REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmniejszyć podatek pod koniec roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zmniejszyć podatek pod koniec roku? / Fot. Fotolia
Jak zmniejszyć podatek pod koniec roku? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku to czas rozliczeń dla przedsiębiorców. Niektóre firmy mogą już teraz oszacować wysokość należnego podatku. Mogą również postarać się o zmniejszenie podatku za 2014 r. poprzez zakup środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3 500 zł.

Przedsiębiorcy powoli przygotowują się do zamknięcia roku. Część z nich już  tej chwili jest w stanie oszacować, ile podatku będą musieli oddać fiskusowi, więc zastanawiają się, co można zrobić, aby obniżyć daninę. Jak co roku więc Tax Care rozpoczyna akcję TAX TIME. Będziemy podpowiadać przedsiębiorcom, jak w ostatnich dniach 2014 roku można zainwestować, aby zredukować podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup środka trwałego

Taką szybką inwestycją jest zakup środka trwałego o wartości nieprzekraczającej 3 500 tys. zł. Jak wynika bowiem z przepisów podatkowych, taki zakup można odliczyć jednorazowo i na dodatek już w miesiącu oddania takiego środka trwałego do używania (ewentualnie w miesiącu kolejnym).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co można uznać za środek trwały? Wszystko, co będzie służyć przedsiębiorcy przez dłużej niż rok. Kupować więc można komputery i inne urządzenia, wyposażenie biura itd.

REKLAMA

Wysokość odliczenia od takiego zakupu uzależniona jest od tego, czy przedsiębiorca płaci VAT czy też nie. W pierwszym przypadku odpisuje sobie całą wartość zakupionego towaru, w drugim zaś – cenę pomniejszoną o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym rozwiązaniem jest zakup rzeczy, której czas życia w firmie jest krótszy niż rok. W takim przypadku można dokonać zakupu za kwotę większa niż 3 500 zł. Tyle, że jeśli ten zakupiony towar przetrwa dłużej, a więc ponad rok, przedsiębiorca będzie musiał skorygować swoje zeznanie za 2014 r., dokonać amortyzacji oraz zapłacić podatek z odsetkami od kwoty, będącej różnicą między ceną zakupu a sumą wynikającą z amortyzacji.

Zobacz również: Sprzedaż środków trwałych a procedura VAT marża

Mali przedsiębiorcy odpiszą jednorazowo nawet 211 000 zł

Rozwiązanie, obejmujące szybki zakup środka trwałego za nie więcej niż 3 500 zł, jest dostępne dla wszystkich przedsiębiorców. Ale początkujący oraz ci, którzy zaliczani są do kategorii małych podatników (czyli firmy, których przychody w roku poprzednim nie przekroczyły kwoty 1 200 000 euro, co w przypadku roku 2014 daje kwotę 5 068 000 zł), mogą dodatkowo dokonać inwestycji na większą skalę.

Ustawodawca dał takim przedsiębiorcom możliwość jednorazowego odliczania inwestycji o wartości nieprzekraczającej 50 000 euro, czyli 211 000 zł (dla roku 2014). W tym przypadku chodzi o inwestycje dokonywane w ciągu całego roku, obejmujące zarówno środki trwałe jak i wartości niematerialne i prawne, zaś kwota 211 000 zł to górny limit. Oznacza to, że jeśli ktoś dokonał w roku bieżącym inwestycji o wartości równej lub mniejszej niż ta kwota, może ich wartość odpisać w całości. Jeśli jednak inwestycje były większe, to przy wydatkach przekraczających tę kwotę trzeba będzie stosować już standardowe zasady odliczeń, czyli uzależnione od przyjętych stawek amortyzacji.

Warto pamiętać, że odliczeń w ramach limitu 50 000 euro (211 000 zł) można dokonać najwcześniej w miesiącu, w którym zakupione rzeczy czy wartości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Odpis na zakup samochodu dla firmy

Jednorazowy odpis wydatków na inwestycje o wartości do 211 000 zł wydaje się idealny, aby skorzystać zeń przy zakupie samochodu dla firmy. Niestety, ustawodawca zakazał odliczania wydatków na samochód w tym trybie. Zgodnie z przepisami, odliczenie można wykorzystać jedynie przy zakupie rzeczy zaliczanych do grupy 3–8 Klasyfikacji Śródków Trwałych (np. specjalistyczne maszyny i urządzenia oraz auta ciężarowe) – ale z wyłączeniem samochodów osobowych.

Wydatki na zakup tych ostatnich można bowiem odliczać tylko przy użyciu odpisów amortyzacyjnych, przy czym pierwszego można dokonać dopiero w następnym miesiącu po wpisaniu auta do ewidencji środków trwałych w firmie. To oznacza, że grudniowa inwestycja w samochód zacznie się podatkowo „zwracać” dopiero od stycznia.

Oczywiście, zostaje jeszcze możliwość odpisania VAT zapłaconego przy zakupie samochodu. Obecnie istnieje możliwość odzyskania 50% podatku. Do niedawna kwota odpisu była ograniczona kwotowo, lecz teraz nie ma już takiej „czapy”.

Zobacz: Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej

Autor: Marek Siudaj

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA