Kategorie

Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka firmy partnerskie mogą starać się o dofinansowanie wdrożenia procesów biznesowych prowadzonych w formie elektronicznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) przewiduje dotacje na inwestycje realizowane nie tylko, jakby się mogło wydawać, przez rolników. O pieniądze mogą się starać również osoby prowadzące inną działalność gospodarczą.
W części 1 artykułu poznaliśmy możliwości jakie daje Unia Europejska polskiej gospodarce w rozwoju innowacyjności. Poniżej zaprezentowane zostaną kolejne działania PO IG dedykowane sektorowi MSP.
Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej na gruncie ordynacji podatkowej może praktycznie złożyć każdy, w tym zarówno podatnik, płatnik, inkasent, osoby trzecie oraz w ogóle osoby zainteresowane uzyskaniem interpretacji. Z kolei ustawa o swobodzie działalności gospodarczej przewiduje możliwość złożenia wniosku przez przedsiębiorcę. Osoba, która dopiero zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej może złożyć wniosek o wydanie interpretacji na podstawie ordynacji podatkowej.
Jeżeli zakładasz swój biznes musisz zadecydować w jakiej formie będą opodatkowane dochody (przychody) firmy. Nie jest to oczywiście banalna kwestia. Trafna decyzja może przynieść firmie spore oszczędności.
Zapis na sąd polubowny zawarty w umowie (statucie) spółki bądź też zawarty w umowie między stronami, powoduje, że strony mogą dochodzić roszczeń wynikający z danego stosunku prawnego przed sądem polubownym. W przypadku wniesienia sprawy przed sąd powszechny, sąd na zarzut pozwanego (uczestnika postępowania nieprocesowego) zapisu przed sąd polubowny, zgłoszony przed wdaniem się w spór co do istoty sporu – pozew (wniosek) odrzuci. Sąd powszechny nie odrzuci pozwu (wniosku) gdy okaże się, że zapis na sąd polubowny jest nieważny.
W tym kwartale nastroje wśród małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźnie lepsze w porównaniu do poprzednich kwartałów br. – wynika z cyklicznego badania firm sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego przez wrocławski Instytut Keralla.
W postępowaniu sądowym, sąd rozlicza koszty dopiero w wyroku kończącym sprawę w instancji, stosując podstawową zasadę określaną mianem zasady odpowiedzialności za wynik postępowania. Co oznacza ta zasada, co może wpłynąć na modyfikację tej zasady, co gdy w procesie jest kliku przegranych?
Zamówienia publiczne to odpłatne umowy, które są zawierane między zamawiającym a wykonawcą, w przypadku, gdy ich przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.
Udzielaniem zamówień publicznych zajmują się wskazane w ustawie podmioty. Przyznają one środki na realizacje projektu.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega zarówno regulacjom ustawowym jak i pozaustawowym na zasadzie odesłania zawartego w prawie zamówień publicznych.
Właściwe ustalanie poziomu cen produktów i usług jest jednym z warunków przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Ceny muszą umożliwiać skuteczne konkurowanie, jednocześnie świadcząc o wartości oferowanych produktów i zapewniając firmie maksymalny poziom zysków.
Telefonia internetowa to nie tylko realizowanie i odbieranie połączeń, ale całe spektrum ciekawych zastosowań. Lista usług VoIP, które mogą usprawnić funkcjonowanie biura, jest bardzo długa. Firmy coraz chętniej po nie sięgają, dostosowując ich liczbę i zakres do swoich bieżących potrzeb.
Roszczenia z umowy zlecenia przedawniają się z reguły według zasad ogólnych. Jednak, co do szczególnych roszczeń wynikających z tej umowy, ustawodawca przewidział krótszy termin przedawnienia, wynoszący dwa lata. Jakie roszczenia i w jakich przypadkach przedawnią się wcześniej?
Roszczenia z umowy zlecenia przedawniają się z reguły według zasad ogólnych. Jednak, co do szczególnych roszczeń wynikających z tej umowy, ustawodawca przewidział krótszy termin przedawnienia, wynoszący dwa lata. Jakie roszczenia i w jakich przypadkach przedawnią się wcześniej?
Z umową agencyjną wiąże się ustawowy obowiązek każdej ze stron do zachowania lojalności wobec drugiej strony umowy. Z obowiązku tego można także wyprowadzić twierdzenie, że agenta obowiązuje w czasie trwania umowy agencyjnej zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej w stosunku do dającego zlecenie. Czy można wprowadzić także zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej przez agenta po rozwiązaniu umowy agencyjnej?
Z umową agencyjną wiąże się ustawowy obowiązek każdej ze stron do zachowania lojalności wobec drugiej strony umowy. Z obowiązku tego można także wyprowadzić twierdzenie, że agenta obowiązuje w czasie trwania umowy agencyjnej zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej w stosunku do dającego zlecenie. Czy można wprowadzić także zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej przez agenta po rozwiązaniu umowy agencyjnej ?
Obok misji firmy jej wizja jest jednym z najważniejszych składników nowopowstałego przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą. Niezależnie od dziedziny w jakiej firma funkcjonuje wizja w dużym stopniu wpływa na jej wizerunek.
Misja firmy powinna nieodłącznie dokonywać określenia drogi do osiągnięcia wskazanego w niej celu. Jest to jedna z dziewięciu podstawowych cech misji przedsiębiorstwa.
Misja firmy jest nieodłącznym elementem funkcjonującego przedsiębiorstwa. Powinna ona zawierać określenie istoty jego funkcjonowania.
Misja firmy jest nieodłącznym składnikiem towarzyszącym przedsiębiorcy od chwili rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Podczas tworzenia misji można natrafić na wiele problematycznych kwestii, w tym dotyczących jej brzmienia.
Jedną z cech misji firmy należy konkretyzacja niesionego przez nią przekazu. Od jej stopnia uzależniony jest postrzeganie przedsiębiorstwa na rynku.
Stopień rozumienia sformułowań użytych do oznaczenia misji firmy ma istotny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa oraz skuteczną realizację jego celów.
Do cech misji firmy należy wskazywanie ogólnie pojętych zamierzeń, do których realizacji dąży przedsiębiorstwo. Cel misji wywiera wpływ na postrzeganie firmy.
Stopień stanowczości misji firmy pozwala na określenie jej charakteru przez przeciętnego adresata i zbudowanie wizerunku firmy.
Misja firmy obejmuje swoim zakresem zróżnicowane elementy. Od treści misji uzależniony jest wizerunek firmy.
Kreowanie misji firmy jest procesem składowym szeroko ujętego budowania wizerunku przedsiębiorstwa. Tworząc ją należy uwzględniać określone zasady.
Misja firmy jako jeden z nieodłącznych elementów jej prowadzenia udziela odpowiedzi na ogólne pytania kontrahentów i klientów. Cecha ta wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa.
Inkubatory przedsiębiorczości stały się symbolem wspierania małego biznesu w regionach. Chodzi w nich bowiem o pomoc, wsparcie, utrzymanie przy życiu nowych firm w bardzo trudnym dla nich okresie „wylęgania”.
Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej nie jest rzeczą łatwą, pozostawia trwały ślad w psychice, w dalszym życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego można nazwać to wręcz „metamorfozą”. Z czego bierze się ta decyzja? Co pcha przedsiębiorcę do działania?
Misja firmy jest nieodłącznym składnikiem przedsiębiorstwa od chwili jego założenia. Prawidłowo skonstruowana spełnia gospodarczo i społecznie istotne funkcje.
Każda występują w obrocie firma posiada wyobrażenie o jej funkcjonowaniu w bliższej i dalszej przyszłości. Obraz ten określany jest mianem wizji firmy.
Umowa dzierżawy znajduje szerokie praktyczne zastosowanie. Dużą popularność dzierżawa zdobyła między rolnikami przy wydzierżawianiu gruntów rolnych, zwierząt dających pożytki naturalne, ale dzierżawić można także inne rzeczy, a także prawa jak na przykład prawo do patentu, prawo do wzoru użytkowego czy też papiery wartościowe.
Zarówno umowa ramowa jak i umowa przedwstępna zawierane są w tym samym celu - zawarcia kolejnych umów między tymi samymi stronami w przyszłości. To podobieństwo wpływa na błędne przyjęcie, że o umowach tych można mówić wymiennie. Z prawnego punktu widzenia, istniejące między tymi umowami istotne różnice, nie pozwalają na takie uznanie.
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości wprowadziły szereg zasad dotyczących rozliczania leasingu. Obecnie obowiązuje zaktualizowana wersja MSR 17.
Leasing jako jedna z umów handlowych podlega zasadom klasyfikacji zawartych w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Ekspert radzi na jakich zasadach została oparta klasyfikacja leasingu.
Umowa leasingu ma charakter umowy nazwanej. Jest ona regulowana przepisami prawa, a normy jej dotyczące znajdują się w kilku aktach prawnych.
Leasingobiorca jest jedynym uczestnikiem szeroko rozumianego stosunku leasingu pozostającym bez zabezpieczenia ewentualnych roszczeń.
Zawarcie umowy leasingu łączy się z koniecznością rozliczania go m.in. zgodnie z zasadami przewidzianymi przez Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.
Przedmiotem leasingu jako umowy nazwanej mogą być zarówno rzeczy ruchome jak i nieruchomości. Leasing nieruchomości jest stosunkowo młodą instytucją występującą w krajowym obrocie gospodarczym.
Brak szczegółowych regulacji dotyczących zasada rozliczania leasingu powoduje konieczność odwołania się do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Ich celem jest określenie prawidłowych zasad rachunkowości.
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości formułują szereg definicji odnoszących się do leasingu. Ich znajomość jest niezbędna dla jego prawidłowego rozliczania.
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości zawierają w swojej treści klasyfikacje leasingu. Jej znajomość jest niezbędna dla dokonywania prawidłowych rozliczeń tej formy finansowania działalności.
Leasing jako jedna z wielu form finansowania działalności gospodarczej występuje w zróżnicowanych formach. Konkretny podział na rodzaje zależy od przyjętego kryterium.
Menadżerowie odpowiedzialni za promocję marki w coraz większym stopniu zwracają uwagę na seniorów jako atrakcyjną grupę konsumentów. Jednak osoby w starszym wieku to specyficzna grupa odbiorców, która charakteryzuje się właściwym jej sposobem odbioru treści reklamowej.
Prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców łączy się często z przekazywaniem przez nich danych osobowych podmiotom „zewnętrznym”. Przyczyną przekazania może być obowiązek nałożony na przedsiębiorcę w przepisie prawa lub własna decyzja przedsiębiorcy. Komu należy przekazać dane osobowe? W jaki sposób można dane osobowe przekazać?
Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.
Umowa agencyjna może być zawarta tylko między przedsiębiorcami. Na podstawie umowy agencyjnej agent przyjmuje zlecenie stałego pośredniczenia za wynagrodzeniem. Stałe zlecenie może polegać na pośredniczeniu przy zwieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo na zawieraniu umów w imieniu dającego zlecenie przedsiębiorcy.
Umowa agencyjna jest umową uregulowaną w Kodeksie cywilnym,a jej stronami są przedsiębiorcy: agent (przyjmujący zlecenie) i dający zlecenie. To, co pozwala odróżnić umowę nazwaną agencją od innych podobnych lub podobnie brzmiących umów jest to, że zobowiązanie agenta polega na stałym pośrednictwie przy zawieraniu umów z klientami na rzecz drugiej strony (jest to tzw. pośrednictwo sensu stricto) lub na zawieraniu umów w imieniu drugiej strony umowy tj. w imieniu i na rzecz dającego zlecenie.
Umowa agencyjna jest umową uregulowaną w Kodeksie cywilnym,a jej stronami są przedsiębiorcy: agent (przyjmujący zlecenie) i dający zlecenie. To, co pozwala odróżnić umowę nazwaną agencją od innych podobnych lub podobnie brzmiących umów jest to, że zobowiązanie agenta polega na stałym pośrednictwie przy zawieraniu umów z klientami na rzecz drugiej strony (jest to tzw. pośrednictwo sensu stricto) lub na zawieraniu umów w imieniu drugiej strony umowy tj. w imieniu i na rzecz dającego zlecenie.