REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co trzeba zwrócić uwagę w fazie wykonania projektu z dofinansowaniem unijnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu.
Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu.

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka pokazuje, że duży wpływ na przebieg wykonania projektu ma właściwe zaplanowanie harmonogramu realizacji poszczególnych działań oraz kosztów już na etapie projektowania inwestycji.

W ramach tego procesu, koncentrującego się na rozliczeniu projektu, podstawowymi fazami są:
1) podpisanie i ewentualne aneksowanie umowy na finansowanie projektu,
2) monitoring zgodności realizacji projektu z ustaleniami umowy (harmonogram, zakres rzeczowy, dokumentacja księgowa),
3) przygotowanie okresowych raportów oraz raportu finalnego i złożenie ich w Instytucji Wdrażającej,
4) zapewnienie prawidłowych rozliczeń z bankiem finansującym.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie wykonania projektu następuje po podpisaniu umowy na jego finansowanie (przyznanie dotacji). Po podpisaniu należy zaplanować działania operacyjne, przeprowadzić spotkanie osób zaangażowanych w projekt oraz szkolenie wprowadzające dla osób realizujących konkretne działania projektowe (np. jeśli projektem dotyczy wiedzy i umiejętności w firmie, to na szkoleniu wprowadzającym powinni pojawić się trenerzy którzy będą pracować z pracownikami). Jednym z czynników warunkujących przeprowadzenie projektu z sukcesem jest dbałość o ciągłość realizowanych zadań i dotrzymywanie warunków umowy. Zapisy w umowie regulują podstawowe kwestie związane z wprowadzaniem ewentualnych zmian, ze sprawozdawczością i monitoringiem projektu.

Przeczytaj również: Gdzie po dotację na założenie firmy reklamowej?

Beneficjent jest zobowiązany do przygotowania i dostarczenia okresowych i rocznych sprawozdań z realizacji projektu oraz raportu końcowego. Prawidłowo przygotowany formularz sprawozdania oraz dokumenty księgowe, opisane w sposób wymagany przez instytucję wdrażającą, są podstawą do rozliczenia poniesionych kosztów, czyli do uzyskania zwrotu pieniędzy wydatkowanych na danym etapie projektu. Dokumentami świadczącymi o ich poniesieniu są potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumenty księgowe o podobnej wartości dowodowej; zgodnie z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem wraz z dowodami zapłaty (wyciągi bankowe lub potwierdzenia zapłaty gotówką) beneficjent otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

REKLAMA

Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu. Na etapie przygotowania projektu wnioskodawca jest zobowiązany do określenia, według jakich wskaźników zostaną zmierzone zaplanowane cele projektu. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w podejściu projektowym przy aplikowaniu o środki unijne rozróżniamy cele na poziomie produktu, rezultatu i oddziaływania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cele odnoszące się do poziomu produktu to bezpośrednie efekty realizacji projektu, na przykład celem na poziomie projektu jest liczba osób przeszkolonych w wyniku zrealizowanych dni szkoleniowych. Efekty, które zostaną osiągnięte w perspektywie dłuższej, czyli w okresie po zakończeniu projektu, to cele na poziomie rezultatów. Pozostając przy przykładzie projektów edukacyjnych, rezultatem będzie m.in. podniesienie poziomu wiedzy uczestników w tematyce zgodnej z tematyką szkolenia i podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników dzięki zdobytej wiedzy. W perspektywie długofalowej, czyli w okresie do kilku lat po zakończeniu projektu, obserwujemy efekty oddziaływania projektu. Efektem długofalowym można określić np. wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Monitoring projektu przeprowadzają instytucje wdrażające i instytucje zarządzające danym programem operacyjnym. W odniesieniu do projektów unijnych monitoring to proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat wdrażanych projektów i całego programu operacyjnego w aspekcie finansowym i rzeczowym.

Polecamy serwis Mała firma

Należy zdać sobie sprawę, że uzyskanie umowy i realizacja przedsięwzięcia może się okazać drobnostką w porównaniu z jej rozliczeniem. W tym momencie na drodze do pozyskania środków unijnych nie staje już niedobór środków finansowych czy niedociągnięcia organizacyjne przedsiębiorstwa, ale duża liczba dokumentów wymaganych do przygotowania. Istotnym warunkiem rozliczenia się przedsiębiorcy z przedsięwzięcia jest przygotowanie niezbędnych informacji do wypełnienia wniosku i sprawozdania z wykonania projektu. Dla obu tych dokumentów istnieją wprawdzie instrukcje ich wypełniania, mimo to należy się przygotować, że przy ich wypełnianiu nie uniknie się błędów, a tym samym wezwania do uzupełnienia dokumentacji. Zdarza się często tak, że po usunięciu pierwszych poprawek przedsiębiorca otrzymuje z instytucji wdrażającej kolejne pismo informujące o następnych błędach, których nie wskazano w pierwszym wezwaniu.

Co gorsza, w instytucjach wdrażających sposób oceny projektów wygląda tak, że jeden urzędnik sprawdza wniosek wraz z załącznikami, ale już inny weryfikuje poprawność sprawozdania z realizacji projektu. Jeśli więc przedsiębiorca złoży pierwszy wniosek o płatność wraz z załącznikami i popełni jakikolwiek błąd w dokumentach, to może zostać wezwany do poprawki osobno w przypadku wniosków i osobno w przypadku sprawozdania – i to w rożnych, często odległych terminach. W ten sposób weryfikacja wniosków o płatność trwa nawet kilka miesięcy.

Fragment pochodzi z książki „Pozyskiwanie środków unijnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne. Podejście procesowe” Elżbiety Weiss (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA