REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Od 1 kwietnia tego roku ustawodawca zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem.
Od 1 kwietnia tego roku ustawodawca zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działając niejako w dobrej wierze, ustawodawca – począwszy od 1 kwietnia tego roku – zdecydował się wprowadzić nowe zasady rozliczania obrotu złomem na gruncie podatku od towarów i usług. Celem tych zmian jest bowiem eliminacja patologii w sektorze, które polegały między innymi na dokonywaniu fikcyjnych transakcji lub były dokonywane z wykorzystaniem tzw. firm „słupów”.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami stały się więc również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Jednocześnie, mocą ust. 2, dostawca złomu został bezwzględnie zwolniony z obowiązku rozliczania podatku należnego.

REKLAMA

REKLAMA

Innymi słowy, dostawca nie ma prawa rozliczać podatku, nawet gdyby chciał to robić. Natomiast wyłącznie na nabywcy, który jest niezwolnionym podatnikiem, ciąży obowiązek rozliczenia podatku, czyli jego właściwego udokumentowania, zaewidencjonowania i zadeklarowania (tzw. zasada reverse charge). Nawet, gdyby dostawca wystawił fakturę z tytułu sprzedaży złomu, nabywca nie jest przez to zwolniony ze swych obowiązków. W takiej sytuacji obydwie strony transakcji rozliczą podatek – zaś zbywca zapłaci go z tytułu wystawienia tzw. „pustej faktury”. Nabywcy będzie przysługiwało równocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powstaje jednak zasadnicze pytanie: co to jest złom? Bowiem dopiero od momentu określenia desygnatów tego pojęcia możemy rozważać szczególne skutki podatkowe w postaci odwrotnego obciążenia. Jeśli nie sformułowano definicji ustawowej, to co w takim razie podlega zasadzie reverse charge?

Ustawodawca, chcąc naprawić swój błąd, wydał nieformalne pismo, w którym dokonuje interpretacji tego pojęcia. Stwierdza w nim, iż: „Z uwagi na to, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia złomu mając na uwadze wykładnię historyczną oraz językową należy przez to rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych. W pojęciu tym mieści się również złom metali szlachetnych. Pojęcie złomu nie obejmuje zatem m.in. zużytych baterii, akumulatorów i pojazdów.”

REKLAMA

Polecamy: Skąd wziąć kasę fiskalną?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże sprawa nie jest tak prosta jak sądzi Ministerstwo Finansów. Jeśli nie istnieje definicja legalna, powinniśmy posłużyć się definicją literalną, zaczerpniętą z języka potocznego. Słownikowa definicja jest dosyć szeroka. Zgodnie z nią złomem są „niepotrzebne, zużyte przedmioty metalowe, pojazdy, maszyny lub odpady poprodukcyjne zbierane jako surowiec wtórny”.

Ta definicja zdaje się jednak stać w sprzeczności z art. 199 ust. 1 lit. d i ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE. W myśl tych przepisów Polska mogła zastosować mechanizm reverse charge wobec wybranych przez siebie świadczeń, wymienionych w następującym zbiorze: dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w załączniku VI.

Polski ustawodawca spośród wymienionych czynności wybrał jedynie dostawę złomu. Z zestawienia, o którym mowa w dyrektywie, może wynikać, iż złom jest czymś innym niż odpad oraz czymś innym niż zużyty materiał. Jednocześnie z załącznika nr VI może wynikać, iż odpad oraz zużyty materiał mogą występować – podobnie jak złom – pod postacią metali.

Wobec tego – mimo niezbyt przekonującej interpretacji Ministerstwa Finansów – w dalszym ciągu rodzić się będą wątpliwości w zakresie kwalifikacji określonych rzeczy do kategorii złomu. Za przykład mogą służyć zużyte krzesła, sprzedane do przetopienia, składające się w głównej mierze z elementów metalowych, lecz w części pokryte tkaniną, gąbką, itp. Jeśli podatnik niewłaściwie zakwalifikuje daną rzecz jako złom i nie rozliczy podatku, w przyszłości mogą go dotknąć przykre konsekwencje polegające na określeniu jego zobowiązania podatkowego.

Polecamy: Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA