REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Informacja podsumowująca składana przez nabywcę - porada

Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Kiedy w państwie przeznaczenia należy rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Kiedy w państwie przeznaczenia należy rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów może dochodzić do sytuacji, w których dostawca nie spełnił wszystkich warunków formalnych w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jak powinien się w tej sytuacji zachować nabywca?

Stosownie do właściwych w tej sprawie przepisów art. 9 ust. 1-2 ustawy o VAT, art. 2 ust. 1 lit. b (i) oraz art. 20 dyrektywy 2006/112/WE wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje wtedy, gdy w związku z przemieszczeniem z jednego państwa członkowskiego do drugiego państwa członkowskiego prawo do rozporządzania towarem jest przenoszone pomiędzy stronami transakcji. Przy czym – zasadniczo – obydwie strony transakcji muszą działać jako podatnicy. Bez znaczenia zaś jest w którym państwie te podmioty mają status podatnika oraz czy są w ogóle zarejestrowane lub w którym państwie członkowskim dokonano ich rejestracji.

REKLAMA

REKLAMA

Innymi słowy, jeśli rozporządzono towarem oraz dokonano jego przemieszczenia dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia również wtedy, gdy podatnik-dostawca był zarejestrowany w innym państwie niż miejsce wysyłki lub rozpoczęcia transportu. Taka sytuacja oznacza jedynie to, iż dostawca nie będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% w kraju wysyłki lub rozpoczęcia transportu. Natomiast sytuacja nabywcy nie ulega zmianie. W dalszym ciągu jest on obowiązany do rozliczenia WNT w deklaracji.

Zasadniczym celem informacji podsumowujących jest weryfikacja, czy transakcje zwolnione u dostawcy zostały efektywnie opodatkowane w państwie przeznaczenia (u nabywcy). Dlatego art. 262 dyrektywy 2006/112/WE nakłada zasadniczo na podatników wykonujących WDT oraz usługodawców obowiązek powiadomienia organów skarbowych, iż transakcje powinny zostać rozliczone przez nabywcę.

Choć w przypadku WNT brak analogicznego uzasadnienia, to art. 268 dyrektywy 2006/112/WE umożliwia państwom członkowskim wprowadzenie obowiązku składania informacji podsumowującej przez wewnątrzwspólnotowego nabywcę. Z tego uprawnienia skorzystała Polska, wprowadzając art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Ponadto należy uznać, iż nie ma znaczenia to, jaki status formalny miał dostawca w kraju rozpoczęcia dostawy oraz czy dana transakcja została tam uznana za opodatkowaną.

REKLAMA

Świadczy o tym w szczególności art. 21 zdanie pierwsze rozporządzenia UE w sprawie ustanowienia środków wykonawczych do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1777/2005/WE). W myśl tego przepisu państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów, w którym dokonano wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów (w tym przypadku Polska) wykonuje swoje kompetencje w zakresie opodatkowania, bez względu na to, jak dana transakcja została potraktowana do celów podatku VAT w państwie członkowskim rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy zbycie udziałów w spółce jest opodatkowane VAT?

Zatem Polska miała prawo nałożyć na wewnątrzwspólnotowego nabywcę towarów obowiązek wykazania w informacji podsumowującej danych na temat wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). W tym przypadku informacja podsumowująca powinna zawierać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (art. 100 ust. 8 pkt 3 ustawy o VAT).

Obowiązek ten nie jest ograniczony wyłącznie do podatników zarejestrowanych w kraju, z którego dokonywana jest wysyłka lub transport towarów, lecz dotyczy również sytuacji, gdy dostawca jest zarejestrowany w kraju innym niż kraj wysyłki lub rozpoczęcia transportu. Właściwym i ważnym numerem jest wówczas numer tego innego kraju.

Podsumowując, bez względu na to, jak dana dostawa została potraktowana w państwie członkowskim wysyłki oraz bez względu na to, czy dostawca był zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, w państwie przeznaczenia należy rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o ile zostały spełnione wymagane przesłanki. W związku z tym nabywca jest zobowiązany złożyć informację podsumowującą, wykazując numer VAT-UE z państwa rozpoczęcia wysyłki lub transportu, zaś w razie jego braku, numer VAT-UE nadany w innym państwie członkowskim (np. właściwy dla miejsca siedziby dostawcy).

Wyłącznie wtedy, gdy dostawca nie był zarejestrowany w żadnym państwie członkowskim, nabywca jest wolny od obowiązku składania w/w informacji. Zresztą taka informacja (bez numeru VAT UE) byłaby dla krajów członkowskich bezużyteczna. 

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej skorzystać?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA