REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Aukcja elektroniczna jako procedura przetargowa - porada

Instrumentem bardzo podobnym do licytacji elektronicznej jest aukcja elektroniczna.
Instrumentem bardzo podobnym do licytacji elektronicznej jest aukcja elektroniczna.

REKLAMA

REKLAMA

Aukcja elektroniczna to opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia. Umożliwia wnikliwą ocenę ofert wykonawców. Kiedy można ją zastosować i co ma na celu? Przeczytaj.

REKLAMA

Instrumentem bardzo podobnym do licytacji elektronicznej jest aukcja elektroniczna. Stanowi ona swojego rodzaju połączenie tradycyjnej procedury przetargowej z licytacją elektroniczną. Nie jest ona odrębnym trybem udzielania zamówienia, a jedynie dodatkowym elementem zwykłej procedury przetargowej lub negocjacyjnej.

REKLAMA

Najprościej opisać aukcję jako opcjonalny etap postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo negocjacji z ogłoszeniem, umożliwiający wykonawcom poprawienie warunków swoich ofert w zakresie kryteriów wybranych przez zamawiającego spośród tych kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, które umożliwiają automatyczną ocenę ofert. Jest to „dogrywka” stosowana na koniec postępowania o udzielenie zamówienia, w trakcie której wykonawcy mogą jeszcze zmienić swoje oferty (przede wszystkim obniżyć cenę) i zwiększyć tym samym swoje szanse na uzyskanie zamówienia.

Zastosowanie aukcji elektronicznej pozwala na uzyskanie korzyści analogicznych do tych, jakie niesie ze sobą licytacja elektroniczna (takich jak oszczędności i zwiększenie przejrzystości postępowania), przy pominięciu negatywnych aspektów wynikających chociażby z braku możliwości sprawdzenia ofert pod kątem zgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia czy też stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert.

- Z uwagi na fakt, iż aukcja jest poprzedzona zwykłym, można powiedzieć „tradycyjnym” postępowaniem przetargowym, możliwe jest dokonanie przez zamawiającego szczegółowej i wnikliwej oceny ofert wykonawców i zweryfikowanie prawidłowości oferowanych przez nich rozwiązań jeszcze przed przystąpieniem do samej aukcji.

Polecamy: Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Co więcej – w przypadku, gdyby aukcja elektroniczna z jakiejkolwiek przyczyny nie mogła dojść do skutku, zamawiający nie musi ponosić ryzyka unieważnienia postępowania – w takim bowiem przypadku wiążące pozostaną oferty pisemne złożone na wcześniejszym etapie procedury.

W przeciwieństwie do licytacji elektronicznej, aukcja jest przewidziana w przepisach unijnej dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych (dyrektywa 2004/18/WE). Powoduje to możliwość stosowania jej również w przypadku udzielania zamówień o wartości przekraczającej progi unijne. Nie można natomiast stosować aukcji w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie działalności twórczej lub naukowej. Ograniczenie to wynika przede wszystkim z faktu, iż nie jest możliwe dokonanie rzetelnej i prawidłowej oceny tego rodzaju zamówień w sposób automatyczny przez system aukcyjny.

Polecamy: Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Warto zwrócić uwagę, że choć ustawa – Prawo zamówień publicznych poświęca aukcji jedynie trzy przepisy, tj. art. 91a – 91c, to jednak jest ona instrumentem bardziej skomplikowanym od licytacji. Spowodowane jest to z jednej strony możliwością stosowania większej liczny kryteriów oceny ofert w toku aukcji, a z drugiej koniecznością opatrywania postąpień składanych przez wykonawców bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Instrumenty elektroniczne w procesie udzielania zamówień publicznych”. Publikacja została opracowana w ramach projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA