REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Biznes

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Członkowie izb handlowych u prezydenta

W czwartek prezydent Bronisław Komorowski spotkał się z przedstawicielami Międzynarodowej Grupy Izb Handlowych w Polsce. Podczas spotkania poruszono przede wszystkim kwestię obecności zagranicznych inwestorów w naszym kraju. Zajmowano się także zagadnieniem rozwoju rodzimej gospodarki.

Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przez ryzykiem kursowym?

Ryzyko zmiany kursów walutowych stanowi nieodłączny problem przedsiębiorców, których firmy działają opierając się na imporcie lub eksporcie. Znaczna zmiana kursu waluty może zarówno zwiększyć zyski jak i doprowadzić firmę do bankructwa. Aby wyeliminować czynnik zmiany kursu waluty zarządzający muszą stosować rozwiązania ochronne. Jakie możliwości ma przedsiębiorca aby przeciwdziałać ryzyku kursowemu? Dowiesz się z poniższego artykułu.

Jakie są zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów?

Zgodnie art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz.307) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. A więc główną zasadą kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest fakt aby były one współmierne do osiąganych przychodów.

Obliczanie odpisów na ZFŚS w 2011r. - krok po kroku

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu. Jak obliczyć wysokość odpisów?

REKLAMA

Jakie są zasady dokonywania odpisów na ZFŚS w 2011r.?

Pracodawcy, którzy są zobowiązani do tworzenia ZFŚS mogą dokonywać ustalenia odpisu podstawowego na fundusz oraz odpisów szczegółowych, obowiązujących w danym roku kalendarzowym w chwili, gdy GUS poda wskaźniki niezbędne do wyliczenia kwot odpisu.

Jak zarabiać na usługach IT?

Prowadzenie firmy, której usługi są ściśle związane z Internetem i ogólnie pojętym IT może przybrać zróżnicowane formy od domen internetowych, przez hosting, strony www i sklepy internetowe, aż po marketing internetowy, backup online czy e-fax. Jak prowadzenie takiej działalności wygląda od kuchni? Przeczytaj.

Jak założyć firmę za granicą? - program Progress

Progress to utworzony przez Komisję Europejską instrument mikrofinansowy, który ma ułatwić dostęp do kapitału osobom zakładającym firmę lub planującym rozwój działalności. Jak można z niego skorzystać?

Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Handlowa, nazywana także Inspekcją Handlową, jest państwowym organem kontroli powołanym do ochrony i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa uregulowanym w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2009 r., Nr 151, poz. 1219 z późn. zm.). Pozostając w ramach struktury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym z najważniejszych organów kontroli występujących w polskim systemie prawnym posiadającym szeroki zakres zadań.

REKLAMA

Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Jak opodatkowanie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce plasuje się na tle europejskiej konkurencji? Jak się okazuje nie jest aż tak wysokie jak w innych państwach członkowskich.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorcy - porada

Przedsiębiorca może wykorzystywać ulgi podatkowe jedynie w ograniczonym zakresie. Wiele zależy od formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej oraz innych uzyskiwanych dochodów.

Zasada Pareto w praktyce, na przykładzie analizy stanów magazynowych i ich wpływu na płynność finansową i rentowność firmy

Vilfredo Pareto, wybitny włoski ekonomista i socjolog, pod koniec XIX wieku zauważył, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% obywateli tego kraju. To cenne spostrzeżenie. Jednak Pareto nie zdawał sobie sprawy jak cenne, nie tylko dla Włoch, ale dla reszty ludzi i wielu dyscyplin naukowych w ogóle, jeśli tylko pokusić się o dalej idące uogólnienia. Blisko 50 lat później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, emigrant rumuński, w swoich badaniach nad jakością, użył sformułowania „zasada Pareto” wobec różnych zjawisk, które analizował, zauważając powtarzającą się regułę. Na przełomie XX i XXI wieku Richard Koch, absolwent uniwersytetu w Oxfordzie, w swoich opracowaniach spopularyzował tę zasadę akcentując jej praktyczne znaczenie między innymi w sferze działań gospodarczych.

Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Jednorazowa amortyzacja to sen niejednego przedsiębiorcy. Pozwala zakupiony do firmy samochód w całości zaliczyć w koszty, tuż po jego nabyciu. W rezultacie podatek można obniżyć do minimum lub… nie płacić go w ogóle. Jak to zrobić? Przeczytaj.

Za co odpowiada menedżer floty?

Twoja firma zdecydowała się na zmianę metod zarządzania flotą samochodową i sięgnęła po usługi zewnętrznych podmiotów? Nie zapomnij o roli jaką będzie ogrywał teraz menedżer floty oraz o odpowiedzialności z nią związanej.

Przesłanki nieważności umowy o udzielenie zamówienia publicznego

Prawo zamówień publicznych zawiera katalog okoliczności, których zaistnienie powodować może stwierdzenie nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Jakie to okoliczności? Przeczytaj.

Od kiedy umowa o udzielenia zamówienia zostaje uznana za nieważną?


Sankcją wadliwości umowy w sprawie udzielenia zamówienia jest tzw. nieważność względna (unieważnialność). Możliwe jest wyznaczenie konkretnego momentu, w którym umowa ta staje się nieważna i tym samym nie wywołuje skutków prawnych. Jaki to moment? Przeczytaj.

Względna nieważność umowy o udzielenie zamówienia - porada


Tak zwana "duża nowelizacja" ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła charakter nieważności umowy w sprawie udzielenia zamówienia. Początkowo bezwzględna, obecnie względna. Jakie znaczenie ma zmiana dla przedsiębiorców?

Kiedy można odrzucić ofertę w zamówieniach publicznych?

Prawna dopuszczalność odrzucenia oferty przez zamawiającego uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. O jakich przesłankach mowa? Przeczytaj. 

Na czym polega home banking?

Home banking został stworzony z myślą o udostępnieniu klientom usług bakowych w domu. Miał stanowić udogodnienie dla nowoczesnych ludzi. Dlaczego jednak, w dobie Internetu, korzystają z niego niemal wyłącznie firmy? Analityk serwisu Comperia.pl tłumaczy, z jakich powodów popularność tej formy bankowości elektronicznej spada z roku na rok.

Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

Masz zamiar sprzedać samochód, którego używasz do prowadzenia firmy? Jeśli uda ci się zawrzeć umowę to od dochodu zapłacisz podatek. Korzystniejszym rozwiązaniem może być darowizna, w szczególności na rzecz kogoś z najbliższej rodziny.

CFM coraz popularniejszy w Polsce

Rynek CFM w Polsce jest stosunkowo młody, jednak konsekwentnie rośnie. Na koniec ubiegłego roku 13,8 tys. firm korzystało z outsourcingu floty samochodowej. W sumie było to ponad 132 tys. aut.

Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) jest instytucją powołaną do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (przepisów BHP), a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Kiedy i na jakiej podstawie może kontrolować przedsiębiorcę?

Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Większość osób rozpoczynających działalność gospodarczą nie dysponuje pomieszczeniem, w którym firma może być prowadzona. Wiąże się to z koniecznością zawarcia umowy najmu. W praktyce wybór lokalizacji i zawarcie umowy o odpowiedniej treści est najważniejszą decyzją dla każdego nowego przedsiębiorcy.

Ile można zarobić na świętach wielkanocnych, czyli jajcarski biznes

Przedświąteczny okres to żniwa dla właścicieli przemysłowych i przydomowych kurników. Rośnie popyt, a razem z nim ceny. Jeśli myślisz, że sprzedaż to rzecz prosta – mylisz się. Handel jajkami to bardzo delikatny biznes.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Firma remontowo - budowlana i dobry biznesplan to podstawa. Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy remontowo – budowlanej lub zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach finansowych, które udzielają pożyczek i kredytów przedsiębiorcom, nie tylko początkującym.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - pomysł

W dzisiejszych czasach większość osób wchodzących na rynek pracy, bądź też powracających po dłuższym okresie braku aktywności zawodowej, nie ma szans na etat. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem dla wielu osób jest samodzielne zorganizowanie sobie miejsca pracy, poprzez założenie działalności gospodarczej.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na kim spoczywa ciężar dowodu w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Spełnienie warunków umożliwiających wzięcie udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w razie potrzeby udowodnić musi wykonawca. Jakie reguły rządzą ciężarem dowodu w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.

Jakie nowe zasady zawieszania działalności gospodarczej?

W Sejmie uchwalił nowelizację ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą między innymi zasad zawieszania działalności gospodarczej. System zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej czeka mała rewolucja.

Jakie zasady dostępu do danych w CEIDG?

1 lipca 2011 r. ruszy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). To centralny rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych, który zastąpi prowadzone dotąd przez poszczególne gminy ewidencje. Na jakich zasadach możliwy będzie dostęp do rejestru? Przeczytaj.

Jakie są skutki ogłoszenia orzeczenia KIO w procesie udzielania zamówienia?

Dotychczas Krajowa Izba Odwoławcza podczas ogłaszania orzeczenia odczytywała zarówno sentencję, także uzasadnienie. Nowelizacja z dnia 2 grudnia 2009r. wprowadziła jednak zmiany w procedurze. Jak orzekanie przebiega obecnie?

Jak e-sklep może obniżyć koszty wysyłki?

Małe firmy prowadzące sklepy internetowe często doświadczają wysokich stawek za usługi ze strony firm kurierskich. Czy z takim problemem mogą sobie poradzić?

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych - ustalenie sposobu wynagrodzenia

Osoby prowadzące firmy remontowo-budowlane najczęściej zawierają umowy o dzieło. Jest to umowa na podstawie której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W niniejszym cyklu nie będę jednak omawiał wszystkich przepisów dotyczących tejże umowy, ale skoncentruję się na tych, których stosowanie może okazać się najbardziej przydatne w momentach krytycznych, kiedy dochodzi do sporu z zamawiającym.

Jaką drukarkę wybrać, aby druk był tani?

Koszty funkcjonowania biuro mogą sięgać nawet 5% wszystkich wydatków firmy. W obniżeniu ich poziomu pomóc może wybór taniej w eksploatacji drukarki. Na jakie urządzenie powinien zdecydować się mały przedsiębiorca?

Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

Działając niejako w dobrej wierze, ustawodawca – począwszy od 1 kwietnia tego roku – zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem na gruncie podatku od towarów i usług. Celem tych zmian jest bowiem eliminacja patologii w sektorze, które polegały między innymi na dokonywaniu fikcyjnych transakcji lub były dokonywane z wykorzystaniem tzw. firm „słupów”.

Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów może dochodzić do sytuacji, w których dostawca nie spełnił wszystkich warunków formalnych w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jak powinien się w tej sytuacji zachować nabywca?

Jakie są zasady nakładania kary finansowej w procesie udzielania zamówień publicznych?

Ustawą nowelizującą Prawo zamówień publicznych wprowadzono nową instytucję prawną w postaci kary finansowej nakładanej przez Krajową Izbę Odwoławczą (sąd okręgowy). Kara finansowa nakładana jest w dwóch wysokościach – do 10% i do 5% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie.

Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Problem z dzisiejszą reklamą jest prosty - mało jest rzeczy, których ludzie jeszcze nie widzieli, a którymi dadzą się w łatwy sposób zaskoczyć. To, co jeszcze wczoraj było atrakcyjne i skuteczne – jutro staje się banalne, wręcz ignorowane przez klientów. Ekspert radzi jakie nowe pomysły mogą zainteresować współczesnego klienta.

Jak rozpoznawane jest odwołanie w procesie udzielenia zamówienia?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dokonana ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła liczne zmiany w systemie środków ochrony prawnej. Modyfikacje wynikały przede wszystkim z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych. Jakie zmiany dotyczyły zasad rządzących rozpoznawaniem odwołania?

Jak starać się o środki na inwestycje - minireportaż

Produkcja szyb to nie taka prosta sprawa jak mogłoby się wydawać. Wyciąć, wstawić w ramy, skleić i gotowe. Tak naprawdę jest to jednak skomplikowany i złożony proces, wymagający zaawansowanej technologii, a ta kosztuje. Przeczytaj historię podkrakowskiej firmy, której udało się uzyskać unijne dofinansowanie.

Zasady składania wniosku o wpis do CEIDG - porada

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, który ma zacząć działać od 1 lipca 2011 r. Zastąpi on Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez każdą z gmin. Ekspert radzi według jaki zasad składany będzie wniosek o wpis do CEIDG.

Jak poprawnie wnieść odwołanie?

Wykonawca, który ma zamiar wnieść odwołanie musi się mieć na baczności. Niedopatrzenie może skutkować nieuwzględnieniem odwołania. Jakich czynności formalnych należy dokonać? Poniżej przytaczamy poradę Urzędu Zamówień Publicznych.

Jakie są wymogi formalne odwołania od wadliwej czynności zamawiającego?


Aby odwołanie od wadliwej czynności zamawiającego zostało uwzględnione powinno być nie tylko właściwie uzasadnione, ale także spełniać określone przez Pzp wymogi formalne. Jakie są zasady poprawnego formułowania odwołań?

Prawo do odwołania w zamówieniach publicznych - porada


Prawo zamówień publicznych zawiera obszerną regulację postępowania o udzielenie zamówienia. Czynności zamawiającego powinny być dokonywane zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Od wadliwej czynności przysługuje odwołanie. Kiedy można je wnieść? Poniżej przytaczamy treść wyjaśnienia udzielonego przez Urząd Zamówień Publicznych.

Kiedy wykonawca może skorzystać ze środków ochrony, przystąpienia lub opozycji?


Ustawa Prawo zamówień publicznych szczegółowo reguluje kwestię uprawnienia do korzystania ze środków ochrony. Odpowiedź na pytanie czy w danej sytuacji można posłużyć się określonymi prawnie środkami może nie być prosta.

Dlaczego wykonawca nie wniesie protestu?


Dnia 29 stycznia 2010 r. zmieniły się przepisy dotyczące procedur odwoławczych w zamówieniach publicznych. Od chwili wejścia w życie nowelizacji wykonawcy w praktyce utracili możliwość korzystania z instytucji protestu. Czy na tym stracili? Przeczytaj.

REKLAMA