Wellbeing: pracodawcy nie zdali jeszcze egzaminu z pandemii
REKLAMA
REKLAMA
Z raportu Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych - nowe porządki* wynika, że polscy pracodawcy niedostatecznie odrobili lekcję, jaką była dla rynku pandemia. 3,3 na 5 – to ocena jaką pracownicy wystawili swoim firmom za działania w obszarze zdrowia i samopoczucia.
REKLAMA
Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych
Zmieniły się też oczekiwania zatrudnionych - w nowej rzeczywistości pracujący stawiają przede wszystkim na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz usługi medyczne. Dla 70% pracowników najważniejszą potrzebą benefitową jest też regularna aktywność fizyczna, a dla niemal 3/4 wsparcie w zakresie kondycji mentalnej – co staje się nowym trendem na rynku pracy. Jakie rozwiązania firmy mogą zaproponować by sprostać temu wyzwaniu?
Sprawdzian dla pracodawców
Kryzys związany z wybuchem epidemii wystawił firmy na próbę, którą nie wszyscy przeszli. Pomimo deklaracji zarządzających i specjalistów HR w zakresie wspomagania wellbeingu, aż 47,9% pracowników twierdzi, że podejście ich pracodawców w tej kwestii się nie zmieniło, a 19,3% nie ma w tym obszarze zdania. Ocena postawy firmy jest też ściśle powiązana z poziomem własnego samopoczucia pracowników. Ci odczuwający pogorszenie swojego dobrostanu względem czasu sprzed pandemii, ocenili pracodawcę średnio na 2,5 w skali od 1 do 5, a osoby z dobrym samopoczuciem wystawili już ocenę 3,8.
Weryfikacja potrzeb i nowe benefity pracownicze
Pomimo trudności związanych z organizacją pracy w domu i izolacją społeczną, potrzeby pracowników przed i po pandemii nie zmieniły się istotnie. To może oznaczać, że tę nową rzeczywistość traktują jako zjawisko przejściowe i nie weryfikują jeszcze pod tym kątem swojego podejścia do życia. Stale najważniejszą potrzebą związaną z wellbeingiem jest regularna aktywność fizyczna. Na znaczeniu najbardziej zyskała zaś równowaga psychiczna - o 8,5 p.p. więcej osób odczuwa jej deficyt. Pracownicy odzyskali za to czas na przyjemności i aktywności rodzinne – o 9,9 p.p. zmalało wskazanie tej potrzeby. Pandemia pozwoliła także zyskać dystans do świata zawodowego – o 5.7 pp. zmniejszyło się pragnienie poczucia spełnienia w pracy.
Opinie pracowników (wypowiedzi zebrane w badaniu ankietowym):
REKLAMA
"Postawa mojego pracodawcy (nierealne wymaganie, przeciążanie pracowników obowiązkami, obniżenie pensji z powodu COVID przy jednoczesnym zwiększeniu czasu pracy i obowiązków) doprowadziła do tego, że w przeciągu ostatnich 5 miesięcy z pracy odeszło 7 pracowników z 30. W tym tacy z wieloletnim stażem".
"Moim zdaniem nieocenione w obecnej sytuacji są dofinansowania związane z pracą w domu - na sprzęt taki jak krzesło biurowe, biurko, prąd, internet. Mam wręcz poczucie, że tego typu dopłaty powinny być obecnie obowiązkowe".
"U nas wszyscy pozamykali się w domach, nikt nie chce wracać do biura ani integrować się poza nim. Ani pracodawca, ani managerowie, ani członkowie zespołu nie wychodzą z żadną propozycją integracji poza biurem, podczas pracy też nie, co jest bardzo smutne".
"Brakuje szkoleń dla najwyższej kadry w zakresie zarządzania ludźmi, niewłaściwe traktowanie podwładnych i nieumiejętność zarządzania czasem przez zarządzających wpływa na kondycję psychiczną szeregowych pracowników".
Wellbeing mentalny czyli dlaczego warto zadbać o zdrowie psychiczne pracownika?
REKLAMA
Pandemia obnażyła wiele problemów związanych z kondycją mentalną pracowników, a ta znacząco się pogarsza - na depresję cierpi w Polsce aż 1.5 mln ludzi, a pośrednie koszty tej choroby, wynikające z obniżonej produktywności pracujących czy opuszczonych dni w pracy, ocenia się na ok. 1-2.6 mld złotych rocznie. Kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczny wzrost występowania u pracowników zaburzeń na tle lękowym i depresyjnym, a na pracodawców spadła odpowiedzialność wsparcia ich w tym obszarze. Aż 72.6% badanych uważa, że firma powinna zapewnić benefity związane z kondycją psychiczną, podczas gdy przed pandemią oferowało je jedynie ok. 3%, a w nowej rzeczywistości nadal mniej niż 7% organizacji. Co ciekawe, kondycja mentalna jest szczególnie ważna dla millenialsów - jako priorytetową kwestię wskazało ją najwięcej osób w wieku 18-24 lata (71,4%) oraz 25-30 lat (75,6%).
Główna idea, która powinna właśnie teraz przyświecać pracodawcom to zadbanie o zdrowie psychiczne pracowników. Temat ten nie jest nowością, ale pandemia uwypukliła wiele problemów, które wcześniej nie były tak widoczne. Teraz jest czas na działanie. Niestety część firm wciąż nie zauważa tego problemu. Niektórzy pracownicy przeszli przez pandemię w sposób bezproblemowy, ale inni bardzo podupadli na zdrowiu psychicznym, głównie z powodu izolacji, utraty pracy, gorszej sytuacji finansowej. Stres opanował wiele sfer życia – mówi ekspertka raportu Maja Kołodziejczyk, psycholog, HR'owiec, Senior HR Manager w agencji kreatywnej 180heartbeats/JvM.
Zdaniem ekspertów
- Dobrostan psychiczny i dbałość o dobre samopoczucie pracowników, stały się szczególnie ważne w czasie pandemii. Oprócz działań wspierających wellbeing adresowanych do pracowników warto także pytać o ich potrzeby.
Magdalena Pancewicz - Well.hr
- Głównym wyzwaniem jest pomoc w efektywnym łączeniu życia zawodowego i prywatnego, radzeniu sobie ze zmęczeniem psychicznym i fizycznym oraz wsparcie w kwestii rozpoznania i pracy z trudnymi emocjami (takimi jak złość, niepokój, strach, lęk) i stresem.
Patrycja Woszczyk - HumanPower
- Żyjemy w świecie VUCA, zmiennym, niepewnym, niejasnym i złożonym. Sytuacja związana z pandemią jest dla nas lekcją, gdyż musimy wspierać ludzi w radzeniu sobie z tą zmiennością, uczyć ich otwartości i elastyczności w działaniu.
Agata Pelc - Wellbeing Institute
Dbanie o work-life balance jest wciąż potrzebne jednak w nieco innym wymiarze. Pogodzenie obowiązków domowych i zawodowych nadal stanowi duże obciążenie przede wszystkim dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
Monika Sońta - Akademia Leona Koźmińskiego
Wielu przedsiębiorców nadal ma kłopoty ze strategicznym podejściem do długofalowej pracy zdalnej i niestety część z nich próbuje wrócić do poprzedniego modelu.Takie działania mogą jednak bardzo szybko zemścić się na pracodawcach, gdyż oczekiwania pracowników pod kątem elastycznego trybu pracy zostały już spełnione. Tego nie da się już cofnąć ani zmienić.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.