REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, jest podstawowym obowiązkiem producenta
Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, jest podstawowym obowiązkiem producenta

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej może polegać między innymi na obrocie produktami. Wykonywanie tego typu działalności wiąże się oczywiście z określonymi wymogami. Przedsiębiorcy decydujący się na nią muszą dostosować się do nakładanych przez prawo zasad, a wśród niech zapewnić bezpieczeństwo produktów, wykonywać obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zachować zasady i tryb sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek. Nakładane obowiązku mają na celu przede wszystkich zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta.

Co to jest produkt?

REKLAMA

REKLAMA

Przez produkt należy rozumieć rzecz ruchomą nową lub używaną, jak i naprawianą lub regenerowaną, przeznaczoną do użytku konsumentów lub co do której istnieje prawdopodobieństwo, że może być używana przez konsumentów, dostarczaną lub udostępnianą przez producenta lub dystrybutora, zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, w tym również w ramach świadczenia usługi. Za produkt nie jest uznawana rzecz używana, dostarczona jako antyk albo jako rzecz wymagająca naprawy lub regeneracji przed użyciem, o ile dostarczający powiadomił konsumenta o tych właściwościach rzeczy.

Producentami są przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na wytwarzaniu produktu albo każdą inną osobę, która występuje jako wytwórca, umieszczając na produkcie bądź do niego dołączając swoje nazwisko, nazwę, znak towarowy bądź inne odróżniające oznaczenie, a także osobę, która naprawia lub regeneruje produkt. Producentami są również przedstawiciele wytwórcy, a jeżeli wytwórca nie wyznaczył przedstawiciela – importerzy produktu. Producentami są też przedsiębiorcy uczestniczący w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, pod warunkiem, że ich działanie może wpływać na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Za dystrybutora zaś uznaje się przedsiębiorcę uczestniczącego w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, którego działalność nie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem.

REKLAMA

Przedsiębiorcy decydujący się na szeroko rozumiany obrót produktami zobowiązani są do zapewnienia jego bezpieczeństwa. Produkt można uznać za bezpieczny, jeżeli spełnia on określone przez przepisy wymogi, m. in. gdy nie stwarza żadnego zagrożenia dla konsumentów lub stwarza znikome zagrożenie, dające się pogodzić z jego zwykłym używaniem i uwzględniające wysoki poziom wymagań dotyczących ochrony zdrowia i życia ludzkiego, w zwykłych lub w innych, dających się w sposób uzasadniony przewidzieć, warunkach jego używania, z uwzględnieniem czasu korzystania z produktu, a także, w zależności od rodzaju produktu, sposobu uruchomienia oraz wymogów instalacji i konserwacji.

Oceniając bezpieczeństwo produktu bierze się pod uwagę różne jego parametry, w tym skład, opakowanie, instrukcję montażu i uruchomienia, a także instrukcję instalacji i konserwacji, oddziaływanie na inne produkty, wygląd produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące jego użytkowania i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu, wreszcie kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Kto odpowiada za produkt niebezpieczny

Bezpieczeństwo produktu

Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, w rozumieniu określonych wyżej zasad, jest podstawowym obowiązkiem producenta. Oprócz tego producent, w zakresie prowadzonej działalności, jest zobowiązany dostarczać konsumentom informacje w języku polskim, które umożliwią konsumentom ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego lub możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są, przy braku odpowiedniego ostrzeżenia, natychmiast zauważalne, a także informacje dotyczące możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.

Producent jest zobowiązany podejmować działania zapewniające bezpieczeństwo, odpowiednie do właściwości dostarczanego produktu przede wszystkim umożliwiające uzyskiwanie przez wiedzy o zagrożeniach, które produkt może stwarzać, jak również mające na celu uniknięcie zagrożeń.

Działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa mogą również polegać na umieszczeniu na produkcie lub jego opakowaniu nazwy i adresu producenta oraz oznaczenia identyfikującego produkt lub, w razie potrzeby, partię produktu, chyba że nieumieszczenie takich informacji jest uzasadnione. Oprócz tego wskazane jest przeprowadzanie badań próbek wprowadzonych na rynek produktów, analizowanie skarg konsumentów oraz, w miarę potrzeby, prowadzenie rejestru tych skarg oraz bieżące informowanie dystrybutorów o prowadzonej w ten sposób kontroli. Właściwy przepływ informacji pozwala na dużo szybsza reakcję w przypadku wystąpienia zagrożenia.

Przedsiębiorca X produkujący np. węże ogrodowe powinien dołożyć wszelkich starań, aby jego produkt był bezpieczny. Powinien on wraz z produktem zamieścić instrukcję obsługi, informacje dotyczące bezpiecznego używania oraz inne informacje wymagane przez przepisy. Oprócz tego powinien umieścić własne dane identyfikujące. 

Zapewnienie bezpieczeństwa produktów jest również obowiązkiem dystrybutora. Ten jest zobowiązany działać z należytą starannością, w szczególności przez niedostarczanie produktów, o których wie lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym, powinien wiedzieć, że nie spełniają one wymagań bezpieczeństwa. Powinien on także, w zakresie prowadzonej działalności, uczestniczyć w monitorowaniu bezpieczeństwa produktów wprowadzonych na rynek, w szczególności poprzez przyjmowanie od konsumentów informacji o zagrożeniach powodowanych przez produkty i przekazywanie ich niezwłocznie producentom, organowi nadzoru oraz wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej. Dystrybutor powinien również przechowywać i niezwłocznie udostępniać na żądanie organu nadzoru i wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej dokumentację niezbędną do ustalenia pochodzenia produktów.

Polecamy serwis Odszkodowania

Współpraca z organem nadzoru i wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej w celu uniknięcia lub eliminacji zagrożeń stwarzanych przez produkty przez nich dostarczane lub udostępniane jest szczególnym obowiązkiem producentów i dystrybutorów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności. W ramach tego obowiązku producenci i dystrybutorzy, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny, są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie właściwy organ nadzoru.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA