REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin
Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie jest wiadomo, że samochody przyjazne środowisku są wciąż wyjątkiem w polskich flotach. Zdaniem ekspertów KBC Autolease, zmiany w tym obszarze mogą wymusić regulacje podatkowe wspierające pojazdy o niższej emisji spalin, rozwój technologii i odpowiednia polityka cenowa producentów.

- Podstawą wyboru marek i wersji samochodów przez firmy posiadające floty jest przede wszystkim cena raty miesięcznej lub szerzej: przewidywany całkowity koszt użytkowania (z ang. TCO), następnie funkcjonalność auta oraz wizerunek danego modelu. Samochody prawdziwie ekologiczne, nie licząc wysoko ocenianych nowoczesnych diesli, są wyjątkiem w polskich flotach. Pojedyncze sztuki firmy użytkują w celach wizerunkowych, rzadziej jako element oficjalnej, „zielonej” polityki, najwyższy czas na zmianę tych postaw – komentuje Ireneusz Tymiński, General Manager KBC Autolease Polska.

REKLAMA

Klienci argumentują, że eco-auta wiążą się z wyższymi kosztami zakupu i utrzymania pojazdu. W konsekwencji prowadzi to do wzrostu raty miesięcznej i TCO. Świadomość ekologiczna w zakresie samochodów służbowych jest z kolei wyraźnie widoczna w rozwiniętych krajach Unii Europejskiej. Choć jest to zjawisko pozytywne, to jednak wprost wymuszone przez system podatkowy. 

Polecamy: Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu

REKLAMA

- Polskie firmy nie mają jeszcze obciążeń podatkowych, jakie występują na Zachodzie. Na naszym rynku firmy zobowiązane są do odprowadzania opłaty środowiskowej do urzędu marszałkowskiego. Zależy ona od ilości i rodzaju spalanego paliwa oraz stawki ustalanej przez Ministerstwo Środowiska. W praktyce wiele polskich firm nie odprowadza tego podatku, choć próg ustawowy przekracza każda większa flota – dodaje Krzysztof Dzietczenia, Dyrektor Finansowy KBC Autolease Polska.

Powyższe rozwiązanie nie jest tożsame z obciążeniami obowiązującymi w większości krajów UE. Na Zachodzie podatki proekologiczne sięgają od kilku do nawet 20-30 proc. TCO dla samochodów z dużymi silnikami, niespełniającymi najwyższych norm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem w Polsce od kilku lat powraca temat wprowadzenia podatku uzależnionego od emisji CO2 do atmosfery, wzorem innych krajów. W ostatnich dniach Międzyresortowy Zespół ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego rozważał m.in. zastąpienie obecnej akcyzy nowym podatkiem.

Jak zaznaczają eksperci KBC Autolease, zastąpienie akcyzy podatkiem ekologicznym to dobry krok w kierunku ochrony środowiska i odnowienia parku pojazdów polskich firm. Podatek taki promuje samochody o niższej emisji gazów, zwykle o mniejszych pojemnościach silnika. W ten sposób jednorazowa akcyza zastąpiona byłaby corocznym podatkiem od około szesnastu milionów samochodów zarejestrowanych w Polsce.

Polecamy: Ewidencja wydatków poniesionych na samochód

- Dzięki temu uzyskamy korzyści dla budżetu, środowiska i firm. Ważne jednak jak zwykle pozostają rozwiązania szczegółowe, a więc ustalenie wysokości tego podatku i sposobu jego naliczania. Wprowadzeniu nowego obciążenia powinno towarzyszyć długo wyczekiwane pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych. Taką zmianę zaakceptuje rynek motoryzacyjny i firmy użytkujące samochody – dodaje Ireneusz Tymiński.

Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA