REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie wynająć biuro?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza wynająć powierzchnię biurową powinien przede wszystkim ustalić zasady korzystania z biura, wysokość i termin płatności czynszu za najem. Może dodatkowo zastrzec sobie prawo do całodobowego korzystania z lokalu.

Zawierając umowę najmu lokalu należy przede wszystkim dookreślić jej strony. Stronami są zatem wynajmujący i najemca. Ważne jest, aby w umowie znalazły się podstawowe dane dotyczące stron, czyli ich adresy siedziby, informacje o wpisie do rejestrów przedsiębiorców, numery NIP i REGON oraz w przypadku reprezentacji strony przez pełnomocnika – dane dotyczące osoby reprezentującej.

REKLAMA

W zamian za oddanie lokalu w użytkowanie, najemca zobowiązuje się do płacenia czynszu w określonych w umowie terminach. Korzystne jest zawieranie umów na okres powyżej jednego roku, gdyż wtedy umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej. Stanowi to rodzaj zabezpieczenia dla najemcy, któremu w razie niezachowania formy pisemnej przysługuje prawo najmu na czas nieoznaczony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niezbędne elementy umowy

REKLAMA

Poza oznaczeniem stron umowy niezbędne jest określenie wielkości wynajmowanej powierzchni, a w tym również powierzchni wspólnej, np. pomieszczeń sanitarnych. Przedsiębiorca może również zastrzec w umowie prawo do całodobowego korzystania z lokalu przez jego pracowników. Do umowy powinien być również załączony protokół zdawczo – odbiorczy, stanowiący opis przedmiotów wyposażenia biura, które znajdowały się w nim przy zawieraniu umowy.

Najważniejszym elementem umowy jest jednak oznaczenie czasu jej trwania. Zgodnie z art. 659 i nast. kodeksu cywilnego umowa najmu może być zawarta na czas oznaczony bądź nieoznaczony. Ustawodawca nie wskazał jednak ram czasowych obejmujących najem lokalu. Jedynym zastrzeżeniem jest fakt, że umowa najmu przewidziana na okres dłuższy niż rok powinna zostać sporządzona w formie pisemnej. W przypadku umowy na okres powyżej lat dziesięciu, wraz z jego upływem najem będzie poczytywać się za zawarty na czas nieoznaczony.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę najmu?

Wysokość i termin płatności czynszu

Zgodnie z art. 669 k.c. najemca zobowiązany jest opłacać czynsz w umówionym terminie, który strony mogą określić w umowie. Jeżeli jednak termin nie został określony w umowie, wówczas powinien być opłacany z góry. Należy pamiętać, że wynajmujący może w umowie zastrzec, iż w braku płatności w terminie bądź opóźnienia doliczy ustawowe odsetki za każdy dzień zwłoki najemcy.

REKLAMA

Jeżeli najem trwa nie dłużej niż miesiąc to najemca powinien opłacić czynsz za cały czas trwania najmu. W przypadku umowy najmu zawartej na dłużej niż miesiąc bądź na czas nieoznaczony, wówczas opłaty należy dokonać do dziesiątego dnia miesiąca.

Czynsz ustalony będzie stały przez okres 12 miesięcy. Po upływie tego okresu wysokość czynszu będzie ustalana na każde kolejne 12 miesięcy z uwzględnieniem wskaźnika cen towarów i usług. We wskazanej opłacie często nie będą mieścić się opłaty eksploatacyjne. Będą one wystawiane na rachunek wynajmującego.

Dodatkowe klauzule

Aby przedsiębiorca nie był narażony na komplikacje i nieporozumienia związane z umową najmu, warto zawrzeć w niej klauzulę, że wszelkie zmiany powinny być dokonywane pod rygorem nieważności na piśmie. Warto również przeanalizować sytuację, jaka będzie mogła mieć miejsce po zakończeniu trwania umowy. W szczególności, jeżeli najemca poczynił dodatkowe nakłady, które spowodowały zwiększenie wartości nieruchomości. Warto zaznaczyć, że w braku odmiennej umowy najemca mógł zatrzymać poczynione ulepszenia bądź żądać zapłaty odpowiedniej sumy odpowiadającej ich wartości.

Zobacz również: Wypowiedzenie umowy najmu na czas oznaczony

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA