REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie wynająć biuro?

Monika Pązik
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Jak korzystnie wynająć biuro? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza wynająć powierzchnię biurową powinien przede wszystkim ustalić zasady korzystania z biura, wysokość i termin płatności czynszu za najem. Może dodatkowo zastrzec sobie prawo do całodobowego korzystania z lokalu.

Zawierając umowę najmu lokalu należy przede wszystkim dookreślić jej strony. Stronami są zatem wynajmujący i najemca. Ważne jest, aby w umowie znalazły się podstawowe dane dotyczące stron, czyli ich adresy siedziby, informacje o wpisie do rejestrów przedsiębiorców, numery NIP i REGON oraz w przypadku reprezentacji strony przez pełnomocnika – dane dotyczące osoby reprezentującej.

REKLAMA

REKLAMA

W zamian za oddanie lokalu w użytkowanie, najemca zobowiązuje się do płacenia czynszu w określonych w umowie terminach. Korzystne jest zawieranie umów na okres powyżej jednego roku, gdyż wtedy umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej. Stanowi to rodzaj zabezpieczenia dla najemcy, któremu w razie niezachowania formy pisemnej przysługuje prawo najmu na czas nieoznaczony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niezbędne elementy umowy

Poza oznaczeniem stron umowy niezbędne jest określenie wielkości wynajmowanej powierzchni, a w tym również powierzchni wspólnej, np. pomieszczeń sanitarnych. Przedsiębiorca może również zastrzec w umowie prawo do całodobowego korzystania z lokalu przez jego pracowników. Do umowy powinien być również załączony protokół zdawczo – odbiorczy, stanowiący opis przedmiotów wyposażenia biura, które znajdowały się w nim przy zawieraniu umowy.

REKLAMA

Najważniejszym elementem umowy jest jednak oznaczenie czasu jej trwania. Zgodnie z art. 659 i nast. kodeksu cywilnego umowa najmu może być zawarta na czas oznaczony bądź nieoznaczony. Ustawodawca nie wskazał jednak ram czasowych obejmujących najem lokalu. Jedynym zastrzeżeniem jest fakt, że umowa najmu przewidziana na okres dłuższy niż rok powinna zostać sporządzona w formie pisemnej. W przypadku umowy na okres powyżej lat dziesięciu, wraz z jego upływem najem będzie poczytywać się za zawarty na czas nieoznaczony.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wypowiedzieć umowę najmu?

Wysokość i termin płatności czynszu

Zgodnie z art. 669 k.c. najemca zobowiązany jest opłacać czynsz w umówionym terminie, który strony mogą określić w umowie. Jeżeli jednak termin nie został określony w umowie, wówczas powinien być opłacany z góry. Należy pamiętać, że wynajmujący może w umowie zastrzec, iż w braku płatności w terminie bądź opóźnienia doliczy ustawowe odsetki za każdy dzień zwłoki najemcy.

Jeżeli najem trwa nie dłużej niż miesiąc to najemca powinien opłacić czynsz za cały czas trwania najmu. W przypadku umowy najmu zawartej na dłużej niż miesiąc bądź na czas nieoznaczony, wówczas opłaty należy dokonać do dziesiątego dnia miesiąca.

Czynsz ustalony będzie stały przez okres 12 miesięcy. Po upływie tego okresu wysokość czynszu będzie ustalana na każde kolejne 12 miesięcy z uwzględnieniem wskaźnika cen towarów i usług. We wskazanej opłacie często nie będą mieścić się opłaty eksploatacyjne. Będą one wystawiane na rachunek wynajmującego.

Dodatkowe klauzule

Aby przedsiębiorca nie był narażony na komplikacje i nieporozumienia związane z umową najmu, warto zawrzeć w niej klauzulę, że wszelkie zmiany powinny być dokonywane pod rygorem nieważności na piśmie. Warto również przeanalizować sytuację, jaka będzie mogła mieć miejsce po zakończeniu trwania umowy. W szczególności, jeżeli najemca poczynił dodatkowe nakłady, które spowodowały zwiększenie wartości nieruchomości. Warto zaznaczyć, że w braku odmiennej umowy najemca mógł zatrzymać poczynione ulepszenia bądź żądać zapłaty odpowiedniej sumy odpowiadającej ich wartości.

Zobacz również: Wypowiedzenie umowy najmu na czas oznaczony

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA