Jak założyć e-sklep? - marża
REKLAMA
REKLAMA
Najprościej ujmując marża stanowi różnicę pomiędzy ceną sprzedaży, a kosztem pozyskania towaru. Dodatkowo na potrzeby analizy finansowej stosowanej podczas sporządzania sprawozdań finansowych wyróżniamy dwa rodzaje marży:
REKLAMA
1. Marża netto - pokazuje jak zyskowna była w danym okresie działalność firmy. Oblicza się ją jako zysk netto z danego okresu sprawozdawczego podzielony przez wartość sprzedaży w danym okresie.
2. Marża brutto – pokazuje jak zyskowna była w danym okresie sprzedaż firmy. Oblicza się ją w następujący sposób: Marża brutto% = (Sprzedaż-Koszty rodzajowe)/Sprzedaż.
Jednak w praktyce nie trzeba tworzyć skomplikowanych sprawozdań finansowych, by ustalać marżę. Liczenie marży jest możliwe tam, gdzie można zidentyfikować i przyporządkować poszczególnym przychodom ze sprzedaży odpowiednie koszty.
Dla lepszego zrozumienia czym jest marża posłużę się prostym przykładem. Załóżmy, że prowadzimy sklep internetowy, który zajmuje się sprzedażą produktów X. Cena jednej sztuki tego produktu w naszym sklepie wynosi 13zł. Jednakże koszt pozyskania towaru tzn. cena zakupu u dostawcy wynosi 10zł. W związku z tym marża w naszym przypadku będzie wynosiła 3zł/23%, ponieważ 13zł – 10zł = 3zł = 23%.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
REKLAMA
Warto także pamiętać, aby nie mylić marży z narzutem. Pomimo tego, że istnieje wielu ludzi, którzy używają wymiennie tych pojęć, to tak naprawdę są to dwie zupełnie inne rzeczy. Narzut liczony jest od dołu tzn. dodaje się go do ceny towaru jaką musimy zapłacić u dostawcy. Natomiast marża liczona jest od góry, czyli tak jak wspominałem jest to różnica pomiędzy ceną po której my sprzedajemy, a ceną za jaką kupiliśmy towar u dostawcy.
Wracając do naszego przykładu narzut będzie wynosił również 3zł, jednakże jego wartość procentowa to 30%, a nie 23%. Wynika to z tego, że jak wyżej wspomniałem dokonujemy obliczeń od dołu tzn. 10zł + 30% = 13zł.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.