REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu

Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu
Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Drobna usterka samochodu w podróży może zepsuć zarówno służbowy, jak i prywatny. Ponadto uszczupli to portfel właściciela. Czy wiesz, że na przegląd auta przed dłuższą drogą wystarczy jedna godzina?

- Opierając się na statystykach Renault Retail Group Warszawa, w ubiegłym roku około tysiąca klientów firmy skorzystało z oferty wakacyjnego przeglądu samochodu. Z roku na rok spotykam coraz więcej świadomych kierowców, dbających o bezpieczeństwo własne i pasażerów, w tym przede wszystkim dzieci. Tacy użytkownicy samochodu chętniej niż jeszcze kilka lat temu decydują się na przykład na wymianę elementów układu hamulcowego – tarcz, klocków, płynów – nie czekając na ich całkowite zużycie. Wakacyjny przegląd auta staje się jednym z istotnych etapów planowania podróży – mówi Marcin Rosłoniec, szef serwisu mechanicznego w zakładzie Renault Warszawa Puławska.

REKLAMA

REKLAMA

Profesjonalny przegląd przed urlopem może kosztować niecałe 100 zł. Po zaledwie godzinie, kierowca otrzymuje kartę kontrolną swojego pojazdu z wydrukami badań komputerowych oraz gotowy do dalekiej drogi i bezpłatnie umyty samochód. Przegląd wakacyjny obejmuje większość elementów przeglądu okresowego, w tym wszystkie związane z bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów.

Kiedy najlepiej zgłosić się na przegląd? Najpóźniej na dwa tygodnie przed wyjazdem. Tuż przed urlopem będziemy mieli wiele innych spraw na głowie, a 14 dni z pewnością wystarczy na naprawę potencjalnych usterek wykrytych podczas przeglądu.

Jakie elementy należy obowiązkowo sprawdzić podczas przeglądu okresowego auta

1. Kontrola hamulców

REKLAMA

Sprawny układ hamulcowy to większe bezpieczeństwo na drodze. Stan klocków hamulcowych, pozwalający na weekendowy wypad na pobliską działkę, w przypadku podróży liczącej kilka tysięcy kilometrów może dyskwalifikować samochód. Wydaje się to dużym dystansem, ale wystarczy na przykład policzyć odległość z centralnej Polski nad morze – w obydwie strony przejeżdżamy wówczas prawie 1.000 km. A nie jest to zapewne jedyny wyjazd słuzbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ewidencja wydatków poniesionych na samochód

- Przegląd obejmuje kontrolę stanu klocków, tarcz, szczęk hamulcowych i tzw. cylinderków (również pod kątem ich zanieczyszczenia mechanicznego) oraz poziomu płynu hamulcowego. Warto wiedzieć, że zanieczyszczony układ hamulcowy oznacza też większe zużycie paliwa. Nowoczesne samochody są wyposażone w systemy kontrolne informujące o usterkach układu hamulcowego – wyjaśnia Marcin Rosłoniec.

2. Kontrola amortyzatorów

Sprawne amortyzatory odpowiedzialne są nie tylko za komfort jazdy (resorowanie) czy odpowiedni kontakt koła z nawierzchnią, ale i za krótszą drogę hamowania. W profesjonalnych serwisach siłę hamowania (po kontroli układu hamulcowego) i skuteczność tłumienia amortyzatorów testuje się na linii diagnostycznej, a kierowca otrzymuje komputerowe wydruki z wynikami badania.

3. Kontrola zawieszenia

Kontrola zawieszenia – od którego zależy utrzymanie właściwego toru jazdy, szczególnie w obciążonym wakacyjnym bagażem samochodzie – jest szczególnie trudna. Polskie drogi nie rozpieszczają kierowców, dlatego przegląd obejmuje także osłony silnika, gumowe elementy chroniące newralgiczne punkty zawieszenia, osłony termiczne oraz mocowania układu wydechowego. W tym przypadku kierowca również otrzymuje komputerowy wydruk z badania.

4. Kontrola opon

- Stan bieżnika i ciśnienie w oponach wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy oraz zużycie paliwa. Zbyt niski bieżnik – poniżej 1,6 mm – to wskazanie do wymiany opon w danej osi samochodu. Jeśli tego nie zrobimy, na mokrej nawierzchni warstwa wody zacznie oddzielać oponę od jezdni (zjawisko „aquaplaningu”), co grozi utratą przyczepności, poślizgiem lub wydłużoną droga hamowania – mówi Paweł Kiełbasiński, dyrektor Obsługi Posprzedażnej Renault Warszawa.

Niebezpieczne są też poprzeczne uszkodzenia na bokach opony, których powodem mogą być zarówno zbyt dynamiczne pokonywanie krawężników i dziur w jezdni. Każde uszkodzenie boczne dyskwalifikuje oponę – należy wówczas niezwłocznie ją wymienić.

Istotne jest także dopasowanie ciśnienia w oponach (również w kole zapasowym) do obciążenia auta. I tak – np. w Renault Megane III – bezpieczne ciśnienie opon dla samochodu bez obciążenia do jazdy po autostradzie wynosi 2,4 bara na przednią oś i 2,2 bara na tylną. Pojazd z pasażerami i bagażem na wakacyjną wyprawę (dodatkowe 250-300 kg) wymaga dopompowania kół, a dokładne informacje na temat optymalnego ciśnienia znajdują się w instrukcji obsługi każdego samochodu. Znają je także profesjonalni serwisanci.

5. Kontrola układu chłodzenia

Wadliwe chłodzenie silnika to prosta droga do poważnej awarii. Oprócz kontroli płynu chłodzącego, wentylatora czy pompy wody, niezbędne dla komfortu podróżnych i koncentracji kierowcy jest również sprawdzenie klimatyzacji. Serwisant zbada napełnienie układu klimatyzacji, jej szczelność i stan filtrów, a w razie potrzeby zaproponuje dezynfekcję. Warto wiedzieć, że na rynku są dostępne filtry z wkładem węglowym, zalecane dla osób cierpiących na alergie wziewne. W przypadku modelu Megane II różnica w cenie wynosi zaledwie 40 złotych, w porównaniu z filtrem standardowym – informuje Marcin Rosłoniec.

6. Kontrola akumulatora i paska osprzętu silnika

Latem badanie stanu naładowania akumulatora może wydawać się nieistotne, jednak w wysokich temperaturach częściej korzystamy z klimatyzacji, słuchamy radia przy wyłączonym silniku i podłączamy więcej urządzeń do gniazda zapalniczki, np. nawigację, ładowarkę telefonu, lodówkę czy elektryczną pompkę do materaca. W autach ponad pięcioletnich przetestowanie akumulatora jest niezbędne.

Równie ważne przed długą trasą jest sprawdzenie paska osprzętu silnika. W nowoczesnych samochodach pasek osprzętu napędza m.in. pompę wspomagania układu kierowniczego, sprężarkę klimatyzacji, pompę wody i alternator.

7. Kontrola płynów

Obok sprawdzenia poziomu płynów hamulcowego i chłodniczego, kwestią podstawową jest kontrola stanu oleju silnikowego. Podejrzanie duży ubytek to bezwzględne wskazanie do zdiagnozowania jego przyczyny. 

Polecamy: Jakie są warunki dopuszczenia do ruchu pojazdów

- Pracownik serwisu udzieli kierowcy niezbędnych informacji, jakich płynów eksploatacyjnych powinien używać i które z nich należy zabrać w dłuższą drogę (rodzaj płynu i jego symbol techniczny, np. lepkość w przypadku oleju). Warto też zapytać o obejmujące wymianę płynów sezonowe promocje, które często zdarzają się w markowych stacjach obsługi, również w naszych – radzi Paweł Kiełbasiński.

8. Kontrola świateł

Wszystkie światła w samochodzie muszą być sprawne, a parzyste powinny świecić jednakowo jasno. Przegląd obejmuje kontrolę świateł mijania i drogowych, pozycyjnych i cofania, awaryjnych i kierunkowskazów oraz przeciwmgielnych i świateł „stop”. Do podstawowych elementów należy również sprawdzenie oświetlenia tablic rejestracyjnych i wnętrza pojazdu oraz sprawdzenie klaksonu. Na drogę warto zaopatrzyć się w zapasowy komplet żarówek – koszt standardowego zestawu to około 70 zł. W niektórych krajach Europy – m.in. w Czechach, Chorwacji i na Słowacji – posiadanie zapasowego kompletu jest obowiązkowe. Nie dotyczy to żarówek ksenonowych, których wymianę może zapewnić wyłącznie serwis.

Co kierowca samodzielnie może sprawdzić w samochodzie

- Zachęcamy do odwiedzenia autoryzowanych serwisów. Jeśli jednak samochód niedawno przeszedł okresowy przegląd albo nie mamy już czasu na wizytę w stacji obsługi, to kilkanaście elementów możemy sprawdzić sami, poświęcając na to najwyżej pół godziny. Absolutne minimum to „POŚ”, czyli sprawdzenie Płynów, Opon i Świateł – mówi Marcin Rosłoniec.

Przed wyjazdem na urlop kierowca może samodzielnie sprawdzić poziom płynów hamulcowego i chłodzącego, obserwując umieszczone na pojemnikach wskaźniki wyznaczające zakres minimalny i maksymalny każdej cieczy. Olej należy zbadać wyciągając bagnet, który znajduje się na obudowie bloku silnika i zwykle oznaczony jest kolorem żółtym. Warto również uzupełnić płyn do spryskiwaczy szyb, a przy okazji skontrolować stan piór wycieraczek.

Stan i głębokość bieżnika oraz ciśnienie w oponach można sprawdzić – podczas postoju na stacji benzynowej – za pomocą kompresora. W większości samochodów w widocznym miejscu kabiny (np. przy drzwiach) umieszczone są tabliczki z podanymi wartościami ciśnienia powietrza w różnych warunkach i z podziałem na obie osie auta. Nawet pobieżne oględziny zewnętrznych powierzchni bocznych każdej opony, umożliwią znalezienie większych pęknięć poprzecznych. Przy okazji należy również obejrzeć felgi.

Sprawdzając stan koła zapasowego, warto upewnić się, czy mamy także: podnośnik, klucz do kół, kamizelkę odblaskową, trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnicę z aktualną data ważności. Pakując bagaże, trójkąt i gaśnicę umieśćmy w łatwo dostępnym miejscu w bagażniku, a kamizelkę w kabinie samochodu.

- W porównaniu z resztą Europy w Polsce obowiązkowe wyposażenie samochodu jest skromne, to tylko trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Przepisy różnią się jednak w zależności od kraju, a do najbardziej restrykcyjnych należy Słowacja. Chcąc uniknąć dyskusji z zagranicznym policjantem warto sprawdzić aktualnie obowiązujące regulacje na trasie naszej wyprawy – podkreśla Marcin Rosłoniec.

Wszystkie światła w samochodzie można skontrolować samodzielnie (np. korzystając ze ściany, na której będą widoczne odbicia każdego z rodzajów oświetlenia), choć w tym przypadku pomocna byłaby obecność innej osoby. Nieco więcej wysiłku będzie kosztowała kierowcę wymiana przepalonych żarówek, które nie we wszystkich markach samochodów są łatwo dostępne.

Do podstawowego wyposażenia samochodu należy również kompletna apteczka. Najważniejsze elementy wyposażenia to: jednorazowe rękawiczki, maseczka lub specjalna rurka do sztucznego oddychania, folia termiczna, bandaże, opatrunki, opaski elastyczne i uciskowe oraz nożyczki, które umożliwią przecięcie pasów bezpieczeństwa lub ubrania.

Samodzielnie można również sprawdzić stan szyb (szczególnie przedniej), ustawienia dysz spryskiwaczy, lusterka wsteczne oraz klakson. Po zapakowaniu bagaży do samochodu warto też ustawić odpowiedni kąt nachylenia reflektorów, żeby dobrze widzieć drogę, a jednocześnie nie oślepiać jadących z przeciwka.

Na koniec pozostaje tylko sprawdzić ubezpieczenie samochodu i zaplanować trasę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA