Reklama produktów leczniczych - cz.I
REKLAMA
REKLAMA
Czym jest reklama produktu leczniczego?
Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego. Ma ona na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
REKLAMA
Tego typu reklama obejmuje w szczególności:
1. reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości,
2. reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
3. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi przez przedstawicieli handlowych lub medycznych,
4. dostarczanie próbek produktów leczniczych,
5. sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
6. sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.
Co nie uchodzi za reklamę produktu leczniczego?
Za reklamę produktów leczniczych nie są natomiast uważane:
- informacja umieszczona na opakowaniach oraz załączonych do opakowań produktów leczniczych, zgodnych z pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu,
- korespondencja, której towarzyszą materiały informacyjne o charakterze niepromocyjnym, niezbędne do udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnego produktu leczniczego, w tym produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu bez konieczności uzyskania pozwolenia,
- ogłoszenia o charakterze informacyjnym niekierowane do publicznej wiadomości, dotyczące w szczególności zmiany opakowania, ostrzeżeń o działaniach niepożądanych, pod warunkiem że nie zawierają treści odnoszących się do właściwości produktów leczniczych,
- katalogi handlowe lub listy cenowe, zawierające wyłącznie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego, w tym produktu leczniczego dopuszczonego do obrotu bez konieczności uzyskania pozwolenia, a w przypadku produktu leczniczego objętego refundacją – cenę urzędową detaliczną, pod warunkiem że nie zawierają treści odnoszących się do właściwości produktów leczniczych, w tym do wskazań terapeutycznych,
- informacje dotyczące zdrowia lub chorób ludzi i zwierząt, pod warunkiem że nie odnoszą się nawet pośrednio do produktów leczniczych.
Polecamy: Co można zrobić, aby zwiększyć sprzedaż obrotów i usług?
Wiedząc już co jest reklamą produktu leczniczego, warto zapoznać się z zasadami rządzącymi tą kwestią.
Otóż, reklama taka nie może wprowadzać w błąd. Jest to podstawowa zasada każdej reklamy, nie tylko produktów leczniczych.
Oprócz tego reklama produktów leczniczych powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu.
Warto podkreślić, że nie może też polegać na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za nabycie produktu leczniczego lub dostarczanie dowodów, że doszło do jego nabycia.
REKLAMA
Tego typu reklama absolutnie nie może być kierowana do dzieci ani zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany. Czasami zdarza się że jakieś produkt leczniczy dla dzieci jest w reklamie pokazywany w sposób pobudzający dziecko, np. poprzez pokazanie dodatków do owego produktu (zabawek). Taka reklama może zostać uznana za kierowaną do dzieci, co jest niezgodne z przepisami.
Reklama produktu leczniczego może być również przypomnieniem pełnej reklamy. W takim wypadku poza nazwą własną produktu i jego nazwą powszechnie stosowaną, może zawierać tylko znak towarowy niezawierający odniesień do wskazań leczniczych, postaci farmaceutycznej, dawki, haseł reklamowych lub innych treści reklamowych.
Zakazana reklama
W związku z faktem, że zasady reklamowania produktów leczniczych są ściśle regulowane, zostało wskazane jakich produktów leczniczych nie można reklamować wcale. Są to produkty niedopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo dopuszczone do obrotu, ale bez konieczności uzyskania pozwolenia oraz zawierające informacje niezgodne z charakterystyką produktu leczniczego.
Polecamy: Konkurencyjność w kryzysie
Oprócz tego zabronione jest kierowanie do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej produktów leczniczych:
1. wydawanych wyłącznie na podstawie recepty,
2. zawierających środki odurzające i substancje psychotropowe,
3. umieszczonych na wykazach leków refundowanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, oraz dopuszczonych do wydawania bez recept o nazwie identycznej z umieszczonymi na tych wykazach.
Zakaz reklamy dotyczy również reklamy produktu leczniczego, którego nazwa jest identyczna z nazwą produktu leczniczego wydawanego wyłącznie na podstawie recepty.
REKLAMA
Zakaz nie dotyczy natomiast szczepień ochronnych określonych w komunikacie Głównego Inspektora Sanitarnego, wydanym na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Jest to posunięcie prawidłowe, mające na celu propagowanie szczepionek.
Aby zasady reklamowania produktów leczniczych były przestrzegane, Główny Inspektor Farmaceutyczny sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów. Może on w drodze decyzji nakazać zaprzestania ukazywania się lub prowadzenia reklamy produktów leczniczych sprzecznej z obowiązującymi przepisami.
Oprócz tego przysługuje mu, w razie wystąpienia naruszenia, kompetencja nakazania publikowania wydanej decyzji w miejscach, w których ukazała się reklama sprzeczna z obowiązującymi przepisami, oraz publikowania sprostowania błędnej reklamy. Nadto może żądać usunięcia stwierdzonych naruszeń. Decyzje Głównego Inspektora Farmaceutycznego mają rygor natychmiastowej wykonalności.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.