REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin
Firmy powinny postawić na samochody o niższej emisji spalin

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie jest wiadomo, że samochody przyjazne środowisku są wciąż wyjątkiem w polskich flotach. Zdaniem ekspertów KBC Autolease, zmiany w tym obszarze mogą wymusić regulacje podatkowe wspierające pojazdy o niższej emisji spalin, rozwój technologii i odpowiednia polityka cenowa producentów.

- Podstawą wyboru marek i wersji samochodów przez firmy posiadające floty jest przede wszystkim cena raty miesięcznej lub szerzej: przewidywany całkowity koszt użytkowania (z ang. TCO), następnie funkcjonalność auta oraz wizerunek danego modelu. Samochody prawdziwie ekologiczne, nie licząc wysoko ocenianych nowoczesnych diesli, są wyjątkiem w polskich flotach. Pojedyncze sztuki firmy użytkują w celach wizerunkowych, rzadziej jako element oficjalnej, „zielonej” polityki, najwyższy czas na zmianę tych postaw – komentuje Ireneusz Tymiński, General Manager KBC Autolease Polska.

REKLAMA

Klienci argumentują, że eco-auta wiążą się z wyższymi kosztami zakupu i utrzymania pojazdu. W konsekwencji prowadzi to do wzrostu raty miesięcznej i TCO. Świadomość ekologiczna w zakresie samochodów służbowych jest z kolei wyraźnie widoczna w rozwiniętych krajach Unii Europejskiej. Choć jest to zjawisko pozytywne, to jednak wprost wymuszone przez system podatkowy. 

Polecamy: Zanim wyruszysz w delegację sprawdź stan techniczny samochodu

REKLAMA

- Polskie firmy nie mają jeszcze obciążeń podatkowych, jakie występują na Zachodzie. Na naszym rynku firmy zobowiązane są do odprowadzania opłaty środowiskowej do urzędu marszałkowskiego. Zależy ona od ilości i rodzaju spalanego paliwa oraz stawki ustalanej przez Ministerstwo Środowiska. W praktyce wiele polskich firm nie odprowadza tego podatku, choć próg ustawowy przekracza każda większa flota – dodaje Krzysztof Dzietczenia, Dyrektor Finansowy KBC Autolease Polska.

Powyższe rozwiązanie nie jest tożsame z obciążeniami obowiązującymi w większości krajów UE. Na Zachodzie podatki proekologiczne sięgają od kilku do nawet 20-30 proc. TCO dla samochodów z dużymi silnikami, niespełniającymi najwyższych norm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem w Polsce od kilku lat powraca temat wprowadzenia podatku uzależnionego od emisji CO2 do atmosfery, wzorem innych krajów. W ostatnich dniach Międzyresortowy Zespół ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego rozważał m.in. zastąpienie obecnej akcyzy nowym podatkiem.

Jak zaznaczają eksperci KBC Autolease, zastąpienie akcyzy podatkiem ekologicznym to dobry krok w kierunku ochrony środowiska i odnowienia parku pojazdów polskich firm. Podatek taki promuje samochody o niższej emisji gazów, zwykle o mniejszych pojemnościach silnika. W ten sposób jednorazowa akcyza zastąpiona byłaby corocznym podatkiem od około szesnastu milionów samochodów zarejestrowanych w Polsce.

Polecamy: Ewidencja wydatków poniesionych na samochód

- Dzięki temu uzyskamy korzyści dla budżetu, środowiska i firm. Ważne jednak jak zwykle pozostają rozwiązania szczegółowe, a więc ustalenie wysokości tego podatku i sposobu jego naliczania. Wprowadzeniu nowego obciążenia powinno towarzyszyć długo wyczekiwane pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych. Taką zmianę zaakceptuje rynek motoryzacyjny i firmy użytkujące samochody – dodaje Ireneusz Tymiński.

Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA