REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada Pareto w praktyce, na przykładzie analizy stanów magazynowych i ich wpływu na płynność finansową i rentowność firmy

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych
Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych

REKLAMA

REKLAMA

Vilfredo Pareto, wybitny włoski ekonomista i socjolog, pod koniec XIX wieku zauważył, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% obywateli tego kraju. To cenne spostrzeżenie. Jednak Pareto nie zdawał sobie sprawy jak cenne, nie tylko dla Włoch, ale dla reszty ludzi i wielu dyscyplin naukowych w ogóle, jeśli tylko pokusić się o dalej idące uogólnienia. Blisko 50 lat później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, emigrant rumuński, w swoich badaniach nad jakością, użył sformułowania „zasada Pareto” wobec różnych zjawisk, które analizował, zauważając powtarzającą się regułę. Na przełomie XX i XXI wieku Richard Koch, absolwent uniwersytetu w Oxfordzie, w swoich opracowaniach spopularyzował tę zasadę akcentując jej praktyczne znaczenie między innymi w sferze działań gospodarczych.

Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych czy np. organizację czasu pracy. Dwie osoby, porównywalnie pracowite i obowiązkowe, zatrudnione na podobnych stanowiskach mogą uzyskiwać różne wyniki w pracy tylko dlatego, że jedna z nich potrafi lepiej rozeznać, które czynności są ważniejsze i powinny być wykonane w pierwszej kolejności, a które mogą poczekać, ponieważ nie wszystkie czynności, które musimy wykonać, są jednakowo istotne z punktu widzenia funkcji celu. Tak więc znaczenie ma nie tylko wiedza na temat tego „co należy zrobić” ale też umiejętność ustalenia kolejności tego co robimy. Zgodnie z zasadą Pareto, sukces w 80% zależy od trafnego doboru i poprawnej realizacji 20% decyzji. Choć nie ma żadnych powodów, by stosunek ten wynosił akurat dokładnie 80/20, zasada i tak obowiązuje i racjonalizuje podejmowanie decyzji. Postaram się zobrazować wykorzystywanie zasady Pareto w praktyce gospodarczej dając opis „studium przypadku” firmy handlowej, specjalizującej się w obrocie hurtowym.

REKLAMA

REKLAMA

Duża, czołowa w swojej branży w skali Polski północnej, firma handlowa, postanowiła stworzyć zespół zadaniowy, którego celem było zwiększenie rentowności tego przedsiębiorstwa. Tradycyjne cięcie kosztów działalności było już stosowane od dawna (wprowadzono budżetowanie, racjonalizowano wydatki bieżące, ograniczano kolejne inwestycje). Zwiększenie obrotów, poprzez pozyskanie nowych odbiorców, przy tak nasyconym rynku, raczej nie mogło być już brane pod uwagę, jako istotny czynnik poprawy rentowności, ponieważ koszty rozwoju stawały się tak wysokie, że pomimo wzrostu udziału w rynku, rentowność pozostawała na tym samym poziomie. Niska rentowność powodowała niezadowolenie właścicieli, a wynikała w dużym stopniu z kredytów inwestycyjnych, które zaciągnięto wcześniej (i słusznie) na potrzeby modernizacji firmy, a które teraz, trzeba było obsługiwać na bieżąco.

Przeczytaj również: Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

Powołany zespół składał się z kilku pracowników firmy i osób z firmą wcześniej niewspółpracujących. Tutaj skoncentruję się na wynikach pracy zespołu nad częścią jednego z tematów, za przeprowadzenie którego byłem odpowiedzialny. Mianowicie nad gospodarką magazynową tego przedsiębiorstwa, w szczególności w aspekcie poprawy rentowności oraz płynności finansowej.

REKLAMA

Otóż po analizie okazało się, że w badanym okresie ruch wykazywało 2565 artykułów. W tym czasie 80% kwoty marży wypracowało 180 (Top lista) pozycji asortymentowych - 7% wszystkich artykułów wykazujących ruch w badanym okresie, angażując 40% wartości magazynu. Pozostałe 20% kwoty marży wypracowuje 2385 asortymentów, angażując 60% wartości magazynu. W tym czasie, nieco więcej niż 1/5 towarów uznanych za strategiczne (Top lista) wykazywało stany zerowe, a blisko 1/3 stany nie większe niż na wartość 100 pln. Aż 1120 pozycji asortymentowych wykazywało rotację wolniejszą niż 90 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wnioski:

1. Wcześniej nie wydzielano grupy artykułów o zasadniczym znaczeniu (Top listy) i była ona pojmowana tylko intuicyjnie - zaopatrzeniem zajmowały się cztery osoby, każda dbała po około 600 pozycji asortymentowych. Wyłączając wyjątki, wszystkim asortymentom poświęcano podobną uwagę starając się zapewnić klientom ich dostępność. Z oczywistych powodów zdarzały się braki (stany zerowe) – w chwili badania było 870 takich pozycji (34% wszystkich pozycji asortymentowych wykazujących ruch w analizowanym okresie). Jednak nikt wcześniej nie zdawał sobie sprawy, że mniejsza o 834 pozycje asortymentowe, których nie ma w danej chwili, ale pozostałe 36 pozycji (ca. 4% wszystkich stanów zerowych), które dotyczą Top listy, to dla firmy spory problem. Częste „nie ma” wypowiadane przez handlowca w chwili zamówienia, kiedy klient chciał kupić jeden z tych produktów, to strata odbijająca się bardzo negatywnie na wypracowanej kwocie marży. Jeśli ograniczyć lub wyeliminować stany zerowe w tej grupie asortymentowej, znacząco wzrośnie sprzedaż i wypracowana kwota marży, a to przełoży się na zyski firmy (sic!).

2. Jeśli 60% wartości magazynu ulokowane jest w asortymencie ważnym, bo komplementarnym (bez niego trudno wyobrazić sobie handel w branży w ogóle) ale przecież nie strategicznym; jeśli blisko 50% asortymentu wykazuje rotację wolniejszą niż trzy miesiące; to już bardzo łatwo wskazać jak może wyglądać alokacja środków finansowych (tylko tych zaangażowanych już w stany magazynowe), aby zabezpieczyć fundusze na zakupy asortymentów z Top listy, na poziomie pozwalającym utrzymać ciągłość sprzedaży (ograniczać stany zerowe) w tej strategicznej grupie asortymentowej (sic!).

Polecamy serwis Fundusze unijne

Podsumowanie:

Wyposażenie firmy w przedstawioną wyżej wiedzę i w narzędzia do monitorowania zmieniających się przecież preferencji Top listy było wkładem zespołu w rozwiązywanie postawionego problemu. Nieznajomość albo zanegowanie zasady Pareto by uniemożliwiło działania praktyczne przedstawione wyżej. Ta ścieżka podniesienia rentowności firmy nie byłaby tam odkryta. Brak wskazania alokacji środków finansowych wewnątrz struktury asortymentowej zapasów magazynowych, by przyczyniał się do pogorszenia wskaźnika płynności finansowej w firmie, bo poprawa zaopatrzenia w zakresie Top listy wymaga dodatkowych pieniędzy względem dotychczas angażowanych w tę grupę asortymentową.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA