REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring biznesowy jako wsparcie dla przedsiębiorców w kryzysie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mentoring biznesowy jako narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców w kryzysie
Mentoring biznesowy jako narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców w kryzysie

REKLAMA

REKLAMA

Jak czerpać korzyści z mentoringu, aby z powodzeniem wykorzystać go w swoim biznesie? Czy mentoring może być pomocą w walce z koronawirusem?

Co to jest mentoring biznesowy?

Mentoring jest to narzędzie, umożliwiające przekazywanie wiedzy pomiędzy mentorem a uczniem. W obecnych czasach uznawany jest za najskuteczniejszą formę wsparcia i pomocy. Mentor, to osoba posiadającą dużą wiedzę w danej dziedzinie. Czy mentoring może być korzystny dla obu stron? Jak czerpać korzyści z mentoringu, aby z powodzeniem wykorzystać go w swoim biznesie? I kwestia najistotniejsza, czy mentoring może posłużyć jako skuteczne narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców w kryzysie?

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Rola mentora w mentoringu

Mentoring to długotrwały proces, w którym nauczyciel (mentor), korzystając ze swojej rozległej wiedzy i doświadczenia w danej dziedzinie, pomaga uczniowi (mentee) osiągnąć sukces zawodowy.

Mentor prezentuje mentee różne modele biznesowe, metody i procedury działania, odkrywając tym samym wielorakie drogi prowadzenia biznesu. Dzieli się on wieloletnią wiedzą z mentee, który jeszcze jej nie posiada. Pomaga mu w odkryciu zasobów własnych, których mógł być nieświadomy, zwiększając przy tym jego szanse na sukces. Mentor powinnien być autorytetem, który zarazem ukierunkuje, jak i zainspiruje mentee na początku jego drogi zawodowej. Powinien umieć odpowiedzieć na wszystkie pytania, rozwiewając przy tym wszelkie wątpliwości mentee.

REKLAMA

Czy mentoring może być korzystny dla obu stron?

W celu osiągnięcia najlepszych korzyści mentee musi być żądny wiedzy i ambitny, doceniając przy tym cenny dorobek swojego mentora. Mentoring znajduje obecnie zastosowanie praktycznie w każdej branży. Jego cechą jest wzajemność relacji pomiędzy mentorem a mentee. Przede wszystkim ma on na celu doskonalenie warsztatu ucznia, ale w praktyce inspiruje do rozwoju obie strony. Jest on szansą dla mentora, który współpracując ze swoim mentee jest poniekąd zmuszony do ciągłego poszerzania wiedzy i kompetencji. Nierzadko pomaga on mentorowi spojrzeć na niektóre kwestie z innej zupełnie perspektywy. W celu maksymalizowania korzyści stron powinien opierać się na wzajemnym zaufaniu, otwartości i jasnej komunikacji. Tylko wtedy transfer wiedzy będzie najbardziej optymalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mentoring w czasie kryzysu

W czasie panującej dekoniunktury przedsiębiorcy są zmuszeni do umiejętnego zarządzania i podejmowania często bardzo trudnych i skomplikowanych decyzji. Wspierają się odbywaniem kolejnych szkoleń mających na celu rozwój kompetencyjny, jednak czasami okazuje się to zupełnie niewystarczające. Dlaczego tak się dzieje? W dzisiejszych czasach samo podążanie za trendem rynkowym jest niedostateczne, dziś trzeba wyprzedzać rzeczywistość, a nawet kreować nowe trendy. Role menadżerów stały się znacznie bardziej kompleksowe, wymagają nowych doświadczeń i umiejętności.

Przedsiębiorca funkcjonujący w czasie kryzysu oprócz wiedzy nabytej w trakcie prowadzenia biznesu lub na różnorakich szkoleniach potrzebuje często porady, możliwości omówienia swoich wątpliwości z osobą, która posiada już długoletnie doświadczenie biznesowe w danej dziedzinie. Osoba, której można zaufać. I tu pojawia się postać mentora biznesowego.

Mentoring biznesowy vs. coaching

Dla wielu przedsiębiorców mentor staje się bezcennym wsparciem w życiu zawodowym, ale także osobistym. Pomaga on w dokonaniu się ogromnych przemian i podjęciu często niełatwych decyzji.

Często zdarza się, że pojęcia mentoringu i coachingu są używane zamiennie. Jest to jednak pojęcie błędne. Proces coachingu poprzez zadawanie pytań przez trenera swojemu podopiecznemu ma skłonić tego drugiego do samodzielnego poszukania odpowiedzi. Natomiast w przypadku mentoringu mamy do czynienia z procesem nieco odmiennym, ponieważ oprócz umiejętnego i aktywnego słuchania nauczyciel dzieli się ze swoim mentee wiedzą i doświadczeniem, dając przy tym wskazówki i rozwiewając wątpliwości. Mentoring daje możliwość konfrontacji i wartościowej wymiany poglądów.

Korzyści płynące z mentoringu

Efekty współpracy z mentorem nie zawsze są widoczne od samego początku współpracy. Zazwyczaj pierwsze rezultaty, często jeszcze niedostrzegalne dla otoczenia, widać w sposobie myślenia i postrzegania swojego biznesu. Z tego powodu współpracy z mentorem nie możemy oceniać po krótkim czasie i zbyt pochopnie, często jest to proces bardzo długofalowy, szczególnie w czasach kryzysu.

Korzyści, które niesie ze sobą proces mentoringu, a które są tym bardziej pożądane w czasie dekoniunktury to sprawniejsza i jasna komunikacja, ułatwiająca przeprowadzanie procesów biznesowych, wzmocnienie więzi zespołowych oraz relacji pracownikpracodawca, które bez wątpliwości przełożą się na wymaganą większą wydajność. W przypadku krajów wysoko rozwiniętych mentoring nie rzadko bywa istotnym argumentem w procesie pozyskiwania dobrych pracowników, ponieważ wielu z nich ceni sobie pracę w firmie, która oferuje cenionych w danej branży mentorów. Stanowi to dla nich istotny motywator. Pożądany mentoring jest w stanie także zmniejszyć rotacje pracowników, ponieważ ci objęci mentoringiem mocniej angażują się w rozwój zarówno własny, jak i firmy osiągając lepsze wyniki i pozostając tym samym w firmie dłuższy czas.

Jak widać mentoring staje się coraz bardziej skutecznym narzędziem do walki z wyzwaniami, z którymi zmaga się dzisiejszy świat biznesu. W Polsce obecnie taką formę wsparcia docenia coraz więcej osób. Wiele firm na zachodzie, korzystających z pomocy mentora w prowadzeniu biznesu, korzysta z pomocy profesjonalistów. Jak natomiast rozpoznać profesjonalnego mentora? Profesjonalny mentor będzie posiadał wieloletnie doświadczenie mentoringowe poparte rekomendacjami. Będzie należał do międzynarodowych i/lub krajowych organizacji tj. Youth Business International lub Youth Business Poland.  Certyfikowany mentor zapewni nam przestrzeganie określonych zasad prowadzenia procesów, a także zasad etycznych. Zatem posiadaniem przez mentora certyfikatu uznanej organizacji będzie dla nas dowodem, że jest to mentor wykfalifikowany, który odpowiednio wspomoże przedsiębiorcę w dążeniu do uzyskania pożądanych celów biznesowych.

Katarzyna Krzyżańska, ekonomistka, pracuje w dziale księgowym w firmie produkcyjnej, zajmuję się obszarem podatkowym, w szczególności dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz VAT należny. Z zamiłowania zajmuje się pisaniem tekstów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Business Intelligence
Portal & Dwumiesięcznik
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA