REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na pustej fakturze nie będą kosztem

REKLAMA

Przedsiębiorca, który otrzymał od dostawcy fakturę wskazującą na nieistniejącą transakcję, nie będzie mógł zaliczyć poniesionych wydatków w koszty. Bez znaczenia będzie fakt, czy przedsiębiorca wiedział o oszustwie – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 1006/12.

Sąd podkreślił, że taka wykładnia jest w interesie samego podatnika. „Brak zaliczania wydatków udokumentowanych pustymi fakturami do kosztów podatkowych ma na celu ochronę podatników, bo nie będą oni wciągani w przestępcze procedery” – wyjaśnił sędzia Bogusław Dauter.

REKLAMA

Wyrok dotyczy przedsiębiorcy, który w ramach prowadzonej działalności transportowej kupował olej napędowy. Wydatki zaliczył do kosztów podatkowych. Zakwestionował to urząd skarbowy. Stwierdził, że faktury nie dokumentowały faktycznego obrotu, bo firma, od której przedsiębiorca nabył paliwo, kupiła od swoich kontrahentów olej opałowy, a następnie wprowadziła go do obrotu jako olej napędowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Faktura korygująca - czy można zmusić do poprawienia faktury?

REKLAMA

Przedsiębiorca zaskarżył tę decyzję do Izby Skarbowej w Łodzi, ale bezskutecznie. Izba uznała, że podstawa opodatkowania powinna być ustalana na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów z ksiąg podatkowych, a nie są nimi dokumenty, które nie obrazują rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak samo orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Nie miał wątpliwości, podobnie jak organy podatkowe, że przedsiębiorca faktycznie zapłacił za olej napędowy. Stwierdził jednak, że faktury potwierdzające transakcje nie mogły być uznane za dowód księgowy. Bez znaczenia – zdaniem WSA – jest to, czy podatnik miał świadomość co do charakteru działalności swojego dostawcy i skutków zawieranych z nim umów. Skoro fikcyjna faktura nie dokumentuje zdarzenia gospodarczego, to nie może być dowodem – orzekł WSA.

Tego samego zdania był NSA. Sędzia Bogusław Dauter podkreślił, że skoro przedsiębiorca uzyskał przychód, to oznacza, że dysponował paliwem. Jednak – zdaniem NSA – zdarzenie, które spowodowało powstanie kosztów podatkowych, nie zaistniało w takich okolicznościach, o jakich mówił przedsiębiorca.

Według NSA, gdyby organy podatkowe pozwoliły w takich okolicznościach zaliczać wydatki do kosztów, to prowadziłoby to do legalizacji bezprawnego działania w obrocie gospodarczym.

Fikcyjne faktury to również powód odmowy przez organy podatkowe i sądy prawa do odliczania naliczonego VAT. Ostatnio NSA nabrał jednak wątpliwości, czy nie pozwolić na odliczenie podatku, w sytuacji gdy ani podatnik, ani organy podatkowe nie są w stanie ustalić tożsamości rzeczywistego dostawcy towaru. Z tego powodu skierował pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE (postanowienie z 6 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 516/13).

Jak wykorzystywać faktury elektroniczne w 2014 roku?

Źródło: INFOR LEX Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA