczędności z tytułu zużycia energii, wody, wzrost wydajności produkcji);
4) wskaźniki oddziaływania – odnoszące się do rezultatów danego projektu, wykraczających poza natychmiastowe efekty dla bezpośrednich beneficjentów; takim wskaźnikiem może być wzrost liczby osób zainteresowanych szkoleniami.

Kolumna trzecia to źródła informacji – weryfikacji. Określając wskaźniki osiągnięć, należy również sprecyzować skąd będą czerpane te informacje czyli podać ich źródło lub określić sposób sprawdzenia (weryfikacji). Zawiera ona dane o źródłach informacji, które pozwolą na pomiar/ocenę wskaźników osiągnięć projektu i weryfikację czy założone wartości (charakterystyki tych wskaźników) zostały osiągnięte. Mogą to być wewnętrzne dokumenty projektu lub dane zewnętrzne, np. wyniki specjalnych badań, raporty, oficjalne dane statystyczne, ankiety, dokumenty rządowe itp.

Polecamy serwis Dotacje

Kolumna czwarta – założenia i czynniki ryzyka – identyfikuje czynniki zewnętrzne, które mogą mieć wpływ na prawidłową realizację projektu oraz osiągnięcie założonych celów wyższego rzędu. Założenia muszą być spełnione, żeby projekt zakończył się sukcesem.
Matryca logiczna powinna wyjaśnić relacje przyczynowo-skutkowe, tworzące logiczną strukturę projektu. Działania plus założenia prowadzą do osiągnięcia wyników. Wyniki plus założenia pozwalają na realizację celu bezpośredniego. Osiągnięcie celu bezpośredniego plus założenia przybliża osiągnięcie celu ogólnego.

Fragment pochodzi z książki „Pozyskiwanie środków unijnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne. Podejście procesowe” Elżbiety Weiss (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA