REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada Pareto w praktyce, na przykładzie analizy stanów magazynowych i ich wpływu na płynność finansową i rentowność firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych
Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych

REKLAMA

REKLAMA

Vilfredo Pareto, wybitny włoski ekonomista i socjolog, pod koniec XIX wieku zauważył, że 80% majątku Włoch jest w posiadaniu 20% obywateli tego kraju. To cenne spostrzeżenie. Jednak Pareto nie zdawał sobie sprawy jak cenne, nie tylko dla Włoch, ale dla reszty ludzi i wielu dyscyplin naukowych w ogóle, jeśli tylko pokusić się o dalej idące uogólnienia. Blisko 50 lat później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, emigrant rumuński, w swoich badaniach nad jakością, użył sformułowania „zasada Pareto” wobec różnych zjawisk, które analizował, zauważając powtarzającą się regułę. Na przełomie XX i XXI wieku Richard Koch, absolwent uniwersytetu w Oxfordzie, w swoich opracowaniach spopularyzował tę zasadę akcentując jej praktyczne znaczenie między innymi w sferze działań gospodarczych.

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując wiedza o zasadzie Pareto może mieć wpływ na efektywność naszego postępowania, przy podejmowaniu decyzji gospodarczych czy np. organizację czasu pracy. Dwie osoby, porównywalnie pracowite i obowiązkowe, zatrudnione na podobnych stanowiskach mogą uzyskiwać różne wyniki w pracy tylko dlatego, że jedna z nich potrafi lepiej rozeznać, które czynności są ważniejsze i powinny być wykonane w pierwszej kolejności, a które mogą poczekać, ponieważ nie wszystkie czynności, które musimy wykonać, są jednakowo istotne z punktu widzenia funkcji celu. Tak więc znaczenie ma nie tylko wiedza na temat tego „co należy zrobić” ale też umiejętność ustalenia kolejności tego co robimy. Zgodnie z zasadą Pareto, sukces w 80% zależy od trafnego doboru i poprawnej realizacji 20% decyzji. Choć nie ma żadnych powodów, by stosunek ten wynosił akurat dokładnie 80/20, zasada i tak obowiązuje i racjonalizuje podejmowanie decyzji. Postaram się zobrazować wykorzystywanie zasady Pareto w praktyce gospodarczej dając opis „studium przypadku” firmy handlowej, specjalizującej się w obrocie hurtowym.

REKLAMA

Duża, czołowa w swojej branży w skali Polski północnej, firma handlowa, postanowiła stworzyć zespół zadaniowy, którego celem było zwiększenie rentowności tego przedsiębiorstwa. Tradycyjne cięcie kosztów działalności było już stosowane od dawna (wprowadzono budżetowanie, racjonalizowano wydatki bieżące, ograniczano kolejne inwestycje). Zwiększenie obrotów, poprzez pozyskanie nowych odbiorców, przy tak nasyconym rynku, raczej nie mogło być już brane pod uwagę, jako istotny czynnik poprawy rentowności, ponieważ koszty rozwoju stawały się tak wysokie, że pomimo wzrostu udziału w rynku, rentowność pozostawała na tym samym poziomie. Niska rentowność powodowała niezadowolenie właścicieli, a wynikała w dużym stopniu z kredytów inwestycyjnych, które zaciągnięto wcześniej (i słusznie) na potrzeby modernizacji firmy, a które teraz, trzeba było obsługiwać na bieżąco.

Przeczytaj również: Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

REKLAMA

Powołany zespół składał się z kilku pracowników firmy i osób z firmą wcześniej niewspółpracujących. Tutaj skoncentruję się na wynikach pracy zespołu nad częścią jednego z tematów, za przeprowadzenie którego byłem odpowiedzialny. Mianowicie nad gospodarką magazynową tego przedsiębiorstwa, w szczególności w aspekcie poprawy rentowności oraz płynności finansowej.

Otóż po analizie okazało się, że w badanym okresie ruch wykazywało 2565 artykułów. W tym czasie 80% kwoty marży wypracowało 180 (Top lista) pozycji asortymentowych - 7% wszystkich artykułów wykazujących ruch w badanym okresie, angażując 40% wartości magazynu. Pozostałe 20% kwoty marży wypracowuje 2385 asortymentów, angażując 60% wartości magazynu. W tym czasie, nieco więcej niż 1/5 towarów uznanych za strategiczne (Top lista) wykazywało stany zerowe, a blisko 1/3 stany nie większe niż na wartość 100 pln. Aż 1120 pozycji asortymentowych wykazywało rotację wolniejszą niż 90 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wnioski:

1. Wcześniej nie wydzielano grupy artykułów o zasadniczym znaczeniu (Top listy) i była ona pojmowana tylko intuicyjnie - zaopatrzeniem zajmowały się cztery osoby, każda dbała po około 600 pozycji asortymentowych. Wyłączając wyjątki, wszystkim asortymentom poświęcano podobną uwagę starając się zapewnić klientom ich dostępność. Z oczywistych powodów zdarzały się braki (stany zerowe) – w chwili badania było 870 takich pozycji (34% wszystkich pozycji asortymentowych wykazujących ruch w analizowanym okresie). Jednak nikt wcześniej nie zdawał sobie sprawy, że mniejsza o 834 pozycje asortymentowe, których nie ma w danej chwili, ale pozostałe 36 pozycji (ca. 4% wszystkich stanów zerowych), które dotyczą Top listy, to dla firmy spory problem. Częste „nie ma” wypowiadane przez handlowca w chwili zamówienia, kiedy klient chciał kupić jeden z tych produktów, to strata odbijająca się bardzo negatywnie na wypracowanej kwocie marży. Jeśli ograniczyć lub wyeliminować stany zerowe w tej grupie asortymentowej, znacząco wzrośnie sprzedaż i wypracowana kwota marży, a to przełoży się na zyski firmy (sic!).

2. Jeśli 60% wartości magazynu ulokowane jest w asortymencie ważnym, bo komplementarnym (bez niego trudno wyobrazić sobie handel w branży w ogóle) ale przecież nie strategicznym; jeśli blisko 50% asortymentu wykazuje rotację wolniejszą niż trzy miesiące; to już bardzo łatwo wskazać jak może wyglądać alokacja środków finansowych (tylko tych zaangażowanych już w stany magazynowe), aby zabezpieczyć fundusze na zakupy asortymentów z Top listy, na poziomie pozwalającym utrzymać ciągłość sprzedaży (ograniczać stany zerowe) w tej strategicznej grupie asortymentowej (sic!).

Polecamy serwis Fundusze unijne

Podsumowanie:

Wyposażenie firmy w przedstawioną wyżej wiedzę i w narzędzia do monitorowania zmieniających się przecież preferencji Top listy było wkładem zespołu w rozwiązywanie postawionego problemu. Nieznajomość albo zanegowanie zasady Pareto by uniemożliwiło działania praktyczne przedstawione wyżej. Ta ścieżka podniesienia rentowności firmy nie byłaby tam odkryta. Brak wskazania alokacji środków finansowych wewnątrz struktury asortymentowej zapasów magazynowych, by przyczyniał się do pogorszenia wskaźnika płynności finansowej w firmie, bo poprawa zaopatrzenia w zakresie Top listy wymaga dodatkowych pieniędzy względem dotychczas angażowanych w tę grupę asortymentową.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA