REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Dudkiewicz
Doradca podatkowy, agent celny, prawnik
Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej
Samochód jako środek trwały w działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą, bez względu na to czy jest to osoba fizyczna, osoba prawna czy też jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej może – w zależności od podejmowanych decyzji biznesowych – albo zoptymalizować swoje rozliczenia podatkowe, albo wprost przeciwnie. Na tym właśnie gruncie niezwykle aktualnym, w każdym czasie, tematem jest kwestia związana z użytkowaniem samochodu w prowadzonej działalności.

„Na czasie” są pytania o to jaką umowę na użytkowanie auta podpisać i na jakich zasadach. Czy kupić samochód, czy może go wynająć, czy też użytkować samochód prywatny w działalności gospodarczej? Niniejszy artykuł będzie próbą odpowiedzi na pytanie o konsekwencje podatkowoprawne jednej z form użytkowania samochodu w działalności gospodarczej, tj. zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Aby w pewni korzystać z dobrodziejstw dysponowania autem jak właściciel w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą należy najpierw to auto kupić. Dla podatku dochodowego nie ma znaczenia od kogo nabędziemy samochód (w sensie jego statusu podatkowoprawnego).

Redakcja poleca: Samochód w firmie – PDF

Zobacz: Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Może to być zatem albo osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (wtedy należy pamiętać o podatku od czynności cywilnoprawnych), może to być podatnik VAT czynny (wtedy dostaniemy fakturę VAT z naliczonym podatkiem od towarów i usług), może to być wreszcie podatnik VAT zwolniony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy poradnik: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Dla podatku dochodowego mają znaczenie tylko takie okoliczności, które pozwolą – lub nie – na zaliczenie nabytego samochodu do kategorii środków trwałych prowadzonej przez nas działalności gospodarczej.

Środek trwały (w tym także i samochód) to pojęcie głównie z zakresu ustaw o podatkach dochodowych (od osób fizycznych i od osób prawnych). Potocznie rzecz biorąc pojęcie to dotyczy pewnej grupy rzeczowych składników majątku trwałego danego przedsiębiorcy, które mają określone cechy, tj.:

  • stanowią albo własność, albo współwłasność podatnika,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • ich przewidywany okres używania wynosi więcej niż rok,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z jego działalnością gospodarczą, lub
  • są oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu.

Środek trwały to rzeczowy składnik majątku trwałego firmy. Cechą charakterystyczną środków trwałych jest sposób rozliczania wydatków poniesionych na ich zakup w ciężar kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: Używanie samochodu prywatnego w celu prowadzenia działalności gospodarczej

REKLAMA

Uznanie danego auta za środek trwały prowadzonej przez nas działalności, oprócz ewidentnych korzyści, takich jak zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym wydatków na paliwo, naprawy, płyny eksploatacyjne, przeglądy itp. wydatków to także uporczywe formalności związane z możliwością zaliczenia wydatku na nabycie (leasing, najem, dzierżawę) tego samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Aby była możliwość takiego zaliczenia, to wartość początkowa tego samochodu (jako środka trwałego) albo nie może przekraczać 3.500,00 PLN w dniu przyjęcia auta do używania i wtedy mamy możliwość zaliczenia całej kwoty nabycia tego auta do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli jednak samochód „kosztował” więcej niż powyższa kwota, to aby taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów należy ująć go w ewidencji środków trwałych prowadzonej w danej firmie i – stosując odpowiednią metodę – obliczyć tzw. odpis amortyzacyjny.

Dopiero bowiem taki odpis stanowi koszt uzyskania przychodów prowadzonej przez nas działalności. Jeśli jednak samochód będzie używany w firmie krócej niż rok, to pomimo, iż jego wartość początkowa przewyższa 3.500,00 PLN - można cały wydatek na jego zakup zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy: Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Warto tylko zastanowić się czy będzie nam się to opłacało. Zwracam uwagę na treść art. 22e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub na art. 16e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Przy droższych autach osobowych warto pamiętać, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000,00 EUR (przeliczamy tę wartość na PLN według kursu sprzedaży NBP z dnia przekazania auta do używania). Należy tu także pamiętać o tym, że kosztem podatkowym nie będą składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000,00 EUR przeliczona na PLN według kursu sprzedaży NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia tego auta.

Godna uwagi jest także regulacja ustaw o podatkach dochodowych, zgodnie z którą podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy (wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła u nich - w poprzednim roku podatkowym – równowartości kwoty 1.200.000,00 EUR), mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków - do wysokości nieprzekraczającej w danym roku 50.000,00 EUR łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Zasada ta nie ma jednak niestety zastosowania do samochodów osobowych.

 Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA