REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Motywy działalności gospodarczej.
Motywy działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej nie jest rzeczą łatwą, pozostawia trwały ślad w psychice, w dalszym życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego można nazwać to wręcz „metamorfozą”. Z czego bierze się ta decyzja? Co pcha przedsiębiorcę do działania?

W działalności przedsiębiorcy bez wątpienia ważną rolę odgrywa motyw zysku, chęć bogacenia się. Ten motyw jest mocno krytykowany, zwłaszcza przesadne dążenie przedsiębiorców do osiągania maksymalnych korzyści ekonomicznych. P. Drucker twierdził na przykład, że problemem każdego biznesu nie jest maksymalizacja zysku, lecz osiągniecie dostatecznego zysku, który pokrywałby ryzyko działalności ekonomicznej, w ten sposób pozwalając uniknąć strat.

REKLAMA

Dążenia przedsiębiorców do zysku w ogóle nie powinno się potępiać – należy jednak potępiać dążenie do niego za wszelką cenę, co prawie zawsze odbywa się kosztem pracowników, idzie w parze z traktowaniem ich instrumentalnie, przedmiotowo.

Niezależność przedsiębiorcy

W przypadku działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba niezależności. Bardzo często bowiem przedsiębiorca to osoba, które zdecydowała się na założenie własnej firmy dlatego, że ważna jest dla niej samodzielność, niezależność, autonomia w podejmowaniu decyzji. W skrajnych przypadkach może to prowadzić nawet do unikania wspólników, niechęci do angażowania udziałowców. Jednak umiarkowany poziom tej potrzeby jest potrzebny, a wręcz niezbędny.

Polecamy serwis Mała firma

REKLAMA

Szczególnie w Polsce mamy do czynienia z istotnością tej potrzeby. Jak pisze T. Łuczka, decyzja o założeniu własnej firmy była spontaniczną potrzebą demonstracji wolności i niezależności po latach politycznego zarządzania przedsiębiorstwem i politycznego obsadzania stanowisk pracy. Motywacja ta była do tego stopnia silna, że w początkowym okresie rozwoju przedsiębiorczości powstawało aż 600 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba osiągnięć. Przedsiębiorców wyróżnia bowiem motywacja do ciągłego poprawiania poziomu wykonywanej przez siebie pracy. Osoby z silną potrzebą osiągnięć dążą do podejmowania ryzyka, preferują zadania trudne, kierują się odległymi celami. Potrzeba osiągnięć jako cecha nowoczesnej osobowości prowadzi do zdolności do przesuwania granic ludzkiego poznania, pokonywania barier, gotowości do podejmowania ryzyka przy pełnej świadomości jego następstw, otwartości na nowe doświadczenia, dążenia do innowacji, orientacji na przyszłość, skłonności do uzyskiwania najlepszych wyników tylko w warunkach współzawodnictwa

Bardzo ważna dla przedsiębiorców jest też potrzeba dominacji, która się wyraża w dążeniu do osiągnięcia przewagi, przewodzenia grupie, podejmowania decyzji, sprawowania władzy, wywierania wpływów na innych, kontroli ich zachowań. Dla przedsiębiorców ważne jest właśnie to, że nie będą musieli się podporządkowywać, nikt nie będzie nad nimi dominował, a nawet przeciwnie – to oni są władni, by takie stosunki kreować, sami zajmując pozycję nadrzędną w hierarchii firmy. Chęć dominacji u przedsiębiorców bywa często obsesyjna, wiąże się z nieufnością wobec wszelkiej władzy, zaabsorbowaniem wyimaginowanymi zagrożeniami z jej strony, niechętnym przyjmowaniem krytyki, nieufnością lub podejrzliwością w stosunku do innych. Postawa taka może utrudniać działalność przedsiębiorczą, wpływać negatywnie na odpowiednie relacje przedsiębiorcy ze współpracownikami, pracownikami, z otoczeniem. Sytuacje takie należą jednak do rzadkości, częściej dominacja przedsiębiorcy jest uzasadniona – ma on bowiem jasno wytyczony cel, do którego dąży i do którego potrafi przekonać innych swoich współpracowników.

Potrzeba władzy

Z potrzebą dominacji wiąże się potrzeba władzy, którą zaspokaja się przez wpływanie na postępowanie innych. Oznacza ona nie tylko kontrolę nad całą firmę, ale także nad olbrzymią liczbą detali (może nawet wszystkimi) związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy. Według A. Adlera władza jest najlepszym sposobem wyjaśniania postępowania ludzi wyjątkowych – jego zdaniem także przedsiębiorców. Jednostki takie to silne osobowości, mocne charaktery, którym bardzo trudno się podporządkować, funkcjonować w sytuacji, kiedy ktoś ma nad nimi bezpośrednią przewagę, wydaje im polecenia, ma możliwość kontroli rezultatów ich pracy itp. Ludzie tacy chcą dużo mówić, chcą, by ich pomysły były przydatne i chcą wywierać wpływ na decyzje. Prawdziwego przedsiębiorcy nie interesuje władza obsesyjna, irracjonalna, władza „dla niej samej” – tak pojmowana bardzo często jest przyczyną napięć, konfliktów, a nie o to powinno chodzić prawdziwemu przedsiębiorcy zaangażowanemu w realizowane przez siebie przedsięwzięcie.

Porównaj: Najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców

Warto także wspomnieć o potrzebie samorealizacji, która wyzwala kreatywność i innowacyjność z jednoczesną chęcią posiadania wpływu na własne otoczenie, która wyraża się w dążeniu do pełnego realizowania własnych możliwości, do osiągnięcia pełni rozwoju. Potrzeba samorealizacji jest jedną z najważniejszych potrzeb w działalności przedsiębiorcy, który przez swoją działalność chciałby udowodnić coś sobie i innym, wyróżnić się z otoczenia, realizować się. Ma ona wiele wspólnego z potrzebą osiągnięć, pozwala bowiem uzyskać satysfakcję z wykonywania zaplanowanego przedsięwzięcia, z urzeczywistniania własnych planów i ambicji, z udowodniania innym, a szczególnie sobie, swojej wartości, operatywności, skuteczności, aktywności, odwagi. Występowanie tej potrzeby u przedsiębiorcy może znacznie ułatwić mu rozpoczęcie, a następnie prowadzenie działalności przedsiębiorczej, może się przyczynić do większej koncentracji na ewentualnych problemach i skutecznym ich pokonywaniu, wiąże się z docenianiem ludzi, dostrzeganiem w nich ogromnych możliwości.

Jeżeli przedsiębiorca odnosi sukcesy, rośnie jego poczucie własnej wartości, pewność siebie, a w najbliższym otoczeniu zwiększa się jego prestiż, poważanie, szacunek.

Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Autorem jest Teresa Piecuch. Wydawnictwo Beck.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA