REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Limit jednorazowej amortyzacji w 2018 r.

W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.

Zmiany w CIT od 1 stycznia 2018 r.

Informacje zawierające podstawowe dane podatkowe największych firm będą jawne - wynika ze zmian projektu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Znowelizowane przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.

Wypróbuj aplikację AKTY PRAWNE - darmowy dostęp

Zapraszamy do pobrania i testowania aplikacji mobilnej AKTY PRAWNE, którą zainstalujesz na swoim telefonie. Dajemy dostęp do pełnej wersji aplikacji ZA DARMO!

Wartość pracy małżonka i dzieci przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

Zaproponowana nowelizacja ustawy o PIT zakłada wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika wartości pracy jego małżonka oraz małoletnich dzieci współpracujących z przedsiębiorcą. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2019 r.

REKLAMA

Harmonogram czynności inwentaryzacyjnych za 2017 r.

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Metody rozchodu zapasów z magazynu

Zapasy zakwalifikowane są do aktywów obrotowych, które wedle przepisów ustawy o rachunkowości wycenia się co najmniej raz w ciągu dwóch lat. Zasadą jest, iż wycenę rozchodu zapasów z magazynu należy dokonywać w tych samych cenach, które zostały zaewidencjonowane w momencie przyjęcia do magazynu.

Procedura sporządzania harmonogramu czasu pracy

Harmonogram czasu pracy określa indywidualny rozkład czasu pracy pracownika lub poszczególnych grup pracowników w ustalonym dla nich okresie rozliczeniowym. Tworząc harmonogram pracodawca musi zaplanować pracownikom odpowiedni wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym, zapewnić minimalną liczbę dni wolnych od pracy oraz zachować odpoczynki dobowe i tygodniowe, a także pamiętać o przestrzeganiu doby pracowniczej.

Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracowników podnoszących kwalifikacje zawodowe

Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe pisemną umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Nie jest to konieczne, jeżeli zatrudniający zrezygnuje ze zobowiązania pracownika do pozostawania w zatrudnieniu przez określony czas po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i ewentualnego zwrotu kosztów. Pracownikowi zdobywającemu lub uzupełniającemu wiedzę i umiejętności bez zgody lub bez inicjatywy pracodawcy można przyznać zwolnienie z całości lub części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia za ten czas oraz urlop bezpłatny. Wymiar tych zwolnień i urlopu ustala się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a pracownikiem.

REKLAMA

Jakie działania może podjąć przedsiębiorca, aby zachować ciągłość ubezpieczenia chorobowego od 1 stycznia 2018 r.

Po wprowadzeniu nowych zasad opłacania składek ZUS – jedną wpłatą na indywidualny numer rachunku składkowego – może pojawić się zagrożenie, że osoba prowadząca działalność zostanie od 1 stycznia 2018 r. wyłączona z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Dotyczy to osób prowadzących działalność pozarolniczą, na których koncie w ZUS widnieje zadłużenie, nawet jeśli jest bardzo niewielkie. Już teraz można podjąć działania, które zapewnią zachowanie ciągłości ubezpieczenia chorobowego w 2018 r.

Jak ustalać okresy wypowiedzenia umów o pracę

Długość okresu wypowiedzenia zależy od rodzaju umowy o pracę. Okresy wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony i umowy na czas określony są takie same i wynoszą od 2 tygodni do 3 miesięcy w zależności od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. Okresy wypowiedzenia umowy na okres próbny wynoszą od 3 dni roboczych do 2 tygodni i są uzależnione od okresu, na jaki zawarto taką umowę.

Czy można wybrać opodatkowanie podatkiem liniowym, rozpoczynając ponownie działalność gospodarczą w trakcie tego samego roku podatkowego

Przedsiębiorca od lutego 2016 r. do maja 2017 r. prowadził indywidualną działalność gospodarczą opodatkowaną za zasadach ogólnych. Działalność gospodarcza została wykreślona z rejestru CEIDG 31 maja 2017 r. Z dniem 1 października 2017 r. przedsiębiorca zamierza otworzyć nową działalność gospodarczą (zmianie ulegnie nazwa prowadzonej działalności gospodarczej oraz przedmiot tej działalności). Czy przedsiębiorca, rejestrując od 1 października 2017 r. zupełnie nową działalność gospodarczą, będzie mógł wybrać opodatkowanie w formie podatku liniowego?

Toksyczni menadżerowie mogą doprowadzić do upadku nawet najlepsze firmy

Brak zaangażowania w wykonywaną pracę to jeden z najpoważniejszych problemów z jakim mierzą się organizacje. A będzie jeszcze gorzej. Niedługo niemal każda firma nie dość, że będzie rywalizować o wykwalifikowanego pracownika, to będzie musiała zapewnić mu dobrą atmosferę pracy i podtrzymywać motywację do efektywnego działania. W takim środowisku najważniejszą rolę odgrywać będą managerowie i liderzy, ponieważ to ludzie pełni pasji i dobrej energii sprawiają, że podwładni chcą angażować się w rozwój firmy. Zgubne są zaś skutki ukierunkowania jedynie na wynik.

Jak wypadają dni wolne od pracy w 2018 r.?

W 2018 r. przysługiwać będzie 13 dni ustawowo wolnych od pracy. Jeden z nich wypada w sobotę. Zobacz w jakie dni przypadają pozostałe święta i już dziś pomyśl jak maksymalnie efektywnie zaplanować przyszłoroczny urlop. Przedstawiamy dni wolne od pracy w 2018 r.

Pracownicze plany kapitałowe od 2019 r.

Pracownicze plany kapitałowe to kolejny system oszczędzania na emeryturę w ramach trzeciego filara. System ma być obowiązkowy i według zapowiedzi wicepremiera Mateusza Morawieckiego zacząć obowiązywać od 2019 r. Budzą jednak niepokój pracodawców.

Zmiany w prawie prasowym 2017/2018

Sejm przegłosował zmiany w prawie prasowym. Dotyczą one przede wszystkim obowiązku autoryzacji. Brak autoryzacji będzie wykroczeniem.

Elektroniczna ewidencja VAT i JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców od 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy dołączą do grona podatników VAT, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (czyli rejestr sprzedaży i zakupów VAT) oraz przesyłają ją co miesiąc w postaci plików JPK_VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.

Konstytucja Biznesu - niebawem zajmie się nią rząd

Jak informuje Stanisław Krakowski z biura prasowego Ministerstwa Rozwoju Stały Komitet Rady Ministrów przyjął w czwartek pakiet projektów ustaw w ramach Konstytucji Biznesu. Pewne kwestie pozostawiono do rozstrzygnięcia na forum rządu.

Ukraina w procesie przemian: Inwestorzy przed nowymi wyzwaniami - seminarium

Eksperci z Rödl & Partner i czołowych organizacji biznesowych zapraszają na polsko-ukraińskie seminarium, podczas którego opowiedzą o aspektach prowadzenia biznesu u naszych wschodnich sąsiadów. Seminarium odbędzie się 17 października 2017 r. w Warszawie. Infor.pl jest partnerem medialnym tego wydarzenia.

Bitcoin – korzyści i zagrożenia

Bitcoin, czyli wirtualna waluta cieszy się coraz większą popularnością. Płynie z niej wiele korzyści, jednak pamiętać należy także o potencjalnym ryzyku utraty środków lub odpowiedzialności karnej.

Ile trwa rejestracja spółki w 2017 r.?

Z badań Instytutu Badawczego ABR SESTA wynika, że rejestracja spółki w Polsce trwa coraz dłużej. W blisko połowie sądów na wpis trzeba czekać miesiąc i dłużej. Najszybciej idzie w Kielcach, Szczecinie i Toruniu

Polecamy książkę „Negocjacyjne zoo” autorstwa Grzegorza Załuskiego

Jak mawiał Machiavelli: dobry władca powinien być potężny jak lew i przebiegły jak lis. A jaki powinien być idealny negocjator? Powolny jak żółw, chytry jak lis, czy może śliski i zwinny jak ryba? Grzegorz Załuski, wieloletni praktyk i specjalista od negocjacji, w książce „Negocjacyjne zoo” omawia różne typy negocjatorów, wykorzystując przy tym alegorie zwierzęce, i radzi, w jaki sposób należy z nimi pracować, aby osiągnąć zamierzony cel. Patronat medialny nad książką objął Infor.pl.

Szkoda transportowa a odpowiedzialność kierowcy

Wielokrotnie analizowałem ryzyka, które towarzyszą przewozom. Było ono jednak przedstawiane jako zespół czynników zewnętrznych powodujących szkody. Nasuwają się jednak pytania, czy kierowca stanowi jeden z elementów szeroko pojętego ryzyka i jaką odpowiedzialność ponosi względem pracodawcy za szkody powstałe w czasie prowadzenia pojazdu.

CRM w telefonie pracownika. Czy warto postawić na aplikację mobilną?

Mobilne odpowiedniki stron internetowych stały się już wymaganym przez klientów standardem. Firmy IT proponują podobne rozwiązania dla systemów informatycznych wspomagających procesy przedsiębiorstwa, m. in. dla popularnych CRM. Jakie korzyści dają takie aplikacje? Czy przesyłane przez nie dane będą bezpieczne?

Jak wypromować lokalny biznes?

Od wielu lat w Polsce panuje moda na lokalne biznesy. Porzucamy sieciówki na rzecz lokalnych kawiarni, restauracji, sklepów i punktów usługowych. Popularność takich miejsc po części budują ich klienci, polecając je sobie wzajemnie. Jednak w głównej mierze sukces wynika z dobrze zbudowanego wizerunku i odpowiedniej promocji firmy na długo przed otwarciem.

Skuteczniejsza pomoc publiczna na naprawę małych i średnich firm

Rząd przyjął przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości rozwiązania ułatwiające i przyspieszające udzielanie wparcia małym i średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji.

Przepis o egzekucji z majątku byłego wspólnika spółki niekonstytucyjny

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że egzekucja z majątku byłego wspólnika spółki nie może pozbawiać go prawa do sądu. W tym zakresie przepis Kodeksu postępowania cywilnego jest niezgodny z konstytucją.

Prawidłowe ujęcie środków trwałych w księgach rachunkowych

Najistotniejszym problemem w przypadku środków trwałych okazuje się określenie, kiedy dany składnik jest już kompletny oraz kiedy można uznać go za zdatny do użytku, a także co stanowi jeden obiekt inwentarzowy. Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w KSR 11 „Środki trwałe” wydanym przez Komitet Standardów Rachunkowości w maju 2017 r.

Usługi budowlane krótkoterminowe i długoterminowe

Usługi budowlane mogą być realizowane, w zależności od zawartych umów, jako krótkoterminowe bądź długoterminowe. Sposób rozliczania usług budowlanych zależy od tego, jak długi jest okres ich realizacji.

Jak prawidłowo ustalić kwotę podwyższenia zasiłku macierzyńskiego

W przypadku gdy kwota zasiłku macierzyńskiego netto (czyli pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy) jest niższa niż wysokość świadczenia rodzicielskiego (w 2017 r. – 1000 zł), wówczas należy ją podwyższyć do gwarantowanego minimum. Różnica między zasiłkiem macierzyńskim a świadczeniem rodzicielskim nazywana jest „podwyższeniem zasiłku macierzyńskiego”.

Jakie są zasady wypłaty świadczeń z FGŚP po zmianach od 5 września 2017 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych zdefiniowała tzw. faktyczną niewypłacalność pracodawcy. Dzięki temu pracownicy mogą otrzymać ze środków FGŚP zaliczki na poczet świadczeń, które będą wypłacone po formalnym stwierdzeniu niewypłacalności pracodawcy. Ze świadczeń ze środków FGŚP będą mogli korzystać bliscy niewypłacalnego pracodawcy. Dotychczas byli oni wykluczeni z możliwości uzyskania takiej pomocy.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Uproszczenia w Kodeksie spółek handlowych od 2018 r.

Przygotowany przez rząd projekt zmian w Kodeksie spółek handlowych zakłada m.in. uregulowanie skutków nabycia (objęcia) udziału (lub akcji) ze środków pochodzących z majątku wspólnego, w sytuacji gdy stroną czynności prawnej jest tylko jeden z małżonków, doprecyzowanie zasad reprezentacji spółki w likwidacji, a także doprecyzowanie kwestii następstwa procesowego przy podziale spółki kapitałowej. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2018 r.

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2018 r.

Zmiany w podatku od towarów i usług (VAT), zapobieganie unikaniu płacenia podatku, wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment) - to niektóre ze zmian wprowadzone do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 kwietnia 2018 r.

Jednoosobowy przedsiębiorca i spółka cywilna

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). We wniosku może on wskazać późniejszy dzień rozpoczęcia działalności. Podjęcie działalności gospodarczej w niektórych dziedzinach może wiązać się ponadto z obowiązkiem wcześniejszego uzyskania koncesji, zezwolenia, zgody, licencji albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. W jakich formach może być ona wykonywana w naszym kraju?

Przedsiębiorcy zagrożeni unijną dyrektywą o delegowaniu

Prace nad nowelizacją dyrektywy są na ostatniej prostej. Już niedługo, firmy wysyłające pracowników za granicę będą musiały zmierzyć się z ogromnymi utrudnieniami. Wiele z nich zagrożona jest upadkiem. O tym co możemy jeszcze zrobić, jak poradzić sobie z nadchodzącymi problemami i nie paść ofiarą nowych przepisów, mowa będzie 20-21 listopada na zbliżającym się V Europejskim Kongresie Mobilności Pracy.

Zmiany dla przedsiębiorców w 2018 r.

Od 2018 roku przedsiębiorcy będą mogli liczyć na ułatwienia w prowadzeniu firmy zarówno w sferze podatkowej jak i gospodarczej. Część przepisów już obowiązuje.

Zwiększenie ochrony inwestorów indywidualnych od 1 stycznia 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. firmy z sektora finansowego będą musiały tworzyć dokumenty zawierające kluczowe informacje o produktach i przekazywać je klientom przed zawarciem umowy. Za nieprzestrzeganie przepisów będą groziły kary w wysokości ponad 21 mln zł.

Nowe prawo o sukcesji w 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało projekt nowej ustawy o sukcesji. Nowe przepisy mają na celu możliwość kontynuowania działalności firmy po śmierci przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

Finansowanie szkoleń dla pracownika a jego odejście z pracy

Czy pracownik, któremu firma finansuje szkolenie musi przez pewien okres zcasu pozostawać zatrudniony w tym przedsiębiorstwie? Czy w przypadku gdy zostanie zwolniony z pracy musi zawracać pracodawcy koszty szkolenia?

Za naruszenie przepisów RODO będą grozić wysokie kary finansowe w 2018 r.

Polskie firmy nie są gotowe na nowe przepisy o ochronie danych osobowych, które wejdą w życie w maju 2018 r. Kary mają być dotkliwe.

Polecamy książkę „Świadomy kapitalizm – to się opłaca!”

„Świadomy kapitalizm – to się opłaca!” to książka będąca jednocześnie odważną obroną, próbą zmiany image’u kapitalizmu oraz przedstawieniem nowego sposobu prowadzenia interesów – sposobu zakorzenionego w świadomości etycznej. John Mackey i Raj Sisodia udowadniają, że świadomy kapitalizm nie jest luksusowym towarem dostępnym jedynie dla nielicznych. Patronat medialny nad książką objął Infor.pl.

Informacja o głównym świadczeniu i ryzyku związanym z produktem finansowym

Przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej postawiono istotne dla „polskich frankowiczów” pytanie prejudycjalne mające za przedmiot obowiązek informacyjny banku w zakresie ryzyka związanego z produktem finansowym. Trybunał orzekł, że informacja taka powinna zostać wyrażona prostym i zarozumiałym językiem.

Jak organy podatkowe ograniczają optymalizację podatkową z wykorzystaniem programów motywacyjnych dla pracowników

Wdrożenie programu motywacyjnego opartego na instrumentach pochodnych, np. w postaci dodatkowych wypłat za uzyskanie konkretnych wskaźników finansowych pozwala na stosowanie 19% (zamiast 32%) stawki podatku do części wynagrodzenia pracowników wyższego szczebla, otrzymanego w ramach uczestnictwa w takim programie. Po upublicznieniu 1 sierpnia 2017 r. przez Szefa KAS jego stanowiska wobec programów motywacyjnych pracodawcy muszą się liczyć z odmową wydania interpretacji indywidualnych o które często wnioskują a dotyczących takich programów ze względu na unikanie w ten sposób opodatkowania.

Kiedy rozliczyć w pkpir otrzymany bon towarowy

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Rozliczam się na pkpir. Przedstawiciel jednej z firm współpracujących obdarował nas bonem towarowym w dniu 5 września 2017 r. Jednak protokół przekazania bonu został wystawiony 31 sierpnia 2017 r. Czy trzeba wykazać przychód z tego tytułu? Jeżeli tak, to kiedy taki przychód wykazać w pkpir?

Pakiety medyczne dla pracowników - rozliczenie podatkowe, składkowe i ewidencja rachunkowa

Pakiet medyczny obejmuje zazwyczaj prawo do skorzystania z usług dowolnego lekarza, zabiegów i procedur medycznych oraz diagnostyki. Zakres usług „w pakiecie” zależy od rodzaju pakietu oferowanego przez centra usług medycznych i zakupionego przez pracodawcę dla pracowników. Pracodawcy często oferują pakiety pracownikom nieodpłatnie lub odpłatnie. W tym drugim przypadku najczęściej pracownicy ponoszą tylko częściowy koszt przekazywanych pakietów medycznych.

Konferencja „Dane, analiza, korzyści - rewolucja Big Data”

Zapraszamy na konferencję „Dane, analiza, korzyści - rewolucja Big Data”, która odbędzie się 19 października 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Wymiana walut w Internecie - rynek fintech

Coraz więcej transakcji wymiany walut odbywa się w internecie. Nowe przepisy jeszcze bardziej zwiększą konkurencyjność na rynku fintech.

TCL Communication otrzymało nagrodę Gold EcoVadis w kategorii CSR Excellence

Paryż – 20 września 2017 - TCL Communication zostało nagrodzone złotem w rankingu najbardziej odpowiedzialnych społecznie (CSR) firm według EcoVadis. Jednocześnie dołączając do 5% najlepszych w tym zakresie organizacji spośród wszystkich przebadanych. Ocena pochodzi od wiodącej w branży agencji opiniowania CSR.

Coraz nowsze systemy informatyczne usprawniają zarządzanie firmą

Warto wdrażać coraz nowsze systemy informatyczne do firm. W oparciu o istotne dane dotyczące działalności firmy usprawniają jej funkcjonowanie, obniżają koszty i pomagają podejmować strategiczne decyzje.

REKLAMA