REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za głośna praca w biurze. Sprawdź co zrobic

Raport Leesman: praca w biurach a hałas
Raport Leesman: praca w biurach a hałas

REKLAMA

REKLAMA

Światowy raport Leesman jako jedną z głównych przyczyn dyskomfortu w pracy wskazuje hałas. W nowych biurach tylko 33% pracowników jest zadowolonych z poziomu dźwięków otoczenia, podczas gdy dla 74 % ten aspekt ma kluczowe znaczenie. Pomóc może akustyczna adaptacja przestrzeni.

Dzisiaj, wraz z powrotami do szkół i nową falą pandemii, problem hałasu w pracy staje się palący. Z racji na dużą liczbę telekonferencji, wiele z nich musi odbywać się na open space. To powoduje, że miejsca dostosowane pierwotnie do pracy w ciszy nie spełniają swojej roli. Efektem jest stres i problemy z koncentracją u pracowników.

REKLAMA

„Biura open space są często tak projektowane, jakby pracownicy mieli wykonywać tam tylko ciche zadania. Są zbyt mało wygłuszone – dominują twarde powierzchnie jak żelbet czy szkło. Hałas odbija się od sufitów i ścian, omija tapicerowane ścianki i rozchodzi się po całej przestrzeni open space. Chcąc zwiększyć elastyczność biura, w pierwszym rzędzie warto wziąć pod lupę właśnie te przestrzenie.” – mówi Magda Szubert, ekspert w zakresie komfortu akustycznego w biurze z firmy Ecophon.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Ciche miejsca poszukiwane

REKLAMA

Raport Leesman Index* „The Workplace Experience Revolution” został w całości poświęcony zbadaniu, jak nowe biura odpowiadają na potrzeby pracowników. Przeanalizowano 533 organizacje, od Azji, przez USA, po Europę, zatrudniające łącznie 84,2 tysiące osób.

Badacze zaobserwowali, że relacja między open space a układem gabinetowym w nowych biurach nie sprzyja indywidualnej potrzebie koncentracji wśród pracowników. Zaskoczeniem był fakt, że spośród nowych biur tylko 41% miejsc pracy odnotowało pozytywny wskaźnik efektywności - Leesman Lmi – na poziomie ponad 70 punktów. Kolejne 40% znalazło się w grupie aspirującej, do której kwalifikują się firmy dobrze wspierające pracę w skupieniu, ale nie stymulujące pracy zespołowej – Leesman Lmi 60-69,9.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wydawać by się mogło, że nowoczesne przestrzenie, które oferują różnorodne miejsca pracy, jak strefy spotkań i chill-out, kanapy, ciche pokoje czy budki telefoniczne, podniosą ogólną efektywność.” – komentuje Magda Szubert z Ecophon. „Takie stanowiska świetnie sprawdzają się dla osób mających bardzo zróżnicowane obowiązki, które w większości organizacji, wbrew pozorom, nie stanowią przewagi w firmie. Większość ludzi ma jednak ograniczony zakres zadań i potrzebuje po prostu cichych miejsc do pracy. Stąd brak radykalnej poprawy w produktywności firm po przeprowadzkach do nowoczesnych, modnych budynków.  Być może stąd też niechęć wielu osób do powrotu do biur w aktualnej sytuacji – w domu mogą się łatwiej skoncentrować.”

Hałas powoduje frustrację

REKLAMA

Badacze wskazali w raporcie 13 czynników (super drivers), które są kluczowe dla odczuwania komfortu w miejscu pracy. Spośród bodźców fizycznych dużo problemów sprawia hałas. Z poziomu dźwięku jest zadowolonych 33,4% pracowników nowych biur. Gorzej postrzegana jest tylko obecność ludzi przechodzących blisko stanowiska pracy (30,3%).

Na ocenę hałasu złożyła się m.in. analiza możliwości prowadzenia poufnych rozmów - osobistych i telefonicznych, kreatywnego myślenia oraz czytania. Problem stanowi też koncentracja uwagi. 61% pracowników jest zadowolonych z możliwości oferowanych w tym zakresie przez nowe biura. To mało w porównaniu z tym, że możliwość pracy w skupieniu jest bardzo ważna aż dla 92% pracowników.

„Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ ma dźwięk na życie i samopoczucie. U osób decydujących o wykończeniu wnętrz dopiero wizyta w wygłuszonym open space, na basenie czy w sali gimnastycznej stanowi przełom.” – mówi Magda Szubert z Ecophon. „Różnica 10dB w analizie akustycznej to sucha liczba, a w rzeczywistości przekłada się na podwojenie hałasu!”

Akustyka ma znaczenie

Adaptacja akustyczna nie musi oznaczać poważnej ingerencji w obecny kształt biura. Można to zrobić w użytkowanej już przestrzeni, na przykład poprzez montaż paneli wyciszających na ścianach czy suficie, dodanie przegród obitych wygłuszającymi materiałami lub poprzez zmianę układu stanowisk. Warto jednak wiedzieć, jak się do tego zabrać.

„Bazą jest analiza całkowitej chłonności akustycznej danego pomieszczenia. Drugi możliwy krok to zbadanie propagacji hałasu rozmów. Daje nam to informację, jak daleko będą sięgać odgłosy mowy pochodzące z danego punktu w biurze. Stosując odpowiednie materiały wykończeniowe możemy sprawić, że dźwięk pozostaje bliżej miejsca, w którym powstał. W biurze jesteśmy w stanie ograniczyć zasięg hałasu nawet o 70%.” - wyjaśnia Magda Szubert z Ecophon.

Elastyczny showroom

Jednym z wniosków z raportu Leesman jest zbyt mała elastyczność przestrzeni otwartych. „Chodzi o to, aby w biurze można było zarówno pracować, jak i spotykać się. Błędem jest przekonanie, że nowoczesne aranżacje mają służyć wyłącznie interakcjom. Pomiędzy burzliwymi dyskusjami ludzie potrzebują skupienia i koncentracji. Lepiej wyciszony open space i strefy spotkań sprawiają, że przestrzeń jest bardziej uniwersalna i  poprawia samopoczucie całego zespołu.” – mówi Magda Szubert z Ecophon.

Ciekawym przykładem wielozadaniowego podejścia do open space jest nowe warszawskie biuro Cushman & Wakefield w biurowcu The Warsaw HUB. Firma miała konkretne wymagania co do przestrzeni. „W poprzednim biurze mieliśmy słabo wyciszone miejsca przy biurkach. Rolę przegrody pełniła zwykła dykta pokryta materiałem. Do tego różne działy nie były od siebie odseparowane, co powodowało, że zespoły prowadzące więcej rozmów przeszkadzały tym pracującym w ciszy.” – mówi Mariola Bitner, Associate, Project&Development Services w Cushman & Wakefield.

 „Nasze nowe biuro postanowiliśmy urządzić jako jeden wielki showroom dla klientów. Zastosowaliśmy tu wiele rozwiązań, które można zobaczyć w Polsce po raz pierwszy. Osobiście zaskoczyła mnie mnogość rozwiązań akustycznych, szczególnie sufitowych, które dziś są dostępne na rynku.” – mówi Mariola Bitner z C&W.

Ideę tę odzwierciedlili projektanci biura C&W z pracowni Massive Design. „Naszym celem było pokazanie pełnego spektrum możliwości w zakresie akustyki. Nad klasycznymi stanowiskami mamy wyspy z sufitu o najlepszych wskaźnikach pochłaniania dźwięku. W rejonach stołów projektowych wspomagamy się za to elementami tapicerowanymi oraz specjalnie dobranymi lampami o właściwościach akustycznych.” – mówi Konrad Dowejko, Design Director, Massive Design. „W salach konferencyjnych postawiliśmy na najwyższy poziom funkcjonalności akustycznej, ale też dekoracyjność rozwiązań, stosując wyspy Solo czy różnokolorowe baffle. Całość została uzupełniona o różne typy mobilnych rozwiązań akustycznych, tak aby zagwarantować dużą elastyczność przestrzeni.” Rolę separatora akustycznego między głośnymi i cichymi działami pełnią na przykład miękko obite meble i rośliny.

Szczególnie ciepło zespół C&W wypowiada się o pokojach matki z dzieckiem, które cechują miękkie meble, wykładziny, tapety oraz materiały pochłaniające dźwięk. „Wyposażamy właśnie drugie takie pomieszczenie, z wygodną kanapą, do której planujemy dokupić koc oraz powiesić zasłony, bo okazało się, że pracownicy korzystają z tych pomieszczeń, aby się zdrzemnąć lub popracować w skupieniu, w warunkach podobnych do domowych. To dla nas ogromna satysfakcja.” – dodaje Mariola Bitner z C&W.

Wyzwaniem dla firmy była przeprowadzka, przypadająca na pierwszą fazę pandemii w Polsce. „Myślę, że zdaliśmy ten egzamin całkiem nieźle. Już wcześniej wprowadziliśmy hybrydowy system pracy, łącząc pracę z domu ze sporą liczbą telekonferencji i kameralnych spotkań w salach.” – mówi Mariola Bitner z C&W. Dziś do dyspozycji zespołu jest  bardzo dużo pokoi do niewielkich spotkań oraz budek do rozmów telefonicznych. „W nowej siedzibie zainwestowaliśmy w system AV z górnej półki i to był strzał w dziesiątkę.” - uzupełnia Mariola Bitner. „W biurach często zdarza się, że działanie zaawansowanych systemów audiowizualnych  bywa gorsze przez złą akustykę wnętrza. W tym przypadku jest inaczej. Zastosowane materiały sufitowe i ścienne w optymalnym stopniu ograniczyły pogłosowość wnętrza, tak by zapewnić komfort podczas wirtualnych i fizycznych spotkań. Parametry akustyczne były badane na etapie projektowania.”

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA