REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wymień samochód firmowy
Wymień samochód firmowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej opłaca się wymieniać samochody firmowe po upływie trzech, czterech lat od ich zakupu.

Sprzedaż samochodów po okresie użytkowania jest bardzo istotnym elementem polityki firmy. Właściwe decyzje w tym zakresie przekładają się nie tylko na oszczędności z tytułu użytkowania samochodu, ale i na relacje firmy z jej pracownikami. Błędy narażają zaś na niepotrzebne koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Okres użytkowania

Moment, w którym firma powinna się zdecydować na wymianę samochodu, zależy od wielu czynników, m.in. marki, klasy auta, jego przeznaczenia oraz typu silnika. Najczęściej rekomenduje się trzy- i czteroletnie okresy użytkowania, bez względu na przebieg. Auta w tym wieku utrzymują jeszcze dość stabilną wartość i stosunkowo łatwo znaleźć na nie nabywcę. Po tym okresie znacznie wzrasta średni koszt przejazdu 1 km, bowiem rosną ceny serwisu i bieżącej eksploatacji.

- Z naszych doświadczeń wynika, że ok. 80 proc. samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu wieku trzech, czterech lat. Biorąc pod uwagę przebieg, samochody z silnikiem benzynowym najkorzystniej jest wymieniać przy przebiegu 120-150 tys. km, a diesle po 150-200 tys. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut specjalnych, np. bankowozów. W związku z ich wąskim przeznaczeniem pozostają one w swoich flotach dłużej i nie stosuje się stałych zasad przy ich wymianach - mówi Tomasz Matujewicz, kierownik działu rozwoju LeasePlan Fleet Management.

Zdaniem specjalistów przygotowanie klienta do zakończenia okresu użytkowania floty powinno zaczynać się już w dniu wydania pojazdu. Dotyczy to zarówno osoby odpowiedzialnej za flotę pojazdów po stronie klienta, jak też użytkownika pojazdu.

REKLAMA

- Podyktowane jest to koniecznością przestrzegania zasad użytkowania samochodu już od pierwszego dnia, ponieważ to, w jaki sposób pojazd będzie eksploatowany, ma wpływ na jego stan w dniu zakończenia kontraktu. Dzięki temu klient od początku współpracy posiada ogólną wiedzę na temat zakończenia kontraktu, a rozmowa o szczegółach zaczyna się kilka miesięcy przed planowaną datą wymiany. W tym czasie przypomina mu się o nadchodzącym terminie zwrotu pojazdu, konieczności zwrotu dokumentów oraz wyposażenia, zgłoszeniu i naprawie szkód komunikacyjnych, wykonaniu badania technicznego oraz ustala datę zwrotu pojazdu. Pomaga to ograniczyć liczbę popełnianych błędów i w konsekwencji kosztów z tym związanych - tłumaczy Grzegorz Fijałkowski, kierownik działu obsługi klienta DaimlerChrysler Fleet Management.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Składki ZUS 2012

Wymiana floty to duże wydarzenie w życiu firmy. Trzeba je więc planować odpowiednio wcześniej. Najlepiej działania te rozpocząć nawet na 12 miesięcy przed planowaną wymianą floty.

- To pozwoli nam uniknąć błędu, który mógłby skutkować wysokimi kosztami na koniec cyklu użytkowania pojazdów. Jeśli np. przyjmiemy, że średni miesięczny koszt użytkowania pojazdu we flocie wynosi ok. 1990 zł netto wraz z paliwem, kosztami fiskalnymi, serwisem, kosztami dodatkowymi i ubezpieczeniem, to ok. 200 zł z tej kwoty mogłoby być zaoszczędzone poprzez zastosowanie metody planowania wydatków i optymalizacji kosztów - mówi Tomasz Piekarski, dyrektor operacyjny Business Lease Poland.

Formalności przy wymianie

Rozpatrując kwestie zwrotu samochodu po okresie użytkowania, należy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach, nierozerwalnie związanych z zakończeniem kontraktu. Najistotniejszym aspektem jest czas. Należy pamiętać, aby odpowiednio wcześnie (najpóźniej trzy miesiące przed końcem umowy) zweryfikować datę końca kontraktu oraz warunki zwrotu pojazdu, jakie zostały zapisane w umowie.

- Umożliwi to przystąpienie do negocjacji dotyczących modyfikacji warunków umowy, tak aby dostosować je do aktualnego stanu. Optymalną sytuacją jest wybranie i zamówienie nowego samochodu tak, aby zdanie dotychczas użytkowanego auta pokryło się z odbiorem nowego. Pozwala to przeprowadzić całą operację znacznie sprawniej i uniknąć ewentualnych komplikacji związanych z możliwymi opóźnieniami - wyjaśnia Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny w ALD Automotive Polska.

Równie ważną kwestią jest aktualny przebieg samochodu oraz jego stan mechaniczny, blacharsko-lakierniczy oraz kosmetyczny. W przypadku wynajmu długoterminowego w kontraktach zapisany jest limit kilometrów, po przekroczeniu którego firma użytkująca jest zazwyczaj obciążana większą kwotą.

- Stan samochodu powinien odzwierciedlać jego wiek i przebieg. Oznacza to, iż wszelkie uszkodzenia niezwiązane z normalną, codzienną eksploatacją samochodu zostaną usunięte na koszt firmy użytkującej. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, czy samochód nie posiada szkód komunikacyjnych, które trzeba zgłosić firmie ubezpieczeniowej - dodaje Andrzej Sobczak.

Nie można zapomnieć o dobrej organizacji miejsca i czasu zwrotu pojazdu. Samochody pracujące dla firm poruszają się po drogach całego kraju i wśród dużej rzeszy kierowców. Należy przygotować ich zebranie i zwrot tak, aby był on jak najmniej czasochłonny, ale również aby nie powodował ewentualnych dodatkowych kosztów transportu.

Szacowanie wartości

Jednym z najważniejszych elementów jest określenie wartości rezydualnej, czyli przewidywanej wartości samochodu po zakończeniu okresu leasingowania. Determinuje ona wysokość stawki leasingowej i zabezpiecza interes doradcy flotowego po zakończeniu okresu leasingowania. Trudność oszacowania wartości rezydualnej wynika z faktu, że należy ją założyć na trzy, cztery lata wcześniej, już na początku umowy leasingu operacyjnego.

Najważniejsze czynniki, jakie należy brać pod uwagę przy jej wyliczaniu, to wiek i przebieg samochodu po zakończeniu okresu leasingowania, pozycja danego modelu na rynku oraz ogólna analiza rynku i jego tendencji. Auta niemieckie i japońskie wolniej tracą na wartości - ich cena po okresie leasingu jest więc większa. Warto również wspomnieć o dodatkowym wyposażeniu. W przypadku samochodów flotowych, szczególnie w klasach wyższych, wyposażenie dodatkowe auta nie ma większego wpływu na jego wartość rezydualną. Można więc założyć większą utratę wartości samochodów z dodatkowym wyposażeniem w stosunku do opcji standardowej.

PRZEKAZANIE POJAZDU KIEROWCY

Z przekazania pojazdu zawsze warto sporządzić odpowiedni pisemny protokół, z którego będzie jasno wynikało, jaki pojazd jest przekazywany kierowcy, w jakim stanie technicznym się znajduje, w jakim stanie są opony, ile paliwa znajduje się w baku, ile kilometrów wskazuje licznik itp. Ważne jest też, aby dokładnie określić, jakie dokumenty są przekazywane kierowcy. W samych umowach zawieranych z osobami kierującymi pojazdami w firmie warto szczegółowo opisać, jakie dokładnie obowiązki ciążą na kierowcy. Warto więc wskazać, kto jest odpowiedzialny za terminowe wykonywanie badań technicznych, kto ma pamiętać o wykupieniu winiety, przedłużeniu ubezpieczenia AC itd.

Polecamy: Jak nie zapłacić podatku kupując samochód firmowy?

CO POWINNO DECYDOWAĆ O WYBORZE

Osobami odpowiedzialnymi za dobór i negocjacje w równej mierze powinni być specjaliści od zakupów, menedżerowie flot, jak i ekonomiści. Należy stosować następujące kryteria:

• stosunek ceny do jakości

• koszty i jakości obsługi

• usterkowość

• dobór optymalnych opcji samochodu i parametrów silnika

• utrzymanie najwyższej wartości rezydualnej

• optymalna forma finansowania (wynajem, leasing finansowy czy kredyt)

O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ

Najczęściej popełniane błędy na koniec okresu użytkowania pojazdów i przy wymianie samochodów na nowe:

• nieważny dowód rejestracyjny z powodu niewykonania badania technicznego

• brak książki serwisowej, instrukcji obsługi

• decyzja w ostatniej chwili - brak czasu na negocjacje

• wycofanie samochodów zbyt wcześnie lub za późno

• brak zabezpieczenia ryzyk technicznych

• brak zabezpieczenia ryzyka wartości rezydualnej

• brak analizy oferty ubezpieczeniowej

80 proc. samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu wieku 3-4 lat.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA