Kategorie

Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Federacja Przedsiębiorców Polskich rekomenduje, by rząd w rozporządzeniu zapewnił pracownikom kwotę 560 zł miesięcznie na codzienny posiłek finansowany dobrowolnie przez pracodawcę. Taka kwota powinna być zwolniona z podatku PIT oraz składek na ubezpieczenie społeczne.
W ciągu trzech lat ma powstać wirtualne biuro rachunkowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS tym samym chce wziąć na siebie większość rozliczeń i przygotowywać dokumenty, które przedsiębiorca będzie musiał tylko ostatecznie zatwierdzić.
Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej wskazują, że konieczne jest skorygowanie przepisów w celu zapewnienia możliwości zdalnego zawierania umów o pracę. Obecnie Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych nie nadąża za rozwojem technologii.
Pandemia COVID-19 przyniosła najbardziej stresujący rok w historii i negatywnie wpłynęła na kondycję psychiczną 78% pracowników na świecie. Według globalnego badania, 82% pracowników chętnie poddałoby się terapii psychicznej wspomaganej przez sztuczną inteligencję .
O zniesienie kwarantanny dla pracowników z Białorusi zatrudnionych w Polsce zaapelowali w poniedziałek podlascy przedsiębiorcy. Jak mówią, firmy potrzebują "rąk do pracy".
Nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, ukształtowane jest pod wpływem innych uwarunkowań środowiskowych, charakteryzuje się odmiennymi oczekiwaniami. Czy obecnie funkcjonujące powierzchnie biurowe zapewnią pokoleniu Z komfort pracy? Jak zaprojektować ponadczasowe biuro, odpowiadające na potrzeby obecnych i przyszłych pracowników?
Dobry szef to osoba z zawodowym i życiowym doświadczeniem, mentor, który potrafi inspirować do działania, a pojawiające się problemy są od tego, aby wspólnie je rozwiązać. W zarządzaniu zespołem ważny jest autorytet. A ten buduje się nie poprzez stanowisko, ale markę osobistą. Ci, którzy zostają szefami, o tą ostatnią powinni dbać szczególnie.
Światowy raport Leesman jako jedną z głównych przyczyn dyskomfortu w pracy wskazuje hałas. W nowych biurach tylko 33% pracowników jest zadowolonych z poziomu dźwięków otoczenia, podczas gdy dla 74 % ten aspekt ma kluczowe znaczenie. Pomóc może akustyczna adaptacja przestrzeni.
Pracownicy obniżają swoją efektywność poprzez błędy żywieniowe - tak wynika z najnowszego badania "Żywieniowe nawyki pracujących Polaków". Coraz więcej firm staje przed potrzebą budowania bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy w dobie koronawirusa oraz zachowaniem zdrowia pracowników.
Tylko do 30 września pracodawca ma czas, aby udzielić pracownikowi zaległy urlop. W przeciwnym przypadku poniesie karę, a grzywna wynosi od 1 tyś. do nawet 30 tyś złotych.
Zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw rośnie, ale to tylko mniej niż połowa całego obrazu rynku pracy. Dane ZUS nadal pokazują negatywne tendencje. Jest za wcześnie na ogłaszanie końca problemów na rynku pracy.
Pandemia mocno zmieniła rynek pracy. Obecnie na znaczeniu zyskują branże umożliwiające skuteczniejsze działania w kwestii narzucanych ograniczeń. W czołówce najbardziej poszukiwanych zawodów znaleźli się przedstawiciele takich profesji jak m.in. specjalista ds. BHP i ekspert ds. e-commerce. Digital manager i business intelligence są również wysoko w zestawieniu.
W trakcie trwania pandemii COVID-19 65% polskich firm przeszła na pracę zdalną . Obecnie dziewięć na dziesięć z nich przygotowuje się na choćby częściowy powrót do biura jesienią . Aby zapewnić bezpieczne wznowienie normalnego trybu działania pracodawcy musieli znacznie przearanżować przestrzeń biurową i wdrożyć stosowne środki ochrony. Wciąż jednak ponad 40% Polaków obawia się powrotu do biura. Jak zminimalizować te obawy i czuć się bezpiecznie w miejscu pracy?
Aplikacja "Mind The Gap" wykorzystywana przez brytyjskie przedsiębiorstwo kolejowe Network Rail ma informować, kiedy pracownicy nie zachowują należytego dystansu społecznego. W swoim działaniu program wykorzystuje technologię Bluetooth.
W formie organizacji wielopodmiotowych (grup spółek) w zdecydowanej większości działają pracodawcy, co skutkuje tym, że w niektórych obszarach indywidualnego i zbiorowego prawa pracy zachwiany zostaje tradycyjny model funkcjonowania podmiotów prawa pracy, a to może niekorzystnie wpływać na interesy pracodawców, pracowników i ich przedstawicieli.
Przedsiębiorcy niedostatecznie odrobili lekcję, jaką była dla rynku pandemia. 3,3 na 5 – to ocena jaką pracownicy wystawili swoim firmom za działania w obszarze zdrowia i samopoczucia. Zmieniły się też oczekiwania zatrudnionych - w nowej rzeczywistości pracujący stawiają przede wszystkim na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz usługi medyczne.
Pracodawcy starają się przechować pracowników, zdając sobie sprawę, że systemowe problemy polskiego rynku pracy nie zniknęły i brak siły roboczej jest i będzie zjawiskiem długookresowym
Tylko do końca sierpnia firmy mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów, które poprawią bezpieczeństwo pracy i zmniejszą niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Łącznie na ten cel przeznaczono 50 mln zł, które trafią do pracodawców.
Działania skoncentrowane na obniżeniu wydatków związanych z powierzeniem pracy są uznawane za optymalizację kosztów zatrudnienia. Ma to szczególne znaczenie w czasie kryzysu, kiedy podmioty zatrudniające poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać w trudniejszej biznesowo rzeczywistości. Towarzyszy temu przede wszystkim wybór najkorzystniejszej formy współpracy lub jej zmiana, ale też możliwość czasowego ograniczenia uprawnień osób już zatrudnionych (m.in. przez zawieszenie przepisów wewnątrzzakładowych) czy korzystania z pracowników obcych (najczęściej w ramach pracy tymczasowej lub outsourcingu).
Jest światełko w tunelu. Poprawia się sytuacja na rynku pracy, niemal co piąta firma planuje zwiększyć zatrudnienie - wynika z najnowszej edycji badania „KoronaBilans MŚP”. W poprzedniej edycji badania takie deklaracje składało 14,8 proc. firm.
Rynek pracy dotkliwie odczuł skutki wprowadzonych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, ale pracodawcy stosunkowo szybko przystosowali się do nowych warunków, co powinno skutkować stopniowym odbiciem w kolejnych miesiącach. Czy tak się stanie?
Nasi pracownicy w związku z rozwiązaniem umów o pracę we wrześniu 2020 r. uzyskają prawo do odprawy emerytalnej z Kodeksu pracy, odprawy z ustawy o zwolnieniach grupowych i odprawy dodatkowej z postanowień wewnątrzzakładowych. Czy ograniczenie wysokości odpraw (art. 15gd ustawy o COVID-19) dotyczy każdej z nich odrębnie czy wszystkich łącznie wypłaconych w tym samym terminie płatności?
Monitoring poczty służbowej oraz jej czytanie przez pracodawcę budzi wiele emocji. Niemniej jednak Urząd Ochrony Danych Osobowych stoi na stanowisko, że pracodawca może kontrolować służbową pocztę elektroniczną pracownika, ale musi najpierw poinformować o prowadzeniu monitoringu poczty.
Jak rozpoznać sytuację, kiedy z pracownika zmieniamy się w pracoholika? Dlaczego to nam nie służy i jak sobie z tym radzić?
W czasach pandemii praca zdalna pozwoliła na utrzymanie działalności firm w wielu branżach. I choć początkowo podchodzono do tego modelu z lekka obawą, szybko okazało się, że jest on korzystny zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Teraz jest szansa, że pojawi się w Kodeksie Pracy.
Wsparcie przysługuje osobom, które straciły pracę po 15 marca lub kiedy umowy na czas określony wygasły po tym terminie.
Nowe zasady dotyczą delegowania pracowników do innych państw członkowskich. Firmy będą miały trudność z ustaleniem do jakich zasad mają się stosować, gdzie wysyłać dokumenty czy w jakim miejscu uzyskać informacje o lokalnych regulacjach dotyczących wymaganych warunków pracy.
Przy rekrutacji pracowników np. w urzędach należy pamiętać, że można pozyskiwać tylko określone dane osobowe; nie ma obowiązku dostarczania np. zdjęcia, informacji o stanie cywilnym, czy toczących się postępowaniach karnych.
Przez 2 tygodnie lipca przybyło około 3 tysiące osób bezrobotnych. Wiele wskazuje na to, że ten miesiąc będzie podobny do minionego.
Pracodawcy – poza standardowymi środkami ochrony osobistej – proponują oryginalne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pracowników, jak dojazdy do pracy hulajnogami. Czy to się sprawdzi?
Pracodawca nie ma obowiązku informowania pracowników o otrzymanej pomocy do ich wynagrodzeń w ramach Tarczy Antykryzysowej. Jednak lepiej poinformować o tym zespół, niż tłumaczyć się w trakcie kontroli PIP.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi, że przesłużenia zasiłku nie będzie - o kolejne dwa tygodnie zostało wydłużone świadczenie opiekuńcze. Zasiłek przysługuje m.in. w razie niemożności zapewnienia opieki przez żłobek lub przedszkole z powodu COVID-19.
Pandemia koronawirusa wzmocniła branżę odzieżową. Zdecydowana większość firm spodziewa się, że popyt w sieci utrzyma się większy niż przed lockdown. To zasługa modelu pracy zdalnej.
Rozpoczyna się sezon urlopowy i choć z urlopów korzystamy chętnie, to jednak część z nas wciąż myślami pozostaje w pracy. Aż 59% Polaków deklaruje, że jest w ciągłym kontakcie ze wszystkimi pracownikami lub przełożonym.
Od początku marca do końca maja branża sprzedaży bezpośredniej notuje sprzedaż średnio o 30 % wyższą niż w analogicznym okresie 2019 roku. Dla niektórych firm okres lockdownu okazał się najlepszy w historii i zanotowały nawet o 85% wyższą sprzedaż niż przed rokiem.
Tylko w czerwcu pracodawcy zgłosili do urzędów 91 tys. wakatów. To o ponad 20% więcej miejsc pracy niż w maju.
W dobie pandemii COVID-19 praca zdalna stała się standardem. Należy jednak pamiętać, że telepraca nie oznacza tego samego, co praca zdalna.
Na czym polega telepraca, kto może ją wykonywać, jaka jest jej specyfikacja? Koronawirus zmienił rynek pracy i ta forma zatrudnienia stała się dominującą wśród pracowników. Niechętni początkowo pracodawcy również przekonali się do takiego świadczenia pracy.
Podczas pracy w wysokich temperaturach na pracowniku spoczywają obowiązki, które musi wypełnić, aby praca była komfortowa i bezpieczna dla niego samego.
Wysokie temperatury to konkretne obowiązki po stronie pracodawcy związane z zapewnieniem odpowiednich warunków do pracy.
Praca zdalna pracowników urzędów wywołuje wiele problemów praktycznych w zakresie form jej zlecania, ewidencji czasu pracy, użytego sprzętu czy form komunikacji. Przepisy tarczy antykryzysowej 4.0 doprecyzowują przepisy dotyczące warunków wykonywania pracy zdalnej, rozwiewając niektóre z tych wątpliwości.
Pomimo pandemii koronawirusa zmniejszyła się liczba firm, które planują zwolnienia w najbliższym czasie. Pod koniec kwietnia - co czwarta firma z sektora MŚP wskazywała, że w najbliższych trzech miesiącach będzie musiała zmniejszyć zatrudnienie. Teraz tendencja się odwraca i firmy planują zatrudniać nowych pracowników.
Okazuje się, że nawet dwie trzecie polskich pracowników jest gotowych do przekwalifikowania się do zupełnie nowego zawodu. Przyczyna? Zmiana sytuacji na rynku pracy wywołana wybuchem pandemii koronawirusa. Kto dziś szuka zatrudnienia w innej branży i jakie zawody cieszą się największym zainteresowaniem wśród potencjalnych kandydatów?
Ile czasu maksymalnie może trwać zwolnienie lekarskie od psychiatry oraz jak jest płatne? Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat regulacji prawnych dotyczących przebywania pracownika na zwolnieniu lekarskim ze względu na problemy psychiczne.
Klient mojego biura rachunkowego zawarł 6 maja 2020 r. z przedstawicielami pracowników porozumienie o obniżeniu ich wymiaru etatu o 20% i jednocześnie wynagrodzenia (na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej). Porozumienie obowiązuje od 1 maja 2020 r. do 31 lipca 2020 r. Jedna z pracownic objęta porozumieniem przebywa od 1 maja 2020 r. na zasiłku chorobowym. Klient nie jest płatnikiem zasiłków, więc 4 maja 2020 r. wysłaliśmy do ZUS zaświadczenie płatnika składek (Z-3), podając wynagrodzenie pracownicy stanowiące podstawę wymiaru zasiłku za okres 12 miesięcy poprzedzających maj oraz wskazując pełny wymiar czasu pracy. Czy w tej sytuacji powinniśmy skorygować Z-3? Czy jeżeli inny pracownik przebywa nieprzerwanie na zwolnieniu lekarskim, to również przesyłamy do ZUS nowe zaświadczenie Z-3, wskazując zmiany w jego wynagrodzeniu i etacie od 1 maja 2020 r.? Czy przerwa w pobieraniu zasiłku od 1 maja 2020 r. powoduje konieczność przeliczenia podstawy wymiaru zasiłku?
Przedsiębiorca, organizacja pozarządowa, a także podmiot prowadzący działalność w zakresie pożytku publicznego mogą wystąpić o dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS z FGŚP. Warunkiem wystąpienia o ten rodzaj wsparcia jest pogorszenie sytuacji ekonomicznej podmiotu ubiegającego się o pomoc wskutek zagrożenia epidemicznego, ograniczenie zatrudnienia oraz złożenie wniosku o dofinansowanie do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy.
Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.
Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.
Zasiłek chorobowy przysługuje osobom ubezpieczonym nie tylko za czas niezdolności do pracy z powodu choroby. Prawo do tego świadczenia mają też osoby, które nie mogą wykonywać pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny lub izolacji, a także nadzorowi epidemiologicznemu z powodu COVID-19. Natomiast ubezpieczeni, pod których opieką znajdują się osoby na kwarantannie lub w izolacji, mogą wnioskować o zasiłek opiekuńczy.
Prezenty uzyskane przez pracowników nie podlegają opodatkowaniu PIT w sytuacji, gdy przyznawane są w celu uhonorowania pracownika czy przekazania mu gratulacji. Tak wynika z interpretacji indywidualnej prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2019 r. (sygn. 0115-KDIT2-2.4011.266.2019.1.BK).