REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za głośna praca w biurze. Sprawdź co zrobic

Raport Leesman: praca w biurach a hałas
Raport Leesman: praca w biurach a hałas

REKLAMA

REKLAMA

Światowy raport Leesman jako jedną z głównych przyczyn dyskomfortu w pracy wskazuje hałas. W nowych biurach tylko 33% pracowników jest zadowolonych z poziomu dźwięków otoczenia, podczas gdy dla 74 % ten aspekt ma kluczowe znaczenie. Pomóc może akustyczna adaptacja przestrzeni.

Dzisiaj, wraz z powrotami do szkół i nową falą pandemii, problem hałasu w pracy staje się palący. Z racji na dużą liczbę telekonferencji, wiele z nich musi odbywać się na open space. To powoduje, że miejsca dostosowane pierwotnie do pracy w ciszy nie spełniają swojej roli. Efektem jest stres i problemy z koncentracją u pracowników.

REKLAMA

„Biura open space są często tak projektowane, jakby pracownicy mieli wykonywać tam tylko ciche zadania. Są zbyt mało wygłuszone – dominują twarde powierzchnie jak żelbet czy szkło. Hałas odbija się od sufitów i ścian, omija tapicerowane ścianki i rozchodzi się po całej przestrzeni open space. Chcąc zwiększyć elastyczność biura, w pierwszym rzędzie warto wziąć pod lupę właśnie te przestrzenie.” – mówi Magda Szubert, ekspert w zakresie komfortu akustycznego w biurze z firmy Ecophon.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Ciche miejsca poszukiwane

REKLAMA

Raport Leesman Index* „The Workplace Experience Revolution” został w całości poświęcony zbadaniu, jak nowe biura odpowiadają na potrzeby pracowników. Przeanalizowano 533 organizacje, od Azji, przez USA, po Europę, zatrudniające łącznie 84,2 tysiące osób.

Badacze zaobserwowali, że relacja między open space a układem gabinetowym w nowych biurach nie sprzyja indywidualnej potrzebie koncentracji wśród pracowników. Zaskoczeniem był fakt, że spośród nowych biur tylko 41% miejsc pracy odnotowało pozytywny wskaźnik efektywności - Leesman Lmi – na poziomie ponad 70 punktów. Kolejne 40% znalazło się w grupie aspirującej, do której kwalifikują się firmy dobrze wspierające pracę w skupieniu, ale nie stymulujące pracy zespołowej – Leesman Lmi 60-69,9.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wydawać by się mogło, że nowoczesne przestrzenie, które oferują różnorodne miejsca pracy, jak strefy spotkań i chill-out, kanapy, ciche pokoje czy budki telefoniczne, podniosą ogólną efektywność.” – komentuje Magda Szubert z Ecophon. „Takie stanowiska świetnie sprawdzają się dla osób mających bardzo zróżnicowane obowiązki, które w większości organizacji, wbrew pozorom, nie stanowią przewagi w firmie. Większość ludzi ma jednak ograniczony zakres zadań i potrzebuje po prostu cichych miejsc do pracy. Stąd brak radykalnej poprawy w produktywności firm po przeprowadzkach do nowoczesnych, modnych budynków.  Być może stąd też niechęć wielu osób do powrotu do biur w aktualnej sytuacji – w domu mogą się łatwiej skoncentrować.”

Hałas powoduje frustrację

REKLAMA

Badacze wskazali w raporcie 13 czynników (super drivers), które są kluczowe dla odczuwania komfortu w miejscu pracy. Spośród bodźców fizycznych dużo problemów sprawia hałas. Z poziomu dźwięku jest zadowolonych 33,4% pracowników nowych biur. Gorzej postrzegana jest tylko obecność ludzi przechodzących blisko stanowiska pracy (30,3%).

Na ocenę hałasu złożyła się m.in. analiza możliwości prowadzenia poufnych rozmów - osobistych i telefonicznych, kreatywnego myślenia oraz czytania. Problem stanowi też koncentracja uwagi. 61% pracowników jest zadowolonych z możliwości oferowanych w tym zakresie przez nowe biura. To mało w porównaniu z tym, że możliwość pracy w skupieniu jest bardzo ważna aż dla 92% pracowników.

„Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ ma dźwięk na życie i samopoczucie. U osób decydujących o wykończeniu wnętrz dopiero wizyta w wygłuszonym open space, na basenie czy w sali gimnastycznej stanowi przełom.” – mówi Magda Szubert z Ecophon. „Różnica 10dB w analizie akustycznej to sucha liczba, a w rzeczywistości przekłada się na podwojenie hałasu!”

Akustyka ma znaczenie

Adaptacja akustyczna nie musi oznaczać poważnej ingerencji w obecny kształt biura. Można to zrobić w użytkowanej już przestrzeni, na przykład poprzez montaż paneli wyciszających na ścianach czy suficie, dodanie przegród obitych wygłuszającymi materiałami lub poprzez zmianę układu stanowisk. Warto jednak wiedzieć, jak się do tego zabrać.

„Bazą jest analiza całkowitej chłonności akustycznej danego pomieszczenia. Drugi możliwy krok to zbadanie propagacji hałasu rozmów. Daje nam to informację, jak daleko będą sięgać odgłosy mowy pochodzące z danego punktu w biurze. Stosując odpowiednie materiały wykończeniowe możemy sprawić, że dźwięk pozostaje bliżej miejsca, w którym powstał. W biurze jesteśmy w stanie ograniczyć zasięg hałasu nawet o 70%.” - wyjaśnia Magda Szubert z Ecophon.

Elastyczny showroom

Jednym z wniosków z raportu Leesman jest zbyt mała elastyczność przestrzeni otwartych. „Chodzi o to, aby w biurze można było zarówno pracować, jak i spotykać się. Błędem jest przekonanie, że nowoczesne aranżacje mają służyć wyłącznie interakcjom. Pomiędzy burzliwymi dyskusjami ludzie potrzebują skupienia i koncentracji. Lepiej wyciszony open space i strefy spotkań sprawiają, że przestrzeń jest bardziej uniwersalna i  poprawia samopoczucie całego zespołu.” – mówi Magda Szubert z Ecophon.

Ciekawym przykładem wielozadaniowego podejścia do open space jest nowe warszawskie biuro Cushman & Wakefield w biurowcu The Warsaw HUB. Firma miała konkretne wymagania co do przestrzeni. „W poprzednim biurze mieliśmy słabo wyciszone miejsca przy biurkach. Rolę przegrody pełniła zwykła dykta pokryta materiałem. Do tego różne działy nie były od siebie odseparowane, co powodowało, że zespoły prowadzące więcej rozmów przeszkadzały tym pracującym w ciszy.” – mówi Mariola Bitner, Associate, Project&Development Services w Cushman & Wakefield.

 „Nasze nowe biuro postanowiliśmy urządzić jako jeden wielki showroom dla klientów. Zastosowaliśmy tu wiele rozwiązań, które można zobaczyć w Polsce po raz pierwszy. Osobiście zaskoczyła mnie mnogość rozwiązań akustycznych, szczególnie sufitowych, które dziś są dostępne na rynku.” – mówi Mariola Bitner z C&W.

Ideę tę odzwierciedlili projektanci biura C&W z pracowni Massive Design. „Naszym celem było pokazanie pełnego spektrum możliwości w zakresie akustyki. Nad klasycznymi stanowiskami mamy wyspy z sufitu o najlepszych wskaźnikach pochłaniania dźwięku. W rejonach stołów projektowych wspomagamy się za to elementami tapicerowanymi oraz specjalnie dobranymi lampami o właściwościach akustycznych.” – mówi Konrad Dowejko, Design Director, Massive Design. „W salach konferencyjnych postawiliśmy na najwyższy poziom funkcjonalności akustycznej, ale też dekoracyjność rozwiązań, stosując wyspy Solo czy różnokolorowe baffle. Całość została uzupełniona o różne typy mobilnych rozwiązań akustycznych, tak aby zagwarantować dużą elastyczność przestrzeni.” Rolę separatora akustycznego między głośnymi i cichymi działami pełnią na przykład miękko obite meble i rośliny.

Szczególnie ciepło zespół C&W wypowiada się o pokojach matki z dzieckiem, które cechują miękkie meble, wykładziny, tapety oraz materiały pochłaniające dźwięk. „Wyposażamy właśnie drugie takie pomieszczenie, z wygodną kanapą, do której planujemy dokupić koc oraz powiesić zasłony, bo okazało się, że pracownicy korzystają z tych pomieszczeń, aby się zdrzemnąć lub popracować w skupieniu, w warunkach podobnych do domowych. To dla nas ogromna satysfakcja.” – dodaje Mariola Bitner z C&W.

Wyzwaniem dla firmy była przeprowadzka, przypadająca na pierwszą fazę pandemii w Polsce. „Myślę, że zdaliśmy ten egzamin całkiem nieźle. Już wcześniej wprowadziliśmy hybrydowy system pracy, łącząc pracę z domu ze sporą liczbą telekonferencji i kameralnych spotkań w salach.” – mówi Mariola Bitner z C&W. Dziś do dyspozycji zespołu jest  bardzo dużo pokoi do niewielkich spotkań oraz budek do rozmów telefonicznych. „W nowej siedzibie zainwestowaliśmy w system AV z górnej półki i to był strzał w dziesiątkę.” - uzupełnia Mariola Bitner. „W biurach często zdarza się, że działanie zaawansowanych systemów audiowizualnych  bywa gorsze przez złą akustykę wnętrza. W tym przypadku jest inaczej. Zastosowane materiały sufitowe i ścienne w optymalnym stopniu ograniczyły pogłosowość wnętrza, tak by zapewnić komfort podczas wirtualnych i fizycznych spotkań. Parametry akustyczne były badane na etapie projektowania.”

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA