REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PITy dla pracowników – o czym powinni pamiętać pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT-11 można przekazać pracownikowi e-mailem – rozliczenie jest dodawane jako załącznik do wiadomości skierowanej do konkretnej osoby
PIT-11 można przekazać pracownikowi e-mailem – rozliczenie jest dodawane jako załącznik do wiadomości skierowanej do konkretnej osoby

REKLAMA

REKLAMA

PIT -11, czyli informacja o uzyskanych dochodach, przychodach, a także zaliczkach na podatek dochodowy za poprzedni rok powinna trafić do pracowników do końca lutego. W jaki sposób przekazać PIT-11? Jak zadbać o ochronę danych?

Jak pracodawca może przekazać PIT-11?

PIT-11 można przekazać pracownikom na kilka sposobów np.:

REKLAMA

REKLAMA

  1. bezpośrednio – osoba zatrudniona otrzymuje dokument w formie papierowej w siedzibie firmy;
  2. wysyłając go w wersji papierowej pocztą lub sprawdzonym kurierem;
  3. wykorzystując drogę mailową – rozliczenie jest dodawane jako załącznik do wiadomości skierowanej do konkretnej osoby;
  4. udostępniając plik do pobrania na firmowym dysku.

Jeżeli firma chce przekazać swoim pracownikom rozliczenia w formie elektronicznej – za pomocą służbowej poczty lub wewnętrznego dysku – powinna zadbać o dodatkowe zabezpieczenia. W przypadku wysyłki mailowej konieczne jest ustawienie hasła (np. numeru PESEL lub ID zatrudnionego) albo wysłanie go innym kanałem, np. w SMS-ie. Jeżeli chodzi o PIT-11 umieszczany na firmowym dysku, to dostęp do niego również powinien być chroniony – dobrą praktyką jest stosowanie podwójnego uwierzytelniania – wskazuje R.pr. Katarzyna Szczypińska, Ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Ten rok jest wyjątkowy – ustawodawca przesunął ostateczny termin przekazywania rozliczeń w związku z tym, że ostatni dzień miesiąca, 28 lutego, przypada w niedzielę. Pracodawcy mają czas na udostępnienie pracownikom ich PITów do 1 marca br. (poniedziałek).

Jak zadbać o ochronę danych?

Przy przekazywaniu PITów może dojść do różnego rodzaju naruszeń, przede wszystkim tych związanych z wyciekiem informacji. Przygotowując do wysyłki kilkadziesiąt, a nawet kilkaset rozliczeń bardzo łatwo się pomylić. Dlatego bardzo istotną rolę odgrywa podwójne weryfikowanie dokumentów. Optymalnym rozwiązaniem jest sprawdzenie plików przez inną osobę niż ta, która je przygotowywała.

REKLAMA

Wybierając najbardziej powszechną formę przekazywania PIT-11 – wysyłkę listowną – należy upewnić się, czy poszczególne dokumenty trafiły do właściwych kopert. Odpowiednia deklaracja powinna trafić do odpowiedniego pracownika. W innym przypadku jego dane trafią w ręce niepowołanych osób, co już stanowi naruszenie ochrony danych osobowych – wyjaśnia R.pr. Katarzyna Szczypińska, Ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenie odbioru

Aby mieć pewność, że dokumenty dotarły do osoby uprawnionej warto zadbać o uzyskanie potwierdzenia odbioru dokumentów. W przypadku listu lub przesyłki kurierskiej będzie to odpowiednie pokwitowanie. Jeżeli chodzi o formy elektroniczne to sytuacja jest znacznie prostsza – dowodem jest odczytanie maila (warto ustawić konieczność potwierdzenia przez odbiorcę otrzymania wiadomości przed jej otwarciem) lub pobranie pliku z dysku.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA