REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zarejestrować pojazd drogą elektroniczną?

Rejestracja auta drogą elektroniczną
Rejestracja auta drogą elektroniczną

REKLAMA

REKLAMA

Od Nowego Roku możemy zarejestrować pojazd także przez Internet. Jest to możliwe dzięki nowelizacji rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2009 r., nr 74, poz. 634). 1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy dotyczące zasad rejestracji pojazdu drogą elektroniczną.

Rejestracja samochodu przez Internet to nowe rozwiązanie stanowiące realizację wytycznych Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010. Nowe przepisy określają podstawy formalnoprawne dla uruchomienia procesu obsługi rejestracji/wyrejestrowania pojazdu drogą elektroniczną.

REKLAMA

Gdzie szukać informacji?

Zgodnie z rozporządzeniem, organem dokonującym rejestracji (organem rejestrującym) pojazdu są starostwa powiatowe. Starostwa na swoich stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej udostępnią skrzynki podawcze, za pośrednictwem których będzie można złożyć wymagane wnioski i dokumenty. Na stronach BIP starostw powiatowych mają znaleźć się również m.in.:

  • akceptowane wzory wniosków do wypełnienia,
  • informacje o procedurze ich składania, 
  • wymogi co do formatu i struktury dokumentów,
  • informacje o podstawach prawnych i wymaganych przepisami opłatach (wraz z numerem kont, na który należy ich dokonywać), a także
  • informator o najczęściej zadawanych pytaniach do organu rejestrującego wraz z udzielonymi odpowiedziami.

Przeczytaj również: Do kiedy firma odliczy VAT od samochodu z kratką

Jak złożyć wniosek?

Aby zarejestrować (zarejestrować czasowo lub wyrejestrować) pojazd drogą elektroniczną, trzeba będzie wypełnić wniosek udostępniony na stronach BIP starostwa powiatowego i przekazać go za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej.

Wniosek powinien być opatrzony

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podpisem (podanie w postaci elektronicznej: imienia i nazwiska lub nazwy właściciela pojazdu oraz jego adresu zamieszkania/siedziby) uwierzytelnionym zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.) albo 
  • bezpiecznym podpisem elektronicznym.

REKLAMA

Do tak przygotowanego i podpisanego wniosku właściciel samochodu dołącza wymagane przepisami zeskanowane dokumenty (np.: dowód własności pojazdu, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, dowód rejestracyjny, jeśli pojazd był zarejestrowany) i elektroniczne potwierdzenie przelewu wymaganych opłat (albo zeskanowany dowód ich wpłaty). Ustawodawca dopuszcza także załączanie zdjęć tablic rejestracyjnych wykonanych drogą cyfrową.

W przypadku wypełnienia wniosku niezgodnie ze wzorem i wymaganiami lub niezałączenia wymaganych dokumentów i opłat, właściciel pojazdu będzie poinformowany drogą elektroniczną o konieczności ich uzupełnienia.

Warto dodać, iż dowód własności pojazdu w postaci faktury od komisu lub dealera też może być dokumentem elektronicznym, jeśli jest zgodny z przepisami rozporządzenia Ministerstwa Finansów o fakturze elektronicznej. Podległe samorządom wydziały komunikacji obowiązane są respektować e-faktury, jako dowód własności pojazdu w procedurze jego rejestracji.

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA