REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Fakty i mity o prowadzeniu własnej firmy

Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, zastanawiasz się nad zaletami i wadami takiej decyzji, wówczas porównujesz tę formę z pracą na etacie. Krótkie zestawienie faktów i mitów na temat prowadzenia biznesu pozwoli lepiej skonfrontować wspomniane formy pracy.

Czy prowadząc działalność wszystko wliczymy w koszty

Często  spotykamy się ze stwierdzeniem, że prowadząc własną działalność gospodarczą praktycznie wszystko możemy „wrzucić w koszty”. Ale czy w tym przypadku mamy do czynienia z faktem, a może raczej kolejnym mitem towarzyszącym zakładaniu własnej firmy?

Jak szybko rozwinąć firmę?

Założenie firmy to dopiero początek pracy nad sukcesem. Co zrobić, żeby nie czekać kilkudziesięciu lat na odniesienie biznesowego zwycięstwa?

Jak zarobić pierwszy milion?

Szacuje się, że każdy generuje średnio cztery pomysły rocznie, które pozwoliłyby na zostanie milionerem, gdyby zostały wykorzystane. Skąd jednak wziąć te odpowiednie pomysły na własną firmę? Jak zidentyfikować najlepsze obszary działalności? W jaki sposób wybrać odpowiedni produkt lub usługę?

REKLAMA

Jak wybrać rachunek bankowy dla firmy?

Wybór rachunku bankowego dla firmy jest problemem, przed którym staje większość osób decydujących się na założenie działalności gospodarczej. Jakie konto wybrać? Czym się kierować? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Sposoby na rozpoczęcie własnej działalności

Naśladowanie, franczyza czy zakup już istniejącego biznesu to tylko niektóre metody uruchomienia własnej firmy. Wybór zależy od tego jaki charakter będzie miała Twoja działalność.

Biuro podróży - pozwolenia

Aby otworzyć biuro podróży, oprócz generalnych wymagań dotyczących podejmowania działalności gospodarczej (w przypadku osób fizycznych - wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz przekazania informacji do ZUS, urzędu skarbowego oraz wojewódzkiego urzędu statystycznego) wymagane jest uzyskanie wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Co to jest biznesplan?

Pojęcie „biznesplan” pochodzi z języka angielskiego (business plan) i ogólnie oznacza plan, projekt interesu, przedsięwzięcie, plan uruchomienia działalności gospodarczej, jak również plan działania i rozwoju przedsiębiorstwa. Biznesplan jest zatem podstawowym zbiorem dokumentów opisującym działalność firmy, jej rozwój oraz szczegółowy plan działania przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Jak rozpocząć działalność telekomunikacyjną?

Przedsiębiorca telekomunikacyjny może liczyć na spore zyski z prowadzenia takiej działalności. Jednak rozpoczęcie świadczenia usług telekomunikacyjnych wiąże się z koniecznością wypełniania dodatkowych obowiązków określonych w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).

Optyk – pomysł

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób ma kłopoty z oczami, nawet idąc ulicą widać jak wiele osób chodzi w okularach i to nie tylko osoby starsze ale coraz więcej młodych ludzi. Coraz więcej też czasu poświęcamy siedzeniu przed komputerem. U jednych wynika to z konieczności – wykonywanej pracy, u innych – dzieci, młodzieży ten czas to surfowanie po Internecie czy granie w gry. Nie zdając sobie sprawy pewnego dnia zauważamy konieczność wizyty u okulisty a ta niejednokrotnie prowadzi do kolejnej wizyty, tym razem u optyka.

Optyk – lokal

Najlepszą lokalizacją dla salonu optycznego jest oczywiście duże centrum handlowe lub też ruchliwa, położona w centrum ulica, pełna sklepów, z mnóstwem odwiedzających ją o różnych porach dnia klientów.

Optyk – franczyza

Coraz bardziej popularna w Polsce franczyza (jako pewnego rodzaju umowa licencyjna) to niezły sposób na własny biznes. Salony optyczne sprawdzają się także jako biznes franczyzowy. Najbardziej popularną sieciową marka w branży optycznej jest Vision Express.

Jak założyć sklep monopolowy

Pomysł na otwarcie sklepu z alkoholem (monopolowego) trzeba dobrze przemyśleć, chociaż jeśli dobrze wszystko przygotujemy, a naszą ofertę wzbogacimy o towary takie jak np. napoje, możemy osiągnąć sukces.

Sklep ze zdrową żywnością

Sprzedaż zdrowej żywności to na świecie i również w Polsce jedna z lepiej rozwijających się branż. Ludzie są coraz bardziej świadomi szkodliwości chemii w żywieniu i pragną coraz lepiej i zdrowiej odżywiać się. Nie tylko wegetarianie chcą mieć na stole naturalne i ekologiczne produkty.

Optyk – reklama

Na początku działalności warto otwierany salon optyczny zareklamować w tradycyjny sposób. Należy pamiętać, aby miejsce w którym będzie otwarty salon było dobrze oznakowane i widoczne dla potencjalnych klientów.

Optyk – pozwolenia

Salon optyczny uruchomić może praktycznie każdy. Niepotrzebne są żadne specjalne uprawnienia ani fachowa wiedza. Nie trzeba kończyć studiów medycznych. Wystarczy dobry lokal i odpowiednio dużo pieniędzy.

Biznesplan - krok piąty – plan finansowy

Ostatnim krokiem w przygotowaniu biznesplanu, ale zarazem najważniejszym dającym kropkę nad i, to plan inwestycyjny firmy. Obejmuje informacje dotyczące: przychodów ze sprzedaży, kosztów, płynności finansowej i zapotrzebowania na środki pieniężne.

Biznesplan - krok czwarty – personel

Jednym z ważnych elementów biznesplanu jet pokazanie struktury zatrudnienia oraz sposobu gromadzenia oraz wykorzystania zasobów ludzkich. W tej części planu należy pokazać schemat organizacyjny firmy lub funkcje, stosunki podległości i nadzoru wszystkich pracowników oraz liczbę zatrudnionych wraz z kosztami zatrudnienia.

Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy

To jeden z najtrudniejszych kroków w przygotowaniu biznesplanu . Zależy od rodzaju przedsięwzięcia, albowiem na tym etapie przedsiębiorca opisuje swoją strategię marketingową. Tutaj odbiorca poznaje świadomość inicjatora biznesplanu: na temat tego, jak zamierza zdobyć klienta oraz jaką wybierze drogę, czyli kanał dystrybucji.

Biznesplan - krok drugi – planowana inwestycja

W tej części biznesplanu przedsiębiorca szczegółowo opisuje, na czym polega inwestycja, czyli jego przedsięwzięcie.
Powinien podać przedmiotowy zakres rozwoju wraz z ewentualną listą dostawców i wykonawców.

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Wszystkie biznesplany buduje się według określonego schematu, natomiast ich struktura zależy od celu, w jakim są tworzone. Odbiorca tego dokumentu, w zależności czy to będzie inwestor czy kredytodawca, może określić wymogi co do informacji, jakie mają się znaleźć w biznesplanie.

Czy jest potrzebny – podstawowe zastosowanie oraz rola biznesplanu

Podstawowym celem sporządzania biznesplanu jest pozyskanie partnerów do współpracy i udziału w finansowaniu planowanego przedsięwzięcia oraz uzyskanie informacji co do opłacalności planowanego projektu inwestycji. Zatem biznesplan warto napisać dla samego siebie, by jeszcze raz zastanowić się, czy mamy dobry pomysł na biznes i lepiej przemyśleć plan działania.

Wsparcie sektora MSP: inkubatory przedsiębiorczości

Inkubatory przedsiębiorczości stały się symbolem wspierania małego biznesu w regionach. Chodzi w nich bowiem o pomoc, wsparcie, utrzymanie przy życiu nowych firm w bardzo trudnym dla nich okresie „wylęgania”.

Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej nie jest rzeczą łatwą, pozostawia trwały ślad w psychice, w dalszym życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego można nazwać to wręcz „metamorfozą”. Z czego bierze się ta decyzja? Co pcha przedsiębiorcę do działania?

Sklep z artykułami dla zwierząt – rejestracja, zezwolenia

Założenie sklepu zoologicznego odbywa się tak samo jak każdej innej działalności gospodarczej.

Sklep z artykułami dla zwierząt – reklama

Ważnym elementem rozwoju Twojego przedsięwzięcia i jego sukcesu będzie odpowiednia reklama.

Pomysł na sklep z artykułami dla zwierząt

Założenie sklepu z artykułami dla zwierząt to bardzo dobry pomysł na biznes, w branży która tak naprawdę w Polsce dopiero się rozwija.

Sklep z artykułami dla zwierząt – lokalizacja

Otwierając sklep zoologiczny trzeba dobrze zastanowić się nad jego usytuowaniem. Prawidłowa lokalizacja będzie niezwykle ważna w osiągnięciu dobrych obrotów i zysków.

Jak pozyskać Anioła Biznesu?

W Polsce funkcjonuje wiele sieci Aniołów Biznesu, czy prywatnych inwestorów, którzy dążą do wsparcia wybranych pomysłów biznesowych w początkowej fazie ich działalności (tzw. start – up).

Jaki jest biznes Dariusza Michalczewskiego?

Dariusz Michalczewski, były bokser i wielokrotny mistrz świata, jest od wielu lat przedsiębiorcą. Inwestował w wielu branżach, między innymi w gastronomii i nieruchomościach. Obecnie jest twórcą, właścicielem oraz twarzą marki najpopularniejszego w Polsce napoju energetyzującego Tiger Energy Drink. W rozmowie z Kawą mówi o działalności biznesowej w Polsce i za granicą.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. II

Przyjaciel może stać się wrogiem.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. I

W wymarzonym świecie franczyzodawcy czerpałby on korzyści z zapału, energii i apetytu na sukces franczyzobiorcy, mając również możliwość ciągłego pociągania za sznurki. Jednak franczyzobiorcy to nie marionetki.

Zalety franczyzy dla franczyzodawcy

Najistotniejszym powodem dla franczyzowania pomysłu na biznes jest fakt, że właściciel (założyciel) firmy może na tym zarobić, oczywiście całkiem legalnie i uczciwie. Franczyzobiorcy płacą w zamian za możliwość prowadzenia biznesu, który ma duże szanse powodzenia.

Wady franczyzy - niewiadoma i trudne rozstanie

Jedno z najtrudniejszych zadań, przed którym staje każdy przyszły franczyzobiorca, polega na sprawdzeniu wiarygodności franczyzodawcy. Sprawdzanie franczyzodawcy jest ważne z dwóch powodów.

Wada franczyzy - stały odpływ pieniędzy

Każdy, kto kupuje prawo do prowadzenia franczyzy, spodziewa się konieczności uiszczenia opłaty wstępnej, a to, czy za system warto zapłacić podaną cenę, zależy już od jego osądu.

Stała kontrola franczyzodawcy jedną z wad franczyzy

Nie do końca franczyzobiorca jest sam sobie sterem.

Wada franczyzy - "wystarczy jedno zgniłe jabłko"

Jedną z bardziej irytujących cech takich truizmów, poza tym że są wyjątkowo denerwujące, stanowi fakt, że zazwyczaj zawierają one ziarno niewygodnej prawdy.

Wada franczyzy - brak elastyczności

W biznesie musisz się dostosować, by przetrwać. Firmy działają w środowisku, które podlega ciągłym zmianom, mogą pojawić się nowi uczestnicy, nowe technologie mogą posłać do lamusa istniejące systemy produkcji, trendy zmieniają się jak pogoda i są tak samo nieprzewidywalne, zmianom podlegają koszty surowców, a na interesy mogą też wywierać wpływ nowe akty prawne.

Poczucie niezależności jako zaleta franczyzy

Słowo „poczucie” ma tutaj większe znacznie, niż można by na początku przypuszczać. Cały sens bycia sobie samemu szefem to niezależność, kontrola nad własnym losem, podejmowanie decyzji i co najważniejsze, zbieranie owoców tego, że zdobyłeś się na odwagę, by działać na własną rękę.

Zaleta franczyzy - wyłączność

Zakładanie własnego biznesu jest wystarczająco stresujące nawet bez konieczności ciągłego oglądania się za siebie i sprawdzania, czy przypadkiem jakiś wredny konkurent nie próbuje rozgościć się na Twoim podwórku.

Łatwość finansowania to również zaleta franczyzy

Oferty dużych banków i agencji kredytowych są kuszące, ale wszystkim im można zarzucić to samo - zarabiają na klientach zdecydowanie za dużo, traktują ich protekcjonalnie i z rezerwą oraz nie chcą udzielać pomocy wtedy, gdy najbardziej jej potrzebujesz.

Zmniejszone ryzyko i łączenie sił - ważne zalety franczyzy

Franczyza jest atrakcyjna dla franczyzobiorców ze względu na fakt, że ryzyko, które normalnie wiąże się z otwarciem własnej firmy, w tym przypadku jest niemal wyeliminowane. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na połączenie sił z doświadczonym partnerem - franczyzodawcą.

Wypróbowana marka jako zaleta franczyzy

Dotąd koncentrowaliśmy się na powodach, dla których można traktować franczyzę jak ucieczkę od rutyny zatrudnienia na etacie i jak możliwość spełnienia marzenia o byciu sobie samemu szefem.

Franczyza detaliczna i inwestycyjna

Napoleon pogardliwie nazwał Brytyjczyków narodem sklepikarzy i miał rację, oczywiście nie w przypadku pogardy, ale w kwestii trafności opisu. Sprzedaż detaliczna stanowi istotną część brytyjskiej gospodarki.

Franczyza o formacie przedsiębiorstwa

Rozróżnienie na pracowników fizycznych i umysłowych doskonale nadaje się do przedstawienia różnicy między franczyzą jednoosobową a taką o formacie przedsiębiorstwa.

Franczyza jednoosobowa

Bezsprzecznie najpopularniejsza i najczęstsza forma franczyzy, zazwyczaj wymaga jednej osoby — właściciela (wykonawcy), który często, choć nie zawsze jeździ do klientów furgonetką wyposażoną w narzędzia potrzebne do wykonania usługi albo wypełnioną towarem na sprzedaż.

Cechy franczyzy – zysk brutto ze sprzedaży


Franczyza powinna odznaczać się pewnymi szczególnymi cechami. Prócz unifikacji - czyli zdolności do replikowania, unikalnych cech oferty pozwalających na pozyskanie wiernych klientów oraz prostoty działania, równie ważne a wręcz kluczowe jest przynoszenie zysku przez punkt franczyzowy.

Cechy franczyzy – prostota działania

Franczyza lepiej niż jakakolwiek inna forma biznesu pozwala ludziom mającym różne doświadczenie i umiejętności robić coś zupełnie odmiennego od tego, co robili w przeszłości.

Cechy franczyzy – Unikalna Cecha Oferty


Działalność franczyzowana musi pozwalać na replikację - każdy punkt handlowy, czy usługowy musi być podobny do innych. Musi mieć także coś, co ją wyróżni na tle konkurencji i co sprawi, że będzie wybierana przez klientów - chodzi tu o unikalne cechy oferty.

REKLAMA