REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

rolnik, pole
MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

W piątek, 4 października Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przesłało komunikat ws. projektowanych stawek płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W komunikacie wskazano, że 30 września 2024 r. Europejski Bank Centralny opublikował kurs wymiany, po którym przeliczane będą płatności bezpośrednie oraz przejściowe wsparcie krajowe (PWK) za 2024 r. Kurs wynosi 4,2788 zł za 1 EUR. Całkowita pula środków na płatności bezpośrednie i PWK za 2024 r. wynosi ok. 15,75 mld złotych.

REKLAMA

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Stawki podstawowych płatności bezpośrednich

Stawki podstawowych płatności bezpośrednich opublikowane w komunikacie zostały określone w następującej wysokości:

Rodzaj płatności

Projektowana wysokość stawki  za 2024 r.                                                       

Jednostka

Podstawowe wsparcie dochodów

483,20

zł/ha

Płatność redystrybucyjna

168,79

zł/ha

Płatność dla młodych rolników

256,55

zł/ha

Płatność do bydła

320,35

zł/szt.

Płatność do krów

409,86

zł/szt.

Płatność do owiec

109,40

zł/szt.

Płatność do kóz

47,83

zł/szt.

Płatność do roślin strączkowych na nasiona

794,08

zł/ha

Płatność do roślin pastewnych

430,18

zł/ha

Płatność do chmielu

1 852,03

zł/ha

Płatność do ziemniaków skrobiowych

1 580,89

zł/ha

Płatność do buraków cukrowych

1 253,34

zł/ha

Płatność do pomidorów

2 097,56

zł/ha

Płatność do truskawek

1 154,20

zł/ha

Płatność do lnu

431,98

zł/ha

Płatność do konopi włóknistych

125,32

zł/ha

Płatność niezwiązana do tytoniu - grupa Virginia

2,52

zł/kg

Płatność niezwiązana do tytoniu - grupa pozostałe

2,52

zł/kg

Uzupełniająca płatność podstawowa

63,22

zł/ha

Stawki ekoschematów obszarowych

W przesłąnym komunikacie przedstawiono także stawki ekoschematów obszarowych. Po uwzględnieniu liczby punktów uzyskiwanych za realizację danej praktyki w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi, a także współczynnika zmiany liczby punktów, którego określenie było konieczne w związku z dużym zainteresowaniem rolników niektórymi praktykami, stawki ekoschematów obszarowych zostały określone w następującej wysokości:

Płatności w ramach ekoschematów obszarowych:

Projektowana wysokość stawki
za 2024 r.

zł/ha

Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi

Ekstensywne użytkowanie trwałych użytków zielonych z obsadą zwierząt

432,05

Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe

432,05

Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia - wariant podstawowy

86,41

Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia - wariant z wapnowaniem

259,23

Zróżnicowana struktura upraw

223,18

Wymieszanie obornika na gruntach ornych w terminie 12 godzin od jego aplikacji

172,82

Stosowanie nawozów naturalnych płynnych innymi metodami niż rozbryzgowo

259,23

Uproszczone systemy uprawy

249,50

Wymieszanie słomy z glebą

134,60

Obszary z roślinami miododajnymi

891,32

Integrowana Produkcja Roślin

810,96

Biologiczna ochrona upraw

297,61

Retencjonowanie wody na trwałych użytkach zielonych

242,86

Grunty wyłączone z produkcji

418,89

Dodano, że stawki pozostałych płatności bezpośrednich za 2024 r., tj. płatności w ramach ekoschematu Dobrostan zwierząt, zostaną określone w późniejszym terminie, po okresie realizacji praktyk w ramach tego ekoschematu (kwiecień 2025 r.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownicy nie chcą już owocowych czwartków? Te 3 benefity warto wprowadzić w firmie

Kiedyś praca zdalna była benefitem, dziś coraz częściej jest standardem. Jakie teraz oczekiwania mają pracownicy w zakresie benefitów pozapłacowych? Co może oferować pracodawca?

Kiedy w biznesie można powołać na siłę wyższą, czy to pozwoli uniknąć odpowiedzialności za niedotrzymanie umowy

Analizując okoliczności danej sprawy, zawsze musimy brać pod uwagę jej indywidualny charakter. Nie każda sytuacja, która dla nas jest oczywista na pierwszy rzut oka, stanowi okoliczność wyłączająca naszą odpowiedzialność z tytułu siły wyższej.

Zabezpieczenie przyszłości firmy. Czyli czym jest zarząd sukcesyjny?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, z sukcesami, ale nagle… coś się dzieje. Co z twoim przedsiębiorstwem, jeśli ciebie zabraknie? Czy twoi bliscy będą w stanie kontynuować działalność? Właśnie tutaj wchodzi na scenę zarząd sukcesyjny – pomysł ustawodawcy na to, by firma mogła płynnie funkcjonować, nawet gdy jej twórca nie może już jej prowadzić.

Transport: Kiedy przewoźnik może powołać się na siłę wyższą?

Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

REKLAMA

Ważna zmiana w prawie: 3499,50 zł co miesiąc można zarobić bez rejestrowania działalności gospodarczej w 2025 roku

Działalność nierejestrowana czyli bez obowiązku wpisu do CEIDG – Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej ma tę unikalną zaletę, że nie trzeba płacić składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i składki zdrowotnej. To duża ulga, zwłaszcza więc dla osób chcących dorobić działalność nierejestrowana to wygodne rozwiązanie.

Wakacje składkowe. Przedsiębiorcy złożyli już ponad 333 tys. wniosków

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 1 do 12 listopada przedsiębiorcy złożyli ponad 333 tys. wniosków o wakacje składkowe. W jakim województwie było ich najwiecej, a w jakim najmniej? 

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek?

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek? Czym jest świadczenie interwencyjne? Komu przysługuje? Jakie warunki należy spełniać by je otrzymać? Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

REKLAMA

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

REKLAMA