REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Motywy działalności gospodarczej.
Motywy działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej nie jest rzeczą łatwą, pozostawia trwały ślad w psychice, w dalszym życiu zawodowym i prywatnym. Dlatego można nazwać to wręcz „metamorfozą”. Z czego bierze się ta decyzja? Co pcha przedsiębiorcę do działania?

W działalności przedsiębiorcy bez wątpienia ważną rolę odgrywa motyw zysku, chęć bogacenia się. Ten motyw jest mocno krytykowany, zwłaszcza przesadne dążenie przedsiębiorców do osiągania maksymalnych korzyści ekonomicznych. P. Drucker twierdził na przykład, że problemem każdego biznesu nie jest maksymalizacja zysku, lecz osiągniecie dostatecznego zysku, który pokrywałby ryzyko działalności ekonomicznej, w ten sposób pozwalając uniknąć strat.

REKLAMA

REKLAMA

Dążenia przedsiębiorców do zysku w ogóle nie powinno się potępiać – należy jednak potępiać dążenie do niego za wszelką cenę, co prawie zawsze odbywa się kosztem pracowników, idzie w parze z traktowaniem ich instrumentalnie, przedmiotowo.

Niezależność przedsiębiorcy

W przypadku działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba niezależności. Bardzo często bowiem przedsiębiorca to osoba, które zdecydowała się na założenie własnej firmy dlatego, że ważna jest dla niej samodzielność, niezależność, autonomia w podejmowaniu decyzji. W skrajnych przypadkach może to prowadzić nawet do unikania wspólników, niechęci do angażowania udziałowców. Jednak umiarkowany poziom tej potrzeby jest potrzebny, a wręcz niezbędny.

Polecamy serwis Mała firma

REKLAMA

Szczególnie w Polsce mamy do czynienia z istotnością tej potrzeby. Jak pisze T. Łuczka, decyzja o założeniu własnej firmy była spontaniczną potrzebą demonstracji wolności i niezależności po latach politycznego zarządzania przedsiębiorstwem i politycznego obsadzania stanowisk pracy. Motywacja ta była do tego stopnia silna, że w początkowym okresie rozwoju przedsiębiorczości powstawało aż 600 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W działalności przedsiębiorczej dużą rolę odgrywa także potrzeba osiągnięć. Przedsiębiorców wyróżnia bowiem motywacja do ciągłego poprawiania poziomu wykonywanej przez siebie pracy. Osoby z silną potrzebą osiągnięć dążą do podejmowania ryzyka, preferują zadania trudne, kierują się odległymi celami. Potrzeba osiągnięć jako cecha nowoczesnej osobowości prowadzi do zdolności do przesuwania granic ludzkiego poznania, pokonywania barier, gotowości do podejmowania ryzyka przy pełnej świadomości jego następstw, otwartości na nowe doświadczenia, dążenia do innowacji, orientacji na przyszłość, skłonności do uzyskiwania najlepszych wyników tylko w warunkach współzawodnictwa

Bardzo ważna dla przedsiębiorców jest też potrzeba dominacji, która się wyraża w dążeniu do osiągnięcia przewagi, przewodzenia grupie, podejmowania decyzji, sprawowania władzy, wywierania wpływów na innych, kontroli ich zachowań. Dla przedsiębiorców ważne jest właśnie to, że nie będą musieli się podporządkowywać, nikt nie będzie nad nimi dominował, a nawet przeciwnie – to oni są władni, by takie stosunki kreować, sami zajmując pozycję nadrzędną w hierarchii firmy. Chęć dominacji u przedsiębiorców bywa często obsesyjna, wiąże się z nieufnością wobec wszelkiej władzy, zaabsorbowaniem wyimaginowanymi zagrożeniami z jej strony, niechętnym przyjmowaniem krytyki, nieufnością lub podejrzliwością w stosunku do innych. Postawa taka może utrudniać działalność przedsiębiorczą, wpływać negatywnie na odpowiednie relacje przedsiębiorcy ze współpracownikami, pracownikami, z otoczeniem. Sytuacje takie należą jednak do rzadkości, częściej dominacja przedsiębiorcy jest uzasadniona – ma on bowiem jasno wytyczony cel, do którego dąży i do którego potrafi przekonać innych swoich współpracowników.

Potrzeba władzy

Z potrzebą dominacji wiąże się potrzeba władzy, którą zaspokaja się przez wpływanie na postępowanie innych. Oznacza ona nie tylko kontrolę nad całą firmę, ale także nad olbrzymią liczbą detali (może nawet wszystkimi) związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy. Według A. Adlera władza jest najlepszym sposobem wyjaśniania postępowania ludzi wyjątkowych – jego zdaniem także przedsiębiorców. Jednostki takie to silne osobowości, mocne charaktery, którym bardzo trudno się podporządkować, funkcjonować w sytuacji, kiedy ktoś ma nad nimi bezpośrednią przewagę, wydaje im polecenia, ma możliwość kontroli rezultatów ich pracy itp. Ludzie tacy chcą dużo mówić, chcą, by ich pomysły były przydatne i chcą wywierać wpływ na decyzje. Prawdziwego przedsiębiorcy nie interesuje władza obsesyjna, irracjonalna, władza „dla niej samej” – tak pojmowana bardzo często jest przyczyną napięć, konfliktów, a nie o to powinno chodzić prawdziwemu przedsiębiorcy zaangażowanemu w realizowane przez siebie przedsięwzięcie.

Porównaj: Najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców

Warto także wspomnieć o potrzebie samorealizacji, która wyzwala kreatywność i innowacyjność z jednoczesną chęcią posiadania wpływu na własne otoczenie, która wyraża się w dążeniu do pełnego realizowania własnych możliwości, do osiągnięcia pełni rozwoju. Potrzeba samorealizacji jest jedną z najważniejszych potrzeb w działalności przedsiębiorcy, który przez swoją działalność chciałby udowodnić coś sobie i innym, wyróżnić się z otoczenia, realizować się. Ma ona wiele wspólnego z potrzebą osiągnięć, pozwala bowiem uzyskać satysfakcję z wykonywania zaplanowanego przedsięwzięcia, z urzeczywistniania własnych planów i ambicji, z udowodniania innym, a szczególnie sobie, swojej wartości, operatywności, skuteczności, aktywności, odwagi. Występowanie tej potrzeby u przedsiębiorcy może znacznie ułatwić mu rozpoczęcie, a następnie prowadzenie działalności przedsiębiorczej, może się przyczynić do większej koncentracji na ewentualnych problemach i skutecznym ich pokonywaniu, wiąże się z docenianiem ludzi, dostrzeganiem w nich ogromnych możliwości.

Jeżeli przedsiębiorca odnosi sukcesy, rośnie jego poczucie własnej wartości, pewność siebie, a w najbliższym otoczeniu zwiększa się jego prestiż, poważanie, szacunek.

Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Autorem jest Teresa Piecuch. Wydawnictwo Beck.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA