REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Motywy działalności gospodarczej.
Motywy działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej nie jest rzeczą łatwą, pozostawia trwały ślad w psychice, w dalszym życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego można nazwać to wręcz „metamorfozą”. Z czego bierze się ta decyzja? Co pcha przedsiębiorcę do działania?

W działalności przedsiębiorcy bez wątpienia ważną rolę odgrywa motyw zysku, chęć bogacenia się. Ten motyw jest mocno krytykowany, zwłaszcza przesadne dążenie przedsiębiorców do osiągania maksymalnych korzyści ekonomicznych. P. Drucker twierdził na przykład, że problemem każdego biznesu nie jest maksymalizacja zysku, lecz osiągniecie dostatecznego zysku, który pokrywałby ryzyko działalności ekonomicznej, w ten sposób pozwalając uniknąć strat.

REKLAMA

Dążenia przedsiębiorców do zysku w ogóle nie powinno się potępiać – należy jednak potępiać dążenie do niego za wszelką cenę, co prawie zawsze odbywa się kosztem pracowników, idzie w parze z traktowaniem ich instrumentalnie, przedmiotowo.

Niezależność przedsiębiorcy

W przypadku działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba niezależności. Bardzo często bowiem przedsiębiorca to osoba, które zdecydowała się na założenie własnej firmy dlatego, że ważna jest dla niej samodzielność, niezależność, autonomia w podejmowaniu decyzji. W skrajnych przypadkach może to prowadzić nawet do unikania wspólników, niechęci do angażowania udziałowców. Jednak umiarkowany poziom tej potrzeby jest potrzebny, a wręcz niezbędny.

Polecamy serwis Mała firma

REKLAMA

Szczególnie w Polsce mamy do czynienia z istotnością tej potrzeby. Jak pisze T. Łuczka, decyzja o założeniu własnej firmy była spontaniczną potrzebą demonstracji wolności i niezależności po latach politycznego zarządzania przedsiębiorstwem i politycznego obsadzania stanowisk pracy. Motywacja ta była do tego stopnia silna, że w początkowym okresie rozwoju przedsiębiorczości powstawało aż 600 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba osiągnięć. Przedsiębiorców wyróżnia bowiem motywacja do ciągłego poprawiania poziomu wykonywanej przez siebie pracy. Osoby z silną potrzebą osiągnięć dążą do podejmowania ryzyka, preferują zadania trudne, kierują się odległymi celami. Potrzeba osiągnięć jako cecha nowoczesnej osobowości prowadzi do zdolności do przesuwania granic ludzkiego poznania, pokonywania barier, gotowości do podejmowania ryzyka przy pełnej świadomości jego następstw, otwartości na nowe doświadczenia, dążenia do innowacji, orientacji na przyszłość, skłonności do uzyskiwania najlepszych wyników tylko w warunkach współzawodnictwa

Bardzo ważna dla przedsiębiorców jest też potrzeba dominacji, która się wyraża w dążeniu do osiągnięcia przewagi, przewodzenia grupie, podejmowania decyzji, sprawowania władzy, wywierania wpływów na innych, kontroli ich zachowań. Dla przedsiębiorców ważne jest właśnie to, że nie będą musieli się podporządkowywać, nikt nie będzie nad nimi dominował, a nawet przeciwnie – to oni są władni, by takie stosunki kreować, sami zajmując pozycję nadrzędną w hierarchii firmy. Chęć dominacji u przedsiębiorców bywa często obsesyjna, wiąże się z nieufnością wobec wszelkiej władzy, zaabsorbowaniem wyimaginowanymi zagrożeniami z jej strony, niechętnym przyjmowaniem krytyki, nieufnością lub podejrzliwością w stosunku do innych. Postawa taka może utrudniać działalność przedsiębiorczą, wpływać negatywnie na odpowiednie relacje przedsiębiorcy ze współpracownikami, pracownikami, z otoczeniem. Sytuacje takie należą jednak do rzadkości, częściej dominacja przedsiębiorcy jest uzasadniona – ma on bowiem jasno wytyczony cel, do którego dąży i do którego potrafi przekonać innych swoich współpracowników.

Potrzeba władzy

Z potrzebą dominacji wiąże się potrzeba władzy, którą zaspokaja się przez wpływanie na postępowanie innych. Oznacza ona nie tylko kontrolę nad całą firmę, ale także nad olbrzymią liczbą detali (może nawet wszystkimi) związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy. Według A. Adlera władza jest najlepszym sposobem wyjaśniania postępowania ludzi wyjątkowych – jego zdaniem także przedsiębiorców. Jednostki takie to silne osobowości, mocne charaktery, którym bardzo trudno się podporządkować, funkcjonować w sytuacji, kiedy ktoś ma nad nimi bezpośrednią przewagę, wydaje im polecenia, ma możliwość kontroli rezultatów ich pracy itp. Ludzie tacy chcą dużo mówić, chcą, by ich pomysły były przydatne i chcą wywierać wpływ na decyzje. Prawdziwego przedsiębiorcy nie interesuje władza obsesyjna, irracjonalna, władza „dla niej samej” – tak pojmowana bardzo często jest przyczyną napięć, konfliktów, a nie o to powinno chodzić prawdziwemu przedsiębiorcy zaangażowanemu w realizowane przez siebie przedsięwzięcie.

Porównaj: Najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców

Warto także wspomnieć o potrzebie samorealizacji, która wyzwala kreatywność i innowacyjność z jednoczesną chęcią posiadania wpływu na własne otoczenie, która wyraża się w dążeniu do pełnego realizowania własnych możliwości, do osiągnięcia pełni rozwoju. Potrzeba samorealizacji jest jedną z najważniejszych potrzeb w działalności przedsiębiorcy, który przez swoją działalność chciałby udowodnić coś sobie i innym, wyróżnić się z otoczenia, realizować się. Ma ona wiele wspólnego z potrzebą osiągnięć, pozwala bowiem uzyskać satysfakcję z wykonywania zaplanowanego przedsięwzięcia, z urzeczywistniania własnych planów i ambicji, z udowodniania innym, a szczególnie sobie, swojej wartości, operatywności, skuteczności, aktywności, odwagi. Występowanie tej potrzeby u przedsiębiorcy może znacznie ułatwić mu rozpoczęcie, a następnie prowadzenie działalności przedsiębiorczej, może się przyczynić do większej koncentracji na ewentualnych problemach i skutecznym ich pokonywaniu, wiąże się z docenianiem ludzi, dostrzeganiem w nich ogromnych możliwości.

Jeżeli przedsiębiorca odnosi sukcesy, rośnie jego poczucie własnej wartości, pewność siebie, a w najbliższym otoczeniu zwiększa się jego prestiż, poważanie, szacunek.

Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Autorem jest Teresa Piecuch. Wydawnictwo Beck.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA

Prawdziwa rewolucja w prawie i ulga dla przedsiębiorców: Maksymalnie 6 dni w roku na kontrole w firmach

To ma być prawdziwa rewolucja w prawie gospodarczym, ale nie tylko. Deregulacja obejmująca uproszczenie działalności gospodarczej i prowadzenie firmy w Polsce ma objąć całe otoczenie prawne biznesu. Na początek zmiany w kontrolach, które w obecnym kształcie dezorganizują funkcjonowanie firm, pochłaniają czas i koszty a dodatkowo stresują właścicieli i pracowników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA