REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za produkt niebezpieczny?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jest uregulowana przez przepisy Kodeksu cywilnego w sposób szczególny. Za produkt możemy uznać rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą, a także zwierzęta i, uwaga – energię elektryczną.

REKLAMA

Co więcej za produkt uznaje się także rzeczy w ogóle nieprzetworzone jak np. surowce naturalne czy produkty rolne, przy czym produkt niebezpieczny to każdy, który ma cechy niezapewniające bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać uwzględniając jego normalne użycie.

REKLAMA

Przy ocenie, że dany produkt jest niebezpieczny bierze się pod uwagę kryteria obiektywne, i oczekiwania typowego konsumenta takiego produktu, dlatego przy produktach adresowanych dla dzieci należy mieć na uwadze nie tylko prawidłowe użycie produktu, ale także częste w takich sytuacjach nieprawidłowe użytkowanie produktu. Dlatego za produkt niebezpieczny można uznać zarówno piłę motorową z uszkodzonym łańcuchem, którego konstrukcja przy prawidłowym użytkowaniu doprowadzi do niepożądanych skutków, jak i kredki przeznaczone dla dzieci, które to jednak mogą stać się produktem niebezpiecznym, właśnie przy uwzględnieniu faktu, że ich “typowy” konsument szerzej może rozumieć powszechne użycie tego produktu.

Porównaj: Czy osoba trzecia może dostać odszkodowanie?

Istotnym także z punktu widzenia podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest to, że o tym, czy produkt jest bezpieczny decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwości produktu. Zatem jeżeli dany produkt w chwili wprowadzenia go do obrotu spełnia istniejące w danym czasie techniczne standardy, nie można uznać go za niebezpieczny tylko z tego powodu, że później wprowadzono produkt podobny ulepszony.

Kto odpowiada za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny?

Krąg podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest dosyć szeroki, bowiem do osób odpowiedzialnych za szkodę powstałą przez produkt niebezpieczny, ustawa zalicza:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producenta, który wytwarza go w zakresie swojej działalności gospodarczej – odpowiedzialność producenta powstaje z chwilą wprowadzenia produktu do obrotu w zakresie jego działalności gospodarczej;
  • wytwórcę materiału, surowca bądź części składowej produktu, chyba, że przyczyną szkody była wadliwa konstrukcja produktu lub wskazówki producenta finalnego;
  • osoby, które przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towarowego czy innego oznaczenia odróżniającego podają się za producenta;
  • importerzy produktów zagranicznych, którzy wprowadzili do obrotu krajowego te produkty w zakresie swojej działalności gospodarczej.

Wyżej wskazane osoby odpowiadają solidarnie i są dłużnikami solidarnymi, co oznacza, że uprawniony wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych.

Polecamy serwis: Spółki

REKLAMA

Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny, jeżeli sam nie jest w stanie (w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia go o szkodzie) wskazać producenta lub importera lub osobę od której sam nabył produkt. W tym przypadku zbywca może zostać zwolniony od odpowiedzialności jedynie, gdy wskaże producenta lub importera.

Konsument, któremu produkt niebezpieczny wyrządził szkodę zwrócił się do firmy, która mu go sprzedała. Firma, która zbyła produkt niebezpieczny stwierdziła, że nie jest producentem tego produktu i odpowiedzialności z tytułu szkody wyrządzonej przez produkt przez to nie ponosi. Czy takie zapewnienie zwalnia firmę od odpowiedzialności ? Nie. Zbywca produktu może zwolnić się od odpowiedzialności jeżeli wskaże w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia o szkodzie, producenta, importera lub osobę, od której sam nabył produkt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA