REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie wynająć biuro?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza wynająć powierzchnię biurową powinien przede wszystkim ustalić zasady korzystania z biura, wysokość i termin płatności czynszu za najem. Może dodatkowo zastrzec sobie prawo do całodobowego korzystania z lokalu.

Zawierając umowę najmu lokalu należy przede wszystkim dookreślić jej strony. Stronami są zatem wynajmujący i najemca. Ważne jest, aby w umowie znalazły się podstawowe dane dotyczące stron, czyli ich adresy siedziby, informacje o wpisie do rejestrów przedsiębiorców, numery NIP i REGON oraz w przypadku reprezentacji strony przez pełnomocnika – dane dotyczące osoby reprezentującej.

REKLAMA

W zamian za oddanie lokalu w użytkowanie, najemca zobowiązuje się do płacenia czynszu w określonych w umowie terminach. Korzystne jest zawieranie umów na okres powyżej jednego roku, gdyż wtedy umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej. Stanowi to rodzaj zabezpieczenia dla najemcy, któremu w razie niezachowania formy pisemnej przysługuje prawo najmu na czas nieoznaczony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niezbędne elementy umowy

REKLAMA

Poza oznaczeniem stron umowy niezbędne jest określenie wielkości wynajmowanej powierzchni, a w tym również powierzchni wspólnej, np. pomieszczeń sanitarnych. Przedsiębiorca może również zastrzec w umowie prawo do całodobowego korzystania z lokalu przez jego pracowników. Do umowy powinien być również załączony protokół zdawczo – odbiorczy, stanowiący opis przedmiotów wyposażenia biura, które znajdowały się w nim przy zawieraniu umowy.

Najważniejszym elementem umowy jest jednak oznaczenie czasu jej trwania. Zgodnie z art. 659 i nast. kodeksu cywilnego umowa najmu może być zawarta na czas oznaczony bądź nieoznaczony. Ustawodawca nie wskazał jednak ram czasowych obejmujących najem lokalu. Jedynym zastrzeżeniem jest fakt, że umowa najmu przewidziana na okres dłuższy niż rok powinna zostać sporządzona w formie pisemnej. W przypadku umowy na okres powyżej lat dziesięciu, wraz z jego upływem najem będzie poczytywać się za zawarty na czas nieoznaczony.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę najmu?

Wysokość i termin płatności czynszu

Zgodnie z art. 669 k.c. najemca zobowiązany jest opłacać czynsz w umówionym terminie, który strony mogą określić w umowie. Jeżeli jednak termin nie został określony w umowie, wówczas powinien być opłacany z góry. Należy pamiętać, że wynajmujący może w umowie zastrzec, iż w braku płatności w terminie bądź opóźnienia doliczy ustawowe odsetki za każdy dzień zwłoki najemcy.

REKLAMA

Jeżeli najem trwa nie dłużej niż miesiąc to najemca powinien opłacić czynsz za cały czas trwania najmu. W przypadku umowy najmu zawartej na dłużej niż miesiąc bądź na czas nieoznaczony, wówczas opłaty należy dokonać do dziesiątego dnia miesiąca.

Czynsz ustalony będzie stały przez okres 12 miesięcy. Po upływie tego okresu wysokość czynszu będzie ustalana na każde kolejne 12 miesięcy z uwzględnieniem wskaźnika cen towarów i usług. We wskazanej opłacie często nie będą mieścić się opłaty eksploatacyjne. Będą one wystawiane na rachunek wynajmującego.

Dodatkowe klauzule

Aby przedsiębiorca nie był narażony na komplikacje i nieporozumienia związane z umową najmu, warto zawrzeć w niej klauzulę, że wszelkie zmiany powinny być dokonywane pod rygorem nieważności na piśmie. Warto również przeanalizować sytuację, jaka będzie mogła mieć miejsce po zakończeniu trwania umowy. W szczególności, jeżeli najemca poczynił dodatkowe nakłady, które spowodowały zwiększenie wartości nieruchomości. Warto zaznaczyć, że w braku odmiennej umowy najemca mógł zatrzymać poczynione ulepszenia bądź żądać zapłaty odpowiedniej sumy odpowiadającej ich wartości.

Zobacz również: Wypowiedzenie umowy najmu na czas oznaczony

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA