REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto odpowiada za produkt niebezpieczny?

Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.
Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jest uregulowana przez przepisy Kodeksu cywilnego w sposób szczególny. Za produkt możemy uznać rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą, a także zwierzęta i, uwaga – energię elektryczną.

REKLAMA

Co więcej za produkt uznaje się także rzeczy w ogóle nieprzetworzone jak np. surowce naturalne czy produkty rolne, przy czym produkt niebezpieczny to każdy, który ma cechy niezapewniające bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać uwzględniając jego normalne użycie.

REKLAMA

Przy ocenie, że dany produkt jest niebezpieczny bierze się pod uwagę kryteria obiektywne, i oczekiwania typowego konsumenta takiego produktu, dlatego przy produktach adresowanych dla dzieci należy mieć na uwadze nie tylko prawidłowe użycie produktu, ale także częste w takich sytuacjach nieprawidłowe użytkowanie produktu. Dlatego za produkt niebezpieczny można uznać zarówno piłę motorową z uszkodzonym łańcuchem, którego konstrukcja przy prawidłowym użytkowaniu doprowadzi do niepożądanych skutków, jak i kredki przeznaczone dla dzieci, które to jednak mogą stać się produktem niebezpiecznym, właśnie przy uwzględnieniu faktu, że ich “typowy” konsument szerzej może rozumieć powszechne użycie tego produktu.

Porównaj: Czy osoba trzecia może dostać odszkodowanie?

Istotnym także z punktu widzenia podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest to, że o tym, czy produkt jest bezpieczny decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwości produktu. Zatem jeżeli dany produkt w chwili wprowadzenia go do obrotu spełnia istniejące w danym czasie techniczne standardy, nie można uznać go za niebezpieczny tylko z tego powodu, że później wprowadzono produkt podobny ulepszony.

Kto odpowiada za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny?

Krąg podmiotów odpowiedzialnych za produkt niebezpieczny jest dosyć szeroki, bowiem do osób odpowiedzialnych za szkodę powstałą przez produkt niebezpieczny, ustawa zalicza:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producenta, który wytwarza go w zakresie swojej działalności gospodarczej – odpowiedzialność producenta powstaje z chwilą wprowadzenia produktu do obrotu w zakresie jego działalności gospodarczej;
  • wytwórcę materiału, surowca bądź części składowej produktu, chyba, że przyczyną szkody była wadliwa konstrukcja produktu lub wskazówki producenta finalnego;
  • osoby, które przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towarowego czy innego oznaczenia odróżniającego podają się za producenta;
  • importerzy produktów zagranicznych, którzy wprowadzili do obrotu krajowego te produkty w zakresie swojej działalności gospodarczej.

Wyżej wskazane osoby odpowiadają solidarnie i są dłużnikami solidarnymi, co oznacza, że uprawniony wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych.

Polecamy serwis: Spółki

REKLAMA

Za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny może ponosić odpowiedzialność także ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny, jeżeli sam nie jest w stanie (w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia go o szkodzie) wskazać producenta lub importera lub osobę od której sam nabył produkt. W tym przypadku zbywca może zostać zwolniony od odpowiedzialności jedynie, gdy wskaże producenta lub importera.

Konsument, któremu produkt niebezpieczny wyrządził szkodę zwrócił się do firmy, która mu go sprzedała. Firma, która zbyła produkt niebezpieczny stwierdziła, że nie jest producentem tego produktu i odpowiedzialności z tytułu szkody wyrządzonej przez produkt przez to nie ponosi. Czy takie zapewnienie zwalnia firmę od odpowiedzialności ? Nie. Zbywca produktu może zwolnić się od odpowiedzialności jeżeli wskaże w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia o szkodzie, producenta, importera lub osobę, od której sam nabył produkt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA