Firmy przeceniają znaczenie szkoleń
REKLAMA
REKLAMA
Wielkie firmy nie wysyłają swoich pracowników na szkolenia. Tworzą projekty i pozwalają im wnieść wkład w postaci wiedzy i doświadczenia. Następnie słuchają tego, co pracownicy mają do powiedzenia. A to wszystko nie kosztuje ani złotówki.
REKLAMA
W biznesie mówi się o pracownikach jako o najważniejszym zasobie firmy - i to prawda. Twoi ludzie są Twoim najcenniejszym aktywem. A co robisz z cennymi aktywami? Oczywiście inwestujesz w nie!
REKLAMA
W przypadku pracowników niekoniecznie oznacza to więcej szkoleń, a raczej większy rozwój. Dobrą wiadomością jest to, że rozwój kosztuje mniej. Jest tańszy niż szkolenia, a w dłuższym okresie prawdopodobnie przyniesie więcej korzyści. Jednak rozwój pracowników wymaga od Ciebie poświęcenia im więcej czasu.
Pieniądze są rzadkim dobrem w biznesie, ale czas jest jeszcze rzadszym zasobem - zatem rozwój oznacza więcej czasu, mniej pieniędzy. Chodzi o to, że wydawanie pieniędzy na rozwój pracowników jest tak naprawdę inwestycją, tak jak przeznaczanie środków na szkolenia. A urok poświęcenia czasu zamiast pieniędzy tkwi w tym, że inwestycja czasowa nie „kosztuje” aż tyle, ponieważ pieniądze nie przechodzą w inne ręce.
Polecamy: Małe firmy mogą mieć większy dostęp do szkoleń
Problem ze szkoleniem wiąże się z tym, że nabyte umiejętności zanikną, jeśli nie zostaną wykorzystane. Często wiedza zdobyta w trakcie szkoleń nie jest później wykorzystywana i po prostu się marnuje. Tak samo jak w przypadku reklamy, która nie jest skierowana do docelowej grupy odbiorców, wiele pieniędzy zostaje zmarnowanych na szkolenia.
Kolejny problem związany ze szkoleniami wynika z tego, że nie zawsze łatwo jest ocenić ich rezultaty. W przypadku rozwoju ten problem znika, ponieważ efekty są od razu zauważalne - ludzie pracują lepiej.
Rozwój jest ważniejszy niż trening, ponieważ wiąże się z dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem, a nie posługiwaniem się nakazami. Zyski są większe, dlatego że rozwój dotyczy całej osoby, a nie jedynie określonego zestawu umiejętności.
Polecamy: Jak wybrać dobre szkolenie?
Ostatnio przeprowadzałem wywiad z osobą, która powiedziała, że im więcej mówi się o określonej idei, tym lepsza się ona staje. Sam lepiej bym tego nie ujął. Mój rozmówca perfekcyjnie wydestylował esencję rozwoju.
Artykuł jest fragmentem książki „Wielki biznes. Czego możesz nauczyć się od największych firm”, autor Mark Brownley, wydawnictwo Onepress.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.