REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców

Irina Nowochatko
Błędy początkujących przedsiębiorców.
Błędy początkujących przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Duża część małych firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw kończy działalność po pierwszych trzech latach. Przyczyniają się do tego często prozaiczne błędy, których bardzo łatwo jest uniknąć.

Brak prawnika

Z sondażu, który został przeprowadzony w tym roku przez „Gazetę Prawną” wynika, że ponad 75 proc. przedsiębiorstw nie zatrudnia prawnika i nie ma działu prawnego. Ankietowani uważają, że w ich firmach jest za mało problemów, których rozwiązanie wymaga ingerencji prawniczej.

REKLAMA

Nie zmienia to jednak faktu, że dla sprawnego zarządzania spółką niezbędna jest dobra znajomość prawa. Może to ułatwić m.in. pozyskiwanie pieniędzy na prowadzenie inwestycji, np. z środków unijnych, do czego znajomość prawa i przepisów jest bardzo przydatna. Praktyka pokazuje jednak, że biznesmeni niechętnie przeznaczają pieniądze na zatrudnienie specjalisty od prawa. Zaledwie 22 proc. firm w Polsce wydaje na obsługę prawną ponad 10 tys. zł na rok. Pozostali uczestnicy rynku informacji prawnych poszukują w Internecie.

Zobacz: Ochrona mienia i osób, a zawiesznie działalności - porada

Zawieranie umowy z niewłaściwymi partnerami

Kolejnym grzechem, jaki popełniają na początku swojej działalności przedsiębiorcy jest niesprawdzanie, z kim zawiera się umowy i nawiązuje współpracę biznesową. Tymczasem jest to bardzo ważne, szczególnie przy zawieraniu umów z kontrahentami zagranicznymi. Liczba kruczków prawnych wówczas rośnie, a pod uwagę musimy brać nie tylko prawo obowiązujące w Polsce, ale też w kraju z którego pochodzi nasz partner. Dlatego udział doświadczonego prawnika przy podpisywaniu umowy jest niezbędny. Aby poznać niuanse prawne w danym kraju warto skorzystać z pomocy przedstawicielstw ekonomiczno-handlowych (WEH) przy polskich ambasadach.

Zatrudnianie zaufanych osób

Duże straty w firmie mogą generować też nieuczciwi pracownicy, o czym często zapominają przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą. Z tego powodu warto w firmie uruchomić procedury kontrolne, dzięki którym o wszelkich nieprawidłowościach zostaniemy poinformowani. Na rynku pojawiły się już nawet ofert ubezpieczeń od strat spowodowanych przez nadużycia pracowników. W Polsce połowa przedsiębiorców doświadcza przynajmniej jednego nadużycia w roku ze strony pracowników – najczęściej dotyczy to nadużyć przy sprzedaży i zamówieniach – wynika z raportu Euler Hermes, spółki zajmującej się ubezpieczeniami handlowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Firma bez księgowej

Niektórzy świeżo upieczeni przedsiębiorcy, by ograniczyć koszty starają się wszystko robić samemu, np. prowadzić księgowość w firmie. O ile sami nie są księgowymi, może się to dla nich wiązać z dodatkowymi kosztami, i to większymi niż, gdyby zatrudnili specjalistę. Na dobrych księgowych nie warto oszczędzać, gdyż oni śledzą zmieniające się przepisy i dzięki temu mogą podpowiedzieć, jakie działania są najkorzystniejsze. A to oznacza więcej pieniędzy na koncie firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA