REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co trzeba zwrócić uwagę w fazie wykonania projektu z dofinansowaniem unijnym?

Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu.
Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu.

REKLAMA

REKLAMA

Praktyka pokazuje, że duży wpływ na przebieg wykonania projektu ma właściwe zaplanowanie harmonogramu realizacji poszczególnych działań oraz kosztów już na etapie projektowania inwestycji.

W ramach tego procesu, koncentrującego się na rozliczeniu projektu, podstawowymi fazami są:
1) podpisanie i ewentualne aneksowanie umowy na finansowanie projektu,
2) monitoring zgodności realizacji projektu z ustaleniami umowy (harmonogram, zakres rzeczowy, dokumentacja księgowa),
3) przygotowanie okresowych raportów oraz raportu finalnego i złożenie ich w Instytucji Wdrażającej,
4) zapewnienie prawidłowych rozliczeń z bankiem finansującym.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie wykonania projektu następuje po podpisaniu umowy na jego finansowanie (przyznanie dotacji). Po podpisaniu należy zaplanować działania operacyjne, przeprowadzić spotkanie osób zaangażowanych w projekt oraz szkolenie wprowadzające dla osób realizujących konkretne działania projektowe (np. jeśli projektem dotyczy wiedzy i umiejętności w firmie, to na szkoleniu wprowadzającym powinni pojawić się trenerzy którzy będą pracować z pracownikami). Jednym z czynników warunkujących przeprowadzenie projektu z sukcesem jest dbałość o ciągłość realizowanych zadań i dotrzymywanie warunków umowy. Zapisy w umowie regulują podstawowe kwestie związane z wprowadzaniem ewentualnych zmian, ze sprawozdawczością i monitoringiem projektu.

Przeczytaj również: Gdzie po dotację na założenie firmy reklamowej?

Beneficjent jest zobowiązany do przygotowania i dostarczenia okresowych i rocznych sprawozdań z realizacji projektu oraz raportu końcowego. Prawidłowo przygotowany formularz sprawozdania oraz dokumenty księgowe, opisane w sposób wymagany przez instytucję wdrażającą, są podstawą do rozliczenia poniesionych kosztów, czyli do uzyskania zwrotu pieniędzy wydatkowanych na danym etapie projektu. Dokumentami świadczącymi o ich poniesieniu są potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumenty księgowe o podobnej wartości dowodowej; zgodnie z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem wraz z dowodami zapłaty (wyciągi bankowe lub potwierdzenia zapłaty gotówką) beneficjent otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji w postaci płatności okresowych i płatności końcowej.

REKLAMA

Ważną fazą realizacji projektu są wskaźniki monitoringu. Na etapie przygotowania projektu wnioskodawca jest zobowiązany do określenia, według jakich wskaźników zostaną zmierzone zaplanowane cele projektu. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w podejściu projektowym przy aplikowaniu o środki unijne rozróżniamy cele na poziomie produktu, rezultatu i oddziaływania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cele odnoszące się do poziomu produktu to bezpośrednie efekty realizacji projektu, na przykład celem na poziomie projektu jest liczba osób przeszkolonych w wyniku zrealizowanych dni szkoleniowych. Efekty, które zostaną osiągnięte w perspektywie dłuższej, czyli w okresie po zakończeniu projektu, to cele na poziomie rezultatów. Pozostając przy przykładzie projektów edukacyjnych, rezultatem będzie m.in. podniesienie poziomu wiedzy uczestników w tematyce zgodnej z tematyką szkolenia i podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników dzięki zdobytej wiedzy. W perspektywie długofalowej, czyli w okresie do kilku lat po zakończeniu projektu, obserwujemy efekty oddziaływania projektu. Efektem długofalowym można określić np. wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Monitoring projektu przeprowadzają instytucje wdrażające i instytucje zarządzające danym programem operacyjnym. W odniesieniu do projektów unijnych monitoring to proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat wdrażanych projektów i całego programu operacyjnego w aspekcie finansowym i rzeczowym.

Polecamy serwis Mała firma

Należy zdać sobie sprawę, że uzyskanie umowy i realizacja przedsięwzięcia może się okazać drobnostką w porównaniu z jej rozliczeniem. W tym momencie na drodze do pozyskania środków unijnych nie staje już niedobór środków finansowych czy niedociągnięcia organizacyjne przedsiębiorstwa, ale duża liczba dokumentów wymaganych do przygotowania. Istotnym warunkiem rozliczenia się przedsiębiorcy z przedsięwzięcia jest przygotowanie niezbędnych informacji do wypełnienia wniosku i sprawozdania z wykonania projektu. Dla obu tych dokumentów istnieją wprawdzie instrukcje ich wypełniania, mimo to należy się przygotować, że przy ich wypełnianiu nie uniknie się błędów, a tym samym wezwania do uzupełnienia dokumentacji. Zdarza się często tak, że po usunięciu pierwszych poprawek przedsiębiorca otrzymuje z instytucji wdrażającej kolejne pismo informujące o następnych błędach, których nie wskazano w pierwszym wezwaniu.

Co gorsza, w instytucjach wdrażających sposób oceny projektów wygląda tak, że jeden urzędnik sprawdza wniosek wraz z załącznikami, ale już inny weryfikuje poprawność sprawozdania z realizacji projektu. Jeśli więc przedsiębiorca złoży pierwszy wniosek o płatność wraz z załącznikami i popełni jakikolwiek błąd w dokumentach, to może zostać wezwany do poprawki osobno w przypadku wniosków i osobno w przypadku sprawozdania – i to w rożnych, często odległych terminach. W ten sposób weryfikacja wniosków o płatność trwa nawet kilka miesięcy.

Fragment pochodzi z książki „Pozyskiwanie środków unijnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne. Podejście procesowe” Elżbiety Weiss (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA