REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie wynająć biuro?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza wynająć powierzchnię biurową powinien przede wszystkim ustalić zasady korzystania z biura, wysokość i termin płatności czynszu za najem. Może dodatkowo zastrzec sobie prawo do całodobowego korzystania z lokalu.

Zawierając umowę najmu lokalu należy przede wszystkim dookreślić jej strony. Stronami są zatem wynajmujący i najemca. Ważne jest, aby w umowie znalazły się podstawowe dane dotyczące stron, czyli ich adresy siedziby, informacje o wpisie do rejestrów przedsiębiorców, numery NIP i REGON oraz w przypadku reprezentacji strony przez pełnomocnika – dane dotyczące osoby reprezentującej.

REKLAMA

REKLAMA

W zamian za oddanie lokalu w użytkowanie, najemca zobowiązuje się do płacenia czynszu w określonych w umowie terminach. Korzystne jest zawieranie umów na okres powyżej jednego roku, gdyż wtedy umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej. Stanowi to rodzaj zabezpieczenia dla najemcy, któremu w razie niezachowania formy pisemnej przysługuje prawo najmu na czas nieoznaczony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niezbędne elementy umowy

Poza oznaczeniem stron umowy niezbędne jest określenie wielkości wynajmowanej powierzchni, a w tym również powierzchni wspólnej, np. pomieszczeń sanitarnych. Przedsiębiorca może również zastrzec w umowie prawo do całodobowego korzystania z lokalu przez jego pracowników. Do umowy powinien być również załączony protokół zdawczo – odbiorczy, stanowiący opis przedmiotów wyposażenia biura, które znajdowały się w nim przy zawieraniu umowy.

REKLAMA

Najważniejszym elementem umowy jest jednak oznaczenie czasu jej trwania. Zgodnie z art. 659 i nast. kodeksu cywilnego umowa najmu może być zawarta na czas oznaczony bądź nieoznaczony. Ustawodawca nie wskazał jednak ram czasowych obejmujących najem lokalu. Jedynym zastrzeżeniem jest fakt, że umowa najmu przewidziana na okres dłuższy niż rok powinna zostać sporządzona w formie pisemnej. W przypadku umowy na okres powyżej lat dziesięciu, wraz z jego upływem najem będzie poczytywać się za zawarty na czas nieoznaczony.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę najmu?

Wysokość i termin płatności czynszu

Zgodnie z art. 669 k.c. najemca zobowiązany jest opłacać czynsz w umówionym terminie, który strony mogą określić w umowie. Jeżeli jednak termin nie został określony w umowie, wówczas powinien być opłacany z góry. Należy pamiętać, że wynajmujący może w umowie zastrzec, iż w braku płatności w terminie bądź opóźnienia doliczy ustawowe odsetki za każdy dzień zwłoki najemcy.

Jeżeli najem trwa nie dłużej niż miesiąc to najemca powinien opłacić czynsz za cały czas trwania najmu. W przypadku umowy najmu zawartej na dłużej niż miesiąc bądź na czas nieoznaczony, wówczas opłaty należy dokonać do dziesiątego dnia miesiąca.

Czynsz ustalony będzie stały przez okres 12 miesięcy. Po upływie tego okresu wysokość czynszu będzie ustalana na każde kolejne 12 miesięcy z uwzględnieniem wskaźnika cen towarów i usług. We wskazanej opłacie często nie będą mieścić się opłaty eksploatacyjne. Będą one wystawiane na rachunek wynajmującego.

Dodatkowe klauzule

Aby przedsiębiorca nie był narażony na komplikacje i nieporozumienia związane z umową najmu, warto zawrzeć w niej klauzulę, że wszelkie zmiany powinny być dokonywane pod rygorem nieważności na piśmie. Warto również przeanalizować sytuację, jaka będzie mogła mieć miejsce po zakończeniu trwania umowy. W szczególności, jeżeli najemca poczynił dodatkowe nakłady, które spowodowały zwiększenie wartości nieruchomości. Warto zaznaczyć, że w braku odmiennej umowy najemca mógł zatrzymać poczynione ulepszenia bądź żądać zapłaty odpowiedniej sumy odpowiadającej ich wartości.

Zobacz również: Wypowiedzenie umowy najmu na czas oznaczony

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA