REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wynająć mieszkanie we Włoszech?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Nasz Świat
Portal dla Polaków we Włoszech
Jak prawidłowo wynająć mieszkanie we Włoszech? / fot. Fotolia
Jak prawidłowo wynająć mieszkanie we Włoszech? / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby wynajmujące mieszkania we Włoszech, jak również ich najemcy zobowiązani są opłacić podatek TASI. Obowiązek ten dotyczy także przypadku, gdy właściciel nieruchomości żyje w tym mieszkaniu. Jaka jest wysokość podatku?

Mieszkam w apartamencie, który wynajmuję od kilku lat. Właściciel mieszkania poinformował mnie wczoraj, że muszę płacić część nowego podatku płaconego przez wszystkich właścicieli nieruchomości i najemców TASI, którego wpływy przeznaczane będą na opłacenie usług komunalnych. Czy to prawda?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1, pkt. 684 ustawy o Stabilności 2014, TASI opłacana jest zarówno przez właściciela mieszkania, jak i najemcę w przypadku, gdy umowa o wynajem została podpisana na minimum 6 miesięcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Lokator ma obowiązek opłacenia podatku TASI także w przypadku, gdy właściciel nieruchomości żyje w tym samym mieszkaniu (w przypadku, gdy wynajmuje jeden pokój). Obowiązek płacenia części TASI należy także do osób, które zamieszkują nieruchomość na zasadzie np. bezpłatnego użytkowania (comodato d'uso gratuito).

REKLAMA

Wysokość części podatku, którą musi opłacić lokator uzależniona jest od gminy, w której znajduje się nieruchomość i waha się od 10 do 30% całkowitej należności. Natomiast właściciel płaci różnicę, czyli od 70 do 80%. Aby dowiedzieć się, ile procent całości podatku musi opłacić lokator, należy dowiedzieć się czy gmina ustaliła wysokość podatku TASI. Jeżeli ww. stawki nie zostały uchwalone, lokator w roku bieżącym będzie musiał zapłacić 10% wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zakup mieszkania czy najem?

Należy pamiętać, że ani najemca, ani właściciel nie są odpowiedzialni za brak opłaty podatku jednej ze stron (jeżeli najemca nie opłaci swojej części podatku, właściciel nie ponosi w związku z tym żadnych odpowiedzialności). Sprawa wygląda inaczej jeżeli nieruchomość należy do więcej niż jednego właściciela lub w mieszkaniu żyje więcej niż jeden lokator. W tym przypadku wszyscy są odpowiedzialni za opłacenie TASI (art. 1, pkt. 671 ustawy o Stabilności 2014).

Płatności można dokonać na formularzu F24 lub druczku dostępnym w Urzędach Pocztowych. Jeżeli chodzi o wysokość podatku, można zlecić jej obliczenie w CAF lub skorzystać z kalkulatora online dostępnego na stronie internetowej Gminy, w której znajduje się nieruchomość. Najbliższy termin zapłaty upływa 16 października (pierwszej raty lub całości). Kolejny termin upływa 16 grudnia (drugiej raty lub całości).

Zobacz: Jak korzystnie wynająć biuro?

Autor: D.ssa Maria Elena Arguello
Tłum. Anna Malczewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA