REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kradzież samochodu firmowego – konsekwencje podatkowe

Mikołaj Przywara
Doradca podatkowy
Kradzież samochodu firmowego – konsekwencje podatkowe
Kradzież samochodu firmowego – konsekwencje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież samochodu firmowego zaliczanego do środków trwałych podatnika oprócz dotkliwych konsekwencji praktycznych ma również określone skutki podatkowe. W szczególności rozważyć należy, w jaki sposób podatnik winien potraktować niezamortyzowaną na dzień kradzieży wartość samochodu?

Zakładając, że kradzież samochodu spowodowała nieodwracalną jego utratę podatnik może zaliczyć niezamortyzowaną wartość samochodu do kosztów uzyskania przychodów, warunkiem jest jednak, że wcześniej wykupił dobrowolne ubezpieczenie auto casco.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe wynika wprost z art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (i analogicznie art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie z ww. przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Wykupienie ubezpieczenia auto casco, poza korzyścią płynącą z możliwości uzyskania odszkodowania, decydować będzie również o skutkach podatkowych kradzieży. Jak wspomniano, zasada powyższa znajdzie zastosowanie w przypadku, gdy utrata samochodu jest definitywna. W jaki sposób to stwierdzić nie jest natomiast rzeczą oczywistą. Istnieje bowiem przecież szansa, że samochód się odnajdzie. 

Polecamy: Wymień samochód firmowy

REKLAMA

W praktyce niezbędnym warunkiem minimalnym jest posiadanie policyjnego protokołu zgłoszenia popełniania przestępstwa. Na ogół organy podatkowe zaakceptują taki protokół jako dostateczną przesłankę do spisania niezamortyzowanej wartości samochodu do kosztów podatkowych. Niemniej zaznaczyć należy, że jedynym pewnym sposobem udokumentowania definitywnej utraty samochodu jest postanowienie umarzające postępowanie karne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopiero wówczas bowiem można z dostatecznym prawdopodobieństwem stwierdzić, że samochodu się już nie odzyska. Nie jest natomiast niezbędne wykreślenie pojazdu z ewidencji pojazdów, czynność ta ma bowiem wyłącznie charakter techniczno-administracyjny.

Kolejną wątpliwość budzi to, do kiedy podatnik może amortyzować kradziony samochód? Zgodnie z przepisami podatkowymi, co do zasady, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

W przypadku zatem kradzieży samochodu, która nastąpiła w połowie lutego podatnik, który stwierdził jego niedobór powinien zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych od samochodu począwszy od marca. Jednocześnie, jeśli w odpowiedni sposób udokumentuje, że nastąpiła definitywna utrata samochodu i posiada wykupione ubezpieczenie auto casco, niezamortyzowaną wartość samochodu podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym podkreślić, że uzyskanie odszkodowania nie jest warunkiem niezbędnym do zaliczenia niezamortyzowanej wartości samochodu do kosztów uzyskania przychodów. Uzyskanie odszkodowania będzie natomiast, powodowało u podatnika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu (co do zasady, w dacie jego faktycznego uzyskania, tj. przeważnie w dacie wpływu na konto firmowe).

Polecamy: Rozliczenie sprzedaży samochodu poleasingowego

Należy zauważyć, że przepisy podatkowe nie regulują sytuacji, gdy utracony samochód (którego niezamortyzowaną wartość zaliczono do kosztów uzyskania przychodów) jednak się odnajduje. W takim wypadku rozważyć należy, po jakiej wartości z powrotem wprowadzić go do ewidencji środków trwałych? Zdaniem autorów jedynym logicznym rozwiązaniem byłoby ponowne przyjęcie samochodu do używania i wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych wg jego wartości na dzień spisania środka trwałego.

Jednocześnie w tej samej wartości podatnik winien wykazać przychód w związku z odzyskaniem samochodu. Innym rozwiązaniem byłaby korekta dotychczasowych rozliczeń, jednak wydaje się, że w sytuacji, gdy istniały dostateczne przesłanki przemawiające za uznaniem, że utrata ma charakter definitywny, brak jest podstaw do dokonywania korekty rozliczeń wstecz. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA