REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy wpływają na transformację cyfrową

Piotr Siarkiewicz
Menadżer z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwijaniu sprzedaży i inicjowaniu nowych kierunków rozwoju oraz transformacji biznesu.
Dlaczego sukces transformacji cyfrowej zależy także od pracowników?
Dlaczego sukces transformacji cyfrowej zależy także od pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Już ponad połowa firm w swoich strategiach stawia na klientocentryczność stanowiącą motor napędowy cyfryzacji. Często zapominamy jednak o pracownikach, bez których aprobaty sukces transformacji jest właściwie niemożliwy. Z czynnikiem ludzkim wiążą się zarówno szanse, jak i trudności, a przekonanie zespołu do zmian towarzyszących digitalizacji urasta do miana największego wyzwania.

Otwartość pracowników na nowe technologie

REKLAMA

Skuteczne przeprowadzenie cyfrowej transformacji w firmie wymaga odpowiedniej postawy pracowników. To głównie od nich zależy, czy zmiana się powiedzie, ale także czy jej wdrożenie miało sens i w perspektywie kilku miesięcy lub lat przyniesie efekty. Wrodzona niepewność wobec wszystkiego, co nowe, niejednokrotnie hamuje proces digitalizacji u samych podstaw.

REKLAMA

To czynnik ludzki zwykle spowalnia postęp technologiczny organizacji. Jako najczęstsze przyczyny stagnacji podaje się brak zaangażowania kadry menedżerskiej, niewłaściwą komunikację lub niechęć do zmian w firmowych szeregach[2]. W zmianie mentalności pracowników z pewnością pomogą ambasadorzy cyfryzacji. Badania pokazują, że najlepiej w tej roli sprawdzają się menedżerowie średniego szczebla lub zarząd[3]. Osobiście uważam jednak, że niekiedy warto oddać inicjatywę i poczekać aż naturalny lider transformacji wyłoni się sam. Praktyka pokazuje często, że na pracowników najlepiej wpływają mocne osobowości z ich najbliższego otoczenia, a nie przełożeni[4]mówi Sylwia Pyśkiewicz, Prezes Iron Mountain Polska.

Efektywna digitalizacja

REKLAMA

Według raportu Digital Shapers w ponad 70% firm strategia transformacji wybiega daleko poza obszar IT[5]. Właśnie dlatego nie należy bagatelizować kwestii wykluczenia cyfrowego. Można mu zapobiec, ułatwiając pracownikom dostęp do wiedzy i wspierając w rozwoju zawodowym. Programy upskillingu wyposażają zespół w niezbędne na nowoczesnym rynku pracy kompetencje, w konsekwencji czego gwarantują przewagę firmom funkcjonującym w digitalowym świecie.

Podnoszenie kwalifikacji pracowników to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych kompetencji z perspektywy całej organizacji. Ważną rolę w tej kwestii odgrywają programy, które ułatwiają członkom zespołu zdobywanie nowych umiejętności. Co ciekawe, aż 89% polskich pracowników wykazuje zainteresowanie rozwojem zawodowym[6]. Dzięki szkoleniom czy kursom oraz wsparciu przełożonych zyskują oni nie tylko wiedzę, ale także pewność siebie. Członek zespołu, który nie boi się wyzwań i regularnie zdobywa nowe kompetencje, dostarcza organizacji licznych korzyści – komentuje Piotr Siarkiewicz, South Branch Director w Avenga

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kultura organizacyjna a postawa pracowników

Firmy, które rozpoczęły proces cyfryzacji przed pandemią, zyskały przewagę względem konkurencji, dla której nowe warunki funkcjonowania okazały się destrukcyjne. Zawczasu wypracowały sobie wewnętrzną elastyczność, szybkość działania i zdolność do adaptacji, dzięki czemu wyszły z ciężkiego okresu obronną ręką. Aby digitalizacja przebiegła pomyślnie, niezbędna jest jednak zmiana całej kultury organizacyjnej. Półśrodki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Spójna komunikacja, przekazywanie wiedzy poprzez onboarding oraz szkolenia to tylko przykładowe obszary, dzięki którym łatwiej zadbać o akceptację i przychylność wszystkich zaangażowanych w proces cyfryzacji.

Tradycyjna struktura przedsiębiorstwa, w której pracownicy nie czują się ważnym elementem firmowej układanki, nie sprzyja stymulacji zaangażowania. Warto być świadomym tego, że to właśnie oddolne inicjatywy nierzadko napędzają postęp. Aby zbudować społeczność elastyczną, otwartą i gotową na zmiany, należy jasno zakomunikować przyzwolenie organizacji na popełnianie błędów. Wówczas pracownicy zaczną chętniej szukać nowych rozwiązań dla dotychczasowych problemów. Odejście od hierarchizacji i spłaszczenie struktury decyzyjnej sprzyjają pracy zespołowej, która z kolei wpływa na efektywność działania. Dynamiczne zmiany warunków pracy nie stanowią wyzwania, gdy organizacja funkcjonuje w stylu charakterystycznym dla metodyk Agile. Nawet 67% przedsiębiorców nie widzi problemu w ich wdrożeniu do zespołów nietechnologicznych, co pokazują najnowsze badania[7]mówi Elżbieta Kozłowska, Talent Development Partner Bonair S.A.

Przedsiębiorstwa decydują się na digitalizację procesów z myślą o poprawie doświadczeń swoich klientów, czym walczą o osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Nie da się jednak zaspokajać potrzeb kontrahentów, będąc obojętnym wobec oczekiwań pracowników. Chęć zdobywania nowych kompetencji, elastyczność czy otwartość zespołu wyraźnie zwiększają szansę na sukces w cyfrowym wyścigu. Gdy w firmowych szeregach dominuje zniechęcenie bądź obawy, przykład pożądanej postawy powinien iść z góry. Wypracowanie wspólnej wizji rozwoju, gotowość na modyfikację modelu biznesowego, zmiana kultury organizacyjnej i aktywne zachęcanie do podejmowania inicjatywy wspierają innowacyjność, która jest cechą wspólną wszystkich liderów transformacji.

Piotr Siarkiewicz, South Branch Director w Avenga

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

 

[1] 13 faktów o transformacji cyfrowej, Digital Shapers 2020

[2] tamże

[3] tamże

[4] Upskilling Hopes & Fears, PwC 2019

[5] 13 faktów o transformacji cyfrowej, Digital Shapers 2020

[6] Upskilling Hopes & Fears, PwC 2019

[7] 13 faktów o transformacji cyfrowej, Digital Shapers 2020

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA