REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Od 1 kwietnia tego roku ustawodawca zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem.
Od 1 kwietnia tego roku ustawodawca zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działając niejako w dobrej wierze, ustawodawca – począwszy od 1 kwietnia tego roku – zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem na gruncie podatku od towarów i usług. Celem tych zmian jest bowiem eliminacja patologii w sektorze, które polegały między innymi na dokonywaniu fikcyjnych transakcji lub były dokonywane z wykorzystaniem tzw. firm „słupów”.

REKLAMA

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami stały się więc również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Jednocześnie, mocą ust. 2, dostawca złomu został bezwzględnie zwolniony z obowiązku rozliczania podatku należnego.

REKLAMA

Innymi słowy, dostawca nie ma prawa rozliczać podatku, nawet gdyby chciał to robić. Natomiast wyłącznie na nabywcy, który jest niezwolnionym podatnikiem, ciąży obowiązek rozliczenia podatku, czyli jego właściwego udokumentowania, zaewidencjonowania i zadeklarowania (tzw. zasada reverse charge). Nawet, gdyby dostawca wystawił fakturę z tytułu sprzedaży złomu, nabywca nie jest przez to zwolniony ze swych obowiązków. W takiej sytuacji obydwie strony transakcji rozliczą podatek – zaś zbywca zapłaci go z tytułu wystawienia tzw. „pustej faktury”. Nabywcy będzie przysługiwało równocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powstaje jednak zasadnicze pytanie: co to jest złom? Bowiem dopiero od momentu określenia desygnatów tego pojęcia możemy rozważać szczególne skutki podatkowe w postaci odwrotnego obciążenia. Jeśli nie sformułowano definicji ustawowej, to co w takim razie podlega zasadzie reverse charge?

Ustawodawca, chcąc naprawić swój błąd, wydał nieformalne pismo, w którym dokonuje interpretacji tego pojęcia. Stwierdza w nim, iż: „Z uwagi na to, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia złomu mając na uwadze wykładnię historyczną oraz językową należy przez to rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych. W pojęciu tym mieści się również złom metali szlachetnych. Pojęcie złomu nie obejmuje zatem m.in. zużytych baterii, akumulatorów i pojazdów.”

Polecamy: Skąd wziąć kasę fiskalną?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jednakże sprawa nie jest tak prosta jak sądzi Ministerstwo Finansów. Jeśli nie istnieje definicja legalna, powinniśmy posłużyć się definicją literalną, zaczerpniętą z języka potocznego. Słownikowa definicja jest dosyć szeroka. Zgodnie z nią złomem są „niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny”.

Ta definicja zdaje się jednak stać w sprzeczności z art. 199 ust. 1 lit. d i ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE. W myśl tych przepisów Polska mogła zastosować mechanizm reverse charge wobec wybranych przez siebie świadczeń, wymienionych w następującym zbiorze: dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w załączniku VI.

Polski ustawodawca spośród wymienionych czynności wybrał jedynie dostawę złomu. Z zestawienia, o którym mowa w dyrektywie, może wynikać, iż złom jest czymś innym niż odpad oraz czymś innym niż zużyty materiał. Jednocześnie z załącznika nr VI może wynikać, iż odpad oraz zużyty materiał mogą występować – podobnie jak złom – pod postacią metali.

Wobec tego – mimo niezbyt przekonującej interpretacji Ministerstwa Finansów – w dalszym ciągu rodzić się będą wątpliwości w zakresie kwalifikacji określonych rzeczy do kategorii złomu. Za przykład mogą służyć zużyte krzesła, sprzedane do przetopienia, składające się w głównej mierze z elementów metalowych, lecz w części pokryte tkaniną, gąbką, itp. Jeśli podatnik niewłaściwie zakwalifikuje daną rzecz jako złom i nie rozliczy podatku, w przyszłości mogą go dotknąć przykre konsekwencje polegające na określeniu jego zobowiązania podatkowego.

Polecamy: Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA