REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Windykacja należności, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co to takiego planowanie? - porada

Planowanie jest uniwersalnym procesem, stosowanym przez wszystkie firmy, odbywającym się w kontekście określonego otoczenia. Programowanie działalności przedsiębiorstwa to umiejętność równoległego poruszania się w dwóch czasach: teraźniejszym i przyszłym.

Jak wybrać szkołę doskonalenia techniki jazdy?

Od 2-3 lat wybór szkoły doskonalenia techniki jazdy może być nie małym problemem dla managera floty. W końcu z trudem wywalczony na ten cel budżet trzeba nie tylko rozsądnie zagospodarować, ale co najważniejsze wykazać, że takie szkolenie rzeczywiście przynosi znaczące ograniczenia kosztów związanych z użytkowaniem samochodów firmowych.

Ubezpieczenie zbiorowe w kontekście zamówień publicznych - porada


Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Komisji Europejskiej zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia pracowników z zakładem ubezpieczeń przez pracodawcę zobowiązanego do stosowania ustawy Pzp jest udzieleniem zamówienia publicznego mimo tego, że składki są opłacane z wynagrodzeń pracowników. Wynika to bezpośrednio z obowiązku stosowania dyrektyw unijnych przy zawieraniu umów grupowego ubezpieczenia pracowników.

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

REKLAMA

Łatwiej rozliczysz podatek od nieruchomości - porada

Wprowadzenie ujednoliconego wzoru deklaracji związanych z rozliczeniem podatku od nieruchomości zapowiada Ministerstwo Gospodarki. Podatnicy mogą spodziewać się znacznych udogodnień.

Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Firmy coraz częściej rejestrują domeny. Dzieje się tak ponieważ domena kieruje odbiorcę do firmowego serwisu WWW, na którym klient może zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa. Jednak często zdarza się, że firmy poprzestają na rejestracji jednej domeny, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w przyszłości.

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

REKLAMA

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

Jak założyć skład podatkowy?

Skład podatkowy jest miejscem o szczególnym statusie, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, magazynowane, przeładowywane oraz do którego wyroby te są wprowadzane lub, z którego są wyprowadzane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Czy można kontrolować korespondencję elektroniczną pracowników w celu ochrony przed ujawnieniem tajemnicy firmy?

Kontrola korespondencji przez osoby, do których nie jest ona skierowana, narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP swobodę komunikowania się (art. 49). Tajemnica korespondencji jest też jednym z dóbr osobistych, wprost wymienianych przez art. 23 kc, a obowiązkiem pracodawcy, wyraźnie określonym w kodeksie pracy (art. 111), jest poszanowanie dóbr osobistych pracownika.

Jak otrzymać dotację unijną na prowadzenie przedszkola?

Unijne dotacje mogą pokrywać wydatki związane z uruchomieniem placówek przedszkolnych. Mogą także wspierać placówki już istniejące np. poprzez sfinansowanie kosztów zatrudnienia dodatkowego personelu. W poniższym artykule przedstawię możliwości otrzymania dotacji unijnej na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie obecnie prowadzony jest nabór takich projektów.

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Czy handel na allegro to działalność gospodarcza?

Handel w serwisie internetowym allegro.pl już teraz w przypadku większości podmiotów wystawiających przedmioty na aukcje można traktować jako działalność gospodarczą. Działalność ta jest wykonywana bowiem w sposób ciągły i celem osiągnięcia zarobku, zatem nie dziwi zainteresowanie tą działalnością organów podatkowych, ponieważ do tej pory sprzedający na „allegro” prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów uchylali się od obowiązków z tym związanych.

Jak założyć e-sklep? - marża

Prowadząc sklep internetowy, podobnie jak każdą działalność gospodarczą naszym głównym celem jest wypracowanie możliwie jak największego zysku. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności tj. produkcyjnej, handlowej, czy usługowej droga prowadząca do tego celu może być odmienna. I tak na przykład prowadząc e-sklep (działalność handlowa) główne źródło zysku stanowi marża od sprzedawanych produktów.

Jak założyć e-sklep? - wybór platformy sklepu

Zastanawiając się nad platformą sklepową trzeba sobie uzmysłowić, że tak naprawdę nie ma idealnego przepisu gwarantującego dokonanie optymalnego wyboru. Wszystko zależy od rodzaju branży, w której zamierzamy handlować. W jednym sklepie wymaga się pewnych funkcjonalności, które w innym są całkowicie zbędne. W związki z tym, chcąc zapewnić sobie najlepsze rozwiązanie powinniśmy wynająć firmę, która stworzy nasz sklep od podstaw. Jest to jednak bardzo kosztowne rozwiązanie. W takim razie chcąc działać szybko i tanio powinniśmy się zdecydować na jedno z gotowych i o wiele tańszych rozwiązań. Co zatem wybrać?

Jak założyć e-sklep? - klient

Klient , nasz pan – te słowa od zawsze towarzyszyły każdemu szanującemu się przedsiębiorcy. I nieważne, czy dotyczy to małego straganu z warzywami, czy dużej firmy klient stanowił i będzie stanowić największą wartość, gdyż to on warunkuje popyt na sprzedawane przez nas dobro. Nietrudno się więc dziwić, że wymyślono szereg metod, działań mających głównie na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odwiedzających nasz sklep.

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Dowody kontroli NIK - porada

Kierownicy jednostek kontrolowanych mają obowiązek udostępnić na żądanie NIK wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia kontroli z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej. Uchylanie się od kontroli lub jej utrudnianie zwłaszcza nieprzedstawianie potrzebnych dokumentów grozi aresztem, ograniczeniem wolności bądź grzywną.

Protokół z kontroli NIK - porada

Wyniki przeprowadzonej kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli. Protokół zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku postępowania, w tym wykrytych nieprawidłowości, ich przyczyny, zakres, skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

Jakie są podstawy prawne działania NIK?

Konstytucja RP Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej. Działa w oparciu o Konstytucję RP, Ustawę o NIK, Statut i Zarządzenia Prezesa Izby. Regulacje zawarte w przepisach prawa określają m.in. pozycję ustrojową Izby, jej zadania, tryb i zakres działania oraz wewnętrzną organizację.

Jak kontroluje NIK?

NIK przeprowadza kilka tysięcy kontroli jednostkowych rocznie. Kontrolerzy pojawiają się w instytucjach, urzędach, które Izba ma prawo kontrolować z mocy prawa. Jeżeli kontroler zapuka do drzwi instytucji, w której Państwo pracują – można się do tego spotkania przygotować. Z poniższego tekstu dowiedzą się Państwo, czego kontroler NIK może zażądać, jak przebiega przykładowa kontrola oraz jakie dokumenty powstają podczas postępowania kontrolnego.

Jakie są zasady udzielania zamówień publicznych?

Zamówienia publiczne powinny przebiegać zgodnie ze szczegółowo określoną w ustawie procedurą. Jednocześnie istnieje kilka fundamentalnych zasad, które służą ochronie wykonawców. Dzięki nim może zostać zapewniony prawidłowy tok postępowań. Jakie to zasady? Przeczytaj

Kim będzie dzienny opiekun?

Dzienny opiekun to nowa forma sprawowania opieki nad najmłodszymi dziećmi wprowadzona przez ustawę o opiece nad dziećmi do lat trzech, którą uroczyście podpisał prezydent Bronisław Komorowski w dniu 23 lutego br. Kim tak naprawdę będzie dzienny opiekun?

Kiedy nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych?

Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Znajomość tych regulacji gwarantuje pewność co do własnych praw i obowiązków w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zapewnia ona także przedsiębiorcom wiedzę na temat okoliczności, w których mogą oferować swoje usługi instytucjom publicznym w sposób o wiele prostszy niż ten przewidziany w Prawie zamówień publicznych.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Na jakim formularzu złożyć wniosek o wpis do działalności gospodarczej? Do jakiego urzędu się udać? W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne, aby poprawnie przygotować EDG-1.

W jakiej formie należy przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS?

Dokumenty ubezpieczeniowe powinny być przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w odpowiedniej formie. W jakiej? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jakie są obowiązki rozliczeniowe i płatnicze przedsiębiorcy wobec ZUS?

Po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w gminie i zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS siebie i innych osób, należy pamiętać o obowiązku rozliczania i opłacania składek i/lub rozliczania wypłaconych świadczeń. Składki należy rozliczyć i opłacić za każdy miesiąc, w terminie do 15 dnia następnego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

Jakie są zasady opłacania składek ZUS?

Należności z tytułu składek płatnik będący osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązany jest opłacać w formie bezgotówkowej, w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika składek. Według jakich zasad? Przeczytaj.

Jakie są obowiązki zgłoszeniowe przedsiębiorcy w stosunku do ZUS?

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia siebie jako płatnika składek w formie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, składanym w organie ewidencyjnym (gminie).

Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Szczegóły związane z jego obowiązkami poznasz czytając poniższy tekst.

Jak korygować dokumenty ubezpieczeniowe?

W przypadku zmiany danych wykazanych w złożonych w ZUS dokumentach ubezpieczeniowych, bądź stwierdzenia we własnym zakresie albo przez Zakład błędów w tych dokumentach, należy przekazać do ZUS odpowiednie zgłoszenie zmiany lub korekty danych. Jak  tego dokonać? Przeczytaj.

Jak płacić składki ZUS w przypadku urlopu wychowawczego?

Jakie składki i jakie stawki składek ZUS powinna zapłacić za miesiąc sierpień 2010 r. osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarcza (rozpoczętą od 1 sierpnia 2010 r.), a będąca jednocześnie na urlopie wychowawczym (praca na etacie u innego pracodawcy)?

Czy wybór KPiR jako formy opodatkowania należy zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

Czy w przypadku wyboru formy opodatkowania jako "zasady ogólne" - księga przychodów i rozchodów, po zaznaczeniu tego wyboru w EDG-1, należy zgłaszać te dane dodatkowo do Urzędu Skarbowego?

Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Czy jakieś przepisy nakładają obowiązek zgłoszenia wykonywania pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej do pracodawcy, jeżeli równolegle pracuje się na etacie?

Co należy wpisywać w rubryce 11 druku EDG-1?

Co należy wpisywać w rubryce 11 druku EDG-1 w przypadku, gdy przedsiębiorca posługuje się kilkoma nazwami, co wynika np. z tego, że prowadzi działalność indywidualną oraz jest wspólnikiem kilku spółek cywilnych i każda z tych spółek ma swoją nazwę?

Zmiana konta bankowego - w Urzędzie Gminy czy w Urzędzie Skarbowym?

Ostatnio zmieniły się przepisy odnoszące się do urzędów skarbowych a dokładnie chodzi o druk NIP-1. Urzędy Skarbowe nie chcą przyjmować informacji dotyczących tylko zmiany konta bankowego. Dane nie podlegają wpisowi w EDG, więc nie powinno się ich przyjmować w urzędach gmin. Czy przyjmować je i przesyłać postanowieniem do urzędu skarbowego?

Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Przedsiębiorcy zgłosili w organie ewidencyjnym informację o zawieszeniu wykonywania działalności na druku EDG-1. Po pewnym czasie miejscowy oddział ZUS przysłał informację, że osoby te pomimo oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników, zatrudniają pracowników, z których jeden jest na urlopie wychowawczym, a drugi na urlopie zdrowotnym. Czy należy wzywać przedsiębiorców do złożenia wyjaśnień?

Jakie są zasady odprowadzania przez przedsiębiorcę składek do ZUS?

Przedsiębiorca jest co do zasady zobowiązany do odprowadzania składek do ZUS. W jaki sposób powinien to robić?

Jak oszczędzić na podatku? - nieodpłatna pożyczka


Jeżeli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą i nie masz wystarczających środków na zakup niezbędnych sprzętów i urządzeń postaraj się o nieodpłatną pożyczkę. Jeśli udzieliłaby Ci jej osoba z rodziny, jest szansa, że od takiego przychodu nie zapłacisz podatku. Poniesione wydatki będziesz mógł natomiast potraktować jako koszty.

Gdzie należy złożyć wniosek EDG-1?

Gdzie należy złożyć wniosek o Wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej? Czy ma być to Urząd Gminy/Miasta odpowiedni dla miejsca zamieszkania czy zameldowania? Jak wygląda ta sprawa z Urzędem Skarbowym, ZUS itp.?

Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy przedsiębiorca jest uprawniony do tego, aby odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Jak wypełnić pola numer 10, 11 i 29 w EDG-1?

Czy w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w pozycji oznaczenie przedsiębiorcy EDG-1 poz. 10 można wpisać następujące sformułowanie: "Jan Kowalski - wspólnik spółki cywilnej "ETON" lub czy u dołu zaświadczenia można wprowadzić zdanie że ww. przedsiębiorca działa w formie spółki cywilnej wraz z jej nazwą?

Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Czy mąż może przejąć prowadzenie działalności gospodarczej po żonie? Jeżeli nie ma takiej możliwości, czy mąż może jednocześnie prowadzić wyżej wymienioną działalność gospodarczą pod adresem zakładu żony (usługi introligatorskie i ksero)? Do kogo będzie należało wyposażenie, na które zaciągnęła kredyt żona? Czy mogę zarejestrować drugą identyczną działalność gospodarczą w tym samym miejscu przez drugiego z małżonków?

Co z przerwą między zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności np. do 2010.01.31 i zapomniał o tym terminie. Przyszedł po czasie np. 2010.03.10 i chciał wznowić działalność, bądź zawiesić dalej. Jak traktować takie wnioski? Co z przerwą od 2010.01.31 do 2010.03.10? Czy ZUS może stwarzać problemy takim osobom? Czy należy przyjąć od przedsiębiorcy oświadczenie że w ww. okresie nie prowadził działalności i wysłać go do właściwych urzędów wraz z kopią wniosku EDG-1. Jak prawidłowo powinno się działać w takiej sytuacji?

Co z atestami dla zabawek importowanych z krajów azjatyckich?

Jakie warunki muszę spełnić, aby wprowadzić do obrotu w Polsce zabawki importowane z krajów azjatyckich? Czy muszę uzyskać atesty tych produktów, czy jedynym wymogiem pozostaje przetłumaczenie instrukcji obsługi i ostrzeżeń wiekowych?

REKLAMA