REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura dla pokolenia Z. O czym warto pamiętać?

Subskrybuj nas na Youtube
biura dla pokolenia Z
biura dla pokolenia Z

REKLAMA

REKLAMA

Nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, ukształtowane jest pod wpływem innych uwarunkowań środowiskowych, charakteryzuje się odmiennymi oczekiwaniami. Czy obecnie funkcjonujące powierzchnie biurowe zapewnią pokoleniu Z komfort pracy? Jak zaprojektować ponadczasowe biuro, odpowiadające na potrzeby obecnych i przyszłych pracowników?

Biura dla nowego pokolenia

Projektowanie przestrzeni biurowej jest złożonym procesem, który zgodnie z obecnie panującymi trendami, opiera się na umiejętnym łączeniu różnych funkcji, umożliwiając tym samym dostosowanie biura do zmieniających się potrzeb jego użytkowników. Potrzeby danej organizacji można dokładnie określić za pomocą szczegółowych badań dotyczących zapotrzebowania obecnych pracowników na poszczególne elementy wyposażenia powierzchni biurowej, na co największy wpływ ma zwykle specyfika wykonywanej pracy. Czy to znaczy, że projektując dziś funkcjonalne biuro będzie ono „szyte na miarę” za kilka lat? Aby tak było niezbędne jest uwzględnienie potrzeb generacji Z, która poszerzy szeregi organizacji w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Uwzględnienie potrzeb najmłodszego pokolenia w projektowaniu przestrzeni biurowej stanowi wyzwanie dla wielu organizacji. Przygotowany przez nas raport „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra” stanowi zbiór cennych wskazówek, zarówno dla tych firm, które już zatrudniają pracowników najmłodszej generacji, jak i dla tych, którzy przygotowują do tego swoją organizację – mówi Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nowoczesne biura

Współcześnie biuro to nie tylko dedykowane miejsca do pracy. Są to różnego rodzaju przestrzenie wpierające wykonywanie obowiązków, kreatywne tworzenie nowych pomysłów oraz umożliwiające relaks. W nowoczesnych biurach znajduje się wiele typów przestrzeni, w tym: open space, gabinety, stoły projektowe, sale konferencyjne, pomieszczenia i stanowiska do pracy kreatywnej, a nawet budki telefoniczne, budki do spotkań, czy stoły dedykowane spotkaniom na stojąco. Dobór odpowiednich przestrzeni zależy od charakteru organizacji, jej potrzeb, a przede wszystkim od preferencji pracowników.

REKLAMA

Badanie przeprowadzone przez Cushman & Wakefield oraz Antal wśród przedstawicieli najmłodszego pokolenia zaznaczającego swoją obecność na rynku pracy pokazało, że młodzi ludzie cenią sobie w pracy prywatność. Blisko połowa ankietowanych wskazała, że najbardziej preferowałaby posiadanie dedykowanego miejsca do pracy wydzielonego w strefie open space lub własnego stanowiska w pomieszczeniach gabinetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z ciekawszych obserwacji jest niechęć Zetek do hot desków i chęć posiadania swojego kawałka podłogi w okolicach przypisanego biurka lub gabinetu. Jednocześnie, przedstawiciele pokolenia Z pełnymi garściami korzystają z dobrodziejstw ekonomii współdzielenia (sharing economy) w odniesieniu np. do mieszkań, samochodów, rowerów czy hulajnóg elektrycznych. Jest to jeszcze bardziej intrygujące w perspektywie upodobania pokolenia Z do pracy hybrydowej (61%), która zakładałaby od 1 do 3 dni pracy zdalnej. Z perspektywy pracodawcy oznaczałoby to, że stanowisko pracy stałoby puste od 20-60% czasu, a w rzeczywistości te liczby byłyby jeszcze większe z uwagi na urlopy, choroby, szkolenia, czy wyjazdy służbowe – mówi Aleksander Szybilski, szef działu Workplace Strategy w Cushman & Wakefield.

Przed wieloma organizacjami stoi więc niezwykle ważne zadanie związane z edukacją pracowników, w szczególności, jeśli chciałyby one dokonać optymalizacji zajmowanej przestrzeni poprzez wprowadzenie bardziej elastycznego środowiska pracy, a tym samym dostosowanie liczby biurek do rzeczywistych potrzeb.

Ważne by stworzona przestrzeń, odpowiadała na potrzeby Zetek, czyli wspierała wymianę wiedzy, dawała możliwość koncentracji, a użyte wyposażenie meblowe było wygodne i ergonomiczne.

Pomieszczenia socjalne w biurach

Drugim rodzajem przestrzeni, z której przedstawiciele pokolenia Z korzystaliby najchętniej codziennie w trakcie pracy są szeroko pojęte przestrzenie socjalne. Dlatego bardzo ważne jest stworzenie w biurze miejsc, które dają możliwość budowania wspólnoty i poczucia przynależności. Właśnie dzięki wspólnym posiłkom, czy nieformalnym rozmowom przy kawie można budować głębsze więzi z kolegami i koleżankami z pracy.

Pomieszczenia kuchni czy kawiarni przestają już być małymi pokoikami postrzeganymi, jako zło konieczne, a stają się głównym punktem na planie nowo powstających przestrzeni biurowych.

Innym elementem ważnym dla nowego pokolenia na rynku pracy są przestrzenie na świeżym powietrzu. Trend ten jest już widoczny w niektórych coworkingach, które wybierają lokalizacje z dostępem do tarasu. Atrakcyjne w tym kontekście mogą być też kampusy biurowe o niezbyt dużym zagęszczeniu, przypominające kompleksy uniwersyteckie z budynkami w niskiej zabudowie i z atrakcyjnie zagospodarowanymi terenami zielonymi.

Projekty biur biorące pod uwagę potrzeby Zetek będą pragmatyczne, nastawione na tworzenie środowiska sprzyjającego wymianie wiedzy, ale raczej nie spowodują rewolucji. Możemy się jednak spodziewać powiększenia powierzchni do spotkań i socjalizacji kosztem powierzchni do pracy. Kompromisem pozwalającym na wprowadzenie różnorodnego środowiska pracy bez zwiększania powierzchni najmu będzie elastyczne biuro bez dedykowanych stanowisk pracy. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, więc w przypadku wprowadzenia współdzielenia biurek, niezwykle ważne będzie zapewnienie odpowiedniej technologii, przestrzeni do spotkań, wydzielonych miejsc do pracy w skupieniu, miejsc lub budek do rozmów telefonicznych czy wideo konferencji, pokoi do pracy kreatywnej i wielu innych pomieszczeń wspierających różny charakter pracy. W przypadku zastosowania złych proporcji i braku odpowiednich standardów pracownicy nie będą czuli się dobrze w takich przestrzeniach, a co gorsza – nie będą chcieli pracować z biura – podsumowuje Aleksander Szybilski.

Cushman & Wakefield

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA