REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu

Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka wynajmuje najemcy lokal użytkowy. W związku z przedterminowym rozwiązaniem umowy z najemcą spółka zatrzymała większość wpłaconej kaucji na poczet ostatniej raty czynszu i jako odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy. Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji wpłaconej przy zawieraniu umowy najmu.

REKLAMA

Ewidencja rozliczenia kaucji przez wynajmującego (właściciela) zależy od zapisów w umowie najmu. Jeśli jest to zatrzymanie związane z zaliczeniem jej na poczet zaległego czynszu, należy ją przeksięgować z konta pozostałych rozrachunków (gdzie ze względu na swój zwrotny charakter była pierwotnie zaksięgowana) na konto rozrachunków z tytułu dostaw i usług. Natomiast w odniesieniu do kwoty kaucji zatrzymanej tytułem odszkodowania za przedterminowe rozwiązanie umowy, należy ją zaewidencjonować na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, jako zdarzenie pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.

REKLAMA

Kaucja co do zasady spełnia funkcję gwarancyjną i zabezpieczającą. Tym samym, co do zasady, powinna pozostawać w stanie nienaruszonym przez cały okres trwania umowy najmu, a po jej zakończeniu być zwrócona. Brak konkretnych regulacji w kodeksie cywilnym, ale także w ustawie o rachunkowości i przepisach podatkowych, daje dużą dowolność w kwestii rozliczania kaucji (wyjątkiem jest kaucja dotycząca lokalu mieszkalnego, gdzie zakres możliwych rozliczeń kaucji reguluje ustawa o ochronie praw lokatorów). W celu uniknięcia nieporozumień jakikolwiek sposób rozdysponowania środków pieniężnych stanowiących kaucję powinien zatem wynikać z zapisów umowy najmu. W praktyce umowa najmu zazwyczaj przewiduje, że kaucja może zostać zatrzymana:

  • na poczet zaległego czynszu lub innych opłat związanych z najmem, a niezależnych od właściciela - np. opłaty za media lub
  • na pokrycie szkód wyrządzonych w lokalu,
  • jako odszkodowanie za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Zobacz: Prawo dla firm

Zatrzymanie kaucji w księgach rachunkowych. Ewidencja zatrzymania kaucji przez wynajmującego (właściciela) zależy od tytułu zatrzymania. Jeśli jest to zatrzymanie kaucji związane z zaliczeniem jej na poczet czynszu, należy ją przeksięgować z konta pozostałych rozrachunków (gdzie ze względu na zwrotny charakter widnieje) na konto rozrachunków z tytułu dostaw i usług:

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma konto 201 "Rozrachunki z odbiorcami"

Jeśli natomiast zatrzymanie kaucji ma charakter odszkodowawczy (np. na pokrycie szkód wyrządzonych w lokalu lub jako "kara" za przedterminowe rozwiązanie umowy) wówczas zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit g ustawy o rachunkowości zatrzymaną kwotę wynajmujący (właściciel) powinien zaliczyć na dobro pozostałych kosztów operacyjnych:

Wn konto 240 "Pozostałe rozrachunki"

Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne"

Należy przy tym przypomnieć, że w rozrachunku podatkowym zatrzymanie kaucji tytułem odszkodowania powoduje po stronie wynajmującego powstanie przychodu podatkowego (por. art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 2 pkt 4 i 12 updof). Przychód ten powstaje w dacie otrzymania środków pieniężnych z tytułu odszkodowania, tj. z chwilą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy lub w momencie wpłaty gotówki do kasy. Od zapłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu trzeba zapłacić VAT (por. wyrok NSA z 22 marca 2017 r., sygn. akt I FSK 1283/15, w którym wskazuje się, że kwota otrzymana z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu nie jest odszkodowaniem, a należnością wynikającą ze świadczenia usług najmu).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych zatrzymanie kaucji z tytułu najmu

W artykule przedstawiono również przykłady ewidencji w księgach rachunkowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA