Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje
REKLAMA
REKLAMA
- Niespodziewany kryzys
- Jak skutecznie zarządzać kryzysem?
- Księga Komunikacji Kryzysowej
- A jak to wygląda w praktyce? Kilka przykładów – garść inspiracji
- Siła w porządku
- Błądzić jest rzeczą ludzką, ale…
- Przewidzieć… nieprzewidywalne?
Niespodziewany kryzys
REKLAMA
Kryzys potrafi przyjść niespodziewanie i niemal zawsze pojawia się z zaskoczenia, ale... czy równie niespodziewanie odchodzi? Po co w ogóle przejmować się komunikacją w trudnych sytuacjach? Przecież stare przysłowie mówi „Mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Odpowiedź jednak stoi w opozycji do utartych, starych mądrości. To właśnie wtedy, gdy wszystko idzie nie tak, jak powinno, zaufanie odbiorców może być nie tylko szybko, ale i mocno nadszarpnięte, a nawet utracone – w dużej mierze przez milczenie i zaniechanie. Z drugiej strony, aby działać skutecznie, trzeba wiedzieć jak. Spontaniczność, w przypadku kryzysów, z reguły generuje zagrożenia. Dlatego potrzebny jest plan? Jaki? Najlepiej przygotowany zawczasu.
REKLAMA
Komunikacja kryzysowa to niezwykle ważny aspekt zarządzania marką. Jeśli działasz transparentnie i ponosisz odpowiedzialność za błędy (nikt przecież nie jest nieomylny!), nawet po największych kryzysach możesz odbudować zaufanie odbiorców. Co więcej, dobrze zarządzonemu kryzysowi (dokładnie tak) możesz je zbudować i/lub wzmocnić. Warto mieć świadomość, że kryzys to nie tylko wyzwanie i kłopot, ale wręcz szansa na wzmocnienie wizerunku, przez pokazanie Twojej skuteczności, determinacji i otwartości.
Jak skutecznie zarządzać kryzysem?
Po pierwsze, szybka, spójna reakcja i klarowna komunikacja. Kiedy kryzys uderza, liczy się każda minuta. Firma powinna natychmiast dostarczyć podstawowe informacje: co się stało, jakie kroki są podejmowane, by zaradzić sytuacji oraz kiedy można spodziewać się kolejnych komunikatów. Kluczowe jest przy tym unikanie ogólników. Twoje otoczenie oczekuje konkretów i jeszcze raz konkretów.
REKLAMA
Po drugie, przyznanie się do błędów. Przedsiębiorcy bardzo często obawiają się przyznania do błędów, w obawie przed utratą reputacji. Jednak nic bardziej mylnego. Nic bardziej i szybciej nie niszczy zaufania niż nieprzyznanie się do winy lub próba zrzucenia odpowiedzialności. Szczera, pełna empatii i odpowiedzialności postawa zyskuje uznanie i buduje autentyczność.
Kluczowy jest także z całą pewnością stały kontakt i regularne aktualizacje. W kryzysie często to cisza jest wrogiem. Interesariusze oczekują, że firma będzie na bieżąco informować o postępach w działaniach naprawczych. Nawet, jeśli nie ma nowych informacji, warto komunikować, że sytuacja jest pod kontrolą i przypominać o podejmowanych krokach. Brak komunikacji z reguły zwiększa niepokój, rodzi plotki i spekulacje. To z kolei potęguje kryzys i rodzi kolejne problemy.
Nie zapominamy również o komunikacji wewnętrznej (internal PR). Takie niedopatrzenie może nas słono kosztować. Pracownicy są tak samo ważnymi interesariuszami, jak klienci czy media. Transparentna, wewnętrzna komunikacja jest podstawą, aby utrzymać zaufanie i zaangażowanie zespołu. Dobrze poinformowani pracownicy są ambasadorami firmy i mogą pomóc w łagodzeniu kryzysu na zewnątrz. Niedoinformowani i pominięci, mogą stać się antyrzecznikami i źródłem kolejnego sztormu.
Co ważne, w momentach kryzysu (ale nie tylko) transparentność staje się kluczem do odbudowy i wzmocnienia zaufania. Przejrzysta komunikacja nie tylko ogranicza potencjalne szkody, ale również pomaga firmie wyjść z kryzysu silniejszą, bardziej zjednoczoną i godną zaufania.
Trzeba pamiętać, że w dzisiejszym dynamicznym świecie, z dostępem do każdej niemal informacji i natychmiastowej wymiany informacji każdy, nawet najmniejszy, kryzys czy problem może mieć ogromne konsekwencje. Kluczem do opanowania każdej sytuacji jest odpowiednie przygotowanie i przemyślane działanie.
Księga Komunikacji Kryzysowej
Księga Komunikacji Kryzysowej to nie tylko dokument – to strategia, która pozwala firmie nie tylko przetrwać kryzys, ale nierzadko wyjść z niego silniejszą. Można powiedzieć, że dziś nie jest to już opcja, tylko potrzeba. To narzędzie, bez którego trudno sobie wyobrazić efektywne zarządzanie kryzysem. Dlaczego jest ona tak ważna?
- Zapewnia jednolite przekazy, które są kluczowe dla zachowania zaufania i wiarygodności w oczach pracowników, klientów i partnerów.
- W momencie kryzysu zdolność do szybkiego reagowania jest równie ważna, co skuteczność. Księga umożliwia błyskawiczną reakcję, zapobiegając dalszym szkodom.
- Działa niczym głos rozsądku. Tam, gdzie jest kryzys, łatwo również i o chaos (emocje i stres) - Księga pozwala nad nim zapanować.
- Opracowanie Księgi to także proces edukacyjny, który zwiększa świadomość potencjalnych zagrożeń i sposobów ich rozwiązywania. Dzięki temu procesowi, możemy wielu kryzysów uniknąć, zawczasu wdrażając rozwiązania antykryzysowe.
- Odpowiednio zarządzany kryzys może poprawić postrzeganie firmy przez pokazanie jej jako odpowiedzialnej, przejrzystej i skutecznie zarządzanej.
A jak to wygląda w praktyce? Kilka przykładów – garść inspiracji
W 1982 roku firma Johnson & Johnson stanęła przed jednym z największych kryzysów w historii farmaceutyki. Kapsułki Tylenolu zostały skażone cyjankiem, co doprowadziło do śmierci kilku osób. Firma natychmiast wycofała produkt z rynku, przeprosiła i powetowała straty. Aktywnie działała, współpracowała z policją i wdrożyła nowe zabezpieczenia opakowań, co pomogło odbudować zaufanie konsumentów. To przykład, jak transparentność i szybkie działanie mogą uratować markę.
W 1993 roku pojawiły się doniesienia o znalezieniu igieł w puszkach Pepsi. Firma zareagowała natychmiast, współpracując z mediami i organami ścigania, jednocześnie udostępniając nagrania z procesów produkcyjnych, które dowodziły bezpieczeństwa ich produktów. Dzięki proaktywnej i przejrzystej komunikacji Pepsi szybko zażegnała kryzys i utrzymała swoją reputację.
W 2010 roku Toyota ogłosiła globalne wycofanie milionów pojazdów z powodu problemów z pedałem gazu, które mogły prowadzić do niezamierzonego przyspieszania. Firma przyznała się do problemu, ujawniła go, natychmiast podjęła działania naprawcze, wzmocniła kontrolę jakości i przeprowadziła kampanię informacyjną dla klientów. Dzięki szybkim i transparentnym działaniom udało się odbudować zaufanie konsumentów, a nawet utrzymać pozycję lidera na rynku motoryzacyjnym, co było nie lada sukcesem w obliczu kryzysu.
W 2018 roku KFC w Wielkiej Brytanii doświadczyła poważnych problemów z dostawą kurczaka do restauracji, co zmusiło setki lokali do zamknięcia. Firma zamiast szukać wymówek, przyznała się do problemu w kreatywny sposób, publikując humorystyczne reklamy z literami KFC przemieszanymi na "FCK" – co spotkało się z pozytywnym odbiorem (komunikacja dopasowana do osobowości i oczekiwać klientów). Otwarta komunikacja i dystans do sytuacji pomogły firmie odzyskać lojalność klientów.
Z kolei w 2022 roku firma Ferrero stanęła w obliczu kryzysu związanego z wykryciem Salmonelli w czekoladkach Kinder i zatruciem dzieci w kilkunastu krajach Europy. W odpowiedzi na zagrożenie zdrowia konsumentów, koncern podjął natychmiastowe działania. Wycofał ze sprzedaży wszystkie produkty marki Kinder wyprodukowane w zakładzie w Belgii (zakładzie, z którego wypuszczono partię z Salmonellą), ponosząc przy tym także ogromne straty finansowe. Działania te miały na celu zminimalizowanie ryzyka dla konsumentów oraz ochronę reputacji marki. Firma współpracowała z organami sanitarnymi, informując klientów o zagrożeniu i monitorując błyskawiczny proces wycofania produktów z rynku. Przykład ten podkreśla znaczenie szybkiej reakcji, przyjęcia na siebie ciężaru odpowiedzialności, przyznania się i przeproszenia bez zwłoki i zanim „inni” nakażą nam działania, ukrają i zażądają wycofania. To modelowy przykład transparentnej komunikacji w zarządzaniu kryzysowym, która mówiąc krótko: popłaca.
Siła w porządku
Kryzysy często prowadzą do chaosu, ale jasno określone role w firmie mogą temu zapobiec. Księga Komunikacji Kryzysowej określa, kto jest odpowiedzialny za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, kto podejmuje kluczowe decyzje i kto kontaktuje się z mediami. To pozwala na sprawne reagowanie i uniknięcie sprzecznych przekazów, które zawsze drastycznie pogarszają sytuację.
Błądzić jest rzeczą ludzką, ale…
Firmy nie tracą reputacji wyłącznie przez popełnione błędy, ale przez sposób, w jaki je naprawiają, a dokładniej nie naprawiają. Kluczowa jest otwarta i autentyczna komunikacja. Próby manipulacji lub zatajania faktów, o kłamstwach nawet nie wspominając, mogą jedynie pogorszyć sytuację. Jak pokazuje przypadek Volkswagena i ich skandal dieselgate, brak transparentności może doprowadzić do ogromnych strat finansowych i wizerunkowych.
Przewidzieć… nieprzewidywalne?
Nie da się uniknąć wszystkich kryzysów, ale można (a nawet trzeba!) być na nie przygotowanym. Księga Komunikacji Kryzysowej i właściwe z niej korzystanie to narzędzia, które mogą uratować i niejednokrotnie w historii ocaliły firmy. Pozostaje pytanie, dlaczego więc tak skuteczne, znane i stosowane przez firmy na świecie i w USA (kolebce public relations) księgi kryzysowe, są tak niepopularne w polskim biznesie? A kryzysy tam zarządzane u nas są często bagatelizowane? H.G. Wells napisał kiedyś, że "Dzisiejszy kryzys jest jutrzejszym żartem". Z całą pewnością, niezależne od szerokości geograficznej firmy, które wyciągają wnioski z trudnych sytuacji i wdrażają skuteczne strategie zarządzania kryzysowego, mają szansę na jeszcze silniejszą pozycję na rynku.
Nie czekaj, aż nadejdzie burza (a nadejdzie) – przygotuj się na nią.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA