REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Makutunowicz
Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami? /Fot. Fotolia
Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Co do zasady, wystawienie faktury VAT na sprzedaż usługi/towaru powoduje, iż jej odbiorca ma prawo odliczenia podatku VAT od takiej sprzedaży. Są jednak od tego wyjątki. Prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje w przypadku wystawiania tzw. pustych faktur.

REKLAMA

Puste faktury są to faktury, które nie odzwierciedlają rzeczywistego zdarzenia – tzn. wykazują sprzedaż towaru/usługi, która nie miała miejsca.

Posługiwanie się pustymi fakturami VAT powoduje negatywne konsekwencje nie tylko dla podmiotów wystawiających takie faktury, ale również dla podmiotów, które takowe faktury wykorzystują do obniżenia zobowiązań podatkowych (podatku dochodowego, podatku VAT). Organy podatkowe bowiem zamierzają karać zarówno jedną jak i drugą grupę.

Jak się przed tym uchronić?

W pierwszej kolejności, jeśli jest to pierwsza transakcja z danym kontrahentem, zaleca się „sprawdzenie” danego podmiotu. Sprawdzenie takie powinno polegać na upewnieniu się, że podmiot taki jest podmiotem rzetelnym i uczciwym. Wskazane jest również ustalenie jak długo podmiot taki działa na rynku, jeśli działalność przez niego prowadzona jest stosunkowo krótka zaleca się ostrożność w współpracy z takim podmiotem. Pomocnymi również mogą być opinie w Internecie na temat takiego przedsiębiorcy. Celem takiego rozeznania przede wszystkim powinno być ustalenie, czy nasz przyszły kontrahent nie działa przede wszystkim w celu wyłudzenia podatku VAT.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejno, zaleca się sprawdzenie, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług (podatku VAT). Ministerstwo Finansów prowadzi wyszukiwarkę podmiotów pod adresem: https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/. Należy pamiętać, iż od 1 stycznia 2017 r. fiskus posiada uprawienie do wykreślenia podatnika z rejestru VAT z urzędu, i co najważniejsze, nie ma obowiązku informowania takiego podatnika o dokonanym wykreśleniu. Przyczyny wykreślenia podatnika wskazane w art. 96 ust 9 i 9a ustawy o VAT są następujące:

1) podatnik nie istnieje,

2) mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem ani pełnomocnikiem,

3) dane w zgłoszeniu okażą się niezgodne z prawdą,

4) podatnik nie stawia się na wezwania skarbówki,

5) zawiesił wykonywanie działalności na ponad pół roku,

6) nie złożył deklaracji za sześć kolejnych miesięcy,

7) składał zerowe deklaracje VAT przez sześć kolejnych miesięcy,

8) podatnik wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane,

9) podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że uczestniczy w tzw. karuzeli podatkowej

Co za tym idzie, konieczne jest każdorazowe sprawdzenie kontrahenta, może bowiem się okazać, iż w toku transakcji, nasz kontrahent zostanie wykreślony z rejestru VAT. Prowadzenie jakichkolwiek transakcji z podmiotami niezarejestrowanymi w VAT może spowodować dla nas bardzo dotkliwe konsekwencje.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Następnie, powinniśmy być w posiadaniu dowodu sprzedaży towaru czy też usługi. Jeśli został sprzedany towar, musi on być fizycznie w naszym posiadaniu. Kwestie usługi, jako bardziej niewymierne wymagają udowodnienia, że usługa została wykonana (np. pozycjonowanie strony). Najbardziej problematycznymi są wszelkiego rodzaju doradztwa i tzw. konsultingi – należy w tym zakresie wykazać się szczególną ostrożnością oraz dbałością o wykazanie przy ewentualnej kontroli czy takowe usługi zostały wykonane.

Podsumowanie

Wyżej przedstawione sposoby mogą okazać się w szczególności na początku czasochłonne, jednakże wskazanym jest postępowanie zgodnie z ww. wytycznymi. Brak ostrożności może bowiem okazać się w dłuższej perspektywie dla naszej działalności bardzo niekorzystny.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA