REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej

Arkadiusz Dudkiewicz
Doradca podatkowy, agent celny, prawnik
Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej
Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na to czy jest to osoba fizyczna, osoba prawna czy też jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej może – w zależności od podejmowanych decyzji biznesowych – albo zoptymalizować swoje rozliczenia podatkowe, albo wprost przeciwnie. Na tym właśnie gruncie niezwykle aktualnym, w każdym czasie, tematem jest kwestia związana z użytkowaniem samochodu w prowadzonej działalności.

„Na czasie” są pytania o to jaką umowę na użytkowanie auta podpisać i na jakich zasadach. Czy kupić samochód, czy może go wynająć, czy też użytkować samochód prywatny w działalności gospodarczej? Niniejszy artykuł będzie próbą odpowiedzi na pytanie o konsekwencje podatkowoprawne jednej z form użytkowania samochodu w działalności gospodarczej, tj. zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Aby w pewni korzystać z dobrodziejstw dysponowania autem jak właściciel w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy najpierw to auto kupić. Dla podatku dochodowego nie ma znaczenia od kogo nabędziemy samochód (w sensie jego statusu podatkowoprawnego).

Redakcja poleca: Samochód w firmie – PDF

Zobacz: Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Może to być zatem albo osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (wtedy należy pamiętać o podatku od czynności cywilnoprawnych), może to być podatnik VAT czynny (wtedy dostaniemy fakturę VAT z naliczonym podatkiem od towarów i usług), może to być wreszcie podatnik VAT zwolniony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy poradnik: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Dla podatku dochodowego mają znaczenie tylko takie okoliczności, które pozwolą – lub nie – na zaliczenie nabytego samochodu do kategorii środków trwałych prowadzonej przez nas działalności gospodarczej.

Środek trwały (w tym także i samochód) to pojęcie głównie z zakresu ustaw o podatkach dochodowych (od osób fizycznych i od osób prawnych). Potocznie rzecz biorąc pojęcie to dotyczy pewnej grupy rzeczowych składników majątku trwałego danego przedsiębiorcy, które mają określone cechy, tj.:

  • stanowią albo własność, albo współwłasność podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • ich przewidywany okres używania wynosi więcej niż rok,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z jego działalnością gospodarczą, lub
  • są oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu.

Środek trwały to rzeczowy składnik majątku trwałego firmy. Cechą charakterystyczną środków trwałych jest sposób rozliczania wydatków poniesionych na ich zakup w ciężar kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: Używanie samochodu prywatnego w celu prowadzenia działalności gospodarczej

REKLAMA

Uznanie danego auta za środek trwały prowadzonej przez nas działalności, oprócz ewidentnych korzyści, takich jak zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym wydatków na paliwo, naprawy, płyny eksploatacyjne, przeglądy itp. wydatków to także uporczywe formalności związane z możliwością zaliczenia wydatku na nabycie (leasing, najem, dzierżawę) tego samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Aby była możliwość takiego zaliczenia, to wartość początkowa tego samochodu (jako środka trwałego) albo nie może przekraczać 3.500,00 PLN w dniu przyjęcia auta do używania i wtedy mamy możliwość zaliczenia całej kwoty nabycia tego auta do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli jednak samochód „kosztował” więcej niż powyższa kwota, to aby taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów należy ująć go w ewidencji środków trwałych prowadzonej w danej firmie i – stosując odpowiednią metodę – obliczyć tzw. odpis amortyzacyjny.

Dopiero bowiem taki odpis stanowi koszt uzyskania przychodów prowadzonej przez nas działalności. Jeśli jednak samochód będzie używany w firmie krócej niż rok, to pomimo, iż jego wartość początkowa przewyższa 3.500,00 PLN - można cały wydatek na jego zakup zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy: Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Warto tylko zastanowić się czy będzie nam się to opłacało. Zwracam uwagę na treść art. 22e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub na art. 16e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Przy droższych autach osobowych warto pamiętać, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000,00 EUR (przeliczamy tę wartość na PLN według kursu sprzedaży NBP z dnia przekazania auta do używania). Należy tu także pamiętać o tym, że kosztem podatkowym nie będą składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000,00 EUR przeliczona na PLN według kursu sprzedaży NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia tego auta.

Godna uwagi jest także regulacja ustaw o podatkach dochodowych, zgodnie z którą podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy (wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła u nich - w poprzednim roku podatkowym – równowartości kwoty 1.200.000,00 EUR), mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków - do wysokości nieprzekraczającej w danym roku 50.000,00 EUR łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Zasada ta nie ma jednak niestety zastosowania do samochodów osobowych.

 Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA