Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?
REKLAMA
REKLAMA
Rejestracja samochodu przez Internet to nowe rozwiązanie stanowiące realizację wytycznych Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Nowe przepisy określają podstawy formalnoprawne dla uruchomienia procesu obsługi rejestracji/wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną.
REKLAMA
Gdzie szukać informacji?
Zgodnie z rozporządzeniem, organem dokonującym rejestracji (organem rejestrującym) pojazdu są starostwa powiatowe. Starostwa na swoich stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej udostępnią skrzynki podawcze, za pośrednictwem których będzie można złożyć wymagane wnioski i dokumenty. Na stronach BIP starostw powiatowych mają znaleźć się również m.in.:
- akceptowane wzory wniosków do wypełnienia,
- informacje o procedurze ich składania,
- wymogi co do formatu i struktury dokumentów,
- informacje o podstawach prawnych i wymaganych przepisami opłatach (wraz z numerem kont, na który należy ich dokonywać), a także
- informator o najczęściej zadawanych pytaniach do organu rejestrującego wraz z udzielonymi odpowiedziami.
Przeczytaj również: Do kiedy firma odliczy VAT od samochodu z kratką
Jak złożyć wniosek?
Aby zarejestrować (zarejestrować czasowo lub wyrejestrować) pojazd drogą elektroniczną, trzeba będzie wypełnić wniosek udostępniony na stronach BIP starostwa powiatowego i przekazać go za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.
Wniosek powinien być opatrzony
- podpisem (podanie w postaci elektronicznej: imienia i nazwiska lub nazwy właściciela pojazdu oraz jego adresu zamieszkania/siedziby) uwierzytelnionym zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.) albo
- bezpiecznym podpisem elektronicznym.
REKLAMA
Do tak przygotowanego i podpisanego wniosku właściciel samochodu dołącza wymagane przepisami zeskanowane dokumenty (np.: dowód własności pojazdu, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd był zarejestrowany) i elektroniczne potwierdzenie przelewu wymaganych opłat (albo zeskanowany dowód ich wpłaty). Ustawodawca dopuszcza także załączanie zdjęć tablic rejestracyjnych wykonanych drogą cyfrową.
W przypadku wypełnienia wniosku niezgodnie ze wzorem i wymaganiami lub niezałączenia wymaganych dokumentów i opłat, właściciel pojazdu będzie poinformowany drogą elektroniczną o konieczności ich uzupełnienia.
Warto dodać, iż dowód własności pojazdu w postaci faktury od komisu lub dealera też może być dokumentem elektronicznym, jeśli jest zgodny z przepisami rozporządzenia Ministerstwa Finansów o fakturze elektronicznej. Podległe samorządom wydziały komunikacji obowiązane są respektować e-faktury, jako dowód własności pojazdu w procedurze jego rejestracji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.