REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zarządzanie informacjami w firmie – dla ponad 70% firm to spory problem

Kamil Rogala
W większości funkcjonujących na rynku firm brakuje nawet jednolitych zasad zarządzania informacjami.
W większości funkcjonujących na rynku firm brakuje nawet jednolitych zasad zarządzania informacjami.

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie informacją – dla wielu firm samo to pojęcie jest obce nie mówiąc o definicji, która się pod nim kryje. Z analiz statystycznych wynika, że procesy i narzędzia wspierające zarządzanie informacjami funkcjonują statystycznie tylko w co trzeciej firmie. Co gorsze, w większości funkcjonujących na rynku firm brakuje nawet jednolitych zasad zarządzania informacjami. Co to oznacza? Czy to generuje jakiekolwiek straty w firmie?

Analizy zostały przeprowadzone na zlecenie koncernu Hewlett-Packard przez brytyjską firmę Coleman Parkes. Niestety analizy te potwierdziły, że zdecydowana większość firm nie dysponuje ujednoliconymi zasadami zarządzania informacjami. W przeszło 73 procentach analizowanych firm nie istnieje lub nie jest przestrzegana jakakolwiek skonkretyzowana strategia działań z zakresu ochrony informacji. W 70 procentach badanych firm brakuje całościowego podejścia do kwestii zarządzania informacjami w całej organizacji. Jedynie co szósta firma deklaruje, że w przyszłości (bliżej nieokreślonej…) planuje wdrożenie takich zasad.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Który dysk będzie najbezpieczniejszy?

Niestety całej sprawy nie poprawia pewna tendencja. Otóż ilość generowanych przez firmy i przedsiębiorstwa informacji, nawet podczas normalnego prowadzenia biznesu ciągle wzrasta, co wzmaga problemy z zakresu zarządzania informacjami biznesowymi. Problematyczne jest między innymi gromadzenie informacji i prowadzenie najprostszych nawet analiz. Dodatkowe trudności wynikają z odgórnych nacisków na ograniczenie kosztów działalności, przy jednoczesnym wysokim zapotrzebowaniu na aktualne i przetworzone w konkretny sposób informacje. Jakby tego było mało, w wielu firmach brakuje przynajmniej jednej przeszkolonej osoby, która by była odpowiedzialna za funkcjonowanie procesów związanych z obiegiem i przetwarzaniem informacji biznesowych.

Sprawdź też: Do pracy z własnym sprzętem – czy to bezpieczne?

REKLAMA

A jak to wszystko wpływa na rozwój i funkcjonowanie firmy? Z pewnością wielu przedsiębiorców myśli, że nie ma to żadnego wpływu na firmę, jej profity i rozwój. Niestety, zdaniem analityków takie zaniedbania skutecznie hamują rozwój firmy. Otóż brak obrotu informacją w firmie może utrudniać szybki dostęp do aktualnych, a co najważniejsze znajdujących się w ramach organizacji informacji i danych. Informacje i dane firmowe potencjalnie mogą zostać wykorzystane do zbudowania przewagi konkurencyjnej. W skrajnych przypadkach brak spójnych zasad w zakresie zarządzania informacjami może stanowić także istotny czynnik podnoszący ryzyko biznesowe, a to z kolei powoli acz nieubłaganie może prowadzić do upadku firmy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA