REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu

Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje najemcy lokal użytkowy. W związku z przedterminowym rozwiązaniem umowy z najemcą spółka zatrzymała większość wpłaconej kaucji na poczet ostatniej raty czynszu i jako odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy. Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji wpłaconej przy zawieraniu umowy najmu.

Ewidencja rozliczenia kaucji przez wynajmującego (właściciela) zależy od zapisów w umowie najmu. Jeśli jest to zatrzymanie związane z zaliczeniem jej na poczet zaległego czynszu, należy ją przeksięgować z konta pozostałych rozrachunków (gdzie ze względu na swój zwrotny charakter była pierwotnie zaksięgowana) na konto rozrachunków z tytułu dostaw i usług. Natomiast w odniesieniu do kwoty kaucji zatrzymanej tytułem odszkodowania za przedterminowe rozwiązanie umowy, należy ją zaewidencjonować na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, jako zdarzenie pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Kaucja co do zasady spełnia funkcję gwarancyjną i zabezpieczającą. Tym samym, co do zasady, powinna pozostawać w stanie nienaruszonym przez cały okres trwania umowy najmu, a po jej zakończeniu być zwrócona. Brak konkretnych regulacji w kodeksie cywilnym, ale także w ustawie o rachunkowości i przepisach podatkowych, daje dużą dowolność w kwestii rozliczania kaucji (wyjątkiem jest kaucja dotycząca lokalu mieszkalnego, gdzie zakres możliwych rozliczeń kaucji reguluje ustawa o ochronie praw lokatorów). W celu uniknięcia nieporozumień jakikolwiek sposób rozdysponowania środków pieniężnych stanowiących kaucję powinien zatem wynikać z zapisów umowy najmu. W praktyce umowa najmu zazwyczaj przewiduje, że kaucja może zostać zatrzymana:

  • na poczet zaległego czynszu lub innych opłat związanych z najmem, a niezależnych od właściciela - np. opłaty za media lub
  • na pokrycie szkód wyrządzonych w lokalu,
  • jako odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Zobacz: Prawo dla firm

Zatrzymanie kaucji w księgach rachunkowych. Ewidencja zatrzymania kaucji przez wynajmującego (właściciela) zależy od tytułu zatrzymania. Jeśli jest to zatrzymanie kaucji związane z zaliczeniem jej na poczet czynszu, należy ją przeksięgować z konta pozostałych rozrachunków (gdzie ze względu na zwrotny charakter widnieje) na konto rozrachunków z tytułu dostaw i usług:

REKLAMA

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma konto 201 "Rozrachunki z odbiorcami"

Jeśli natomiast zatrzymanie kaucji ma charakter odszkodowawczy (np. na pokrycie szkód wyrządzonych w lokalu lub jako "kara" za przedterminowe rozwiązanie umowy) wówczas zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit g ustawy o rachunkowości zatrzymaną kwotę wynajmujący (właściciel) powinien zaliczyć na dobro pozostałych kosztów operacyjnych:

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki"

Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne"

Należy przy tym przypomnieć, że w rozrachunku podatkowym zatrzymanie kaucji tytułem odszkodowania powoduje po stronie wynajmującego powstanie przychodu podatkowego (por. art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 2 pkt 4 i 12 updof). Przychód ten powstaje w dacie otrzymania środków pieniężnych z tytułu odszkodowania, tj. z chwilą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy lub w momencie wpłaty gotówki do kasy. Od zapłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu trzeba zapłacić VAT (por. wyrok NSA z 22 marca 2017 r., sygn. akt I FSK 1283/15, w którym wskazuje się, że kwota otrzymana z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu nie jest odszkodowaniem, a należnością wynikającą ze świadczenia usług najmu).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu

W artykule przedstawiono również przykłady ewidencji w księgach rachunkowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA