REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Start-upowy powinien być pomysł, firma niekoniecznie

Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
Start-upowy powinien być pomysł, firma niekoniecznie
Start-upowy powinien być pomysł, firma niekoniecznie
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od lat z sukcesem działają na rynku, a swoją przygodę z własnym biznesem zaczynali na długo przed tym, zanim słowo start-up weszło do powszechnego użytku. Przedsiębiorcy z branży marketingowej czy IT często nie wiedzą, że oni także mogą pozyskać środki venture capital od inwestora.

Osoby niezwiązane z rynkiem VC mogą nie zdawać sobie sprawy, że zarówno krajowe, jak i zagraniczne fundusze venture capital inwestują często w innowacyjne przedsięwzięcia w firmach, których główną działalnością są standardowe usługi. O tym, czy dany projekt ma szansę na finansowanie decydują najczęściej zupełnie inne czynniki.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wartość w zespole

Bez pomysłu na nowatorskie rozwiązanie trudno szukać finansowania. Warto jednak pamiętać, że większość funduszy nie zdecyduje się na inwestycję w nawet najbardziej przełomowy pomysł, jeśli nie stoi za nim zespół, który będzie w stanie podjąć się jego realizacji.

Warto o tym pamiętać przy tworzeniu pitch decka. Przedstawienie wiedzy, doświadczenia i umiejętności ludzi, którzy na co dzień będą pracowali nad rozwiązaniem może znacząco zwiększyć szansę na odzew ze strony funduszu.

Jedna niezapłacona faktura

REKLAMA

Do niedawna wiele funduszy venture capital z pewną nieufnością spoglądało w stronę części firm usługowych B2B, uznając dużą zależność od relatywnie niewielkiego grona klientów za znaczący czynnik ryzyka. Dość łatwo może w nich powstać tzw. problem jednej faktury – wystarczy, że jeden duży klient nie zapłaci za realizację projektu, a płynność finansowa i stabilność firmy może być zagrożona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie coraz więcej funduszy VC otwiera się na współpracę z podmiotami z branży marketingowej oraz software house, dostrzegając w nich przede wszystkim naturalnych partnerów do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Własny produkt w cenie

Również z perspektywy firm marketingowych i IT stworzenie własnego produktu może okazać się bardzo atrakcyjne. Agencje i software house’y to miejsca, w których pomysły automatyzujące pracę pojawiają się niejako naturalnie, początkowo choćby w celu wewnętrznego usprawnienia pracy. Przy współpracy z funduszem venture capital mogą trafić na rynek i stać się niezależnym, często intratnym źródłem dochodów.

Niematerialne, ale wymierne korzyści

Aby za pomocą stworzonej aplikacji czy narzędzia firmy mogły uwolnić wspomniany strumień przychodów, często potrzebują dodatkowej pomocy. Inwestor, zainteresowany komercjalizacją danego narzędzia, oferuje środki finansowe służące jego dopracowaniu i promocji, ale nie tylko. Dodatkową siłą, która może zaważyć na sukcesie przedsięwzięcia jest niematerialna pomoc, mająca jednak często bardzo wymierne efekty finansowe, dzięki know-how i dostępowi do kontaktów biznesowych. Szczególnie dużą wartość ma także pomoc w poukładaniu procesu sprzedaży, czy wsparcie w ekspansji zagranicznej.

Wizjonerzy twardo stąpający po ziemi

Fundusze venture capital najczęściej zarabiają na wzroście wartości spółki, dlatego często chętniej decydują się na zainwestowanie w przedsięwzięcie prowadzone przez ludzi, którzy mają już doświadczenie biznesowe i mieli okazję poznać realia prowadzenia działalności gospodarczej. Nie jest to niezbędny warunek, ale znajomość branży, dla której tworzy się rozwiązanie i determinacja przy prowadzeniu firmy przez lata są nie do przecenienia.

Szymon Janiak, Dyrektor Zarządzający Czysta3.vc

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA