reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zmiany w czasie pracy maszynistów

Zmiany w czasie pracy maszynistów

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów, wbrew celowi określonemu w ustawie, nie podniesie poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Może wręcz skutkować ograniczeniem dostępności maszynistów na rynku pracy i podniesieniem kosztów funkcjonowania przewoźników kolejowych.

Rosną koszty pracy maszynistów

Z powodu niewielkiej liczby maszynistów pracujących na polskim rynku oraz luki pokoleniowej w tym zawodzie dotychczasowe problemy zostaną jeszcze bardziej uwidocznione. Co ważne, regulacje dotyczące definicji czasu pracy maszynistów - ze względu na szeroki jej zakres oraz jedynie 2-miesięczny okres rozliczeniowy - wygenerują duże koszty pracy tej grupy zawodowej.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Czas pracy zależy od podstawy zatrudnienia

Największe zastrzeżenia budzi różnicowanie przez projektodawcę czasu pracy maszynistów w zależności od podstawy zatrudnienia. Tygodniowy czas pracy maszynistów zatrudnionych u kilku podmiotów na innej podstawie niż umowa o pracę będzie dłuższy niż w przypadku wykonywania pracy na podstawie jednej lub kilku umów o pracę.

Projekt ustawy budzi szereg naszych wątpliwości zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i w kontekście bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W projekcie znalazły się definicje, które w naszej ocenie wprowadzają swego rodzaju rewolucję w dotychczasowym systemie prawa pracy w tym zakresie, jak np. definicja dotycząca czasu pracy maszynisty oraz idące za tym konsekwencje związane z obliczaniem tego czasu - mówi Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.

Kwalifikacje maszynisty a forma zatrudnienia

W ocenie Pracodawców RP nowe regulacje promują zawieranie stosunków cywilnoprawnych (wobec wyższego tygodniowego wymiaru czasu pracy). W efekcie różnicują sytuację podmiotów, których kwalifikacje do wykonywania zawodu maszynisty są jednakowe. W praktyce przepis ten może również spowodować brak kontroli nad wymaganymi dobowymi i tygodniowymi normami czasu pracy.

Trudno nam zaakceptować wskazany w ustawie obowiązek ujmowania stacji macierzystej jako obligatoryjnego elementu umowy o pracę. Pracodawca powinien mieć możliwość wskazania co najmniej czterech stacji macierzystych, a określenie w umowie o pracę do 2 stacji macierzystych spowoduje konieczność zmiany organizacji pracy drużyn pociągowych, w tym również pracowników drużyn konduktorskich. Wpłynie to bezpośrednio na zwiększenie zapotrzebowania w tych grupach zawodowych i spowoduje znaczące zwiększenie kosztów pracy. Obligatoryjne elementy umowy o pracę wskazuje Kodeks Pracy, jest to wyliczenie wyczerpujące i brak jest uzasadnienia prawnego dla różnicowania sytuacji prawnej maszynistów w tym zakresie - dodaje prezes Kolei Mazowieckich.

Podsumowując, wiele zaproponowanych w projekcie rozwiązań spowoduje wzrost kosztów po stronie pracodawcy z uwagi na konieczność zwiększenia zatrudnienia, a dodatkowo utrudni sytuację na rynku w zakresie dostępności maszynistów.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Zdjęcia

Nowe przepisy o czasie pracy maszynistów nie podniosą bezpieczeństwa w transporcie kolejowym
Nowe przepisy o czasie pracy maszynistów nie podniosą bezpieczeństwa w transporcie kolejowym

Pracodawca w kryzysie (PDF)49.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama