Jakie cele przyświecają prowadzeniu stron internetowych
REKLAMA
REKLAMA
Na ogół przez cel w e-biznesie rozumiemy przewidywane korzyści, jakie strona WWW lub e-usługa ma przynieść w przyszłości jej właścicielom. Susan M. Weinschenk, autorka książki Neuro Web Design: What Makes Them Click?, od początku jasno stawia sprawę: większość serwisów internetowych powstaje z myślą o osiągnięciu określonego celu — przekonaniu użytkowników do rejestracji, złożenia zamówienia, zostawienia swoich danych kontaktowych, wzięcia udziału w tworzeniu treści, konkursie, programie lojalnościowym.
REKLAMA
Polecamy: serwis Mała firma
REKLAMA
Strona internetowa lub e-usługa, która ma powstać w ramach naszego projektu, nie jest celem samym w sobie, ale jedynie środkiem do jego zrealizowania. Celem może być pogłębienie stopnia znajomości (zbudowanie wiadomości) oferty, stworzenie pozytywnych skojarzeń z marką (produktem, usługą), chęć rozszerzenia wachlarza usług o sprzedaży internetowej, unowocześnienie oferty i wiele innych. Technologia ma tylko posłużyć do osiągnięcia tych założeń.
Od precyzyjnego sformułowania celu zależy powodzenie strategii jako takiej. Kluczem do sukcesu jest jednoznaczne wyznaczenie kierunku działania — zdefiniowanie powodu, dla którego decydujemy się zaangażować w dany projekt.
Cele strategiczne są elementarnym uzupełnieniem wyborów dokonanych odnośnie do domeny działania oraz strategicznej przewagi nad konkurentami. Cele określają, co konkretnie firma chce osiągnąć (teoria idealnego zakończenia) w kolejnych odcinkach czasu, i pozwalają zmierzyć, czy serwis internetowy osiąga sukces.
Na podstawie obserwacji setek różnych firm realizujących strategie nurtowe można wyodrębnić grupę kilku najważniejszych celów, które przyświecają tym działaniom. Każdy musi oczywiście sam ocenić, jakie cele są najbardziej istotne z punktu widzenia jego firmy (przedsięwzięcia).
Polecamy: Czy warto posiadać domenę europejską
a) Słuchanie internautów (klientów) — poprzez stworzenie własnej społeczności lub monitoring marki.
b) Komunikowanie się — uczestniczenie w rozmowach i stymulowanie dwukierunkowej wymiany poglądów pomiędzy klientami jako alternatywa dla jednostronnych komunikatów.
c) Inspirowanie klientów — to doskonała metoda służąca do poprawy pozycji rynkowej firmy lub serwisu. Zainspirowany klient staje się inicjatorem marketingu wirusowego (marketing szeptany): przedstawia zalety korzystania z serwisu czy usługi wszystkim znajomym, a firma będąca właścicielem nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów. Z pewnością w promocji Naszej-Klasy czy Allegro pomogła właśnie taka forma reklamy. Mechanizmu marketingu szeptanego nie można uruchomić sztucznie, można jednak wspierać jego funkcjonowanie.
d) Wspieranie — stworzenie klientom danego produktu możliwości wzajemnej pomocy.
e) Zaangażowanie — zachęcenie klientów do wspólnej pracy nad rozwiązaniami, które pozwoliłyby podnieść jakość serwisu, produktu lub usługi.
f) Pozyskanie nowych klientów i utrzymanie dobrych relacji z dotychczasowymi.
Autor: Paweł Frankowski. Artykuł jest fragmentem książki Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.