REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Start up, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

To najgorszy sezon od lat. Plantatorzy truskawek liczą straty

Najpierw susza, a potem intensywne opady deszczu spowodowały gigantyczne straty w uprawach truskawek. Przedsiębiorcy szacują, że na polach zgniło około 70% owoców.

Estoński CIT, czyli brak podatku dla małych i średnich firm. Ruszają konsultacje społeczne.

Rozwiązanie ma dotyczyć spółek nieposiadających udziałów w innych podmiotach, zatrudniających co najmniej 3 pracowników i wykazujących nakłady inwestycyjne.

Coraz mniej rządowych pieniędzy dla mikrofirm. Co dalej z rynkiem MŚP?

O zwolnienie ze składek ZUS można było starać się tylko do końca czerwca. Teraz przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z rynkiem bez wsparcia rządu.

Czy firmy turystyczne doczekają się wsparcia od rządu?

Przez ostatnich 30 lat dynamicznie się rozwijała bez żadnej większej pomocy ze strony państwa. Jednak teraz wsparcie jest niezbędne – zwłaszcza na czas po pandemii, żeby branża mogła podnieść się z zapaści. W przeciwnym razie w lipcu, kiedy skończą się środki płynące z rządowych tarcz, pojawią się problemy z utrzymaniem płynności i zatrudnienia.

REKLAMA

Czy firmy wrócą do aktywności sprzed koronawirusa? Są już wstępne prognozy

W ponad połowie przedsiębiorstw epidemia wpłynęła na prowadzone lub planowane inwestycje. Większość z nich została wstrzymana lub przesunięta na przyszły rok. Jak firmy bronią się przed upadłością i czy jest szansa na powrót do normalności?

Prowadzisz żłobek lub przedszkole? Pobierz wykaz nowych wytycznych GIS

Są już nowe wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego dotyczące przedszkoli, oddziałów przedszkolnych oraz instytucji opieki do lat 3. Dotyczą one m.in.: liczebności grup a także organizacji pracy.

Jak podwyższyć kapitał zakładowy w firmie?

Kapitał zakładowy zazwyczaj ma charakter gwarancyjny. Można go podwyższać lub obniżać, jednak zmiana kapitału zakładowego spółki zawsze wymaga przeprowadzenia odpowiedniej procedury.

Jak założyć firmę budowlaną i prowadzić ją z sukcesem?

Firma budowlana zawsze znajdzie swoje miejsce na rynku, bez względu na jego dynamikę. Założenie firmy budowlanej nie jest trudne i można zacząć od działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy tarcza 4.0 powstrzyma wrogie przejęcia polskich firm?

Od 24 lipca zaczną obowiązywać nowe regulacje chroniące przed przejęciem krajowe firmy. Co się zmieni z punktu widzenia przedsiębiorców?

Niepewny los małych firm. Czy czeka je upadłość?

Odmrażanie gospodarki nadal trwa. Jednak już teraz można zauważyć pesymistyczne nastroje wśród małych firm, które najbardziej obawiają się drugiego półrocza.

Jak ograniczyć ryzyko strat w związku z koronawirusem? Firmy inwestują w systemy do zdalnego mierzenia temperatury

Zdalny pomiar temperatury to obecnie najczęściej stosowana metoda w systemach termograficznych. W dobie koronawirusa zdalne pomiary w tłumie ludzi mogą ułatwić wykrywanie osób potencjalnie chorych. Dla firm ma to niebagatelne znaczenie, bo wstrzymanie lub ograniczenie produkcji w wyniku wykrycia koronawirusa u pracowników może narazić je na znaczne straty.

Rusza program „Oczko Wodne plus”. Sprawdź wytyczne

1 lipca startuje nabór wniosków na dotacje z programu Moja Woda, potocznie nazywanego „Oczko Wodne plus”. Sprawdź kiedy złożyć wniosek i ile można otrzymać dofinansowania

Jaką firmę założyć? – najlepsze pomysły na własny biznes

Chcąc ruszyć z własnym biznesem należy odpowiedzieć sobie na pytanie jaką firmę założyć. Na obecnym trudnym rynku pracy wybór odpowiedniego rodzaju biznesu ma decydujące znaczenie. Przedstawiamy popularne pomysły na własny biznes.

Firmy turystyczne pozywają państwo za lockdown

Przedsiębiorcy działający w branży turystycznej żądają od Skarbu Państwa wypłaty odszkodowań za straty poniesione w czasie lockdown. Jeśli pieniędzy nie dostaną, zapowiadają pozew zbiorowy.

Jak sąd potraktuje doręczenie pisma na nieaktualny adres firmy?

Pisma procesowe lub orzeczenia dla przedsiębiorców będą obecnie doręczane na adres wskazany we właściwym rejestrze (np. CEiDG w przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze). A co w przypadku jeżeli przedsiębiorca jest wpisany do innego rejestru niż CEiDG? Jak sąd potraktuje doręczenie pisma na nieaktualny adres spółki?

Brak przychodów w firmie? Nie otrzymasz świadczenia postojowego

Jeżeli za ostatnie dwa miesiące (kwiecień i maj) przychód w firmie wynosi 0 zł i nie spadł w stosunku do miesiąca poprzedniego o co najmniej 15%, to w takiej sytuacji firma nie otrzyma świadczenia postojowego.

Dotacje na kapitał obrotowy - dla kogo, ile wynoszą

Od 15 czerwca 2020 r. można składać wnioski o dotacje na kapitał obrotowy. Kto może otrzymać dofinansowanie oraz jak liczyć spadek obrotów?

Cyberbezpieczeństwo w firmie 2020 - poradnik pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji

Siemens udostępnił nieodpłatnie kompendium wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa w przemyśle. Publikacja obejmuje między innymi opisy zagrożeń od strony IT oraz w obszarze procesów przemysłowych (OT). Dokument zawiera także wskazówki, w jaki sposób chronić przedsiębiorstwo zarówno od strony procedur i spełnienia norm, jak i w aspektach technologicznych – narzędzi i usług. Publikacja ma za zadanie poszerzyć wiedzę inżynierów i managerów na temat cyberbezpieczeństwa i stanowić poradnik o kompleksowym podejściu do ochrony informacji i ciągłości działania obejmującym procesy, ludzi i technologie. Patronat nad projektem objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Pomoc publiczna na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców

28 maja 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Według autorów ustawy, pomoc ta ma polegać na zapewnieniu przedsiębiorcy płynności na czas potrzebny do opracowania planu restrukturyzacji lub przeprowadzenia sprawnej likwidacji.

Małe i średnie firmy w dobie epidemii COVID-19 - kto zyskał, kto stracił

Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.

Jakich zmian oczekują firmy?

Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że polskie firmy radzą sobie całkiem dobrze. Podejmują odpowiedzialne działania, chronią zatrudnienie, oszczędzają i korzystają z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Jakich zmian oczekują?

Zakłady przemysłowe w czasie epidemii - rekomendacje GIS

Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje, jak w trakcie epidemii COVID-19 powinny funkcjonować zakłady przemysłowe. Rekomendowane przez GIS procedury mają m.in. zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz kontrahentom, a także utrzymać możliwości funkcjonowania zakładów. GIS wskazał, że w czasie epidemii zalecane jest stosowanie określonych procedur. Są to: procedury zapobiegawcze; procedury ograniczające rozpowszechnienie się wirusa oraz procedury w przypadku zdiagnozowania wirusa u jednego z pracowników. W każdym z powyższych wariantów wskazano procedury obowiązkowe oraz rekomendowane procedury.

Pomiar temperatury pracowników i gości firmy - wyjaśnienia UODO

Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Mniej zawieszeń i likwidacji firm w Polsce

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że w kwietniu 2020 r. odnotowano łącznie o ok. 49% mniej zawieszeń i likwidacji działalności gospodarczych niż w marcu, kiedy wybuchła epidemia koronawirusa - wynika z najnowszych danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To dobry sygnał, który może świadczyć o tym, że Tarcza Antykryzysowa działa.

Co łączy green HR, zrównoważony rozwój i COVID-19

Do czasu pandemii najbardziej dyskutowanym w obszarze ochrony środowiska problemem świata było globalne ocieplenie. Mieliśmy też świadomość zanieczyszczenia planety, ale nowa sytuacja związana z epidemią sprawiła, że zmiany zachodzą szybciej i wymagają równie szybkiej reakcji. Dlaczego teraz, jeszcze bardziej niż dotychczas, ważne jest, aby firmy i ich pracownicy wdrażali zasady zrównoważonego rozwoju? Dlaczego pracownik, który traktuje środowisko odpowiedzialnie, będzie miał przewagę na rynku pracy i będzie bardziej wartościowy dla pracodawcy?

Jak zadbać o ciągłość biznesu w trakcie i po COVID-19

W obliczu kryzysu ekonomicznego, priorytetem dla przedsiębiorców jest zapewnienie bezpieczeństwa własnej firmie i jej pracownikom. W biznesie nie działa się jednak w pojedynkę. Według raportu McKinsey, w perspektywie długoterminowej dla stabilności biznesu kluczowa będzie odporność łańcucha dostaw, a osiągnąć ją można m.in. poprzez zapewnienie wsparcia finansowego małym i średnim dostawcom. To właśnie zatroszczenie się o swoje otoczenie rynkowe ma pomóc firmom minimalizować negatywny wpływ pandemii na gospodarkę, rynek pracy oraz własną organizację.

Ceny ropy na giełdach spadły poniżej zera

Ceny baryłki kanadyjskiej i amerykańskiej ropy spadły 20 kwietnia 2020 r. poniżej zera. Analitycy mówią, że wielu producentów dopłaci, byle tylko ktoś odebrał od nich ropę, a ceny mogą pozostać na tym poziomie przez trudny do określenia czas. Cena ropy naftowej przez pewien czas pozostanie niska, ponieważ podaż przewyższa popyt, a obecna sytuacja na światowych rynkach ropy przypomina nadmiar tego surowca z lat 80. - powiedział we wtorek BBC były szef koncernu BP John Browne.

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Firmy zawieszają działalność w czasie epidemii koronawirusa

W marcu 2020 r. działalność gospodarczą zawiesiło ponad 48 tys. firm. W pierwszych 10 dniach kwietnia kolejne 20 tys. – wynika z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Za zdecydowaną większość przypadków odpowiada pandemia koronawirusa. Na taki krok decydują się przede wszystkim samozatrudnieni i mikrofirmy. – Tarcza antykryzysowa może zatrzymać falę zawieszeń, jeśli jednak restrykcje zostaną przedłużone, części firm może być trudno wrócić na rynek – ocenia Mariusz Rutke z Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie.

Tarcza Antykryzysowa. Potrzebny spójny program powrotu do pracy

Zdaniem przedsiębiorców rząd musi natychmiast rozbudować tarczę antykryzysową o spójny program powrotu do pracy. Bez tego zaprzepaścimy nie tylko pieniądze przeznaczone na pomoc, ale też dorobek całego pokolenia Polaków - podkreślają. Za wzór może nam posłużyć duński program antykryzysowy.

Komisja Europejska zatwierdziła program gwarancji dla firm - wsparcie na 22 mld euro

Komisja Europejska zatwierdziła opiewający na 22 miliardy euro program polskiego rządu, który ma pomóc firmom mającym problemy z dostępem do kapitału w związku kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa.

Praca zdalna w czasach pandemii koronawirusa

Aż 67% działających w Polsce firm, które dotąd nie oferowały możliwości pracy zdalnej, zdecydowało się na taki krok po wybuchu pandemii COVID-19. Jednocześnie ponad jedna trzecia przedsiębiorców natrafiła na bariery, które to uniemożliwiły. Tak wynika z najnowszego raportu podsumowującego sytuację na polskim rynku pracy od rozpoczęcia okresu kwarantanny.

Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG)

Mikroprzedsiębiorcy mogą skorzystać z pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności do kwoty 5 tys. zł. Stałe oprocentowanie pożyczki wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. W tym celu koniczne jest złożenie wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG). W jaki sposób złożyć wniosek i jakie dokumenty są niezbędne do jego złożenia?

Świadczenie postojowe w czasie koronawirusa – komu przysługuje i na jakich warunkach?

Świadczenie postojowe (specjalny zasiłek postojowy) to jedno z rozwiązań przewidzianych w tzw. tarczy antykryzysowej. Świadczenie to zostało wprowadzone w celu złagodzenia skutków ekonomicznych epidemii koronawirusa. Jego maksymalna wysokość to 2080 zł. Kto i na jakich warunkach może skorzystać z tej pomocy?

Koronawirus unieruchomił 30 proc. firm - 3 proc. przeżywa boom

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 unieruchomiła niemal jedną trzecią mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a trzy firmy na100 przeżywają boom - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Przedsiębiorcy obawiają się, że kryzys potrwa co najmniej do lipca.

Koronawirus. Mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa

Mając na uwadze trwający proces legislacyjny pakietu ustaw antykryzysowych, których celem jest wsparcie przedsiębiorców w utrzymaniu płynności finansowej, utrzymaniu miejsc pracy oraz minimalizacji innych negatywnych skutków epidemii, przedstawiamy najważniejsze mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa.

Zarządzanie firmą w czasie epidemii koronawirusa

Trwająca od kilkudziesięciu dni pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 destrukcyjnie wpływa na całe społeczeństwa i poszczególne jednostki. Destabilizuje rynki kapitałowe, prowadzenie działalności, ogranicza możliwość podróżowania oraz ma negatywne skutki dla wielu osób. Firmy stają przed koniecznością sprawnego zarządzania pracą zdalną pracowników i zapewnienia realizacji założonych celów. Istotnym elementem sprawnego działania firmy w kryzysowej sytuacji jest odpowiedni plan komunikacji i współpraca pomiędzy wszystkimi działami. Zmiany zachodzące w firmach w wyniku obecnych wyzwań, stwarzają możliwość udoskonalenia i wzmocnienia procesów zarządzania ryzykiem w celu lepszej ochrony organizacji. W tym kluczowym momencie pracownicy audytu wewnętrznego mogą wnieść istotną wartość dodaną do sposobu zarządzania organizacją.

Jak postępować gdy pracownik firmy zachoruje na koronawirusa

Jak prawidłowo należy postępować w przypadku stwierdzenia zachorowania pracownika firmy na koronawirusa?

Zmiany w prawie upadłościowym od 24 marca 2020 r.

Niemożliwe lub trudne do spłacenia długi nie powinny spychać człowieka na margines społeczny i z dnia na dzień pozbawiać go wszystkiego. Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało przełomowe rozwiązania, które pozwolą takim osobom bezpiecznie wyjść z zadłużenia i odbudować normalne życie, bez wiecznego strachu przed komornikiem. Nowe przepisy, zawarte w uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy – Prawo upadłościowe weszły w życie 24 marca 2020 r.

PARP w związku z pandemią zmieniła terminy przyjmowania wniosków od firm ws. dofinansowania

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w związku z pandemią koronawirusa wdrożyła działania, które mają pomóc przedsiębiorcom w realizacji zaplanowanych projektów - poinformowała 24 marca 2020 r. Agencja. Zmieniła np. terminy przyjmowania wniosków od firm ws. dofinansowania.

Menedżer na starcie - zainwestuj czas we wspieranie swoich podwładnych

Najcenniejsze zasoby, jakie posiadasz, to twój własny czas i energia. Kiedy wydatkujesz je na potrzeby swojego zespołu, dokładasz bardzo ważną cegiełkę do zbudowania w nim zdrowych relacji. Właśnie dlatego spotkania w cztery oczy (nazywane w skrócie 1:1) są tak istotną częścią zarządzania. Przynajmniej jedno trzydziestominutowe (lub dłuższe, jeśli jest taka potrzeba) 1:1 w tygodniu z każdym z podwładnych to absolutne minimum.

Pomoc publiczna w czasie pandemii na podstawie obecnych rozwiązań prawnych

Wiele rozwiązań w zakresie pomocy publicznej dla firm jest dostępnych już dziś. Podpowiadamy, komu przysługuje wsparcie i jak się o nie ubiegać.

Zmiany w przepisach w związku z koronawirusem i ich konsekwencje dla firm

8 marca 2020 roku weszła w życie specustawa dotycząca walki z koronawirusem. Ustawa ta rozszerza lub nadaje nowe obowiązki organom administracji publicznej. Generuje ona także nowe obowiązki i prawa w sferze prawa pracy, tak dla pracodawców jak i pracowników.

Jak dbać o ochronę know-how firmy?

O odpowiednią ochronę know-how firmy należy zadbać na bardzo wczesnym etapie. W razie wystąpienia problemów pozwoli to na sprawniejsze rozwiązanie potencjalnego kryzysu. Wartości niematerialne są zasadniczą wartością przedsiębiorstwa.

Umowa o zachowaniu poufności – co powinna zawierać i dlaczego warto ją podpisać?

Przedsiębiorcy dysponują informacjami poufnymi, które chcą chronić. Kiedy warto zabezpieczyć je za pomocą umowy o zachowaniu poufności? Co taka umowa powinna zawierać?

Kilka zagadnień z budowy biznesu z majątkiem w tle

Świadomość użytkowników związana z zarządzaniem składnikami majątku przedsiębiorstwa jest dziedziną, która historycznie rzecz ujmując rozwija się z dwóch kierunków, określających potrzeby użytkowników.

Polityka ochrony danych osobowych - czy można ją aktualizować?

Wielu administratorów boi się dokonywania aktualizacji polityki ochrony danych osobowych. Czy słusznie? Czy przepisy RODO dają konkretne wytyczne dotyczące tworzenia i aktualizowania dokumentacji ochrony danych osobowych?

IP Box - wyższy zwrot podatku w 2020 r.

Ulga IP BOX po raz pierwszy będzie rozliczana w zeznaniu podatkowym za 2019 rok. Jakie warunki należy spełnić, aby w 2020 r. otrzymać wyższy zwrot podatku? Komu przysługuje ulga IP Box?

Niezbędnik Eksportera: Świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów

Ważne informacje dla eksporterów. Opisujemy krok po kroku, jak pozyskać świadectwa pochodzenia potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów wystawiane przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Spółka komandytowa w 444 praktycznych pytaniach i odpowiedziach

Książka "Komandytowa w pytaniach i odpowiedziach" to 444 praktycznych porad na temat spółki komandytowej. Dlaczego warto założyć ten rodzaj spółki? Poznaj zagadnienia z zakresu prawa spółek handlowych, prawa podatkowego i rachunkowości.

REKLAMA