REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roboty w roli psychoterapeutów zestresowanych pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Roboty w roli psychoterapeutów zestresowanych pracowników
Roboty w roli psychoterapeutów zestresowanych pracowników
embuk-importer

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia COVID-19 przyniosła najbardziej stresujący rok w historii i negatywnie wpłynęła na kondycję psychiczną 78% pracowników na świecie. Według globalnego badania, 82% pracowników chętnie poddałoby się terapii psychicznej wspomaganej przez sztuczną inteligencję .

Koronawirus zwiększył stres

Rok 2020 był zdaniem pracowników na całym świecie najbardziej stresującym rokiem w historii, a ludzie chcieliby skorzystać w związku z tym z pomocy robotów — to wyniki nowego badania przeprowadzonego przez Oracle i firmę Workplace Intelligence, która działa w sektorze badań i doradztwa kadrowego. Badanie z udziałem ponad 12 tys. pracowników, menedżerów, szefów działów kadr i przedstawicieli kierownictwa najwyższego szczebla z 11 krajów wykazało, że pandemia COVID-19 zwiększyła stres i lęk w miejscu pracy oraz wypalenie zawodowe wśród ludzi z całego świata. Co więcej, pracownicy woleliby, żeby z ich problemami pomogły im uporać się roboty, a nie ludzie.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wzrost przygnębienia w pracy

Pandemia COVID-19 sprawiła, że ludzie z całego świata zmagają się ze wzrostem lęku i przygnębienia w pracy. 

  • 70% ankietowanych ocenia, że odczuwa w tym roku większy stres i lęk w pracy niż w jakimkolwiek wcześniejszym okresie.
  • Ten wzrost stresu i lęku negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne 78% pracowników na świecie i powoduje większy stres (38%), brak równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (35%), wypalenie zawodowe (25%), przygnębienie z powodu braku kontaktów społecznych (25%) i samotność (14%).
  • Nowe trudności wywołane przez globalną pandemię nałożyły się na codzienne czynniki stresu związane z pracą, takie jak presja na osiągnięcie norm wydajnościowych (42%), wykonywanie rutynowych i nużących zadań (41%) oraz przytłaczająca ilość pracy (41%).

Problemy ze zdrowiem psychicznym

Globalna pandemia zaogniła problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy, a ich konsekwencje nie ograniczają się do życia zawodowego — ludzie odczuwają ich skutki również w domu.

REKLAMA

  • 85% ankietowanych uważa, że problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy (tj. stres, lęk i przygnębienie) wpływają na ich życie osobiste.
  • Najczęstsze konsekwencje tych problemów to bezsenność (40%), zły stan zdrowia fizycznego (35%), mniejsze zadowolenie z życia osobistego (33%), pogorszenie relacji rodzinnych (30%) i izolacja od przyjaciół (28%).
  • Praca zdalna sprawiła, że granice między życiem prywatnym i zawodowym zaczęły zacierać się coraz bardziej. 35% ludzi pracuje miesięcznie o ponad 40 godzin więcej, a 25% z powodu przepracowania cierpi na wypalenie zawodowe.
  • Mimo odczuwanych wad pracy zdalnej 62% ankietowanych ocenia ją obecnie lepiej niż przed pandemią; pracownicy twierdzą, że mają teraz więcej czasu dla rodziny (51%), na sen (31%) i na wykonywanie swoich zadań (30%).

Pracownicy technologię zamiast ludzi

Ludzie chcą od technologii czegoś więcej niż tylko narzędzi ułatwiających współpracę — oczekują, że będzie ona wspierać ich zdrowie psychiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Tylko 18% ankietowanych wolałoby, aby to ludzie, a nie roboty zapewniały wsparcie dla ich kondycji psychicznej. Zdaniem respondentów roboty nie oceniają (34%), nie są uprzedzone wobec osób dzielących się z nimi swoimi problemami (30%) i szybko udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia (29%).
  • 68% respondentów wolałoby porozmawiać o stresie i lęku w pracy z robotem zamiast z przełożonym, a 80% ludzi byłoby otwarte na skorzystanie z robota jako terapeuty lub doradcy.
  • 75% ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja wspiera ich zdrowie psychiczne w pracy. Wśród najważniejszych korzyści wymieniano dostarczanie informacji potrzebnych do sprawniejszego wykonywania pracy (31%), automatyzację zadań i zmniejszenie nakładu pracy z myślą o zapobieganiu wypaleniu zawodowemu (27%) oraz zmniejszanie stresu przez pomoc w określaniu priorytetów zadań (27%).
  • Sztuczna inteligencja pomogła też większości pracowników w skróceniu tygodnia pracy (51%) i wydłużeniu urlopu (51%). Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że sztuczna inteligencja zwiększa wydajność personelu (63%), podnosi zadowolenie z pracy (54%) i poprawia ogólne samopoczucie (52%).

Problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy

Pracownicy na całym świecie liczą na to, że ich pracodawcy zapewnią wsparcie dla ich zdrowia psychicznego. Brak takiej pomocy w dużym stopniu wpłynie na globalną produktywność personelu na całym świecie oraz życie osobiste i zawodowe ludzi.

  • 76% respondentów sądzi, że ich przedsiębiorstwa powinny robić więcej, aby chronić ich kondycję psychiczną. 51% przyznało, że ich firmy wprowadziły w związku z pandemią COVID-19 usługi lub wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego.
  • 83% pracowników z całego świata chciałoby, aby ich pracodawcy udostępnili technologie, które wspierałyby ich kondycję psychiczną, takie jak samoobsługowy dostęp do zasobów w zakresie opieki zdrowotnej (36%), dostępne na żądanie usługi psychologiczne (35%), narzędzia do prewencyjnego monitorowania stanu zdrowia (35%), dostęp do aplikacji zdrowotnych i medytacyjnych (35%) oraz chatboty udzielające odpowiedzi na pytania związane ze zdrowiem (28%).
  • 84% ankietowanych zmaga się z trudnościami podczas pracy zdalnej, przy czym najczęściej wymieniane są takie wyzwania, jak brak rozgraniczenia między życiem zawodowym i prywatnym (41%) oraz większe problemy związane ze zdrowiem psychicznym, w tym stres i lęk (33%).
  • 42% ludzi stwierdziło, że stres, lęk lub przygnębienie związane z pracą powoduje spadek ich produktywności, a 40% uważa, że prowadzi to do częstszego podejmowania złych decyzji. 85% ankietowanych jest zdania, że stres, lęk i przygnębienie związane z pracą mają wpływ na ich życie prywatne.

Metodyka
Wyniki badania opierają się na ankiecie przeprowadzonej przez firmę Savanta Inc. w okresie od 16 lipca do 4 sierpnia 2020 r. W ankiecie wzięło udział 12 347 respondentów z całego świata (ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Francji, Włoch, Niemiec, Indii, Japonii, Chin, Brazylii i Korei). Zadawano im pytania ogólne, aby poznać opinie kierownictwa i pracowników na temat zdrowia psychicznego, technologii sztucznej inteligencji, asystentów cyfrowych, chatbotów i robotów wykorzystywanych w pracy. Badanie objęło ludzi w wieku od 22 do 74 lat. Wyniki uzyskane w różnych próbach mogą różnić się od siebie. Wielkość odchyleń jest wartością mierzalną. Wpływają na nią liczba wywiadów i wartości procentowe wyrażające wyniki. W omawianym badaniu istnieje 95-procentowe prawdopodobieństwo, że wyniki nie będą różnić się o więcej niż 0,9 punktu procentowego (plus/minus) od wyników, które uzyskano by, gdyby przeprowadzono wywiady ze wszystkimi osobami na świecie reprezentowanymi przez wybraną próbę.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA