REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura dla pokolenia Z. O czym warto pamiętać?

biura dla pokolenia Z
biura dla pokolenia Z

REKLAMA

REKLAMA

Nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, ukształtowane jest pod wpływem innych uwarunkowań środowiskowych, charakteryzuje się odmiennymi oczekiwaniami. Czy obecnie funkcjonujące powierzchnie biurowe zapewnią pokoleniu Z komfort pracy? Jak zaprojektować ponadczasowe biuro, odpowiadające na potrzeby obecnych i przyszłych pracowników?

Biura dla nowego pokolenia

REKLAMA

Projektowanie przestrzeni biurowej jest złożonym procesem, który zgodnie z obecnie panującymi trendami, opiera się na umiejętnym łączeniu różnych funkcji, umożliwiając tym samym dostosowanie biura do zmieniających się potrzeb jego użytkowników. Potrzeby danej organizacji można dokładnie określić za pomocą szczegółowych badań dotyczących zapotrzebowania obecnych pracowników na poszczególne elementy wyposażenia powierzchni biurowej, na co największy wpływ ma zwykle specyfika wykonywanej pracy. Czy to znaczy, że projektując dziś funkcjonalne biuro będzie ono „szyte na miarę” za kilka lat? Aby tak było niezbędne jest uwzględnienie potrzeb generacji Z, która poszerzy szeregi organizacji w przyszłości.

REKLAMA

Uwzględnienie potrzeb najmłodszego pokolenia w projektowaniu przestrzeni biurowej stanowi wyzwanie dla wielu organizacji. Przygotowany przez nas raport „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra” stanowi zbiór cennych wskazówek, zarówno dla tych firm, które już zatrudniają pracowników najmłodszej generacji, jak i dla tych, którzy przygotowują do tego swoją organizację – mówi Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nowoczesne biura

REKLAMA

Współcześnie biuro to nie tylko dedykowane miejsca do pracy. Są to różnego rodzaju przestrzenie wpierające wykonywanie obowiązków, kreatywne tworzenie nowych pomysłów oraz umożliwiające relaks. W nowoczesnych biurach znajduje się wiele typów przestrzeni, w tym: open space, gabinety, stoły projektowe, sale konferencyjne, pomieszczenia i stanowiska do pracy kreatywnej, a nawet budki telefoniczne, budki do spotkań, czy stoły dedykowane spotkaniom na stojąco. Dobór odpowiednich przestrzeni zależy od charakteru organizacji, jej potrzeb, a przede wszystkim od preferencji pracowników.

Badanie przeprowadzone przez Cushman & Wakefield oraz Antal wśród przedstawicieli najmłodszego pokolenia zaznaczającego swoją obecność na rynku pracy pokazało, że młodzi ludzie cenią sobie w pracy prywatność. Blisko połowa ankietowanych wskazała, że najbardziej preferowałaby posiadanie dedykowanego miejsca do pracy wydzielonego w strefie open space lub własnego stanowiska w pomieszczeniach gabinetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z ciekawszych obserwacji jest niechęć Zetek do hot desków i chęć posiadania swojego kawałka podłogi w okolicach przypisanego biurka lub gabinetu. Jednocześnie, przedstawiciele pokolenia Z pełnymi garściami korzystają z dobrodziejstw ekonomii współdzielenia (sharing economy) w odniesieniu np. do mieszkań, samochodów, rowerów czy hulajnóg elektrycznych. Jest to jeszcze bardziej intrygujące w perspektywie upodobania pokolenia Z do pracy hybrydowej (61%), która zakładałaby od 1 do 3 dni pracy zdalnej. Z perspektywy pracodawcy oznaczałoby to, że stanowisko pracy stałoby puste od 20-60% czasu, a w rzeczywistości te liczby byłyby jeszcze większe z uwagi na urlopy, choroby, szkolenia, czy wyjazdy służbowe – mówi Aleksander Szybilski, szef działu Workplace Strategy w Cushman & Wakefield.

Przed wieloma organizacjami stoi więc niezwykle ważne zadanie związane z edukacją pracowników, w szczególności, jeśli chciałyby one dokonać optymalizacji zajmowanej przestrzeni poprzez wprowadzenie bardziej elastycznego środowiska pracy, a tym samym dostosowanie liczby biurek do rzeczywistych potrzeb.

Ważne by stworzona przestrzeń, odpowiadała na potrzeby Zetek, czyli wspierała wymianę wiedzy, dawała możliwość koncentracji, a użyte wyposażenie meblowe było wygodne i ergonomiczne.

Pomieszczenia socjalne w biurach

Drugim rodzajem przestrzeni, z której przedstawiciele pokolenia Z korzystaliby najchętniej codziennie w trakcie pracy są szeroko pojęte przestrzenie socjalne. Dlatego bardzo ważne jest stworzenie w biurze miejsc, które dają możliwość budowania wspólnoty i poczucia przynależności. Właśnie dzięki wspólnym posiłkom, czy nieformalnym rozmowom przy kawie można budować głębsze więzi z kolegami i koleżankami z pracy.

Pomieszczenia kuchni czy kawiarni przestają już być małymi pokoikami postrzeganymi, jako zło konieczne, a stają się głównym punktem na planie nowo powstających przestrzeni biurowych.

Innym elementem ważnym dla nowego pokolenia na rynku pracy są przestrzenie na świeżym powietrzu. Trend ten jest już widoczny w niektórych coworkingach, które wybierają lokalizacje z dostępem do tarasu. Atrakcyjne w tym kontekście mogą być też kampusy biurowe o niezbyt dużym zagęszczeniu, przypominające kompleksy uniwersyteckie z budynkami w niskiej zabudowie i z atrakcyjnie zagospodarowanymi terenami zielonymi.

Projekty biur biorące pod uwagę potrzeby Zetek będą pragmatyczne, nastawione na tworzenie środowiska sprzyjającego wymianie wiedzy, ale raczej nie spowodują rewolucji. Możemy się jednak spodziewać powiększenia powierzchni do spotkań i socjalizacji kosztem powierzchni do pracy. Kompromisem pozwalającym na wprowadzenie różnorodnego środowiska pracy bez zwiększania powierzchni najmu będzie elastyczne biuro bez dedykowanych stanowisk pracy. Diabeł tkwi jednak w szczegółach, więc w przypadku wprowadzenia współdzielenia biurek, niezwykle ważne będzie zapewnienie odpowiedniej technologii, przestrzeni do spotkań, wydzielonych miejsc do pracy w skupieniu, miejsc lub budek do rozmów telefonicznych czy wideo konferencji, pokoi do pracy kreatywnej i wielu innych pomieszczeń wspierających różny charakter pracy. W przypadku zastosowania złych proporcji i braku odpowiednich standardów pracownicy nie będą czuli się dobrze w takich przestrzeniach, a co gorsza – nie będą chcieli pracować z biura – podsumowuje Aleksander Szybilski.

Cushman & Wakefield

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA