REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie najmu nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie najmu nieruchomości. /fot. Fotolia
Rozliczenie najmu nieruchomości. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy decydują się na wynajmowanie nieruchomości od innych podmiotów, muszą w prawidłowy sposób rozliczyć ponoszone z tego tytułu koszty. Natomiast podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości, muszą osiągane z tego tytułu przychody właściwie udokumentować oraz rozliczyć z tego tytułu podatek dochodowy i VAT. Przedstawiamy zasady rozliczania podatku dochodowego oraz VAT przez najemców i podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie najmu nieruchomości, z uwzględnieniem stanowiska organów podatkowych, najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz TSUE. Poszczególne przypadki zobrazowaliśmy również ewidencją w księgach rachunkowych.

Podatnicy podatku dochodowego, którzy uzyskują przychody z tytułu wynajmu nieruchomości, powinni zakwalifikować je do określonego źródła przychodów. W tym zakresie mają oni do wyboru dwie możliwości. Przychody uzyskane z wynajmu nieruchomości mogą zaliczyć:

REKLAMA

● albo do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza – ta możliwość dotyczy zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych,

REKLAMA

● albo – w przypadku gdy wynajmowany składnik majątku nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą – do źródła, jakim jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze (tzw. prywatny najem) – ta możliwość dotyczy tylko osób fizycznych.

O ile więc osoby prawne rozliczają przychód uzyskany z tytułu wynajmu nieruchomości wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o tyle osoby fizyczne mogą rozliczyć podatek dochodowy od uzyskanego przychodu z wynajmu nieruchomości albo w ramach działalności gospodarczej, albo w ramach tzw. prywatnego najmu. O warunkach, jakie trzeba spełnić, aby zakwalifikować przychody z najmu do działalności gospodarczej albo do najmu prywatnego, piszemy w dalszej części dodatku.

Zobacz serwis: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik, który osiąga dochody (przychody) z prywatnego najmu nieruchomości, może opłacać z tego tytułu podatek dochodowy:

● na zasadach ogólnych według skali podatkowej, lub

● w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Decyzja o opodatkowaniu otrzymanego czynszu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ma niewątpliwie kilka zalet. Po pierwsze, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wynajmu nieruchomości wynosi 8,5% uzyskanego przychodu (art. 6 ust. 1a i art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Decydując się na tę formę opodatkowania, trzeba jednak pamiętać o tym, że stosując opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wynajmujący nie ma możliwości pomniejszenia przychodów z najmu o koszty poniesione w celu uzyskania tych przychodów. Opodatkowanie ryczałtem jest zatem atrakcyjną formą opodatkowania wtedy, gdy wynajmujący nie ponosi kosztów związanych z wynajmowaną nieruchomością lub ponosi je, ale są one stosunkowo niewielkie w porównaniu z przychodami.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Kolejną zaletą tej formy opodatkowania jest to, że przychód uzyskany z prywatnego najmu nieruchomości, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 updof, powstaje w dniu faktycznej zapłaty czynszu przez najemcę bądź postawienia go do dyspozycji wynajmującego. Wynika to z art. 11 ust. 1 updof. W rezultacie, jeżeli najemca nie ureguluje na czas czynszu, to mimo że czynsz ten był należny, po stronie wynajmującego nie powstanie przychód z tego tytułu. Datą powstania przychodu będzie natomiast, co do zasady, data otrzymania tego czynszu przez wynajmującego w formie gotówki lub przelewu kwoty na rachunek bankowy. Istotne jest również to, że jeżeli najemca wpłaci wynajmującemu tylko część należnego czynszu, to przychód powstanie u wynajmującego jedynie w otrzymanej części. Natomiast brak zapłaty czynszu w umówionym terminie oznacza, że przychód w tym dniu nie powstanie. Przychód powstanie dopiero z chwilą, w której podatnik otrzyma kwotę zaległego czynszu, w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Przeczytaj w INFORLEX.PL cały artykuł: Najem nieruchomości w działalności gospodarczej – rozliczenia podatkowe i rachunkowe u wynajmującego i najemcy

W artykule m.in.:

  • Rozliczenie najmu nieruchomości przez wynajmującego – podatek dochodowy
  • Rozliczenie najmu nieruchomości przez wynajmującego – VAT
  • Rozliczenie najmu nieruchomości przez najemcę – podatek dochodowy
  • Rozliczenie najmu przez najemcę – VAT
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA