REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus wypełni PIT za 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
rozliczanie PIT za 2014 rok
rozliczanie PIT za 2014 rok

REKLAMA

REKLAMA

Od marca przyszłego roku podatnicy przy rozliczaniu PIT będą mogli skorzystać z wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych. Dla osób fizycznych to rozwiązanie może być pomocne przy wypełnianiu deklaracji, jednak dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników wiąże się z koniecznością przesyłania dokumentów do urzędów skarbowych drogą elektroniczną. Ci zaś, którzy będą mogli zostać przy papierze, będą mieli mniej czasu na przygotowanie dokumentów.

O tym, że wkrótce podatnicy będą mogli przy rozliczeniach podatkowych korzystać ze wstępnie wypełnionych przez fiskusa formularzy, resort finansów informuje od kilku miesięcy. Teraz już wiadomo, od kiedy ta usługa będzie gotowa.

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus wypełni PIT za 2014 r.

Jak wynika z informacji na stronie Ministerstwa Finansów, podatnicy otrzymają do dyspozycji wstępnie wypełnione PIT-y już w marcu 2015 roku. To oznacza, że będzie można z nich skorzystać już przy rozliczeniach podatku za rok 2014.

Zgodnie z planami resortu, tak wypełniony PIT będzie się nadawał do wysłania. To oznacza, że podatnicy, którzy nie korzystają z żadnych ulg i nie mają możliwości wpisania odliczeń do zeznania, będą mogli po prostu zaaprobować formularz i tym samym zakończyć cały proces rozliczeń.

Nieco inaczej będzie w przypadku osób, które korzystają z ulg. One bowiem będą musiały dokonać zmian w formularzu i wpisać tam wszystkie ulgi i odliczenia, z jakich korzystają. I dopiero wtedy ich deklaracje będą gotowe do wysłania.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikacja drogą elektroniczną dla przedsiębiorców

Jednak aby osoby fizyczne mogły skorzystać z tych ułatwień, resort finansów wprowadził zmiany w zasadach komunikowania się firm z fiskusem. Od stycznia 2015 r. mają one obowiązek przesyłania droga elektroniczną – i z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego - formularzy PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz IFT-3, a także rocznego obliczenie podatku PIT-40, zeznania CIT-8 oraz informacji IFT-2. To oznacza, że dokumenty o tych numerach, mimo że odnoszące się do dochodów uzyskanych w roku 2014, przedsiębiorcy będą musieli przesyłać drogą elektroniczną.

Ministerstwo Finansów uważa, że przejście na drogę elektroniczną będzie stanowić ułatwienie dla firm i pozwoli im na oszczędności. Większość przedsiębiorców i tak bowiem wypełnia wszystkie te deklaracje w programach komputerowych, a następnie dopiero je drukuje. Jednak dla części małych firm kłopotem może być uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Będą musiały go kupić, aby bez problemu wypełnić obowiązki wobec fiskusa.

Nowe zasady składania wybranych PIT i CIT od marca 2015 r.

Dane autoryzujące na razie nieprzydatne

Nowe przepisy, które wprowadziły obowiązek wysyłania wymienionych wyżej formularzy drogą elektroniczną, nieco inaczej traktują najmniejsze przedsiębiorstwa oraz instytucje. Te podmioty, które zatrudniają nie więcej niż 5 osób, nadal mogą wysyłać dokumenty do fiskusa w wersji papierowej. Tylko, że będą miały na to mniej czasu niż dotychczas, jako że formularze PIT 8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 będą musiały trafić do urzędu skarbowego do końca stycznia (ci, którzy będą przesyłać dokumenty drogą elektroniczną, będą mieli na to 2 miesiące). Za to termin przesłania ich podatnikowi nie ulega zmianie, nadal trzeba będzie to zrobić do końca lutego.

Mali przedsiębiorcy, którzy chcieliby przesyłać potrzebne dane fiskusowi drogą elektroniczną a nie posiadają podpisu elektronicznego, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Nowe przepisy wprawdzie umożliwiają przesyłanie do urzędu skarbowego formularzy, podpisanych danymi autoryzującymi, ale najwyraźniej na razie nie ma takich możliwości technicznych. Jak informuje resort finansów, tak podpisane dokumenty będzie można przesyłać w późniejszym terminie.

Przywileje podatkowe w specjalnych strefach ekonomicznych

Biura rachunkowe także elektronicznie

Innym sposobem pozbycia się problemu z przesyłaniem papierowych formularzy do urzędu skarbowego jest skorzystanie przez małego przedsiębiorcę z usług biur rachunkowych. One, jak wynika z przepisów, będą miały również obowiązek komunikowania się z fiskusem drogą elektroniczną.

PIT-6/PIT-6L – do kiedy należy złożyć?

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA