REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Julita Makutunowicz
Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami? /Fot. Fotolia
Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Co do zasady, wystawienie faktury VAT na sprzedaż usługi/towaru powoduje, iż jej odbiorca ma prawo odliczenia podatku VAT od takiej sprzedaży. Są jednak od tego wyjątki. Prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje w przypadku wystawiania tzw. pustych faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Puste faktury są to faktury, które nie odzwierciedlają rzeczywistego zdarzenia – tzn. wykazują sprzedaż towaru/usługi, która nie miała miejsca.

Posługiwanie się pustymi fakturami VAT powoduje negatywne konsekwencje nie tylko dla podmiotów wystawiających takie faktury, ale również dla podmiotów, które takowe faktury wykorzystują do obniżenia zobowiązań podatkowych (podatku dochodowego, podatku VAT). Organy podatkowe bowiem zamierzają karać zarówno jedną jak i drugą grupę.

Jak się przed tym uchronić?

W pierwszej kolejności, jeśli jest to pierwsza transakcja z danym kontrahentem, zaleca się „sprawdzenie” danego podmiotu. Sprawdzenie takie powinno polegać na upewnieniu się, że podmiot taki jest podmiotem rzetelnym i uczciwym. Wskazane jest również ustalenie jak długo podmiot taki działa na rynku, jeśli działalność przez niego prowadzona jest stosunkowo krótka zaleca się ostrożność w współpracy z takim podmiotem. Pomocnymi również mogą być opinie w Internecie na temat takiego przedsiębiorcy. Celem takiego rozeznania przede wszystkim powinno być ustalenie, czy nasz przyszły kontrahent nie działa przede wszystkim w celu wyłudzenia podatku VAT.

REKLAMA

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejno, zaleca się sprawdzenie, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług (podatku VAT). Ministerstwo Finansów prowadzi wyszukiwarkę podmiotów pod adresem: https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/. Należy pamiętać, iż od 1 stycznia 2017 r. fiskus posiada uprawienie do wykreślenia podatnika z rejestru VAT z urzędu, i co najważniejsze, nie ma obowiązku informowania takiego podatnika o dokonanym wykreśleniu. Przyczyny wykreślenia podatnika wskazane w art. 96 ust 9 i 9a ustawy o VAT są następujące:

1) podatnik nie istnieje,

2) mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem ani pełnomocnikiem,

3) dane w zgłoszeniu okażą się niezgodne z prawdą,

4) podatnik nie stawia się na wezwania skarbówki,

5) zawiesił wykonywanie działalności na ponad pół roku,

6) nie złożył deklaracji za sześć kolejnych miesięcy,

7) składał zerowe deklaracje VAT przez sześć kolejnych miesięcy,

8) podatnik wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane,

9) podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że uczestniczy w tzw. karuzeli podatkowej

Co za tym idzie, konieczne jest każdorazowe sprawdzenie kontrahenta, może bowiem się okazać, iż w toku transakcji, nasz kontrahent zostanie wykreślony z rejestru VAT. Prowadzenie jakichkolwiek transakcji z podmiotami niezarejestrowanymi w VAT może spowodować dla nas bardzo dotkliwe konsekwencje.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Następnie, powinniśmy być w posiadaniu dowodu sprzedaży towaru czy też usługi. Jeśli został sprzedany towar, musi on być fizycznie w naszym posiadaniu. Kwestie usługi, jako bardziej niewymierne wymagają udowodnienia, że usługa została wykonana (np. pozycjonowanie strony). Najbardziej problematycznymi są wszelkiego rodzaju doradztwa i tzw. konsultingi – należy w tym zakresie wykazać się szczególną ostrożnością oraz dbałością o wykazanie przy ewentualnej kontroli czy takowe usługi zostały wykonane.

Podsumowanie

Wyżej przedstawione sposoby mogą okazać się w szczególności na początku czasochłonne, jednakże wskazanym jest postępowanie zgodnie z ww. wytycznymi. Brak ostrożności może bowiem okazać się w dłuższej perspektywie dla naszej działalności bardzo niekorzystny.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA