REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu

Spółka wynajmuje najemcy lokal użytkowy. W związku z przedterminowym rozwiązaniem umowy z najemcą spółka zatrzymała większość wpłaconej kaucji na poczet ostatniej raty czynszu i jako odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy. Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji wpłaconej przy zawieraniu umowy najmu.

Kiedy wystawiać faktury dokumentujące świadczenie usług najmu

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego.

Czy istnieje obowiązek podpisywania faktur VAT RR

Poza fakturami VAT RR wystawianymi przez nabywającego towary i usługi od rolnika ryczałtowego żadne inne faktury nie muszą być podpisywane ani przez nabywców, ani przez sprzedawców. Jedynie wystawiona faktura VAT RR powinna zawierać podpisy sprzedawcy i nabywcy. Brak podpisu rolnika ryczałtowego (lub innej osoby uprawnionej do otrzymania faktury) wyłącza możliwość uznania wystawionego dokumentu za fakturę VAT RR, a tym samym nie przysługuje na jej podstawie zryczałtowany zwrot podatku.

Jak korygować błędy na fakturze niewpływające na rozliczenie VAT

Nikogo nie trzeba przekonywać, że faktura jest dokumentem o dużym znaczeniu – zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy towarów czy usług. Faktura powinna zatem zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy. Nierzadko dochodzi jednak do błędów, pomyłek, przy czym nieprawidłowości mogą mieć różną skalę.

REKLAMA

Opóźnienie w zapłacie faktury - dodatkowa kara

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, przedsiębiorcy mogą żądać równowartości 40 euro za opóźnienie w płatności choćby o jeden dzień. Kara jest niezależna od odsetek za zwłokę i innych sankcji. Jednak w praktyce firmy niezwykle rzadko po nią sięgają. Jak zauważa dr Marcin Radwan-Röhrenschef, wierzyciele walczą w ten sposób tylko z istotnymi opóźnieniami w zapłacie, w incydentalnej wymianie towarowej, a także w relatywnie drobnym obrocie. Zwykle nie chcą narażać się na pogorszenie relacji biznesowych czy nawet posądzenie o nadużycie prawa w przypadku drobnych kwot.

Jak uchronić się przed dysponowaniem pustymi fakturami?

Uszczelnianie systemu podatkowego należy uznać za dobre posunięcie, jednakże może ono negatywnie wpłynąć na uczciwych przedsiębiorców, którzy wskutek niedochowania staranności mogą ponieść bardzo poważne konsekwencje. Najbardziej problematyczną może okazać się kwestia tzw. pustych faktur. W dalszej części artykułu postaram się wyjaśnić, czym są puste faktury oraz jakie podjąć działania aby uchronić się przed posiadaniem takich faktur.

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

40 euro kary za opóźnienie w zapłacie faktury

Za opóźnienie w płatności faktury choćby o 1 dzień możemy otrzymać 40 euro kary. Kara ta jest naliczana niezależnie od odsetek za zwłokę.

REKLAMA

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Wzór faktury elektronicznej w zamówieniach publicznych w 2017 r.

Wystawianie elektronicznych faktur w zamówieniach publicznych będzie obowiązkowe dla przedsiębiorcy od 2020 roku. Natomiast wzór e-faktury zostanie przedstawiony w maju 2017 r. Kogo jeszcze obejmie obowiązek elektronicznego fakturowania?

Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

Błędy w fakturowaniu zdarzają się każdemu. Trudno uchronić się przed nimi nawet bardzo doświadczonej osobie. Dlatego jeżeli taki błąd już wystąpi, ważne jest, aby sprawnie go wyeliminować, najlepiej w sposób niepowodujący żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych.

Jak wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty?

Otrzymałem zapłatę na podstawie faktury pro forma. Jak powinienem wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty? Co powinienem wpisać w miejscu, w którym na fakturze podaje się sposób zapłaty, skoro zapłatę już otrzymałem?

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

Zasady obliczania odsetek od opóźnionej zapłaty

Od 1 stycznia 2016 r. zmieniają się zasady naliczania odsetek zarówno w obrocie między przedsiębiorcami, jak i w obrocie nieprofesjonalnym. Wprowadzone zmiany oznaczają, że odsetki za opóźnienie w zapłacie należności będą wyższe. Podwyższenie wysokości odsetek ma zdyscyplinować dłużników. Zmiany zostały wprowadzone w przepisach ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy – Kodeks cywilny.

Rozliczenie najmu nieruchomości

Podatnicy, którzy decydują się na wynajmowanie nieruchomości od innych podmiotów, muszą w prawidłowy sposób rozliczyć ponoszone z tego tytułu koszty. Natomiast podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości, muszą osiągane z tego tytułu przychody właściwie udokumentować oraz rozliczyć z tego tytułu podatek dochodowy i VAT. Przedstawiamy zasady rozliczania podatku dochodowego oraz VAT przez najemców i podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości, z uwzględnieniem stanowiska organów podatkowych, najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz TSUE. Poszczególne przypadki zobrazowaliśmy również ewidencją w księgach rachunkowych.

Upadłość firm w lipcu 2015 r.

W lipcu br. zbankrutowało 69 firm, w czerwcu było ich 61. Główną przyczyną upadłości firm były niezapłacone faktury.

Jak prawidłowo wynająć mieszkanie we Włoszech?

Osoby wynajmujące mieszkania we Włoszech, jak również ich najemcy zobowiązani są opłacić podatek TASI. Obowiązek ten dotyczy także przypadku, gdy właściciel nieruchomości żyje w tym mieszkaniu. Jaka jest wysokość podatku?

Jak wypowiedzieć umowę najmu na czas oznaczony?

Najczęściej zawieraną umową w obrocie gospodarczym jest umowa najmu. Przedsiębiorcy zawierają zazwyczaj umowy na czas oznaczony liczony w latach. Warto, aby w umowie najmu określić warunki jej wypowiedzenia. Umowę może wypowiedzieć zarówno najemca, jak i wynajmujący. W jaki sposób wypowiedzieć umowę najmu?

Prawo do ulgi podatkowej przy zakupie dwóch mieszkań

Zakup dwóch mieszkań za środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości przyznają podatnikowi zwolnienie z konieczności opłacenia podatku – tak orzekł Warszawski Sąd Administracyjny. Prawodawca nie przedstawia bowiem żadnych ograniczeń w ilości nabywanych mieszkań oraz nie nakazuje natychmiastowego zasiedlenia lokalu.

Faktura za sprzedaż na zagranicznej aukcji internetowej

Sprzedaż wysyłkowa na terenie Unii Europejskiej związana z przeprowadzeniem aukcji internetowej musi być potwierdzona fakturą i wykazana w rozliczeniu z urzędem skarbowym. Jeżeli sprzedaż nie przekroczy ustalonego w kraju limitu, wysyłka będzie dalej traktowana jako sprzedaż na terytorium kraju.

Powierzchnia reklamowa strony internetowej podlega rozliczeniu z fiskusem

Osoby prowadzące strony internetowe dla zwiększenia zysku wynajmują firmom powierzchnie przeznaczone na reklamy. Muszą jednak pamiętać, że taki zabieg podlega rozliczeniu z fiskusem. Osoby fizyczne mogą rozliczać się w formie ryczałtu ze stawką 8,5 proc.

Jak korzystnie wynająć biuro?

Przedsiębiorca, który zamierza wynająć powierzchnię biurową powinien przede wszystkim ustalić zasady korzystania z biura, wysokość i termin płatności czynszu za najem. Może dodatkowo zastrzec sobie prawo do całodobowego korzystania z lokalu.

Czym jest limit faktoringowy?

Właściwie dobrany limit faktoringowy decyduje o tym, czy finansowanie przyniesie przedsiębiorcy maksymalne korzyści. W niniejszym tekście postaram się odpowiedzieć na pytania: czym jest limit faktoringowy i na jakich zasadach się go dobiera.

Wypowiedzenie bezterminowej umowy najmu

Umowę bezterminową można wypowiedzieć w każdym czasie, zachowując terminy umowne, ustawowe, zwyczajowe, a w razie braku takich terminów – niezwłocznie po złożeniu drugiej stronie wypowiedzenia. Jest to stosunek prawny ciągły, w przypadku którego zastrzeżenia o niemożliwości wcześniejszego rozwiązania są nieważne.

Rozliczenie faktury za leasing samochodu

Z uwagi na znaczące korzyści podatkowe związane z leasingiem, jest to obecnie jedna z najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców form nabycia środków trwałych. Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje leasingu – bardziej popularny leasing operacyjny oraz rzadziej wybierany leasing finansowy. Rodzaj leasingu warunkuje sposób rozliczenia faktury, otrzymanej od leasingodawcy.

Sprzedaż wierzytelności z niezapłaconych faktur

Pieniądze z nieopłaconych faktur można próbować odzyskać samodzielnie lub za pośrednictwem firmy windykacyjnej. Można również pozbyć się kłopotu szybciej, sprzedając wierzytelności. Czy sprzedaż wierzytelności to dobry pomysł?

Jaki adres na fakturze przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną?

Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi maja kłopot jaki adres powinien pojawić się na wystawianych przez nich fakturach. Modyfikacja przepisów o zawartości faktury miała na celu nie tylko zmianę niektórych zasad, ale też kosmetyczne poprawki, które miały poprawić zrozumienie przepisów oraz je doprecyzować. Czy rzeczywiście się to udało?

Nie faktura a czynność faktyczna determinuje obowiązek podatkowy

Od 1 stycznia 2014 roku to faktyczna czynność, czyli dostarczenie produktu lub wykonanie usługi, determinuje obowiązek podatkowy. Od nowego roku weszło w życie wiele zmian w przepisach podatkowych. Jedną z istotniejszych modyfikacji dokonano w obszarze wystawiania faktur. Na co w związku z tym powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy?

Wydatki na pustej fakturze nie będą kosztem

Przedsiębiorca, który otrzymał od dostawcy fakturę wskazującą na nieistniejącą transakcję, nie będzie mógł zaliczyć poniesionych wydatków w koszty. Bez znaczenia będzie fakt, czy przedsiębiorca wiedział o oszustwie – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 1006/12.

Przedsiębiorco, adres na fakturze wykaż taki, jak w VAT-R

Przedsiębiorcy, wystawiający faktury za usługi powinni wpisywać adres taki, jaki znajduje się w zgłoszeniu VAT-R. Oznacza to, że powinni wpisywać w dokumentach księgowych odpowiedni adres – zamieszkania bądź siedziby firmy.

Gospodarowanie kredytem handlowym w firmie cz. I.

Czym jest kredyt handlowy? Każdy, kto kupuje lub sprzedaje towary/usługi, może być takim pytaniem zaskoczony, uznając je za trywialne. Wiadomo przecież, że w związku z tym pojęciem: "dzisiaj dostarczam/wydaję towar, a za jakiś czas (wcześniej ustalony) otrzymuję zapłatę". To prawda. To istota pojęcia "kredyt handlowy", często określany tez mianem "kredytu kupieckiego". Ale jeśli nie zgłębimy nieco tego pojęcia, jeśli nie będziemy dobrze czuli, co to tak naprawdę oznacza, to może to być przyczyną naszych kłopotów z wyegzekwowaniem należnych nam kwot.

Podstawa zwolnienia nie zawsze na fakturze podatnika zwolnionego z VAT

Nowelizacje przepisów podatkowych przyniosły wiele zmian wraz z początkiem 2014 r. Jedną z najistotniejszych jest ta dotycząca dokumentowania przychodów przez podatników zwolnionych z podatku od towarów i usług – od 1 stycznia 2014 r. powinni oni wykorzystywać w tym celu faktury zamiast rachunków. Faktura podatnika zwolnionego od faktury czynnego podatnika VAT różnić się powinna m.in. zamieszczeniem na niej informacji o podstawie zwolnienia. Nie każdy jednak wie, że od tej – wydawałoby się, fundamentalnej zasady – istnieją pewne wyjątki.

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzi zapisy dokładnie określające, jakie elementy faktura zawierać musi, co może, a czego nie powinna. Wiedza ta jest niezwykle istotna, ponieważ dokument, na którym zabraknie obligatoryjnych danych, nie będzie uznawany za fakturę. Jakie obowiązkowe elementy muszą znaleźć się na fakturze w 2014 roku?

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Wraz z początkiem 2014 roku obowiązywać zaczną znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany dotyczyć będą podstawowych kwestii, jak moment powstania obowiązku podatkowego czy terminy wystawiania faktur. Dlatego też już teraz warto zapoznać się z regulacjami, które wejdą w życie za kilka tygodni i szczególnie dokładnie przyjrzeć się kilku z nich.

E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?

Dla wielu przedsiębiorców, samo słowo VAT przyprawia o zawrót głowy i zwiększa ciśnienie. Niestety w naszym kraju od wielu lat to konieczność. Z punktu widzenia Skarbu Państwa, ten znienawidzony przez wielu VAT jest jednym z najskuteczniejszych źródeł dochodów. Niestety od podatku VAT nie uciekniemy, ale z pewnością możemy usprawnić cała procedurę i co najważniejsze, zmniejszyć związane z nią koszty.

Firmy spóźniają się z zapłatą faktur

Polskie firmy otrzymują rocznie około 15 tys. faktur, które potwierdzają zakup. Jednak obowiązujące metody pracy powodują, że duża ilość faktur nie zostaje zapłacona na czas.

Kto powinien skorygować datę sprzedaży na fakturze VAT

Dostaliśmy fakturę ze złą datą sprzedaży. Dostawca chce wystawić fakturę korygującą zmieniającą jedynie złą datę sprzedaży. Czy fakturą korygującą dostawca może skorygować jedynie wartości liczbowe, czy też dopuszczalne jest, by w tej formie zmienić np. datę sprzedaży, zły NIP itp.? Czy obowiązuje zasada - kto pierwszy zauważy błąd (dostawca czy odbiorca), ten wystawia fakturę bądź notę korygującą?

Faktura-NT (testowa)

Faktura NT to program do fakturowania wraz z obsługą magazynu i płatności oraz rejestrami VAT.

Faktur2 ( testowa)

Prosty i intuicyjny program do fakturowania. Posiada przyjazny użytkownikowi interfejs umożliwiający błyskawiczne wystawianie dokumentów.

Proste Faktury (testowa)

Niezwykle prosty program do fakturowania. Interfejs programu jest bardzo przejrzysty, a sposób nawigacji intuicyjny, dzięki czemu praca z nim nie powinna sprawiać kłopotu nawet osobom nieobeznanym z obsługą komputera.

Invoicer (bezpłatna)

Bezpłatny program został przygotowany z myślą o tych klientach, którzy szukają rozwiązania pozwalającego na wystawianie faktur VAT i tak zaprojektowany, by w przyszłości umożliwić bezproblemową współpracę z pozostałymi programami firmy MADAR.

FIT Faktura (bezpłatna)

Darmowy, lecz rozbudowany i w pełni funkcjonalny program do fakturowania z obsługą drukarki fiskalnej.

Faqt (testowa)

Faqt to program przeznaczony dla środowiska systemów firmy Apple. Służy do wystawiania faktur VAT, rachunków, paragonów oraz dokumentów KP i KW, prowadzenia kartotek towarów i usług oraz kontrahentów.

Faktury Express (testowa)

Prosty w obsłudze ale rozbudowany program do fakturowania. Faktury Express umożliwiają wystawianie wszystkich niezbędnych dokumentów sprzedaży, z możliwością definiowania ich wyglądu i w różnych walutach.

Fakturka (bezpłatny)

Prosty w obsłudze, niezbyt skomplikowany, ale darmowy  program do fakturowania. Dobra oferta dla wszystkich, którzy prowadzą drobną działalność handlową w internecie i cenią sobie przede wszystkim brak opłat i prostotę.

Asystent Faktura (testowa)

Asystent Faktura to niezbędny w każdej firmie, przyjazny i szybki program przeznaczony do wystawiania faktur.

Najnowsze zmiany w kodeksie cywilnym

Od początku 2009 roku weszła w życie kolejna nowelizacja kodeksu cywilnego. Na jej mocy dodano jeden nowy paragraf do kodeksu. Dotyczy on wynajmowania lokali przez przedsiębiorców.

REKLAMA